Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1992 ggr
[emmaomajken]
2015-05-15 20:22

Mush Viasto BARF

Ni som kör med detta,hur mår era hundar i magen, får dom fast avföring? Äter era endast detta eller kör ni med torrfoder också? Jag började idag ge min shih tzu detta efter tips härifrån och det var väldigt omtyckt :)

Annons:
Fridaaaa
2015-05-15 20:28
#1

Kör med det vaisto och nordic färskfoder. Bra avföring, fina pälsar, äter med god aptit🙂 Blandar aldrig färskfoder/barf med torrfoder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

crimson
2015-05-15 20:32
#2

Våra hundar får BARF, ibland får de mush men vi använder oss av VoH som "pelare". Våra hundar bajsar mycket mindre än "torrfoderhundar", eftersom de tar upp mer näring ur sin mat än dem. Hundar kan knappt ta upp spannmål, vilket är vad de flesta torrfoder huvudsakligen består av.

Hundarnas bajs är hårt, men inte så det blir förstoppning, och kommer ofta i "kluttar" mer än "korvar". Bajset luktar nästan inget alls. Många torrfoder behandlas så hårt så näst intill all näring försvinner, t ex hettas det upp till väldigt höga grader. Det är snarare så att en borde tillsätta färskfoder till torrfoder än tvärt om. Ser ingen anledning till att ge torrfoder också, förutom som bukfylla, men då är det nyttigare med t ex broccoli eller ris.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

IngaTrnqvist
2015-05-15 21:24
#3

Jag körde på enbart vaisto i fyra månader ungefär (nu kombinerar jag egen barf från grunden). Han hade väldigt fast och fin avföring, mycket mindre mängd än på torrfoder också. Sedan försvann även hans långvarande problem med spruckna och torra trampdynor, samt många andra positiva förändringar.

Wenniz
2015-05-15 21:47
#4

Jag kör Mush Vaisto samt "egen" BARF, alla mina hundar har bra fast övföring, de blev mycket bättre med sina magar sedan jag bytte från torrfoder. :) Jag är så nöjd att mina hundar aldrig kommer få äta en enda torrfoderkula igen. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
[HundochKatt]
2015-05-15 23:11
#5

Jag köper inte Mush, mer än i undantagsfall. Jag Barfar och blandar därav min egen hund och kattmat utifrån råvarorna jag köper. Det är något jag inte har fått ångra. Kommer aldrig att börja med torrfoder igen, utan det blir Barf eller färskfoder för min del. Inte ens som godis skulle jag ge torrfoder idag.

Hildgrim
2015-05-15 23:17
#6

Jag ger 50/50 Mush vaisto / egen barf. Jätte bra och fast avföring. :)

Annons:
Nova1234
2015-05-16 13:10
#7

Tidigare fick hundarna Mush Vaisto, då va avföringen hård, torr, smulig och delvis vit, det är för mycket ben i den maten tycker jag. Nu barfar jag mina hundar själv, köper div delar av kyckling, nöt och gris. Kokt broccoli, morötter, blomkål eller annan grönsak. Barfa själv med vitamintillskott (om man vill det) är både billigare och bättre då vet du exakt vad hunden äter. Det är hutlöst att ta 65 kr/kilo för slaktavfall Jag gillar inte att känna att jag blir totalt blåst på pengar, när jag handlar mat till hundarna. Någon tjänar mycket pengar på att vi vill våra djur det bästa.

[HundochKatt]
2015-05-16 13:23
#8

#7 Det där med att det är för mycket ben i är ju individuellt, en del passar det ju bra för och andra inte. Men det är ju lätt avhjälpt genom att variera sorter, lägga till rent kött. 

Priset det är jag dock överens om, det är ett överpris med tanke på innehållet.

drika
2015-05-16 22:05
#9

Hon mår bar abra:)

Hälsningar

Fredrika

[emmaomajken]
2015-05-21 22:37
#10

Nu har vi kört med mush BARF i några dagar och jag är toppennöjd och likaså min vovve! Hon älskar maten och hon är superbra i magen av det, och hennes analsäcksbesvär är inte alls som dom var förut med att hon behövde hjälp att tömma dom, nu fixar den nya maten det! Jag är jättenöjd. Enda nackdelen är priset.. 50 kr för 32 köttbullar är mycket när det är slaktrester :(

[emmaomajken]
2015-05-21 22:42
#11

Vad har ni för tips på vad man kan köpa för råvaror om jag vill barfa själv utöver mush vaisto? Kött med ben?

[HundochKatt]
2015-05-22 01:44
#12

Vad bra att det blivit bättre. Du behöver sätta dig in i hur man gör egen Barf mat, då det handlar om viktiga proportioner för att hunden ska få i sig alla näringsämnen den behöver. Det är inte bara att börja "slänga till" den en kött bit av sånt och sånt… 

Jag köper det mesta hos en slaktare, dvs. slaktrester av vilt men köper ofta kyckling i affären, byter med andra eller samköper sådant jag inte kan köpa via min slaktare. Lite pussel och en hel del jobb (bla rensa vilt från skott), men helt klart värt det. Jag är väl lite barfskadad, då jag tycker det är roligt också. ;)

Ikväll tex. var jag och hämtade 20 kg vildsvin hos min slaktare och för någon vecka sedan blev det 50 kg. 

Det som krävs är ju lite frysutrymme, då man får fylla upp mycket på hösten då det är säsong på vilt och lamm. Jag har faktiskt en stooor frysbox och två stora frysskåp. ;)

Var i landet bor du? Finns ju många bra FB sidor, där man kan få köpa billigt slaktrester.

Hildgrim
2015-05-22 22:07
#13

#11 Det finns mycket råvaror att köpa i den vanliga mataffären. Olika kött och organ brukar gå att få tag på.

Annars är diverse olika barf-korvar lätta att använda sig av. Mush har en hel del råvaror både som korv och köttbullar. Tyvärr rätt dyra (men billigareän vaisto). Jag skulle framförallt vilja rekommendera Emmzo som har ett otroligt stort sortiment både av barf-korvar och intressanta djurdelar. Det är kött från svenska djur med ett lägre pris än t ex Mushs och VoHs sortiment.

Själv så har jag inte mycket frysutrymme och har inte möjlighet att handla på mig slaktrester och sånt. Jag ger istället 50% Mush vaisto och 50% egen BARF. Den egna barfer komponerar jag främst av olika barf-korvar och sånt jag köper i butik.

Annons:
Upp till toppen
Annons: