Annons:
Etikettraser
Läst 4494 ggr
Zofie
2015-05-21 17:23

Mellanstor, aktiv hund?

Jag funderar på att köpa hund till nästa sommar. Bara lösa tankar, och jag har numer börjat fundera i andra banor. Kollat bort från de raser jag normalt skulle tittat extra på.

Jag vill ha en hund i medelstorlek, 30-50 cm. En ras som det går att hitta friska individer i, och inget med trubbnos.

Vore bra om hunden klarar både kyla och värme hyggligt.

Jag vill ha en hund att jobba med. Samtidigt som den varannan vecka, när jag har barnen hemma, ska kunna nöja sig med lite mindre aktivering. Långa promenader är ett måste, då jag är ute jämt. 

Jag är en rätt tydlig ledare, mjuk men bestämd. Och vill framför allt ha en hund som vill jobba med mig och testa på massa olika aktiviteter. 

Säger inte vad det är för raser jag är intresserad av. Då jag vill att ni ska säga det ni tror passar…

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Wellcraft
2015-05-21 17:26
#1

Vad erbjuder du för aktivering samt hur ofta?
Önskade egenskaper (jakt, vakt, etc)?
Pälsvård?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Zofie
2015-05-21 17:31
#2

Aktivering….

Lydnad, freestyle, spår.. är väl de som ligger högst på topp. Kan tänka mig enklare agility med men min kondis orkar inte med för mycket fläng ;) . Jag vill kunna träna varje dag när jag inte har barnen hemma, men när barnen är hemma så kanske det blir det såklart någon enklare form av träning. Men inte lika lätt att dra ner till brukshundsklubben med två små barn. 

Önskade egenskaper är svårare. För mycket jakt är väl inte önskvärt, inte tänkt jaga. Men alla hundar har ju jakt i sig naturligt. Kan tänka mig både retriever och spaniel, men ingen utpräglad jakthund. Om det är enkelt förklarat? Har inget emot lite vakt, skönt att veta att hunden larmar om det kommer någon. 

Pälsvård, där är jag faktiskt inte så noga. Haft spaniel och tyckte den mängden pälsvård var helt okej. Men inte raser så som Pudel och Portugisisk vattenhund som ska klippas på något speciellt sätt.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

LuLeLo
2015-05-21 18:06
#3

#2 Vilken typ av spaniel har du haft?

Tass Josephine

panini
2015-05-21 18:09
#4

Shetland Sheepdog tror jag skulle passa galant 👍 http://www.skk.se/sv/hundraser/shetland-sheepdog/

Zofie
2015-05-21 18:28
#5

#3

Haft cavalier king charles spaniel,  passade en welsh springer/border collie över en sommar och så har nya pojkvännen en Engelsk Springer Spaniel.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

LuLeLo
2015-05-21 18:46
#6

#5 Okej, för pälsvården skiljer sig väldigt emellan spanielraserna. Cavaliern har ju i princip bara genomborstning, medan welshen och eng. springer bör trimmas, men den trimningen är inte lika jobbig som hos amerikansk cocker spaniel eller eng. cocker spaniel. 

Om du kan tänka dig att borsta hunden dagligen eller 1h/vecka plus plockning av päls, klippning, rakning och effilering så kan jag rekommendera Engelsk Cocker Spaniel, en underbar kompis som mer än gärna hänger med på allt du kan hitta på men också tycker om att mysa i soffan om kvällarna. Livsglada, arbetsvilliga, kärleksfulla, livliga och envisa är egenskaper kännetecknade för cockrar.

Tass Josephine

Annons:
Binajis
2015-05-21 18:50
#7

Mellanpudel? Pälsvård för all del, men att  klippa ner den till sportfrilla är jättesmidigt :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

isblixt
2015-05-21 19:07
#8

cocker spaniel :D

Wellcraft
2015-05-21 19:16
#9

Rekommenderar min ras, lagotto.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

slarvigt
2015-05-21 19:31
#10

Och jag kan rekommendera min ras - schapendoes :) Vissa blir väldigt påverkade av värme dock, medan vissa inte verkar bli det. Annars låter det som att de passar perfekt tycker jag :)

Puminmumin
2015-05-21 19:42
#11

Jag säger självklart pumi då jag är såld på rasen. Vad jag än erbjudit mina pumisar har dom gjort med enorm glädje :). Samtidigt har jag haft dom med mig långa dagar vid skolbänken och der funkade lika bra det. Det gäller att träna ordentligt med passivitet första tiden så det sitter och man slipper en hund som ska stressa runt:)

Kallaterrier
2015-05-21 20:28
#12

OM du gillar terriers så kan den irländska terriern fungera för dig. De är friska, ca 45 cm i manke, typ 13-15 kilo. De har varit gårdshundar och alltiallohundar så det finna jakt i dem, men de avlas inte på jakt. Kul hundar som svarar väldigt bra på en vänlig men bestämd uppfostran. Pälsen ska ryckas, har man inte den i utställningsskick så gör man det cirka fyra gånger om året eller så om man inte lämnar in den. Pigga och glada, kruxet ligger i att motivera dem till att göra det man vill NÄR man vill :) De är självständiga hundar men den typ av aktivitet du erbjuder borde passa dem som hand i handske.

Hell
2015-05-21 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

…och jag tycker du kan titta på finsk lapphund. En fantastisk aktiv sällskapshund som vill hänga med på allt, oavsett om det är i skogen eller att chilla i soffan.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Annons:
fridarebecka
2015-05-21 20:43
#14

Lagotto
Sheltie
Nerklippt pudel
Airedaleterrier
Någon av de tyska spetsarna
Shiba

fridarebecka
2015-05-21 20:45
#15

Kanske även dansk/svensk gårdshund och dvärgschnauzer skulle passa :)

nadilda
2015-05-21 21:18
#16

Rekommenderar också lagotto eller schapendoes 🙂

luckysheltie
2015-05-21 21:33
#17

Jag säger shetland sheepdog och finsk lapphund! Båda raserna passar bra in på din beskrivning. Lapphunden kan dock ha lite mer jaktinstikt än sheltien. Läs mer på sheltie iFokus och spetsar och urhundar iFokus.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Zofie
2015-05-21 22:08
#18

Pudel; jag vill inte behöva fixa frisyr på min hund, det är trevliga hundar men inget som faller mig i smaken.
Cocker Spaniel: Hittar jag en vettig uppfödare som avlar på arbetsvilja så visst.
Shetland Sheepdog; Främst träffat nervösa miniatyrer här, är det vanligt? Sen så tycker jag att sheltie likt collie är väldigt välpälsade. 
Lagotto: Hört mycket negativt om rasen temperamentsmässigt, rädslor och liknande. 
Shappe: lite mycket päls
Irländsk Terrier; Dregglat massor över en sådan här herre som tydligen tävlat högt i lydnad! Så läcker! Men terrier, motivera massa…. 
Pumi: ska kolla upp.

återkommer senare med resten av raserna, när jag kommit tillbaka från kvällskissen av fjanthunden <3

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Zofie
2015-05-21 22:46
#19

Finsk lapphund; alldeles för mycket päls, tycker de ser ut att lida sommartid och de jag träffat har ofta varit skälliga. Inte min typ av hund helt enkelt. Då föredrar jag Lapsk Vallhund alt Mittelspitz
Airdaleterrier: Känns lite för mycket, terrier i XXL och så är det terrier. Motivera dem till att träna ett 2 timmars pass menar jag ;)
Shiba: En ras jag och exet skulle skaffat. Så nej. Blir för mycket känslor.
Dansk/Svensk Gårdshund: Funnits med på tidigare listor, så den ligger kvar. Även om den får mig att tänka på en jack russel på steroider och ett för litet huvud :P
Dvärgschnauzer: För mycket skägg. Inte heller så arbetsvillig som jag hade önskat.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Zofie
2015-05-21 22:50
#20

Jag ska säga vad jag funderat på.

Pinscher har alltid varit min favoritras, högst på topp. Tog hand om en väninnas sådan och blev frälst. Men de är frusna, och separationsångest är inget ovanligt. Sen är de inte alltid så träningsvilliga, även om tiken jag tog hand om älskade att träna.

Nova Scotia Duck Tolling Retriever, hittar man en bra sådan så har man en guldhund. Minns så tydligt två tikar en tjej hade när jag var 11 år gammal och var på ett hundläger med lånad dalmatiner. En hund som det känns som att man kan träna mycket med, och kanske även komma någonstans med. Men som sagt, hitta en bra individ där kan vara svårt. Även om jag träffat ett par mycket trevliga.

Kooikerhondje, en liten ras. Och kanske lite för gulligull för min smak utseendemässigt. Men verkar vara en lagom allroundhund i helt okej storlek. Där är ju dock rasen hyfsat liten än så mentaliteten är rätt ojämn. 

Anledningen till att jag inte köper en pinscher direkt är för att min pojkvän har hundgård, och de vore great att kunna ha hunden ute även när det ligger på nollgradigt. Cavaliern jag hade kunde vara ute i snön i timmar utan att lida, en korthårig hund fixar inte det på samma sätt.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Zofie
2015-05-21 22:53
#21

Jag vill ha en hund som VILL jobba. Som tycker det är kul. För jag vill inte fastna i att inte komma någonstans för att hunden inte tycker det är kul alls. Jag tar hellre en arbetsmyra än motsatsen, då hund är mitt absolut största intresse.

Som idag, tar hand om syrrans hund på dagarna. Och vi har hunnit vara ute på promenad, i rask takt, i 4 timmar. På den kortare långpromenaden (bara 1 timma) så tränade vi också lite parkour. Men det är ungefär så mycket som han är intresserad av träning. Vilket är lite frustrerande och ledsamt, då jag vill så mycket mer.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Binajis
2015-05-22 07:35
#22

Vill bara tillägga att sportfrilla på pudel nog inte klassas som att "fixa frisyr" mer än att trimma ett strävhår eller dra en kam genom en med lite päls. Tvärtom. Har du väl klippt ner din pudel finns inget smidigare! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

fridarebecka
2015-05-22 08:40
#23

#19 Att klippa skägget på en schnauzer är inte svårt, vet många som gör det.

#20 Tollaren kallas i folkmun ibland för "jakthundarnas border collie". Jag har heller aldrig träffat en tollare som skulle funka att ha vilovecka varannan vecka.

Jag har ungefär samma kriterier som dig, jag vill ha en arbetsvillig hund som ska klara av att vila flera dagar i streck ibland. Jag vill dock träna annat(tävlingslydnad, ev agility och spår), men jag vill träna mycket. Dock vill jag ha en som inte fäller. Jag är mest inne på stor/mellanpudel, lagotto eller beardedcollie. Jag tänker så att den tid jag egentligen skulle lagt på dammsugning och städning av hårig soffa kan jag istället lägga på pälsvård 🙂

Zofie
2015-05-22 09:14
#24

#23 tekniskt sätt blir det inte vilovecka varannan vecka. Då hade väl jag gått i taket själv. Mer att det inte blir lika intensiv träning, mer sånt man kan göra på hemmaplan och en vanlig promenad i skogen.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Epicwill
2015-05-22 10:11
#25

Border terrier (visserligen trimning 1-2 gånger år)

Fox terrer, släthårig

Border collie

Staffordshire bullterrier

Lancashire heeler

Welsh springer spaniel

Epicwill
2015-05-22 10:17
#26

Terrier-raserna går såklart att hitta från en seriös uppfödare med lugna individer. Ägaren gör hunden, har själv en Jack russell terrier / shih tzu mIx och fått mycket beröm över hur duktig och lydig han är. Håller själv på med klickerträning, dog parkour och en hel del annat 🙂

Han är 4 ½ och jag har haft honom i 1 år. Han kunde NADA då jag fick hem honom. Nu kan han mer än de flesta hundar skulle jag säga…

Achatina
2015-05-22 10:44
#27

Entlebucher sennenhund … Fast finns inte så många kennlar så planeringsmässigt svårt kanske.

Österrikisk pinscher - Samma här, bara en kennel i Sverige. Kanske aningen stora med?

Gos d'atura catalá & Cão da Serra de Aires är kanske lite lurviga men kanske kan passa i övrigt.

Annons:
oh-la
2015-05-22 10:52
#28

Jag har en sportavlad staffe och tycker verkligen att det är en härlig ras om man vill ha en hund som jobbar gärna och mycket, men inte just för att jobba (det är inga arbetsmaskiner som jobbar för att jobba) utan för att den älskar att vara med sina människor. Min älskar all. Viltspår, lydnad, följsamhet, lätt lydnad, rally, agility… Det enda kravet hon har är att jag ska tycka att det är kul. Har jag kul har hon kul! Otroligt mycket will to please och jätterolig att arbeta med. Ingen jakt, och sticker hon på en hare kan jag bryta henne med rösten. Orkar inte jag jobba några dagar är hon helt nöjd med att bara vara med hemma på soffan och mysa. Hon är dock ingen köldälskare… Älskar snö, tycker det är det roligaste som finns, men behöver täcke när det är riktigt kallt.

Kallaterrier
2015-05-22 12:02
#29

#26 Fast terriers HAR egenskaper som man inte kan bortse ifrån oavsett hur duktig man som ägare anser sig vara. De är självständiga, de är ettriga, de har gnista, de har kamplust, de har jaktlust i varierande grad, det är ju de egenskaperna som ÄR en terrier. Ägaren gör inte HELA hunden.

Wellcraft
2015-05-22 12:57
#30

Som du antagligen ser på min pf så är pinscher även en av mina raser.
Fina hundar, men med urhundstemperament.
Vill man satsa på agility el. lydnad så är det absolut inget säkert kort alls, en pinscher är sällan förarvek och gör vad denne tycker är bäst.
Vill man däremot satsa på spår, sök eller liknande då är pinschern ett betydligt säkrare kort.
Min dam som jag dagmattade sökte outtröttligt 5 km i skogen efter min syster, och markerade fint.

Pinschern vill alltid ha dig nära, men träna gör den när denne själv har lust. Men med rätt motivering går det skapligt.
Jaktlusten är otroligt hög, varierar dock mellan individen men jaktlusten får man ta för givet.
Även vaktlusten & skärpan är hög, retningströskeln är oftast låg. Ingen hund man beter sig fysiskt mot, oavsett om man är barn eller vuxen.

Men en frisk ras är det, som gör allt för sin förare. Är ofta enmanshundar dock.
De funkar även bra till drag och diverse fysiska sporter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LuLeLo
2015-05-22 13:11
#31

#18 Kan säga att min rent utställningsavlade cocker är väldigt arbetsvillig och hänger absolut med när jag tränar lydnad med kompisar i 4h. Trött blir han såklart, men han arbetar, tycker om att arbeta och är duktig på det.

Tass Josephine

fridaaocrazy
2015-05-22 13:19
#32

Min ras, Welsh springer spaniel hade passat jätte bra tror jag! Dock kräver de en bestämd ägare som är med i svängarna då det är en ras som ständigt kommer testa gränserna. Att testa gränserna ser jag inte som något jobbigt, utan mer som en liten utmaning, då det inte är mycket de testar. Enormt arbetsvillig när han är motiverad till det, vilket inte är direkt svårt. Det beror helt på hur du uppfostrar den, men alla welshar jag träffat är alltid alltid glada, älskar sin ägare och det bästa de vet är att få beröm. Underbar ras!

Sen har min vän en Lagotto som också är helt underbar. Lättmotiverad, älskar sin familj och är precis som welsharna alltid alltid glad. Dock har jag också hört om att Lagottos kan bli lite märkliga i temperamentet men jag antar att det beror på uppfödaren. 

Tollare har vi många vänner som har. Lite mer reserverade, de väljer hellre att lägga sig i sin korg om det kommer många gäster, men väldigt lojala och trevliga. 

Norsk Buhund har mina farföräldrar, en spets så det kan bli problem med skällandet, men ingenting som vi har direkt märkt på deras hund. Hon verkligen älskar andra hundar, har en väldigt stark "will to please" och håller ihopa "flocken". När jag var ute med denna hund och min welsh så hoppade welshen i för att bada i sjön. Jag fortsatte gå men då satte sig buhunden ner och väntade tills min hund kom upp ur vattnet innan hon började gå igen. Härligt med sådana hundar tycker jag! Däremot så har hon ett ganska stort jaktintresse för gnagare så kommer det en liten sork över åkern så hugger hon den direkt.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Zofie
2015-06-17 20:13
#33

#32

Har faktisk tagit kontakt med en uppfödare av Buhund  nu och ska dit och träffa dessa hundar, allt efter ditt inlägg.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

fridaaocrazy
2015-06-25 15:10
#34

#33 Så otroligt kul! Roligt att fler får upp ögonen för denna ras👍 Har du någon speciell fråga så kommer faktiskt våra vänner med denna hund idag. Då har jag möjlighet att få svar på lite frågor 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Annons:
hannaj98
2015-06-25 15:16
#35

Japansk spets? Såg att du skrev över om någon ras som inte klarade värmen pga mycket päls, men japanska spetsens päls har en bra kylande effekt när det är varmt och är dessutom vit vilket gör att det inte blir lika varmt. Fantastisk ras enligt mig, lite vaktig, är väl det de mesta klagar på, men det beror helt på uppfostran och som sagt, att hunden varnar kan ofta kännas betryggande. Väldigt aktiv och positiv till träning!

Upp till toppen
Annons: