Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1132 ggr
Flower29
2015-05-06 19:22

Svår sits...

Hej!

Jo jag ska skaffa valp till sensommaren så har då för några månader sedan besökt en kennel där uppfödaren var supertrevlig o föräldradjuren till de kommande valparna var fina i temperamentet o friska osv. Så vi klickade så nu står jag i kö på en tik hos henne. 

Efter detta så har jag också kontaktat en annan uppfödare för att ha en till kennel som 'backup' för säkerhets skull om jag nu inte får en tik hos den första kenneln. Jag berättade för henne att jag redan står på en kölista hos en annan kennel o det gick bra för henne så allt var alla tiders. 

Men nu har jag mer o mer börjat dra mig emot kennel nr.2 som bara skulle ha varit min backup plan ifrån början.  Föräldradjuren är lika friska hos båda kennlar när det gäller höfter, armbågar o ögon osv. Men det finns egenskaper jag gillar bättre hos föräldradjuren hos kennel nr. 2.  Jag gillar också färgkombinationen bättre hos kennel nr. 2.  

Jag är ju inte bunden på något vis till kennel nr. 1 valpen har ju inte ens fötts än (om det nu blir någon tik dvs) jag har inte tingat någon valp o jag har inte lagt någon handpenning eller skrivit på något. Men det känns ändå som att jag bedrar henne? 

Men jag kan ju inte heller stå o välja mellan två olika kennlar o sedan INTE välja den jag gillar bättre. Men vad ska man säga till kennel nr. 1?? 

Det ska sägas att jag är väldens fegis o är mycket blyg, osäker på mig själv o har väldigt svårt för att ta konfrontationer.  Jag överreagerar säkert något enormt men det känns bara så dumt…

Det finns säkert inte någon här som varit i samma sits som jag men jag kände ändå att jag behövde skriva av mig lite.

Annons:
[vattenhunden]
2015-05-06 19:29
#1

Jag tror det bästa är om du följer din magkänsla. 

Man är inte bunden att köpa en valp från en specifik kennel bara för att man ställt sig i intresselistan/kö. Jag har själv ställt mig i kö tidigare men sedan köpt från en annan. 

Om jag vore du så skulle jag satsat på kennel nr2.

[VargVikens]
2015-05-06 19:30
#2

Hej! Jag tyckte absolut att du ska välja den kombinationen som tilltalar dig mest. Det är du som ska ha hunden i mååånga år. Jag tror att kennel 1 förstår, annars vore det ju bara underligt. Uppfödaren vill ju såklart sälja sina valpar till dom som passar bäst för valpen. Förklara bara varför du känner som du gör så är det nog inga problem. Jag har faktiskt varit i en liknande sits, tog såklart en valp från den kullen som passade mig bäst. Visade sig att jag gjorde rätt val ;)

Lon@
2015-05-06 21:08
#3

Håller med båda ovanstående, välj från den kennel som tilltalar dig mest.

Sköt dock det hela snyggt, inom många raser har uppfödarna kontakt och det är lätt som presumtiv valpköpare få en stämpel som oseriös.

Så - säg som det är men du kan ju försöka lägga upp det på ett bra sätt, utan att nedvärdera kennel 1. De flesta uppfödare uppskattar nog uppriktigheten också så att det inte ligger dig i fatet senare som en lögn kan göra, även om den är vit.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Dumpuck
2015-05-07 13:56
#4

När jag och pojkvännen letade efter vår nuvarande hund så kollade vi upp mängder med kennlar, vad kenneln hade för inriktning, hur föräldradjuren var, vad de användes till, hälsa m.m. 
Vi hittade ett par kennlar, de flesta hade redan fått alla tingade men vi hittade och och ställde oss i kön på en valp. Uppfödaren där var noga att poängtera att om man ändå hittar en annan kennel som tilltalar mer så måste man gå på magkänslan, det måste kännas rätt med allt. Vilket kändes bra för oss att höra.
Efter ett tag får vi veta att en av de kennlar vi kollat på och varit mycket intresserad av hade fått återbud på en hanvalp, vi hörde givetvis av oss och mycket visade sig stämma, besöket hos dom bekräftade bara allt - en underbar kennel! Magkänslan sa att vi skulle ta från kennel nr. 2.
Så efter att ha pratat igenom och känt efter rejält så ringde vi till nr. 1 och berättade läget, att en av kennlarna vi varit mycket intresserad av hade fått återbud på en valp ur en väldigt fin kombination.
Uppfödare nr. 1 blev plötsligt väldigt kort och tvär. H*n började ifrågasätta den andra kombinationen, när denne fick veta att tiken var importerad så började h*n direkt klanka ner att vi kunde omöjligt veta hälsa m.m. på henne.
Vi stog på oss och tackade nej, vi har idag den där hanvalpen som de fick återbud på och inte en enda gång har vi ångrat oss.
Det uppfödare nr. 1 uppvisade vid samtalet visade bara mer att det var rätt av oss att gå till nr. 2 istället. Så ska inte en riktig uppfödare bete sig!

Som det redan påpekats, är det en vettig och förstående uppfödare så ska det inte vara några problem att gå på kennel nr. 2. Ni ska gå på magkänslan, det måste kännas bra!
Skulle det ändå bli så att uppfödare nr. 1 blir kort/tvär på något vis så visar detta ändå bara att ni gör ännu mer rätt att gå till nr. 2. Bara för att man vill sälja till en bra valpköpare så ska man inte bli sur om denne vänder sig till någon annan, det visar väl egentligen mer på att man som valpköpare är noga att det ska stämma!

Tanjis
2015-05-07 15:08
#5

Följ ditt hjärta! Ta kennel nr två om det känns mer rätt. 

Jag har nu unghund som jag älskar i bitar och hon är helt fantastisk på alla sätt. Grejen är den att hon är min äldre hunds (den hunden är nu pansionerad och bor heltid hos oss och vi har tagit över henne, var förr avelshund) dotter, vi hade inte alls någon tanke på att skaffa valp just då utan längre fram till sommarn, detta var i september. Men det var liksom en valp som klickade på alla sätt med oss, våran tjejs bror som hette pricken då, och han skulle ha passat oss som handen i handsken, vi var ju ofta till kenneln och hälsa på när Zmurfan (den äldre hunden) hade den här kullen då vi saknade henne nått så förfärligt hela tiden så vi bakanta oss väldigt gott med valparna, och pricken han var ju något alldeles speciellt, men nej, vi skulle inte ha valp just då. Tiden gick och Pricken var den som var sist kvar i kullen och blev såld vid tre månaders ålder så det kändes som att vi liksom nekade vårt öde :P. Några veckor efter det så frågade uppfödaren om vi möjligen kunde ta hand om vår nuvarande hund Kippis ett tag….. Kippis hon var nog näst sista valet av fem valpar, hon var en tik, vi ville ha en hanne, hon var alldeles vild och tokig och envis tjej medan Pricken var motsatsen, lugn och filosofisk och väldigt till mötesgående.

 Men Kippis fick komma till oss, men bara för ett tag…. och bara för ett tag blev till kan ni tänka er att vara fodervärd åt Kippis"… och vi var fodervärdar ett tag, till det att vi kom under fund med att vi inte ville lämna bort henne när det är dags för valpar som vi gjort med Zmurfan så nu var det vi som fråga "kan inte vi få köpa Kippis?" Och nu så är hon helt våran….. 

som jag sa, jag älskar henne i bitar även om hon kanske inte var till 100% rätt för oss och vi har lite kontakt med dom som köpte Pricken, känns hemskt att säga med det känns fortfarande som att Pricken skulle vara våran hund (eller Movitz som han heter nu). Så följ ditt hjärta som sagt :D risken är annars att du ångrar dig :) (jag har inte ångrat mig att vi köpte Kippis till slut men jag ångrar att vi inte köpte Movitz när han var tillgänlig längst av alla). Ingen kommer att ta illa upp, uppfödare är nog vana med och tycket säkert att det är väldigt bra att man tänker över det hela både en och två gånger även om det inte är till dennes fördel alla gånger :D

Upp till toppen
Annons: