Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3181 ggr
Bellush
2015-05-21 13:28

Min hund vill ingenting...

Hej! Jag skaffade nyligen en Shih tzu/Lhasa apso på 1,5 år. Hon bodde tidigare med ett medelålders par och sin hund bror. Dom var tvungna att sälja hundarna på grund av ändrade familjeförhållanden. Så min lilla hund förlorade först sin bror då han såldes först och timmar efter kördes hon hem till mig av förra ägaren och förlorade även honom. Hon är väldigt tyst och lugn hela tiden. I början följde hon efter mig hela tiden och kom när jag ropade, vi gick både långa och korta promenader. Plötsligt ville hon inte gå ut mer, hon slutade lyssna på mig, säger jag något så tittar hon bara på mig. Jag får bära ut henne när vi ska på promenad. Hon är rädd för typ allt från andra hundar och katter till stora fordon som låter mycket till blåst och regn. Hon ligger nu mera mest och sover. Hon äter inte så ofta heller fast det blir väl 2 gånger om dagen (kanske är vanligt?) Men! Jag får typ alltid lura henne att äta, ger henne ett hund godis och sen kollar om hon vill ha en till vill hon det så läger jag 2-3 stycken i hennes mat. Då får hon smak av maten och äter upp allt… ibland lägger jag lite vatten i maten och rör runt då äter hon också men annars ser jag henne nästan aldrig gå och äta själv. Vad är det med vovven min sörjer hon? Gillar hon inte mig? Är hon rädd för allting för alltid? Ser henne nästan aldrig glad, hon brukade komma och gosa med mig men knappt de nu, hon ligger och sover på soffan el underbordet eller under sängen… vad gör jag för fel? Hon bryr sig inte ens när jag går ut nu… jag lämnade henne en timme tredjedagen jag hade henne… när jag kom hem skällde hon och skakade och hoppade och var glad och allt på en gång. Är hon arg på mig?

Annons:
AnneN
2015-05-21 13:37
#1

Hur länge har du haft henne? Hur var hon hos sin förra ägare? Vad gör ni tillsammans förutom rastningspromenader? Var hon veterinärbesiktad & friskförklarad av veterinär innan hon flyttade till dig?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

VildaVittra
2015-05-21 13:38
#2

Är du rolig? Inbjuder du till lek och gör ni spännande saker enligt henne på promenaderna? Som att springa, följa spår med nosen, hittar buskar som det växer köttbullar på? 

jag lämnade henne en timme tredjedagen jag hade henne… när jag kom hem skällde hon och skakade och hoppade och var glad och allt på en gång. Är hon arg på mig?"

Nej, hon var inte arg på dig, hon klarar inte av att vara ensam. Detta är något ni får träna på, det finns massor av trådar här om ensamhetsträning som du kan få tips om hur du gör det ifrån. 

"Ser henne nästan aldrig glad, hon brukade komma och gosa med mig men knappt de nu, hon ligger och sover på soffan el underbordet eller under sängen… vad gör jag för fel?"

Alla hundar vill inte kelas, i början kände hon sig osäker, men nu när hon bott in sig så behöver hon inte närhet längre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2015-05-21 13:40
#3

Vad synd att hon och brodern inte kunde följas åt. Det låter som att din hund sörjer, helt klart. Det är nog inte alls dig det är något fel på. Inte alls så att hon ogillar dig. Hon bara saknar sin bror och sina tidigare ägare kanske. I början kanske hon trodde att hon skulle vara hos dig tillfälligt, men nu har hon tappat hoppet om att hon ska få återse de hon längtar efter,

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-05-21 13:41
#4

Det låter som att hon sörjer lite faktiskt. Hur länge sen var det du fick henne? 

Prova kela, klappar och klia henne mycket, prata fina saker med glad röst och ha henne i famnen framför tv:n,  för att hon ska hitta tryggheten hos dig.  Lek inte så mycket, utan först när hon känner sig trygg och kommit över "sorgen".

Puminmumin
2015-05-21 13:42
#5

Jag tror du kan ha daltat med henne. Du tycker synd om henne och då blir hunden osäker. Försök att vara lite tuffare. På med kopplet och gå ut dra med henne om det behövs. Maten kan serveras 2 gånger om dagen. Äter hon inte så ryker den. Göm lite godis i trädstammar på promenaderna och låt henne hoppa upp på stenar osv ute. Du måste visa att du är lugn och säker och går att lita på. Kan vara så att hon deppar. Då måste du hjälpa henne ur det. Blir hon rädd ute så ignorera henne och gå vidare. Låtsas som att inget hänt. Om du "tröstar" henne så bekräftar du hennes rädslor. Lycka till:)

Bellush
2015-05-21 13:43
#6

Har haft henne en vecka nu. Jag vet inte riktigt vad hon hittade på hos förra ägaren. Jag brukar vilja leka med henne hon hon bara sniffar runt på allt och lyssnar på alla ljud och det går inte riktigt att få kontakt med henne. Jag fick en tennisboll med henne men hon vill inte ens titta på den :/ 1 gång har jag lekt med henne… hittade en bebisleksak hemma jag kastade den och hon hämtade den. Men det gjorde hon bara den gången hin vill inte leka med den mer. Ja dom sa att hon nyligen vart veterinärbesiktigad och frisk.

Annons:
[Juel70]
2015-05-21 13:48
#7

Då har det ju inte gått så lång tid, så ge det tid :)  Du kanske kan ta med henne till en hundrastgård ifall det finns andra små hundar där som kan få henne på andra tankar.

Bellush
2015-05-21 13:52
#8

Nu fick jag olika tips, ska nog testa lite allt möjligt… Ja, jag daltade och gosade och myste med henne massor mest hela tiden ibörjan men det var för att hon var så söt och tyst och blyg och vill sitta i knät, hon är min första hund och allt är nytt för mig också. Har testat det mesta. Jag känner också att hon sörjer, men frågan är ska jag låta henne göra det eller ska jag tvinga henne ut och väcka henne varjeg gång hon sover. Känner att vissa är för "låt henne vara och ge henne mindre uppmärksamhet" och andra säger att jag ska "få henne ur depressionen" Jag tar till mig allt ni skriver.

Puminmumin
2015-05-21 14:41
#9

Att inte dalta henne betyder inte att ni inte ska gosa. Men ingen närande och inget tröstande när hon blir rädd. Att promenera är det bästa du kan göra för henne. Jag har haft en del omplaceringar. En av dom var apatisk när hon kom till mig. Jag tvingade henne på långa promenader och aktiverade henne. Såg hur hon började växa. Det kan vara daltande som gjort att hon deppat ihop för hon känner att du tycker synd om henne. Då blir det synd om henne. Jag har jobbat en del med rädda hundar. Det visar sig på olika sett. Hon är så pass ung och du måste slita ur henne ur depritionen. Att trösta vill vi göra. Bära och lugna gör vi pga våra mänskliga känslor. Men det förstör hunden.

[[Boris Sager]]
2015-05-21 14:42
#10

Jag tror du ska forsoka " vara som vanligt" och inte fa henne att gora sant hon inte vill. Hon kommer till dig nar hon ar redo for det. Maste anda ha varit en ganska stor installning att forlora sin familj. Hundar ar ju forstas olika kansliga, liksom oss manniskor och reagerar ganska ofta pa samma satt.

Puminmumin
2015-05-21 14:45
#11

Sen kan jag säga att efter som hon är din första hund så är det självklart att du går på vad dina instinkter säger. Det finns i oss för att våra barn behöver det. Det som stärker ett barn kan tyvärr sänka en hund. Att bära ett barn som är otryggt ger en väldig trygghet. Samma gäller tyvärr inte hunden. Att träna balans och nos höjer hundens självförtroende :). Kör med något extra gott i början som korv eller köttbullar:)

[[Boris Sager]]
2015-05-21 14:49
#12

On vad vi tanker olika. Du far filtrera och ta till dig det du tycker verkar bra for dig och din vovve :) Inte blir mina rad battre for att mina bokstaver saknar " prickar " och min iphone bildar egna ord:(

Puminmumin
2015-05-21 14:55
#13

#12 tycker man förstår dig ändå;). Jag jobbar med hundar heltid. Jag är utbildad hundinstruktör och har pluggat en hel del hundpsykologi. Så jag ger mina råd från egna erfarenhet och från mina utbildningar erfarenheter. Självklart är det helt upp till ägaren. Du som ägare måste jobba på ett sätt som känna bra för dig. Vart i landet bor du? Tänkte om du vill testa hundmaten med en trevlig dam och en glad valp med deras ägare när det känns lite bättre. Det finns även en del aktiveringspromenader här som är riktigt kul:). Men det är i Stockholm

Annons:
Bellush
2015-05-21 15:11
#14

Hej igen! Efter dom första tipsen väckte jag vovven försiktigt sosade med henne och sen sprang jag iväg :D Och hon blev nyfiken och vi sprang runt lite i huset och hoppade i sängen och gjorde massa tokigheter, hon verkade glad och slickade mig i ansiktet. Efter en stund ab lek gick hon och la sig och sov under sängen… Jag gick och sminkade mig sen väckte jag henne försiktigt igen och bar med henne ut, gick en bit och la ner henne, hon ville direkt springa in igen… så jag kopplade henne men hon bara stod stilla jag ryckte lite i kopplet men inget… så vi gick in igen. Igen gick hon och la sig under sängen. Så jag jag satte mig i soffan. Efter 20 min kom hon och ville sitta i knät och här är hon nu… men nu gick hon och la sig under bordet… Jag bor i Sölvesborg, Blekinge. Hade vart kul om hon hittade en annan hund att leka med det kanske hade gjort henne levande igen.

[[Boris Sager]]
2015-05-21 15:25
#15

Ja, en vecka har du haft henne. Det ar ju inte ssk lange. San tid kan det ibland ha tagit for en ny valp att accepteras av hundflocken hos oss. Jag tror det kommer att fungera jattebra mellan er. Det marks ju sa tydligt att du vill henne sa val och det marker hon.

Bellush
2015-05-21 16:36
#16

Nu har hunden lämnats för klippning/badning mm :) Hon hade en stank när jag fick henne, men jag vågade inte bada henne jag gick igenom pälsen dock och den var full av tovor klippte bort dom och då luktade hon inte lika mycket. Jag ska sluta tycka synd om henne och kanske inte ge henne så mycket uppmärksamhet? Har vart med henne nästan 24/7 i en vecka kanske blev för mkt? Jag får vara mer bestämd när det gäller promenader och låtsas om ingenting när hon blir rädd? Fast hon skakar ju så fruktansvärt och då kan jag inte låta bli att ta upp henne och lugna henne som en bebis det ska jag sluta med också? Det har ju vart mycket ohh lilla gumman hit och dit. Vad mer? När det gäller maten då? Ska jag fylla hennes skålar och inte tänka mer på det så äter hon själv om hon är hungrig eller törstig. Om jag slutar oroa mig så mycket om allt så känner sig hunden bättre? Jag är glad att jag skrev här… i en vecka har jag googlat svar på olika frågor jag haft haha.

AnneN
2015-05-21 16:48
#17

#16 Varje gång du tröstar hunden när den blir rädd så är det samma sak som att tala om att det verkligen var något jättefarligt = hunden blir mer rädd för det. Så inget tröstande alls. Blir hunden rädd så ignorera och fortsätt som inget hänt, beröm/belöna sedan när hunden slutar visa rädsla och kanske vågar gå fram och undersöka det som den blev rädd för.

Vad gäller mattider så är hundarna olika, en del behöver få tillgång till att äta lite då och då när de vill, andra äter bara 1 gång/dygn, andra 2 gånger, osv… så där får du prova dig fram för att se vad som passar för just den individen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[[Boris Sager]]
2015-05-21 16:50
#18

Jattebra att du berattar! Naturligtvis ska du bry dig, men inte overbeskydda. En viss skillnad, eller hur? Fortsatt garna att beratta hur det gar! Hon kommer att bli en jattebra kompis. Bara att hon maste fa tid att vanja sig vid sin nya miljo I sin takt.

Em_
2015-05-21 17:20
#19

#16 Precis, förstasteget till en trygg hund är en trygg matte :) Hundar är flockdjur och är gärna med sina ägare, men allt behöver inte kretsa kring hunden för det. Jag om min hund har liksom inte "pratat" på någon timme nu, men han ligger och sover på min fot.

Ska försöka förklara hur jag gör med rädslor. När min hund var valp var han väldigt orädd, på gränsen till att det blev farligt. En dag körde ha ner nosen i myrstack så att han blev biten på hela nosen. Med flit tröstade och ömkade jag honom riktigt ordentligt. Hade jag struntat i honom hade han torkat bort myrorna och stuckit nosen i nästa myrstack också, men eftersom jag betedde mig som att han nästan dog uppfattade han det så. En gång blev han rädd för en påse som blåste upp plötsligt. Då stod jag bara kvar och lät honom titta tills han kom fram till att det bara var en vanlig tråkig påse. Han har aldrig brytt sig om påsar efter det. Att lyfta upp hunden är ett sätt att bekräfta rädslan. Jättebra om det är en huggorm som skärms, inte bra om det är en papperskorg, en moppe, någon som busvisslar…

Angående maten så läs på påsen hur mycket hon ska ha. Ge det ett tag, blir hon för smal eller tjock så minska/öka. Håller hon vikten fastän hon inte äter allt så kan du också minska mängden du ger så att det motsvarar det hon faktiskt äter. Det är lättast att ha koll på hur mycket hunden äter om man häller upp en bestämd mängd morgon och kväll.

Det är inte konstigt att en hund som får mycket motion och aktivering sover mycket inne på dagarna. Miljöombyten och flyttar kan också ta på krafterna, så det är inte konstigt att hunden sover :) De sätter ju sig inte och surfar eller ser på tv som avkoppling ;) Att tugga ben kan vara en bra inomhussysselsättning.


Bellush
2015-05-21 19:16
#20

Hon verkar faktiskt mycket gladare nu när hon är klippt och ren :D Hon ser ut som en helt annan hund. Tack för alla tips hörrni, allt känns mycket bättre nu :) Fast tycker fortfarande det är konstigt att hon inte äter maten när den är torr, känns som att hon alltid väntar tills jag häller över lite vatten i maten, men det är då dumma jag som vant henne vid detta :/ Visst kan jag uppdatera lite då och då :) Jag vet vart ni finns nu

Annons:
Puminmumin
2015-05-21 19:38
#21

Det bästa med hundar är att man kan börja om när som helst. Jag har gjort mycket som Em_ jag tröstade och kramade min vovve när hon stutsade till för en orm som fräste. Har jag tur så vill hon kanske inte lukta på den nästa gång. Så vi plockar fram en rädsla som inte fanns hos hunden. Min hund ville titta på ormen. Hade jag inte sagt något hade hon gått fram igen. Under hela hennes uppväxt har vi alltid gått fram till allt som ho tyckt har varit läskigt i spökåldern. Idag är hon en tuff tjej som sällan blir rädd. Blir hon skrämd för något hoppar hon till sen går hon på eget initiativ fram och luktar och släpper sedan det och går vidare som om inget hade hänt. För precis så är det ju. Inget hände ju faktiskt. Om du känner någon med en lugn och trygg hund så kan det vara en bra idé att ta promenader ihop. Vill hon inte hälsa så behöver hon inte. Utan bara promenera:)

AnneN
2015-05-21 21:42
#22

#20 Jag häller också vatten på fodret till mina hundar, tycker det är ett utmärkt sätt att vara säker på att de får i sig tillräckligt med vätska.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smellcaramell
2015-05-22 00:11
#23

#20 jag har en hund som är otroligt kräsen vad gäller maten då mina föräldrar skämt bort henne med att om hon inte äter sin mat får hon "lyxig" blötmat ( som är kass) eller människomat.. Dock vet hon att när jag är ensam med henne så får hon bara torrfoder, och äter hon inte sitt torrfoder, ja då går hon utan mat. Dock låter jag alltid maten stå framme och fyller på så fort det är slut då hon har svårt att hålla vikten om hon inte får äta som hon vill. Så vill du att hon ska äta, ja då är det bara att visa att man inte får nåt "annat"(uppblött mat i det här fallet) om man inte äter. Min hund äter inte heller om man lägger fram för mycket mat, bara botten på matskålen får vara täckt. Självklart har hon alltid fri tillgång på vatten, som finns precis bredvid matskålen.

Dock får man tänka på att hon kanske har dåliga tänder och det kanske är därför hon inte vill ha torrfoder? Det borde man ju helt klart kolla upp innan man överväger att göra som jag.

dogg
2015-05-22 06:32
#24

Har själv nyligen passat en försiktig dam som saknade sina ägare mycket. Ingen aptit och ville bara gömma sig. Jag såg till att stänga av flyktvägar som under sängar och in långt under andra möbler. Visade henne att hon inte behöver vara rädd och gömma sig. Det ledde till att hon inom ett halvt dygn insåg att det inte var farligt att vara med. Hon hade sin bädd i ett hörn så hon hade ett ostört hörn att gå undan till där jag inte störde henne om det inte var dags för promenad eller mat. Aptiten var borta och färskfoder är det ju bästa en hund kan äta, Vom och hundemat har har ju färskoder i köttbulleform så det får ju de flesta plats i frysen med och det kostar inte mycket per påse om man har en liten hund. Jag köpte det och gav hälften det och hälften kokt köttfärs, morotspure och fiskolja. Detta slukade hon utan problem när jag satte henne i en bur med öppen lucka, då fick hon lugn och ro men samtidigt kunde hon inte bara gå undan och gömma sig utan satt och luktade och blev sugen och åt upp till sist. Så byt till färskfoder det är det bästa både för hunden och aptiten, men börja långsamt, långsamt . Vill du ändå ge torrfoder så äter hon inte redan spannmålsfritt så byt långsamt till spannmålsfritt. Taste of the wild är ett torrfoder med fyra olika smaker som du kan växla med och fodret har kort innehållsförteckning  som de flesta hundar tål. Tänker också på din hunds tänder, har du kollat dem? En liten hund som äter torrfoder måste borsta sina tänder varje dag och har inte förra ägaren tagit det självklara ansvaret så måste du börja nu men be någon erfaren kolla så hon inte har ont först, kanske måste hon ta bort tandsten hos veterinären. De söver för att kunna göra rent ordentligt och eftersom din hund är ny hos dig så skulle jag inte stressa henne och göra det vaken med tandstenskrapa utan söv henne och gör det med ultraljud hos veterinären.

Bellush
2015-05-22 16:22
#25

Ibland när jag häller vatten i maten så äter hon inte ändå då kanske hon redan är mätt… den maten kastar jag om den är kvar till dagen efter. Känner i efterhand att det var dumt av mig att hälla vatten i maten ens engång. Om jag inte häller i vatten idag kommer hon äta det ändå om hon blir hungrig? Hon kommer väl inte strejka?

smellcaramell
2015-05-22 16:36
#26

#25 är hon hungrig kommer hon äta, om det inte är så att hon har ont/är väldigt envis och tror att hon ska få nåt "godare". Min hund strejkade ett bra tag första gångerna när jag inte gav henne någon "lyxmat", men nu kastar hon i sig torrfodret utan problem när hon bor hos mig, hemma däremot rör hon inte torrfodret..

Bellush
2015-05-22 17:31
#27

Vi gick ut i trädgården och busade lite, hon hittade nån rot från ett gamalt träd att tugga på. Är det okej att hon tuggar på saker ute? Ibland ser det ut som att hon hittar saker som hon äter… blev orolig när hon började gnaga på roten trodde hon ville äta det… men sen bytte jag ut den mot en pinne och då såg jag mer tydligt vad hon gjorde, hon bet av små bitar, tillslut fanns ingen pinne kvar haha

Annons:
Bellush
2015-05-22 18:20
#28

Hur är det med kissa och bajsa då… om hunden vilar/sover ska man låta henne vara då och gå ut med henne när hon vaknar? Eller väcka henne? Om man går en liten runda 30-60 min efter maten och hon inte bajsa är det okej att gå hem då eller ska man vara ute tills hon bajsat?

smellcaramell
2015-05-22 19:06
#29

#28 min hund bajsar bara en gång om dagen, alltid någongång mellan 11-14, men då känner jag hunden. Vår hund talar om när hon behöver gå ut genom att bli jätteglad när man pratar till henne och säger man "gå ut" så springer hon till dörren, så vi går inte ut bara för att hon ätit och busat utan hon får tala om när hon behöver komma ut, men ska vi iväg någonstans så går vi självklart ut det sista vi gör även om hon inte visar att hon vill ut.

Men som sagt bajsar inte alla hundar efter maten.

Lon@
2015-05-22 19:06
#30

Jag ger vanligtvis mina hundar mat två ggr/dag, då får de torrfoder som jag hällt vatten över. (Just nu får de mat 5 ggr/dag eftersom en av dem har gastrit).

Har du kontakt med hennes tidigare ägare? Kanske kan du få tips om vad de brukar göra och hur hon brukar vara?

Nu skall man väl inte dra på för stora trissor av det men att hon hade tovor och luktade illa ger mig lite dåliga vibbar. Visst, med en del pälsar blir det lätt så men ändå… Hon kanske inte har haft ett så roligt liv innan utan mest legat och sovit utan att någon varit engagerad i henne? Nu spekulerar jag förstås bara, hon kanske har haft ett aktivt och jättebra liv.

Du behöver absolut inte väcka henne för att gå ut och om hon inte bajsar på promenaden så behöver du inte stanna ute. En del hundar bajsar på varje promenad, en del bara en gång om dagen. Det beror både på hunden och på vilket foder de äter.
Du lär dig snart hennes vanor och hur mycket som är normalt för just henne 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

smellcaramell
2015-05-22 19:13
#31

#30 mjo låter helt klart skumt att hon hade tovor o luktade illa när hon kom till TS, samtidigt vet jag hur det kan vara med den "typen" av hund, har själv en blandras med bland annat Shih tzu och Lhasa apso i sig och hon hade en väldigt lång period av "unghundspäls"när hon var runt 1-1.5 år, då var vi tvungen att borsta henne minst 4 gånger om dagen för att hon inte skulle bli alldeles igentovad, och så fort man gick ut och det duggregnade började hon lukta blöthund, lika så om man duschade henne och inte blåste pälsen på henne efter…

Känns inte alltid så snällt att duscha en hund så ofta som man skulle vilja när det är sådant väder som det varit exempelvis nu, med regn mer eller mindre varje dag…

Bellush
2015-05-22 19:16
#32

Enligt förra ägaren var hon inte rumsren iallafall, men hon har varken kissat eller bajsat inomhus :) Det är just det att hon inte visar några tecken på att hon vill ut och göra nr 1 eller 2 som är jobbigt. Sen går ju vi en lång promenad om dagen på morgonen eller på kvällen där hon gör 1 eller 2 eller bägge… men jag går på flera korta promenader också runt kvarteret bara eller släpper henne i trädgården. Jag kanske inte ger henne nån chans att säga till när hon vill ut? Vad betyder det när hon slickar mig i ansiktet jätte länge?

smellcaramell
2015-05-22 19:23
#33

#32 går man ut ofta och berömmer när de bajsar och kissar ute brukar de komma av sig själv att de visar när de behöver gå ut, våra valpar visade att de behövde gå ut när de flyttade vid 8 veckors ålder! Ta det lite lugnt såhär i början och gå ut ofta o kanske lite kortare sträckor varje gång, sedan när du ser hur hon beter sig kan man börja skapa en rutin över hur rastningar och liknande ska skötas. Min hund är en lat en till exempel och orkar bara gå en längre runda om dagen, hon vill helst gå flera kortare. När jag gått från mina föräldrar till mig (typ 6-7km) så har hon sedan lagt sig och sovit i 7 timmar och varit helt slut.. en normal "runda" här är därför ca 2-3 km och då går vi ut "ofta" istället.

[Daniela1983]
2015-05-22 19:29
#34

har inte läst andra delen av tråden men en tanke är att hunden kanske är sjuk (inte mår bra).  Det eller som andra sade att den sörjer.

Annons:
Bellush
2015-05-22 20:29
#35

Ska ta en runda eller två till idag så får vi se om hon gör något utav det. Har tänkt ta ett besök hos veterinären faktiskt bara för att. Får bli nästa vecka.

Em_
2015-05-23 00:52
#36

#32 Mina visar väldigt sällan att de vill gå ut. De kan flåsa om de är väääldigt kissnödiga. Om hon inte var rumsren hos förra ägaren men är det hos dig tror jag helt enkelt att du har har lagom kort tid mellan promenaderna :)


Bellush
2015-05-23 07:59
#37

I natt runt kl 3 så väckes jag av att hunden slickade mig i ansiktet och var väldigt pigg… tänkte kanske är detta tecknet jag väntat på… och det var det :D vi går alltid en promenad innan vi ska sova men då gjorde hon inget. Underbart att hon säger till :D

Bellush
2015-05-23 08:04
#38

Är era hundar pigga på promenad på morgonen? Ska man väcka hunden när man känner att nu är det dags för kisse/bajspaus eller långpromenad?

bell
2015-05-23 08:28
#39

#38 väcker hundarna när jag vill ha morgon promenaden annars skulle den kunna bli väldigt sent :) händer inte ofta att de väcker mig för morgon promenaden, men om de gör det är det ofta med pussar

smellcaramell
2015-05-23 18:18
#40

#38 mkn hund vaknar när jag vaknar på morgon eller tidigare då hon sover i min säng, men hon blir ändå alltid pigg när man tar fram kopplet så skulle inte ens behöva väcka henne om hon sov hårt :) Jag skulle själv inte väcka hunden om det inte behövdes, typ om den sovit länge eller man själv ska iväg och inte kan vänta längre.

Bellush
2015-05-23 20:48
#41

Okej då vet jag. Inte väcka om inte ska iväg eller om jag vet att hon verkligen behöver kissa/bajsa Försäkring… Jag vill ha en bra men inte för dyr försäkring. Vad har ni för försäkring? Jag tänkte först IF men så läste jag massa negativt om den att dom hela tiden höjer när man använt den. Nu tänker jag Folksam äär det någon som har den, är ni nöjda? Sen tänkte jag att hemförsäkringen är på Sveland ska kolla om man kanske får någon form av rabatt om man täcknar hunden där också.

Annons:
Bellush
2015-05-26 18:49
#42

Jag orkar inte göra ett nytt inlägg varje gång jag undrar nåt… hoppas nån har ett svar här… Ska man låta min hund vara när jag ser att den kanske mår dåligt eller bara vill vila/sova eller ska jag väcka den och gå ut med den ändå?

Upp till toppen
Annons: