Annons:
Etikettraser
Läst 1541 ggr
[vattenhunden]
5/6/15, 7:53 PM

Vilken storlek på hund valde ni?

Vilken storlek på eran hund valde ni?

Ni får gärna skriva nedan varför ni valde just den rasen/storleken på hunden.

Annons:
Scorpio97
5/6/15, 7:55 PM
#1

Medelstor. Blandras mellan tollare, schäfer och labrador.

Själv föredrar jag dom mindre raserna. Men mamma ville ha något mer "rejält" som kunde följa med till skogen, och både hon och syrran var rädd att mindre raser skulle bli bjäbbiga.


//Jessie

JoannaLi
5/6/15, 7:57 PM
#2

För mig är det stor hund som gäller, hela vägen. (Och när jag säger stor, så menar jag stor. Nuvarande hanen är på 67 cm i mankhöjd, och jag kan ibland tycka att han är lite för liten.) 

Jag är uppvuxen med stora hundar, och av alla skrämmande möten med hundar så har det till 90% varit små hundar, så sedan jag var liten har jag helt enkelt dragit mig för små hundar. 

Sen så trivs jag otroligt bra med stora, tunga knähundar, och med hastigheten och styrkan i hundarna. Det är mysigt, tycker jag! :D

CissiD
5/6/15, 7:59 PM
#3

Här blev det en mindre ras som kompromiss då min kille inte tycker att stora hundar kan bo i lägenhet. (Har försökt förklara för honom att det inte spelar någon roll på storlek men de gick inte in). Men idag är jag väldigt glad att första hunden är liten det är mycket lättare att hålla bort en liten hund när man hamnar i en ny situation man inte visste kunde hända eller hur man ska hantera den. Senare i livet blir det en stor eller mellanstor hund :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

zakkris
5/6/15, 8:01 PM
#4

Här hos oss blir de hundar under 40cm då mannen är hundrädd

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

cattisa
5/6/15, 8:03 PM
#5

Medelstor. Jämthund.  Precis lagom stor!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

nadilda
5/6/15, 8:04 PM
#6

Jag har som "regel" att hunden ska gå att bära med en arm, men samtidigt vara tillräckligt stor för att kunna agera kudde. Har en lagotto och snart en schappe.

Annons:
Kallaterrier
5/6/15, 8:21 PM
#7

Medelstor, ca 45 cm i mankhöjd, en irländsk terrier. Vi ville inte ha en liten hund och en stor fungerar inte om vi vill ha hjälp med hundvakt och dylikt och det finns ingenting som en irländare inte klarar! Perfekt storlek för oss!

SilverEmma
5/6/15, 8:42 PM
#8

Vi valde mellan mops och grandis (alltså två helt olika storlekar) men det blev en mops då vi vill kunna ta med hunden överallt det är möjligt. Något enklare med en liten ras. 🙂 Hade en mellanstor blandis tidigare och trivdes bra med det men ville ha en renrasig den här gången och det var de två raserna vi fastnade för.

JoannaLi
5/6/15, 8:45 PM
#9

#5 Oj, är jämthund medelstor för dig? :o Hur stora är era?

Sugar Mist
5/6/15, 8:48 PM
#10

Medelstor such as aussie och bc på grund av att jag inte behöver böja mig ner men ändå kan lyfta dom vid skada.

-

TjockaBerta
5/6/15, 9:12 PM
#11

Liten. Jag måste orka lyfta den och bära den om något skulle hända.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
5/6/15, 9:22 PM
#12

Tre små, valet för oss var enkelt flera små tar mindre plats 😉

molam
5/6/15, 9:23 PM
#13

Medelstor, men skulla gärna vilja ha Saluki och dom går väl in i "Stor hund" Skulle jag tippa på ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
tetri
5/6/15, 9:32 PM
#14

Valde en stor ras, fick en liten hund… Jag ville egentligen ha en stor hane (65+ cm) helt enkelt eftersom jag gillar stora hundar, men det blev en ovanligt liten tik istället, knappt 60 cm/22 kg och det var nog egentligen lika bra. Det är faktiskt väldigt praktiskt att kunna bära runt på henne, speciellt som hon vägrade gå i trappor tills för några månader sen och dessutom åker vi mycket tåg/tunnelbana/buss och då är det väldigt smidigt att hon inte är så stor.

feral jesus

[Tuulikki]
5/6/15, 9:33 PM
#15

Liten. 7kg kärlek.

Kalli
5/6/15, 10:07 PM
#16

Valde mellanstor, har en på 15 och en på 30 kg. Egentligen är 15 kg en perfekt storlek enligt mig men föredrar egentligen något större.

Jamie+Engla
5/6/15, 10:13 PM
#17

Jag har både små på 5 kilo (Podengo) och stor på ca 40 kilo (Cimarron) och kommer även ha en mellan ras i framtiden. Men du blir de fokus på dem jag har, tänkte utöka antalet små snart ;-) Alltid haft både stor och liten hund, som mycket liten hade familjen mops och rottis, numera Am.Akita, Podengo PPLP och Cimarron Uruguayo. Tänker på hur rasen är, inte storleken.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Nalle-]
5/6/15, 11:30 PM
#18

Medelstor, han är runt 60cm i manken. Storpudel :) Skulle egentligen ha en mellanpudel var det väl tänkt, men träffade några storpudlar och var fast. Tycker om småhundar också, familjens hund är liten tex, men tycker det är roligt med en större hund. Lite mer å ta i och så är de ju så mysiga att ha i soffan ;)

[Tilde]
5/6/15, 11:38 PM
#19

Liten plutt på drygt 4 kg :) Vill dock gärna ha en större, antingen mellanstor (upp till 20 kg) eller en stor! 🙂

JonnaCecilia
5/7/15, 1:02 AM
#20

Liten, av det skäl att jag ska ha den som sällskaps-och lite servicehund men kan inte ta hand om motionen så sambon fick bestämma motionsbehov då han ska motionera. Och eftersom han inte vet hur hans schema kommer se ut de närmsta åren ville han inte ha någon som behövde milslånga promenader så då fick det bli en liten. Om ca 4 veckor flyttar en Bolognese hem till oss :) Annars hade det blivit medelstor, DP labrador. Men jag är nöjd med valet även om jag hoppas på en lab nån gång i framtiden. Van vid medelstora och stora hundar. Än så länge tycker vi i familjen att mammas Eurasier är liten, men det kommer vi väl inte tycka när min valp har kommit ;) Har även haft labmix och Newfoundland :)

Annons:
Cahira
5/7/15, 5:20 AM
#21

Här har det blivit små hundar för min del hitills för rasen passade helt enkelt. Men jag föredrar medelstorlek så det är vad jag kommer sikta på nästa gång även om det inte blir några fler hundar på väldigt länge nu.

Jag har en dvärgschnauzer, chinese crested, två blandisar och en pekingese. Har även ägt en mittel som inte finns mer och skulle älska att ha mittel igen en vacker dag. Men det skulle innebära import från Sverige i princip och det är väldigt mycket pengar för en sällskapshund.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fluffinen
5/7/15, 8:33 AM
#22

Medelstora eller stora hundar ska de vara för mig, jag har lite svårt för små hundar o tycker inte de är något för mig. Har dock bara växt upp med stora och medelstora hundar så som Golden Retriver, Rottweiler, schäffer, Newfounland, Irländs varghund sedan hade vi en blandis också som var riktigt stor våra ansikten var i jämnhöjd när jag var 7-8 år gammal. Men vi hade ingen aning om vad för blandras de var då honan vi hade smet och när hon kom hem så blev de valpar efter 9veckor…

fridarebecka
5/7/15, 9:01 AM
#23

Medelstor och jag är SÅ NÖJD med hans storlek! Han är så pass liten att han inte kostar överdrivet i mat och går att bära på armen. Men han är tillräckligt stor för att kunna springa bredvid cykeln, dra mig på skidor och använda som huvudkudde(haha), med det menar jag att han är så pass stor att jag inte behöver vara rädd att mosa honom när han sover med oss. Han är 43 cm hög och väger 14 kg. På platser med mycket folk är storleken också perfekt, han tar inte upp halva gatan men jag behöver inte heller oroa mig för att han ska bli nedtrampad.

panini
5/7/15, 9:24 AM
#24

En liten blev det här! En chihuahua. Var egentligen inne på Labrador men är hur nöjd som helst med min pojke. Lätt att lyfta, tar inte mycket plats och är lätt att ha med sig överallt :)

[vattenhunden]
5/7/15, 9:55 AM
#25

Jag har en medelstor hund-en vattenhunds tik, hon är ca 45 cm i mankhöjd & 16 kilo.  Jag ville ha en stor hund då jag främst är uppvuxen med mindre raser. 

Ville ha en hund som man kan träna, samt lite mer att "ta" i , men skulle ändå inte ta upp så mycket plats i t.ex. bilen & kunna ta med på bussen/tåget.

Jetaime
5/7/15, 10:03 AM
#26

Mellanstor 47cm hög och 16kg. Trodde dock att hon skulle bli lite större iaf 20kg ;) Men jag tycker att hon är alldeles lagom.

Monstertassar
5/7/15, 10:04 AM
#27

Mellanstor alltså border collie. 54-55 cm och 19 kg. Kan tänka mig en tik som är lite mindre med, men mellanstor :) Perfekt i large agility.

Kommer dock vilja testa något mindre kanske small eller medium, men en medium kan nästan vara medelstor med.

Annons:
[tk1971]
5/7/15, 10:08 AM
#28

Liten. Jag ville ha en pigg och glad hund i liten förpackning, stora och slöa hundar skulle jag inte passa ihop med.

Vickiw
5/7/15, 10:45 AM
#29

Ville ha en mindre hund, fast ändå inte så liten som en chihuahua utan en liten hund som tål lite mer. Av slumpen blev det en amerikansk cocker spaniel tik som är perfekt storlek för mig :)

Whippetgerbilen
5/7/15, 11:17 AM
#30

Just nu så har vi inte hund, men vi har haft en whippet, som var medelstor. Kommer troligen skaffa samma ras igen, för att det är alldeles lagom med mellan.

Dogs is my world ♥

Paxxa
5/7/15, 5:02 PM
#31

Har en mellan och en stor. Stor är det enda rätt för mig!

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

JonnaCecilia
5/7/15, 5:41 PM
#32

För er som skriver att ni inte kan tänka er liten och att bara storhundar är för er; det trodde jag också, tills jag blev så svårt kroniskt sjuk att det var liten hund eller ingen hund som gällde för mig. Väljer liten hund över ingen hund alla dagar i veckan!! Gäller bara att hitta rätt ras, har läst femtielva rasbeskrivningar och *hrm* kollat på massa hund-och valpbilder i min "research"! Det har inte varit lätt men jag har tagit mig igenom alla dessa valpbilder ;D och hittat en ras som känns perfekt för mig. Alternativet var som sagt en större hund där sambon skulle behöva ta mycket mer ansvar, men hur sjuk jag än är vill jag åtminstone ibland kunna ta ut den på promenad själv! Trots elrullstol är jag för sjuk för att köra längre sträckor. (Oroa er inte, allt är väl genomtänkt och jag kan göra mycket mental aktivering hemma och i trädgården, och har valt en hund med låg energi.) Ibland ändras förutsättningarna i livet, jag skulle ha flera hästar, stora hundar osv… Nu ingen häst och en liten hund och två marsvin.

SuperLimm
5/7/15, 7:51 PM
#33

Jag valde en mellanstor-liten hund (liten cocker spaniel tik) då jag ville ha en hund som går att göra massor med grejer med men samtidigt går att bära i nödfall (utan att jag går sönder i sjuttioelva delar). Min tik väger 10 kilo ungefär, rätt lagom. 
Jag kan dock tänka mig både stor och liten hund som nästa hund, ser fördelar med alla storlekar.

Mvh Linn

Fridaaaa
5/7/15, 8:08 PM
#34

Fattas alternativ ;)

Har stor och liten

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tilda93
5/8/15, 1:52 AM
#35

kryssade i ''medelstor'', har en Staffe = stor hund i liten förpackning 😉

NinniH
5/8/15, 9:37 AM
#36

Rent höjdmässigt räknas de väl till små, men även jag instämmer med #35 om att det är stor hund i liten förpackning. Har två Staffar. 😛


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

jenmjao
5/8/15, 11:17 AM
#37

Medelstor, Schäfer labrador på 60cm i mankhöjd och 27kg i vikt :) Jag kan bära henne ifall hon blir skadad utan problem, men samtidigt kan hon gå själv och göra det mesta själv, perfekt storlek enligt mig, för mig själv. Jag vill kunna bära min hund om den blivit skadad, men ändå ha en "större" hund.

Perly
5/8/15, 11:52 AM
#38

Beror väl alldeles på vad man anser vara stor, medel och liten…  Tiken (argentino/ambull/amstaff) är nog kring 60-65cm i manken, 36kg just nu när hon är kring året men lär bli lite tyngre när hon lagt på sig muskler. Hanen (rottweiler/berner sennen) är ca 1dm större åt alla håll och kanter och väger betydligt mer, dock inte vägt honom på länge, just nu är han rätt smal så mellan 50-60kg någonstans. Anser dem vara små(men antar att hon går som medel och han stor?), och ja båda går att bära utan problem. 👍

Alltid Oavsett

Tilda93
5/8/15, 4:13 PM
#39

#36 jo kanske ;) det är ju hur man definierar, dem väger ju en del som vuxna..
Jag velade mellan liten och medelstor.. men ja ;)

OneSound
5/8/15, 5:56 PM
#40

Liten. Sambon ville ha en liten :)

Aut viam inveniam aut faciam

Agda
5/8/15, 9:36 PM
#41

Medelstor, tycker det är lagom. De är inte så små att man riskerar att trampa på dem, men de är inte så stora att man inte kan lyfta upp dem (vår största väger runt 32 kg och det är absolut max för mig att lyfta men jag kan ändå, just nu, inte lyfta hela henne just nu utan bara hjälpa henne med hennes bakdel när hon ska hoppa upp någonstans). Alla våra hundar går inom den kategorin också (för mig iallafall😉), vi har en golden retriever, en finsk stövare också en gråhund (min egen).

Annons:
hannaj98
5/8/15, 10:55 PM
#42

Vet inte riktigt vad som räknas som stor/medel/stor. Har en japansk spets tik, dock stor för sin ras så ca 35-40 cm i mankhöjd, inte helt säker. 

Ville ha en hund som är lätt att lyfta men ändå inte för liten då de gör mig nervös för jag tror jag ska trampa på dom 😛. Kryssade i medelstor men när jag tänker efter kanske hon räknas som liten.

[Honesta Amore]
5/9/15, 12:27 AM
#43

Jag valde en mellan hund ( schapendoes ) men det var mest för att deras personlighet passade med mig inte va det var för storlek

[LoveUnite]1
5/9/15, 10:52 AM
#44

Min hund räknas som stor (blandras) 63 cm i mank.

Vår första tik (samma strl) valde min mamma o hennes sambo och kom hem med som en överraskning.

Andra hunden var den första tikens valp.

Men kan säga att nästa hund kommer bli en medelstor, mest av bekvämlighet.
Jag älskar stora hundar, Sankt Bernard, Nuffe, osv. Men pga stora rasers hälsobesvär samt ifall hunden skulle bli jobbig väljer jag en medelstor nästa gång.

Ras spelar ingen roll då det ska bli en omplacerings hund.

Upp till toppen
Annons: