Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 968 ggr
amandatherese
2015-05-22 11:01

När började ni?

Hej alla godingar! När började ni med att träna in koppelgående/gå fint i koppel med era vovvar? Jag har precis börjat lite smått att belöna spontant när min 9 veckors valp är i rätt position under kisspauserna runt huset :) Hade varit kul att veta när ni började med era små ^^,

Annons:
Ambrose
2015-05-22 11:09
#1

Att belöna upp en fin position kan man göra med en gång.. all träning som bara handlar om att belöna beteenden som en valp bjuder på kan man köra på med så fort man får hem den. Det man ska vara försiktig med är krav, krav tycker jag enbart att man kan ställa när väl hunden vet precis vad den ska göra :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

mingman
2015-05-22 11:15
#2

Ärligt talat så började jag för några månader sedan - när han var ikring två år. I valpåldern gick han fint , han hade ett automatiskt stopp när kopplet sträcktes och sedan kom jag aldrig igång när han väl började dra. Fidel snarare segdrar än rycker, vilket nog har bidragit till att jag inte tränat ordentligt förrän nu. Det har helt enkelt inte varit något stort problem. 

Nu kör jag med krav och frikommando. Dvs här/med mig/nära betyder "håll koll på  mig och nosa inte på annat" och "gå och nosa" är frikommando. Han går långt ifrån perfekt, men det blir lite bättre för varje dag.  

Jag håller med #1 om att vara försiktig med krav, speciellt med en sån liten valp. Koppelgående är SVÅRT just för att det sällan är särskilt tydligt. Jag kan ju kommendera Fidd in i ett perfekt tävlingsmässigt fotgående, men min målbild för koppelgående är snarare "avslappnad promenad, han håller koll på mig och att kopplet ej sträcks". Det är både aktiva handlingar: Håll koll på mig och backa om kopplet spänns, men också en känsla - avslappning - som jag inte riktigt kan träna fram och sätta kommando på. Däremot kan jag jobba med få Fidel att slappna av, och då blir promenaden också fantastiskt trevlig.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

amandatherese
2015-05-22 15:36
#3

#1 och #2 Tack för era åsikter och för att ni delat med er ^^, Har absolut inga krav på den lille när vi är ute och går utan tar bara tillfället i akt när han ändå går där jag kommer vilja ha honom senare :P

[vattenhunden]
2015-05-22 15:59
#4

Cirka 9 veckors ålder :-)

Upp till toppen
Annons: