Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 6387 ggr
Sealle
2015-05-06 18:39

Lättlärd ras

Här kommer ännu en rastråd, inte min första men förhoppningsvis min sista 🥵 Håller på att få gråa hårstrån av all beslutsångest, har verkligen kört ner mig i rasträsken och skulle verkligen uppskatta lite nya idéer!

Vad jag vill göra med hunden:
• Trickträning. Vill lära hunden massa roliga och användbara tricks & kommandon
• Träna rallylydnad. Ev även tävla (beror på mina tävlingsnerver och hur kul jag tycker det är, haha)
• Träna lydnad. Ev även tävla (igen, tävlingsnerver)
• Ha en trogen följeslagare hemma i soffan, ute på promenader i skogen,  i stan och kanske stallet

Hur en vanlig vardag kommer se ut:
• Morgonpromenad på 20-30 minuter
• Hunden följer med min pappa till jobbet på dagen (hyr rum i kontorsbyggnad så det är en tyst, lugn miljö) så den inte behöver vara ensam
• Lunchpromenad på ca 30 minuter
• Eftermiddagspromenad (när jag kommit hem från skolan) på minst 1h, max 2h, där den har möjlighet att springa lös (när/där lagen tillåter)
• Minst 30min, max 1h mental aktivering i form av tricks (klickerträning med shaping), godissök, samt träna rallylydnad & lydnad osv
• Kissrunda innan läggdags på 20-30 minuter

Egenskaper jag vill ha i hunden:
• Lättlärd, lättmotiverad, samarbetsvillig, följsam. - Vill att hunden ska tycka det är kul att jobba med mig och vilja göra rätt. Vill inte behöva kämpa massor endast för att få hunden måttligt intresserad av att träna.
• Inga raser som är väldigt flamsiga/där man måste ha en stor skopa humor för att kunna träna dem. Vill att hunden ska kunna fokusera.
• Inte sticka efter vilt. - Vill kunna ha hunden lös i skogen, så inga jakthundar/vinthundar som låser sig så fort de ser vilt och sticker så fort de får chansen.
• Ingen hund som har lätt till skall. - Är medveten om att det är en uppfostringsfråga, men inga raser som spontant reagerar på allting med att skälla (och sen inte slutar).
• Lagom pälsvård. Jag har ingenting emot att borsta hunden 1-3 gånger i veckan och ge den ett bad i månaden, men inga hundraser som kräver mycket frisering/mer än så.
• Smidig. - Kör på ett exempel så ni förstår vad jag menar: Om hunden t.ex. springer mot en och man säger "ligg", så vill jag att den ska kunna stanna och lägga sig ner direkt, till skillnad från större/klumpigare/tunga hundar som behöver lite tid för att stanna och sen sakta lägga sig ner pga hur de är byggda.

Rent estetiska grejer:
• Inga lockiga hundraser. Långhåriga, korthåriga eller strävhåriga spelar ingen roll, men inte lockiga. 
• Absolut inte under 40 cm, helst inte under 45 cm.
• Helst inte över 60 cm, absolut inte över 65 cm.
• Jag gillar inte "spets-svansen" (upprullade svansar).
• Inga dreglande hundar.
• Gillar långbenta hundar (obs! inget krav på något sätt)
• Gillar stora öron (obs! inget krav på något sätt)

Hundraser jag inte är intresserad av:
(Så ni inte behöver föreslå dem 🙂)
• Golden Retriever - Har träffat många jättefina hundar men inget som intresserar mig.
• Pudel - Inga lockiga hundar.
• Inte Sheltie - För små (vet att det finns några som kan bli större).
• Inga spetsar - Överlag (vet att det finns undantag) för skälliga, svårmotiverade och gillar inte svansen.
• Inga vinthundar eller urhundar - För svårmotiverade/envisa.

Raser jag har funderat på:
• Labrador - Gillar att de verkar lättlärda och lugna/mentalt stabila hundar, dock är jag osäker till om de inte är ganska långsamma/osmidiga/tunga av sig? Alla de labbar jag har mött har visserligen varit jättetrevliga, men väldigt långsamma och sega, både fysiskt och mentalt. Finns ju jaktlabbar iof, men jag tänker ju inte jaga så vet inte om det är orättvist mot hunden isf? (Överlag är det heller aldrig en hundras jag känt JA det är MIN ras för, kan vara för att de är så vanliga att det automatiskt blivit lite tråkiga i mina ögon?)
• KH Collie - En av favoritraserna. Det som gör att jag tvekar är att jag är rädd att det jag har att erbjuda inte är nog i aktiveringsnivå (mentalt och fysiskt). Sen är jag också lite tveksam till vad man hört om deras mentalitet, vill absolut inte ha en osäker eller lättstressad hund.
• Spinone - Har precis fått upp ögonen för rasen så vet inte så mycket om den, men gillar att de beskrivs som väldigt lugna och mycket trogen sin familj, samtidigt som de är lättlärda och intelligenta. Den är dock i största laget.
• Stabyhoun - Samma som med Spinone, "upptäckte" den alldeles nyligen så kan hända att jag är helt ute och cyklar men de har en bra storlek, är fina och jag gillar att de beskrivs som samarbetsvilliga, sociala och nyfikna. Kan möjligen vara som med KH Collie att det kräver för mycket?

Förlåt för långt inlägg men hoppas att ni fått en tydlig bild av mig nu 😎 Vad tror ni om de hundar jag nämnt, alternativt finns det någon ras som du tycker skulle passa mig?

Annons:
zakkris
2015-05-06 18:51
#1

Hade ja bara läst de du skrivit utan de där raserna hade jag sagt schäfer.

Stabyhoun har jag hört är väldigt aktiva, väldigt igång. Men har inte träffat någon så kan inte säga säkert att det är så.

Collie vet ja inte, har aldrig hört att de ska vara stressade men kan ha fel. har alltid hört gott om collie och är själv sugen på en.

Labben kan vara ganska klumpig och tung om man tar utställningsvarianten ja, men tror inte jaktvarianten skulle lida något. Har själv jobbat med en ung jaktlabbe. Hon ville göra ALLT inget kom i vägen för henne och hon var en bondehund, hon var med hos korna och fåren och bland traktorerna  och hon hade ett bra liv.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

fridarebecka
2015-05-06 18:59
#2

Skriver några här som jag bara kommer och tänka på, alla är kanske inte helt genomtänkta men du verkar veta vad du vill ha och verkar vara kritisk nog att plocka bort de som inte passar🙂:
Schnauzer
Bearded collie
Schapendoes
Airedaleterrier
Wheaten terrier
Engelsk springer spaniel
Flatcoated retriever

panini
2015-05-06 19:11
#3

Början på ditt inlägg så tänkte jag DIREKT chihuahua! Min är helt underbar! Tre månader och kan redan några tricks, fokuserar superbra, kräver nästan ingen pälsvård, skäller inte osv. Annars så tänker jag Bearded Collie!

[VargVikens]
2015-05-06 19:17
#4

En kelpie? :)

MsSofieG
2015-05-06 19:51
#5

Jag ska nog passa på och slå ett slag för en ras jag sällan rekomenderar till folk. Men jag måste säga att en dalmatiner nog skulle passa in fint i din beskrivning (förutsatt att den kommer från en seriös uppfödare som har klart syfte med sin avel). De är smidiga hundar som också är smart och lär sig snabbt. Har will to please men finns vissa exemplar som tycker frågan "varför?" är viktigare än uppgiften, men med rätt uppfödare borde det inte vara några större problem. Ingen större jaktinstinkt att tala om. Det som tar bort en del av charmen med dalmatiner är dock hur kinkig många är med maten och att de kräver lite annorlunda kost än andra hundar många gånger.

Sealle
2015-05-06 20:48
#6

#1 Kräver inte Schäfer mer än vad jag kan ge? Det är ju trots allt en brukshund … De är döfina men har alltid automatiskt skippats på min lista just pga att jag utgått ifrån att de är väldigt krävande.

#2 Tack för många förslag!! Ska läsa på närmre om allihopa och sålla lite. Haha jo, jag vet vad jag vill ha, det jobbiga är bara att vara hård mot sig själv även när det innebär att välja bort favoritraserna (som ofta inte är det jag söker alls men som är fina att se på 😂) Wheaten terrier är jag faktiskt väldigt förtjust i så roligt att du nämnde den, men funderar lite på hur det är med viljan att vara till lags? Är lite skeptisk till terrier överlag då de känns … ettriga, envisa och tjurskalliga? 😇

#3 Haha enda nackdelen är ju att de är väldigt, väldigt små. Annars verkar de vara coola hundar. 

#4 Kelpien (tillsammans med Australian Cattle Dog) är en jättefin hundras som jag kikat på många gånger. Dock undrar jag om det jag har att erbjuda räcker? Står ju på SKK nämligen att "Om det är enbart en sällskapshund man vill ha, är kelpie inte en lämplig ras." Nu vill jag ju träna både lydnad och rallylydnad men jag skulle ändå inte säga att hunden kommer vara mer än "aktiv sällskapshund", eftersom jag inte har några ambitioner att nå elitklasser utan mest vill ha kul … men allt annat om de låter underbart.

#5 Tack för tipset! Dalmatiner (speciellt de leverbruna) har hoppat av och på min intresselista ett ganska bra tag nu. Det jag varit tveksam till är mentaliteten eftersom man hör mycket att den åkte i toan efter 101 dalmatinerfilmerna. Men som du säger så är det väl främst att man får lägga stor vikt på uppfödaren. Å andra sidan så ska de ju vara lättlärda och även funka bra med hästar och har väldigt lite jaktinstinkt, så de kan nog vara värda att sätta tillbaks på listan.

Annons:
Lon@
2015-05-06 21:03
#7

Det finns ju dp-labbar som är smidigare i kroppen än showlabbarna men inte lika aktiveringskrävande som de rena jaktisarna (för de tycker jag inte passar in på din beskrivning riktigt).

Kh collie - eller för den delen en bra långhårscollie - tror jag nog kan passa, även om de räknas som bruksras så är de inte i klass med till exempel belgarna och kelpie.

Tänkte annars också på schapendoes eller någon av springer spanielraserna.
PON? Är de för små? Tycker att de verkar vara trevliga hundar men har inte träffat så många.

Terrier tvekar jag på om de passar in, de är visserligen ofta lättlärda men kan även vara ganska envisa och behöva motivering. Att göra något bara för att matte/husse vill ligger väl inte så nära till för en terrier, nej.

Spinone tycker jag nog att du kan stryka från listan, de jag har träffat eller haft på kurs har varken varit fysiskt smidiga eller särskilt lättjobbade. Visst, allt är relativt, men jag upplever dem faktiskt som ganska tröga.
Snälla, vänliga, bra familjehundar - jaktbiten vet jag inget om, i synnerhet inte hur det är ställt med de rasexemplar som vi har i Sverige - och dessutom är det nog inte helt ovanligt med rädslor inom rasen.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

MsSofieG
2015-05-06 21:13
#8

#6 Jo det blev ju tyvärr en riktig dipp för dalmatinerna efter 101 filmerna men jag tycker de har återhämtat sig bra. Och är man samtidigt kräsen med uppfödare och hälsar på föräldrardjur innan tror jag man kan hitta en suverän hund 👍

[VargVikens]
2015-05-06 21:16
#9

#6 En flatcoated retriver?

Sealle
2015-05-06 21:20
#10

#7 Tack för info. Kanske vågar ha kvar KH Collie (tycker den är finare än LH) på min lista än så länge då. Har läst på lite mer om Kelpien nu sen min senaste svar, och tror den får åka bort. De flesta verkar beskriva den som väldigt explosiv och go go go go hela tiden och det vet jag inte om jag orkar med 🤪 Tror nog en tydlig av och på knapp är viktigt för mig … 

Kan ärligt säga att PON har jag aldrig hört om tidigare. Var faktiskt tvungen att googla för att se vad det stod för. Har nog alltid "automatiskt" hoppat över den när jag kollat igenom SKK:s raslista pga det utländska namnet och jag har väl utgått ifrån att det var en av de väldigt sällsynta raserna i Sverige. Nä, jag vill ha en hane så 45-50 cm är perfa. Måste gå in på rasklubbens hemsida för att läsa mer dock …

Lite så jag känner för terrier också och varför de inte kommit på tal för mig tidigare. Tack för infon om Spinone, som sagt är den helt ny för mig så har aldrig hört så mycket om dem, än mindre träffat IRL. De får åka bort från listan tsm med Kelpin verkar det som!

tetri
2015-05-06 22:45
#11

Stabyhouns är väldigt envisa.

Jag passade en hane för några dagar sedan, han ville vara väldigt nära, helst under skinnet, och var rätt nervig av sig.  Ägaren berättade även att han inte var särskilt samarbetsvillig och att hon egentligen ville ha en hund att träna/tävla agility och lydnad (tror jag att det var?) med vilket inte gick med honom. Han kan inte vara lös eller ensam hemma, svår att få kontakt med utomhus, trots att ägaren lagt ner väldigt mycket tid på att träna honom. 

Nu är ju det här bara en individ som dessutom enligt ägaren inte kommer från en särskilt seriös uppfödare men det är i alla fall min erfarenhet av dom. Förövrigt upplevde jag honom som en väldigt mysig, men stressad, hund som verkade komma överens med dom flesta både två- och fyrbenta.

feral jesus

amandatherese
2015-05-06 23:05
#12

Stabyhoun har jag inte träffat så många (4 st) och var själv lite inne på rasen när jag letade efter "min" ras men dem som jag träffade verkade inte alls ha de där Will to please som jag ville ha, stängde liksom av öronen nästan och gick i sin egna värld. Kändes alldeles för svårmotiverad till det jag ville göra (rally och agility främst) Tycker det låter som att labben skulle passa super, och en jaktlabbe skulle trivas också, kan du tänka dig att lägga något spår då å då så är det nog inga problem ^^, Lägger man ett spår då och då så blir det också mer troligt att den inte sticker då den är lös eftersom den inte fått arbetsuppgiften :) Annars vill jag slå ett slag för engelsk springer spaniel, trimmas ca 4-6 gånger om året och man kan alltid sportklippa dem för att få mindre päls :) Sen är det öron och tassar som man klipper lite oftare men behöver bara borstas 1-2 gånger i veckan. Vet inte om du kanske tycker dem är för flamsiga, isåfall kan du ignorera den här sista textsnutten ;)

Cahira
2015-05-07 06:26
#13

Jag tror absolut att du kan ge en kh collie vad den behöver, jag tänkte på lapsk vallhund. Även en arbetande hund ska klara av att slappna av och passivitetsträning är viktigt. Oavsett ras ska man såklart vara noga med föräldradjur. 

http://www.slk.nu/?p=10

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/lapsk-vallhund/

Här beskriver några ägare deras erfarenheter: http://vovve.net/raser/Lapsk-Vallhund/omdomen.asp

Enda den riktigt faller på är lätt till skall men det kan man jobba på. En harmonisk hund kommer skälla mindre än en understimulerad, rädd eller stressad hund. Men den lapska framstår som en seriös arbetshund iallafall med väldigt lite trams och skulle vara en ypperlig tävlingskompanjon. Jag vet dock inte hur det är med jaktlust men kan nog vara svårt att valla renar om hunden ska dra efter alla harar och annat som renarna skrämmer upp. 

Bra fokus, arbetsnarkoman, långdistansare, lätt pälsvård, ingen spetssvans, lagom storlek, smidig och atletisk, lite trams låter det som (eftersom den beskrivs som lugn) och ja som sagt, endast skällighet som den trillar på vad jag kan se. Att låta hunden skälla av sig på tillåtna platser och tillfällen kan vara hjälpsamt i att kontrollera skall-lusten. 

Edit: Hittade en länk till. http://www.jojkas.se/10703018

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[thildaaaa]
2015-05-07 07:28
#14

Håller med några som har nämnt flat coated retriver. Supersnälla, lekfulla och arbetsvilliga! Min mormors flat är så underbar att jobba med, det riktigt lyser ur hans ögon så fort man ber honom att jobba (helst ska man ge godis, men allt funkar som belöning egentligen) jag har upplevt att han har en suuuperbra kontakt när man jobbar, han sticker ALDRIG utan håller sig till en även om han är lös! Hans energi var oändlig (nu är han gammal och sjuk… Men lika lekfull som en valp ^^) men förut kunde jag köra agility timma efter timma i ösregn elr skinande sol, det vad jag som blev trött snarare än han! Jag vet ej om du skulle tycka att de är "smidiga nog" men jag upplever i alla fall honom som relativt smidig för sin storlek, inte nu dock eftersom han har fått problem som tyvärr är vanliga för den rasen… Stelhet och problem med leder osv… Kan vara värt att kika på rasen, för de är sånna människoälskare att man inte kan annat än älska dem tbx ^^

[Hönan]
2015-05-07 09:07
#15

KH collie skulle nog kunna passa utmärkt. Jag har iof bara erfarenhet av en men det är en tuff hund, inga rädslor. Högt tempo och väldigt positiv och framåt till allt. Hon skulle sjukgymnastisera efter en olycka med hjälp av en pilatesboll och skulle genast hoppa upp och sitta på den trots att den bara for iväg. Lite sjukgymnastik med framtassarna var för enkelt för henne tyckte hon nog själv. ;) Tror att det är en riktigt rolig hund att träna med, mycket motivation och eget driv i hunden och samtidigt stor vilja att vara till lags. Ingen jakt och mjuk mot sin förare.  Åk runt och titta på rasen hos olika uppfödare tycker jag. :)

Sealle
2015-05-07 12:14
#16

#11 & #12 Vad "tråkiga" erfarenheter ni verkar ha haft :/ Och trist för mig som verkligen föreställde mig rasen som något annat, trodde jag hittat en oslipad diamant haha. Ska söka runt på nätet efter lite fler erfarenheter men om det som ni säger blir bekräftat så är det nog inte rätt hund för mig …

Angående spår så tycker jag det verkar häftigt så som ren hobby/aktiveringsmetod är det nog inget problem, verkar dock för krångligt för att jag skulle vilja träna det aktivt. :)

#13 Yay, massa länkar. Tack! Har faktiskt kikat lite åt Lapska vallhunden i samma veva som jag kollade på Kelpien, men just skälligheten gjorde mig lite osäker. Framför allt eftersom jag har 0 erfarenhet av skälliga raser så jag är rädd för att jag ska hamna med en superskällig individ som jag inte lyckas uppfostra och så blir det pannkaka med spräckta trumhinnor för hela slanten 😂 Men ska läsa dina länkar och kika på rasklubben också, dumt att utesluta en ras så snabbt om alla andra kriterier stämmer. 

#14 Tror absolut Flatcoated retriever duger ang "smidighetsgrejen", jag tänker ju inte tävla agility så de måste inte vara som ormar, så länge de inte är som kylskåp haha. Blir väl extra viktigt att välja en bra uppfödare då. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, man har ju nästan bara hört gott om den rasen än så länge, även om jag bara träffat en eller två IRL.

[VargVikens]
2015-05-07 13:57
#17

#16 Min flatt är smidig och snabb. Det är en underbar hund som verkligen vill arbeta men som även kan ligga på soffan nån dag om det behövs. Hon är flamsig, glad och energisk och när vi arbetar så är hon super fokuserad.

[Hönan]
2015-05-07 14:55
#18

Jag tror inte att den lapska är speciellt skällig. Har inte fått den uppfattningen när jag själv tittade på rasen och var i kontakt med uppfödare för ett halvår sen.

Dentaku
2015-05-07 15:49
#19

Jag tror också att korthårscollien skulle kunna passa jättebra! :)

Du verkar redan medveten om att man måste välja valp med omsorg men tack vare att det nu finns mentalindex är det lite lättare att se vilka kullar som kommer från mentalt stabila linjer. 🙂

Jag har två stycken, den ena är pensionerad efter att ha tävlat i lydnad och bruksspår, den andra tränar för fullt för att följa i hans fotspår. Han tränas även i brukssök. Och jag rekommenderar verkligen spåret, det är inte så svårt som man kan tro och om du ändå tränar lydnad så har du mycket vunnet redan!

Men annars tycker båda mina att all typ av aktivering är rolig så det passar bra med det du tänkt dig. Korthårscollien är också generellt sett en väldigt lätt hund att ha i vardagen, ingen av mina har varit svår att få viltren och det är jätteskönt. Den yngre kan skälla lite mer än jag vill, framför allt när han är understimulerad, men han är inte den typen av hund som gapar utan att få tyst på. Det handlar mer om att han kan skälla till antingen för att han tycker att något är konstigt eller för att han är frustrerad.

Om du vill veta något mer är det bara att fråga. 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Sealle
2015-05-07 20:15
#20

Nu har jag haft en rejäl tänkare och har sammanställt ett litet Excel-dokument med de raser jag är intresserad av. De flesta raser har jag ett ganska bra hum om, dock har jag svårt att hitta information om vissa. Undrar ifall någon kan svara på mina frågor?

Drentsche patrijshond
Har googlat som en tok + läst på SKK och rasklubbens hemsida men har svårt att få ordentligt med information.  Hur är det med arbetsviljan? Den informationen jag kan hitta säger att de är lättlärda och följsamma och roliga att träna, vilket låter bra. Samtidigt står det att "Rasens egenskaper gör att många inte tycker att det är en bra förstagångshund." vilket jag tycker låter motsägelsefullt och lite förvirrande? Någon som har lite mer erfarenheter/info om rasen? 🙂

Irländsk setter
Både på SKK och rasklubbens hemsida så får de rasen att framstå som en renodlad jakthund som måste få jaga. Samtidigt har jag sett och träffat många Irländska settrar som ägaren inte jagat med .. 🤔 Så är förvirrad med hur det ligger till. Då kanske man kan räkna med att hunden ej kan vara lös? Sen verkar det som om rasen är väldigt sjukdomsbunden, på SKK nämns det både HD, CLAD, epilepsi, ögonsjukdom, AIHA, magsäcksvridning och massa mer, vilket är ett stort orosmoln. Vad tror ni?

Engelsk springer spaniel
Lite samma som Drentsche-hunden, har svårt att hitta info utöver rasstandarden. Hur är det med jaktinstinkten? Följsamheten? Är den envis/svårmotiverad eller lättdistraherad? Ni får väldigt gärna dela med er. Hur mycket pälsvård är det egentligen?

Annons:
amandatherese
2015-05-07 21:08
#21

Engelsk springer spaniel - Jag kontaktade springer klubben i Västra Götaland för få bilda en egen uppfattning om rasen, fick delta på deras "springerdag" och träffade 17 olika individer. Min uppfattning vad att det är otroligt glada skruttar som tyckte om att jobba. Bra följsamhet till sina ägare men liite lättdistraherade :) Pälsvård har jag pratat mycket med min uppfödare om, trimmas ca 4-6 gånger per år annars så borstas der 1-2 gånger i veckan och samtidigt kolla igenom öron + tassar och se till så att det inte blir för långhårigt :) Men mitt bästa tips till dig är att åka och träffa så många du kan och bilda en egen uppfattning sen älskar jag att göra listor där jag ställer positivt mot negativt Exempelvis- tycker väldigt mycket om följsamhet och temperament men inte att dem kan vara lättdistraherade. Sen gör jag såna om alla raser jag valt och sen blir det bara en kvar när man funderat ett tag på vad man verkligen inte vill vara utan och vad man kan stå ut med i vardagen :) Långt och rörigt svar men hoppas det gav något :)

[Nalle-]
2015-05-07 21:23
#22

Skrev ett långt inlägg men lyckades radera det, så typiskt….

Men för att sammanfatta så tycker jag KH collie verkar passa fint. Tror ett liv som aktiv sällskapshund passar en kh collie perfekt. De jag har träffat har varit otroligt följsamma och villiga att vara till lags.

Vissa av raserna du nämner tycker jag inte alls verkar vara lika träningsvilliga i samma utsträckning. Både spione, stabyhound och irländsk setter anser jag vara ganska svårmotiverade till den typen av träning som du nämner att du vill hålla på med. Samtliga av dessa tror jag dessutom ska ha en hel del jaktlust.

Flatten hade jag valt bort om jag inte ville ha en flamsig hund, har nog inte träffat tokigare hundar! Även ESS tycker jag är riktiga clownhundar, även om det kanske inte riktigt är i samma utsträckning som welshen.

Kitten86
2015-05-07 21:42
#23

Innan jag kom till din lilla raslista på hundar du inte gillar/tänker dig så tänkte jag spontant sheltie. Supertrevlig hund att både leva och träna med. 110% fokus vid träning och en hund som inte drar efter vilt! Men det går ju bort för dig iom ditt storlekskrav (har själv en på den större sidan som har precis allt du söker dig 😃)

Istället tror jag (som många andra) att flatt eller collie skulle kunna passa dig!
Vet att det är mycket hund (vet inte heller hur mycket hundvana du har) men kan annars tänka mig att en aussie skulle kunna passa dig.

Lycka till i jakten på "din" ras!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Sealle
2015-05-07 21:56
#24

#21 Absolut, ger jättemycket. Jag strök Welsh springer spaniel för de kändes för lättdistraherade och "flamsiga" (t.ex. flög en fågel eller fjäril förbi så ville de hellre jaga/leka med den än att fortsätta träna), så då kanske Engelska springer spanieln ryker i samma veva. Plus att tror pälsvården är lite mer än vad jag vill ha.

Ja, nu har jag 6 hundar på min lista, när jag är nere på 3 så ska jag som du säger iväg och träffa olika individer och se hur de är, om det är "rasen för mig". Haha jag är precis likadan! :D Har faktiskt ett Excel-dokument över intressanta hundraser där jag skrivit allt från storlek, sjukdomar och pälsvård till mentalitet, fördelar och nackdelar. Lättare att organisera tankarna då tycker jag.

#22 Nä, Stabyhoun och nu även Irländska settern har officiellt strukits från listan, samma med Spinone. Flatten var en stark listkandidat, det är just det med flamsigheten som jag är osäker över. Så klart jag vill ha en glad hund som gillar livet, men inte en hund som är överallt på en och samma gång, typ. Hur skulle du säga att en Flatcoateds flamsighet är jämfört med Storpudeln (om jag ser rätt på din profilbild)? Var inne på pudeln ett tag tillbaka sen men fick intrycket av att de var just för flamsiga och därför försvann de rätt fort (pälsen bidrog lite till det med Skämtar haha).

#23 Haha ja, alltså Shelties verkar vara coola hundar men just storleken går de tyvärr bort på. Har en förkärlek för stora hundar men har tvingat mig själv att begränsa mig pga praktiska skäl, men vill inte "chansa" och få en hund på 38 cm tyvärr. Kollade på Aussien förut faktiskt, men när man läser här på iFokus så får folk/Aussieägare dem att låta som de är den mest krävande hundrasen i världen och jag känner att det vill jag inte ge mig in på. :p Tror faktiskt det kan bli KH Collie för mig, den toppar definitivt min lista med möjliga raser just nu.

amandatherese
2015-05-07 22:10
#25

#24 Haha skönt då är man inte ensam ;) Ja dem är kanske för flamsiga.. Fast vår flat här hemma är mer flamsig än springrarna jag träffat men det skiljer sig så mycket från olika individer :) Vår flat är 9 år och har precis slutat jaga löv som blåser förbi.. Haha! Däremot också trevliga hundar men aldrig något som kommer in i mitt hem igen ^^, Lycka till med ditt sökande i djungeln av raser :D

[VargVikens]
2015-05-07 22:49
#26

#24 Min flatt är inte överdrivet flamsig, hade hon fått bestämma jämt så hade hon nog varit det dock. Handlar alltså även om hur du fostrar, precis som med andra egenskaper hos alla andra raser. Jag riktar hennes energi till arbete och vipps så har jag ju en otroligt arbetsvillig hund ;) Hon har aldrig flamsat eller liknande under tex ett spår eller så. Men jag skulle inte rekommendera en flatt om man inte har rum för humor, för flamsigheten finns alltid där. För mig är det inget problem, för andra kan det vara ett problem. Sen är dom ju såklart individer, jag antar att jag har en lugnare flatt. Men jag får mig ett gott skratt minst en gång om dagen iallafall ;)

[Nalle-]
2015-05-08 09:49
#27

#24, Jag har träffat fler storpudlar är flattar, men min uppfattning är att flattarna är flamsigare. Sedan finns det såklart mer samlade individer än andra men är det just flamset du har svårt för så är det nog inte den ultimata hunden. Älskar flattar men de är verkligen lite all over the place ;) Kan också ha svårt att slappna av. Den flatte jag känner bäst är 6 år gammal och fortfarande speedad som sjutton, men hon är också rätt extrem!

Annons:
Sealle
2015-05-08 19:31
#28

#26 & #27 Intressant. Haha, jag låter säkert som världens tråkigaste människa nu :P Det jag menar ang flamsigheten är att så klart jag vill ha en glad hund som gillar livet. Men jag vill att den ska hålla flamset till när vi just leker och flamsar, och sen när det är dags för träning så ska det vara fokus och huvudet ska vara med, om det är logiskt.

I vilket fall tror jag att jag har fått mig en bra överblick på hundraserna som är intressanta, tack för alla svar&erfarenheter, guld värt för mig 🙂 Nästa steg blir att besöka kennlar och vara med på rasträffar, tror raserna jag kommer kolla upp närmre är KH Collie, Lapsk vallhund, Dalmatiner och Flatcoated retriever. Iaf som det ser ut i nuläget! 😃

[VargVikens]
2015-05-08 20:53
#29

#28 Det är inte lätt att hitta rätt ras om man inte riktigt känner att det drar mer åt ett håll. Hoppas du hittar iallafall! För oss är huvudet alltid med när vi tränar, hon flamsar aldrig under träning. Problemet för dem som har svårt för flamisiga hundar är väl oftast i vardagen tror jag, alltså utanför träningen. Dom är ju glada JÄMT, det finns liksom inget stopp på svansviftandet. Min flatt viftar på svansen när hon drömmer ibland. Hon fullkomligt älskar allt och alla, katter, hundar, kor, hästar, människor, löv, vatten, vind, snö, fåglar osv osv. Man måste nog kunna ta dem på rätt sätt, det är ingen dö-seriös hund som bara stirrar allvar i en ;) Det är snarare en viftande svans i ansiktet eller ett "sork hopp" i magen när man ligger i sängen.

PetQueen
2015-05-08 21:01
#30

Rottweiler? :) Lojala och underbara "små" hundar. Är lättlärda och kan bli världens snällaste hund om du jobbar med den :) Dock dreglar den och kan bli över 65…. Så det är ju upp till dig vad du tycker ;)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

CissiD
2015-05-08 21:06
#31

#29 måste bara flika in och säga att det är nästan så man blir sugen på att skaffa en flatt på den beskrivningen! Måste vara underbart att leva med en hund som e glad precis jämt! De kan ju smitta av sig :) 

(förlåt TS för att jag va OT)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[VargVikens]
2015-05-09 12:40
#32

För mig är det den perfekta rasen. Vi tränar väldigt mycket och har då typ aldrig en understimulerad hund. Eftersom vi har en så pass regelbunden träning så kan hon ju ligga på soffan nån dag utan problem. Tror många skaffar flatten som sällskaps/ träning på skoj - hund. Det är ju inte att rekommendera. Dom behöver arbeta, precis som vilken annan arbetshund som helst. Lite utställning och nått godissök räcker inte speciellt långt om man vill ha en harmonisk och välmående flatt.

Upp till toppen
Annons: