Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2911 ggr
slarvigt
5/20/15, 5:40 PM

Tips för kantarellsök?

Jag har precis påbörjat träning i kantarellsök. Jag är inte så van vid den typen av träning så det blir mycket att testa sig fram… Jag började med att låta henne lukta på kantarellen, klicka och ge godis några gånger. Sedan la jag den någon meter framför henne och bad henne "leta kantarell". Det tyckte hon var jättegott… Så då lade jag den i en glasburk utan lock så att hon inte kunde komma åt den, men den blev ju väldigt visuellt synlig istället. Nu tänkte jag köpa små plastburkar och göra hål i locket, lägga en svamp i en av dem och se ifall hon kan hitta vilken? Vi jobbar även med liggmarkering till detta. Min tanke är att hon ska lära sig att när hon hittar svampen så ska hon lägga sig ner och så får hon godare godis av mig, men att jag måste få in den rörelsen i kroppen innan jag kan ta ut svampen ur burken. Låter det vettigt? Jag tar tacksamt emot andra tips också!

Annons:
Maria
5/20/15, 5:46 PM
#1

Nu blev jag jättenyfiken och ber om ursäkt för att det inte är svar på din fråga men var får du tag i kantareller denna årstid?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

slarvigt
5/20/15, 5:48 PM
#2

#1 Hehe, de hade frysta på Coop!

Maria
5/20/15, 5:50 PM
#3

Ah tack för tipset😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineF
5/20/15, 5:55 PM
#4

Jag skulle börja om och verkligen försöka att klicka fort när nosen nosar (rör sig en bit ifrån), inte dutt eller slick. Visa att det inte lönar sig, ignorera och gör om. Och se till att ha supergott godis, hundra gånger godare än kantarellen. Sedan lägga den i gräset, hunden nosar och du säger fort som attan: "ligg!" (viktigt att hunden är säker på kommandot i alla situationer innan det används som markering), klickar och massor av belöning! Jag skulle nog inte börja blanda in burkar, men är ingen expert. Min tik är kräsen så hon vill inte käka. Du kan ju lägga den lite gömd i gräs/mossa när hunden är mer säker på doften. Men var noga med att inte röra svamp och gömställe med dina händer=din doft.
Lite nyfiken, vad tränar ni med? Finns ju inte kantareller än? :-)

ChristineF
5/20/15, 5:58 PM
#5

Såg att du använt frysta, tänk på att de har annorlunda doft och det kan bli klurigt för hunden i höst när den ska leta riktiga orörda i naturen bland alla andra dofter.
Men finns säkert de som lärt hunden på detta vis också.

crimson
5/20/15, 6:20 PM
#6

Ett tips på godis som brukar vara väldigt populärt är korv, typ falukorv eller andra vanliga hotdogs, vi använder det när det är en stressig miljö och vi vill ha extra kontakt med hundarna 😉

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Annons:
Sealle
5/20/15, 6:33 PM
#7

Har ingen personlig erfarenhet men denna sida kanske kan vara till hjälp?
http://hundkurser-online.com/2014/10/vi-bjuder-pa-en-kantarell-kurs-online/

slarvigt
5/20/15, 7:27 PM
#8

#4 Det blir nog svårt för min snabba, hungriga hund tyvärr :) Det stressar också mig (eftersom jag inte vill att hon ska få chansen att äta), vilket hon märker och blir osäker = dålig inlärningssituation. Använder dessutom inte ligg-kommandot eftersom ligg och markering är olika saker för mig. #5 Jo, det har jag tänkt på, så jag får väl hitta egna sedan att öva på, men de här funkar nog så länge. #6 Gott godis har vi gott om ;) #7 Tack! Ska kolla in den sidan

peafie
5/20/15, 9:51 PM
#9

Min far gick en sådan kurs med sin hund. Där lade de kantareller i tesilar för att hundarna inte skulle komma åt att äta upp dem. 

I och för sig lyckades hunden lära sig att det är gott ändå. Hon söker upp dem för egen maskin nu och man får vara snabb om man vill ha några själv… :)

Bloggen     ○    Instagram

[HundochKatt]
5/20/15, 10:13 PM
#10

Det var länge sedan jag läste om kantarellsök och började träna in på en hund, men så började jag hitta nya ställen med mängder av kantareller. 2013 plockade jag över 30 kg.. Men i alla fall så ska man lägga ut kantareller med godis under och hundar kan i början äta kantarellerna, men sedan brukar de bli mer sugna på godiset.

slarvigt
5/21/15, 8:51 AM
#11

#9 Haha! Jo, jag har hört att det är ett relativt vanligt problem… Ska dock testa te-silarna! Mycket bra tips. #10 Jo, det tipset har jag också sett, undrar just om det funkar på en sådan här glupsk en… :)

ChristineF
5/21/15, 9:08 AM
#12

Ok. Men tesil lär ju rätt bra, bättre med metall än plast doftmässigt :) Men hur ska du få till en liggmarkering utan att säga till hunden att ligga ner? *nyfiken* Så gjorde vi både på kantarellsök kursen och specialsök.

slarvigt
5/21/15, 9:22 AM
#13

#12 Ja, exakt. Att jag inte tänkt på det tidigare :) Hm, jag brukar inte i allmänhet använda gamla kommandon i nya moment utan väntar ut/shejpar eller visar istället. Liggmarkeringen fungerar redan ganska bra så det är inga problem, problemet är att hon nu självbelönar sig genom att sticka ut tungan också… :)

Annons:
indra-bus
5/21/15, 10:08 AM
#14

Man skall inte ta i kantarellen. då blir de din lukt hunden söker. Om man lägger godis under så söker den godiset.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Forest]
5/21/15, 10:25 AM
#15

TS jag skulle tipsa om kurs eller om man är duktig på just spåra efter X sak och inte 100 andra lukter så kör på träna själv. Kanske kan det finnas en del tips på tuben om detta? 

9 Här har vi en kantarell fröken som med älskar hitta dom själv utan tränat, får vara snabb för plocka dom utan att hon tar alla :P Hon har alltid följt med mig med plocka svamp och vet vilka matte blir glad över och antar hon fattat att dessa är goda 😎

slarvigt
5/21/15, 11:35 AM
#16

#14 Den delen har jag koll på. #15 De kurser här i närheten just nu passar inte mig i tider tyvärr så jag tänkte prova själv :) Ska kolla youtube, tack för tips!

Arashi
5/21/15, 5:20 PM
#17

de här tycker ja är en bra video om kantarellsök :

https://www.youtube.com/watch?v=zygZmmIcxEA&list=PL7D25AE05AA4CBE8A&index=2

slarvigt
5/21/15, 5:42 PM
#18

#17 Tack! Den gillade jag också :)

ChristineF
5/21/15, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#13 Ok! Lycka till, det är jätteroligt och inte helt fel med lite hjälp i skogen! :-)

slarvigt
5/21/15, 7:24 PM
#20

Tack för alla tips! Det funkar utmärkt med tesil. Nu har vi precis varit ute och sökt på gräsmatta där jag har kunnat gömma den lite och hon har ändå hittat. Mina spår osv påverkar säkert, men det syns ändå stora framsteg tycker jag :) Och nu har hon slutat sträcka ut tungan också… Kör nog med tesilen ett tag till dock :)

Annons:
peafie
5/21/15, 9:33 PM
#21

#20 Vad kul! Be någon annan lägga ut den eller släng den en bit bort kanske för att undvika att hunden spårar dig? Jag skulle nog se till att den låg i vind också till en början för att ge hunden största möjliga chans att lyckas. Men jag bara gissar, har aldrig tränat detta. :)

Bloggen     ○    Instagram

slarvigt
5/21/15, 9:43 PM
#22

#21 Tack för tipsen! Det ska jag prova :)

slarvigt
5/22/15, 1:36 PM
#23

Provat! Hon hittar dem även när jag kastar iväg dem :) Det finns dock många lukter på det stället, tex folk som suttit och grillat och lämnat kvar kycklingben osv, vilka är mer intressanta… men det syns tydligt när hon kommer nära svampen, nosen åker i backen och hon rör sig mot den och när hon kommer fram lägger hon sig ner och tittar förväntansfullt på mig :)

Upp till toppen
Annons: