Annons:
Etikettövrigt
Läst 3145 ggr
em.nord
2015-05-06 22:02

Sorghantering...

Detta är en tung dag här hemma. Min ena hunds cancer har spridit sig och det finns inget att göra. Han ska få somna in på tisdag. Trots att detta är något vi varit medvetna om kan hända är det givetvis jobbigt. Men det enda rätta… Min oro mot min andra hund började dyka upp idag. De 2 har haft varandra hela livet i princip. De är 7 och 8 år. Jag är rädd att gammelhunden ska bli så pass ledsen. Has "lillebror" är ju hans stöd och lugn. Han tvättar hans öron när han är orolig (åska osv) de leker och busar. Allt gör de tillsammans. Tänk om han blir sjuk av sorg?! Klarar inte att något händer honom också! Är mammaledig så han har mig om dagarna. Även katterna men det är inte samma sak.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
kalindas
2015-05-06 22:42
#1

Han kommer att sörja och sakna. Vet min gamla tik sörjde i flera månader när kompisen dog akut.
En tanke jag har är att när det är dags för kompisen att somna, att han får följa med eller iallafall nosa på honom när han är död. Då vet han att kompisen är borta och kanske sorgen blir lättare då? För då vet han att kompisen inte bara försvunnit.
Min Sally fick aldrig den chansen.

/Elisa

em.nord
2015-05-07 06:10
#2

#1 Det var det jag funderade på. Om han borde få följa med. Eller om veterinären ska få komma hem och göra det i trädgården. Usch, i flera månader. Jo förståeligt men ledsamt :(

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Cahira
2015-05-07 06:38
#3

Digger levde med en tik under större delen av varandras liv och han fick lukta på kroppen. Han letade henne aldrig men han var lite nere ett tag och förändrad personlighet tills dynamiken landade igen. Han fick ju två nya vänner innan hon försvann men det märktes att han försökte hitta sin roll i familjen igen. 

Hantera din egna sorg. Det går inte att säga hur hunden kommer hantera det men de accepterar det bättre om de får veta att deras vän avlidit. Det gör ont i hjärtat att se men jag ångrar det inte. Han behövde det, han är en osäker hund och hon var järnhanden i deras förhållande. Så sörj din sorg och fortsätt era rutiner så underlättar det för er båda. Rutiner gör det lättare att få balans på livet efter en sådan förändring.

Beklagar förlusten. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Karolina-H
2015-05-07 07:37
#4

Jag tog bort min yngsta hund i slutet av Mars, han fick också cancer som spred sig snabbt. Jag lät den äldre hunden få komma in när vi hade tagit bort honom och lukta på kroppen så hon skulle veta att han hade gått bort.

Hon har inte letat efter honom eller varit vidare orolig. Kunde se på henne första veckan efter att hon sörjde och var lugnare än vanligt men det kan ju även bero på att allt hemma just då var upp och ner och vi människor också sörjde något fruktansvärt. 

Det är så jobbigt när våra underbara hundar rycks ifrån oss för tidigt.
Beklagar din förlust 🌺

Codeavalone.blogg.se

[erika.tornlycke]
2015-05-07 08:20
#5

Min mormors äldre hund dog i hemmet så hennes yngre hund var med när det hände. Dem äldre hade krupit in under sängen. Dagarna efter så låg den yngre hunden under sängen hela tiden och min mormor fick bära ut honom för att han skulle på promenad. Efter promenaderna så sprang han in under sängen igen. Min mormor lät honom göra detta och efter några dagar så var han mindre under sängen. Nu, ca två veckor efter att den äldre dött, så ligger han där bara korta stunder 1-2 gånger per dag. Jag håller med tidigare att låta hunden få lukta. Sen låt hunden sörja på sitt vis. Min mormor blev orolig för den yngre åt knappt på två dagar men hon lät honom vara, han började äta sen igen.

em.nord
2015-05-07 09:34
#6

Bestämt att vi ska ta in den andra hunden så att han får lukta och kolla efteråt. Tack för alla svar! Lättare att ta beslutet nu :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
[vattenhunden]
2015-05-07 09:48
#7

Vad tråkigt :-( 

Jag skulle ha tagit med den andra hunden, för då får han säga farväl till sin kompis. 

Känns ju ännu hemskare för honom om hans kompis bara försvinner & han inte vet vad som hänt med sin vän.

Cancer är en hemsk & dålig uppfinning ;-(

[Forest]
2015-05-07 09:51
#8

Vi tog med våran andra hund men inte in hos veterinären och det var ju tur det, eftersom det gick väl inte så fridfullt som jag hade hoppas på. Eller det gick inte så snabbt som jag hade hoppas på det tog hårt på mig och än idag fylls tårar i ögonen och man saknar sin älskade vän❤️ Våran andra hund kände av att våran andra hund var sjuk och efter var det lite off dagar och man såg att hon sakna sin vän. 1 v senare var hon pigg o busig igen.

em.nord
2015-05-07 18:13
#9

Han får komma in när lillebror har dött och vi har lugnat oss. ♡♡♡ Andra "dilemmat". Vi tänkte skaffat valp nu i sommar då vi är hemma 6/8 månader till… trodde vi skulle få sommaren med lillebror men nu gick ju allt så fort. Men skulle nog göra storebror gladare… och oss!

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

kalindas
2015-05-07 18:53
#10

#9
Får han en ny kompis så får han ju lite annat att tänka på. Blir nog gladare efter ett tag. 🙂

/Elisa

Kitten86
2015-05-07 20:26
#11

När min nuvarande äldsta hund var ca 3 år så gick min dåvarande äldsta hund bort. Han gick bort pga hög ålder (åldersrelaterat hjärtfel som ledde till hjärtsvikt) och det kom väldigt snabbt. Han somnade in hemma tidigt en morgon i min famn och min andra hund var med hela tiden. Han vart nästan 15 år gammal (dvärgpudel).

Min kvarvarande hund letade aldrig efter sin "storebror" men vart väldigt nere ett ganska bra tag efter, säkert ett par veckor- 1 månad. Vid aktiviteter, träning osv så kunde han vara sig själv men i övrigt verkade han ganska deprimerad. Så ca 2-3 månader efter "storebrors" bortgång så lånade jag en hund av en bekant som är uppfödare och guud vilken skillnad det blev! Han blev sig snabbt sig själv och glad och framåt och föll verkligen in i "storebrors" rollen. Jag kunde hitta dem liggandes tätt ihop (min är en sheltie och lånehunden var en mops som uppskattade värmen av att ligga i hans varma fluffiga päls) 😃 Lånehunden bodde hos mig i ca 7 månader och flyttade hem till sig igen i samma veva som jag fick hem min valp, som idag är en unghund på lite över 18 månader (sheltie).

Visst sörjer de vid en familjemedlems bortgång, precis som vi gör, och jag tycker att de ska få göra det också på sitt sätt. Jag tror också att det underlättar massor om de får ta avsked av sin vän efter/vid bortgång än att deras vän bara försvinner hux flux.

Tråkigt när man når det vägskäl där ens väg skiljer sig från sin väns men man får hålla kvar vid alla goda minnen och fina år som man fått äran att dela med varandra!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

em.nord
2015-05-07 20:43
#12

#11 så fint ♡

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

zakkris
2015-05-07 21:49
#13

När vi  fick ta bort våran 9åring akut så hade jag inga möjligheter att ta med min tik, visst de hade inte bott ihop men de träffades ofta och han var som en farfar till henne och lärde henne massa saker osv. Och jag hade de problemet att i ett halvår varje gång vi åkte hem till min mamma där den andre hunden bott sista tiden, så letade hon hela tiden efter honom. Hon ylade och gnällde och kunde aldrig finna ro. Jag ångrar idag att jag inte kunde ha med henne, men så var hon bara ett år gammal med…

Men halvåret senare köpte mamma en valp så min lilltjej blev istället storasyster, först då slutade hon leta efter gammelmannen. Men än idag kan hon reagera på saker som varit hans (hon fick nämligen allt som han hade haft)

Så de jag vill säga, har du möjlighet, försök få dem förenade för att underlätta för den kvarvarande hunden.

Beklagar sorgen

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
em.nord
2015-05-10 18:00
#14

#13 tack. Ja han ska få komma in när den andra somnat och vi lugnat ner oss. Jag lär bryta ihop när han är borta. Bryter ihop titt som tätt här hemma. Men är glad att jag fått denna helgen att kunna förbereda mig. Vi har tid på tisdag kl 9.20… Det här är det värsta med att ha djur. Att tvingas ta farväl. Jag vill inte!!! Jag vill ha honom hos mig! Han är min och det känns som att de tänker ta honom från mig. men vet att det är det enda rätta… "Maybe the reason I love animals so much is because the only time they break my heart is when they cross that rainbow bridge…"

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

kalindas
2015-05-10 19:02
#15

May I go now?

May I go now?
Do you think the time is right?
May I say goodbye to pain filled days and endless lonely nights?
I’ve lived my life and done my best an example tried to be.
So can I take that step beyond and set my spirit free?
I didn’t want to go at first, I fought with all my might.
But something seems to draw me now to a warm and living light.

I want to go, I really do.
It’s difficult to stay.
But I will try as best I can to live just one more day.
To give you time to care for me and share your love and fears.
I know you’re sad and afraid, because I see your tears.
I’ll not be far, I promise that, and hope you’ll always know…
That my spirit will be close to you where ever you may go.

Thank you so for loving me
You know I love you too.
That’s why it’s so hard to say goodbye and end this life with you.
So hold me now just one more time and let me hear you say…
Because you care so much for me,
You’ll let me go today

av Susan A. Jackson

/Elisa

em.nord
2015-05-10 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 så fint… och så sant… gör det inte mindre svårt. Jag kommer klara det för hans skull ♡ Här är min fina kille :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

kalindas
2015-05-10 20:53
#17

#16
Jättefin! ❤️

/Elisa

Upp till toppen
Annons: