Annons:
Etiketthälsa
Läst 5404 ggr
[Daniela1983]
2015-05-12 19:56

Kula vid nacken?

Jag ska googla och vända mig till en veterinär, men undrar först här. De på hunddagiset har uppmärksammat mig på en ganska stor bula som de sade var lös i skinnet om man kände efter och den verkar kunna flyttas. Jag är känslig så vill inte klämma på den.

Hunden är drygt 3år, äter kortison i ett halvår och hade några fästingar på sistone på sig. Om dessa kan vara orsaken.

Vad kan det vara? någon fettkula, vad gör veterinären med hunden när det är en fettknöl? Vad för undersökningar gör de? Funderar på vad det här kan gå på.

Annons:
[Forest]
2015-05-12 20:00
#1

Det bästa är att få knölen undersökt  av veterinären :) det är svårt att gissa helt vad det kan vara kanske böld,fettknöl?

russin
2015-05-12 20:03
#2

Inkapslat chip ? Fettknöl ?

Ibland är saker inte alls vad man tror heler. Jag hade känt ett pyttelitet risgryn under huden på min ena hund sen hon var 5 månader och trodde det var chipet som vandrat ner lite då det satt vid sidan av kroppen strax ovanför/bakom frambenet. När hon var runt 2,5-3 år så började det bli en större bula, så jag tänkte att nu är det chipet som kapslats in och beställde tid för att ta bort det. Det visade sig vara en dermoidsysta - en cysta som även kallas för tvillingcysta. Helt ofarligt, men lite läbbig då dom är fulla med hår.

[Daniela1983]
2015-05-13 18:53
#3

Jo, väntar på att veterinären ska ringa upp mig för rådgivning.

Hormonchip är det nog inte, eller vilket chip menar du? det här har ploppat upp väldigt snabbt ´tror jag för jag kände inte det där när jag gav massage i helgen.

#2 Fick den cystan vara kvar? Ville veterinären ta nåt prov på bulan?

russin
2015-05-13 22:22
#4

#3 - nej den togs bort och det var då det upptäcktes att det var en sk dermoidcycta. Det satt dumt till då den satt precis under där selens rem gick, så jag ville ha bort den oavsett vad det var.

Men chip menar jag om hunden är märkt med chip - vilket de allra flesta hundar är nu för tiden (annars ska den vara tatuerad i örat).

[Daniela1983]
2015-05-27 20:56
#5

Var idag hos veterinären som stack hål med en nål och analyserade vätskan. (rinnande mjölkvit med lite rosa ton i) Hon tömde sen hela stora knölen på den vätskan, men är inte klar med analysen, med andra ord är det inte klart idagsläget vad det är. Fett knöl kan uteslutas. Vovven rörde sig inte ur fläcken och sade inte ett pip modig som han är, jag som är känslig kunde däremot inte ens kolla när hon höll på med sprutan på honom. hehe

[Forest]
2015-05-27 22:26
#6

5, Skönt att det gick så smidigt, det låter som att det var böld. hoppas på det bästa :)

Annons:
[Daniela1983]
2015-05-28 12:38
#7

Tack Forest, nu är det oklart om jag får reda på vad det var. De ringde från kliniken och hade aldrig sett liknande förut. Frågan är om provet är för gammalt för att skickas tillSVA. Typiskt säger jag bara.

[[Boris Sager]]
2015-05-28 13:27
#8

Bra att knolen inte var homogen utan vatska, ngn form av cysta.

Frida B
2015-05-28 17:26
#9

Kan ju faktiskt vara en böld från vaccin också… :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
2015-05-31 10:04
#10

9 det har jag inte tänkt på, men det fick våran ena hund 👍

[Daniela1983]
2015-05-31 15:55
#11

Dock inte för våran del, vet frågade om han fått vaccin. Inte på länge. Vad är det för nåt som kan svullna efter vacciner? Som en allergisk reaktion?

Det är en liten bula kvar där, växer den mer så blir det annan vet, dessa gjorde bort när proverna skulle skickas för analys och missledde mig så blir annan vet framöver.

Frida B
2015-05-31 16:06
#12

#11 Det kan vara olika anledningar. Antingen att det följer med något smuts som hamnar innanför huden och bildar en böld, eller så är det bara ett ärr som känns.  Om det nu är vaccinet.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
2015-05-31 16:49
#13

I Ixxis fall som fick likadan så var det en inkapslad inflammerad körtel som fick tas ut.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Forest]
2015-05-31 19:27
#14

11 en böld kan behövas tömmas flera gånger har jag hört, så kan det vara även i ditt fall. Trist att dom fibbla med skicka det på analys det får dom stort minus på och tycker du gör rätt i att ta en annan vett nästa gång OM det skulle behövas

Upp till toppen
Annons: