Annons:
Etiketthälsa
Läst 975 ggr
oddahviing
5/5/15, 12:52 PM

Successiv paralysering (schäfer)

Igår lämnade en mycket älskad schäfer denna jord. Han verkligen älskade sin husse och ville aldrig lämna hans sida. Det han älskade mest var att gå ut och gå, om det så var det sista han gjorde så skulle han ut och gå på promenad, det spelade ingen roll hur ont han hade! Han skällde på alla traktorer och fyrhjulingar som åkte uppför backen mot hagarna bakom vårat hus, han lyssnade aldrig, men det var Max. Han gjorde lite som han ville, han var aldrig elak, men han hade en egen vilja.

Max har haft problem med sina bakben sedan han var c:a 7-8 år gammal och har sedan dess gått på olika naturpreparat som L-glutamin, chondroitin, glucosamine, MSM m.m. Hans bakben har varit bra och dåliga i olika perioder, jag kommer ihåg en gång då Max gnydde för var steg han tog, men det försvann när hans naturliga tillskott ändrades eller doserades upp. I slutet gick han på Metacam (Loxicom, meloxicam) när inte tillskotten räckte till, han fick då först halvdos i flera månader och sist heldos. Hans ben har varit rätt ok, han har inte gnytt mycket, han har kunnat ta sig upp, han åt vanligt, ville ABSOLUT ut och gå! Ända in i slutet. När jag kom tillbaka till min pojkvän (bor i UK) sade han att Max inte varit sig lik sedan någon vecka tillbaka, han hade haft jätte svårt att vända sig om med huvudet, var lågställd och hade ledsna ögon. Ville som sagt fortfarande ut och gå och aptiten var det inget fel på! Men sen jag kom tillbaka gick det nedför i ungefär en veckas tid. När han stog och åt kunde bakbenen kollapsa. Han vinglade mycket när han gick och ibland föll han. Efter ungefär 3 dagar så blev det jätte svårt och han låg mest stilla ute, skällde inte mycket och man behövde hjälpa honom in och ut genom att gå bakom honom och ge stöd på bakbenen. Nästa dag blev det värre, han kollapsade inte bara med bakbenen, men också framåt. Min partner sa att han hade tagit ut honom för att kissa under kvällen/natten och det hade inte varit kul eftersom han föll överallt. Nästa dag igen hade Max bajsat på sig och inte ens stått upp. Han behövde nu hjälp upp med bakbenen men kunde iallafall komma upp till ligg-sittande läge. Min partner hjälpte honom ut och  gick sedan tillbaka till sängs så jag såg hand om Max. Han låg och gnydde och behövde hjälp upp så jag drog upp hans bakbenen så han kunde stå och så trallade han iväg för att kissa och föll in i staketet. Sen gick han till andra sidan av trädgården för att söka ro och då kissade han, sen vek han sig igen. Jag hjälpte honom in med mer support än tidigare. Nästa dag var ett helvete, både jag och min partner behövde hjälpa honom att gå en liten sträcka, han kunde knappt röra sina framben, han kunde knappt ens sitt-ligga utan hjälp! Det här var sista gången han kunde kissa själv ute, han gick tre steg, kissade (men va på vippen att kollapsa) sen några extra steg, kissade mer. Sen blev det in, och vi lyfte de 40 kilona tillsammans. Han gnydde. Dagen efter var det helt kört, han kunde inte röra sig alls. Han vifta lite med benen och gnydde massor för han behövde verkligen kissa och med hjälp stog upp men that was it, rörde han sig framåt föll han. Vi förskte få ut honom o kissa men eftersom han inte kunde gå själv och vi stog och höll honom så kissade han inte. Vi fick bära in honom igen. I slutet av dagen försökte vi igen att bära ut honom eftersom han va så obekväm, han kollapsade på sidan när vi kom ut och kissade lite (antagligen för han föll på magen) denna gång var inte rolig alls, för han kunde inte ens stå själv… när vi tog in honom med mycket om och men och gnyende så ba boof ner på sidan i hans säng och började kissa i sängen… Veterinären kom ut på eftermiddagen nästa dag och avlivade Max. Jag visste det från början att det måste varit något med ryggraden, en paralysering. Veterinären sa det också, han sa något om extra ben som växer vid nacken? Tidigare har Max varit diagnoserad med typ artrit, men jag undrar om det hela tiden kan ha varit något genetiskt med ryggraden på honom? Han blev 12 år. Han var fortfarande helt klar i huvudet ända till slutet, det var bara kroppen som pajade helt. Någon som har några teorier om detta så skulle jag vara jätte glad att höra!

'-Headlights on the highway-'

Annons:
[Forest]
5/5/15, 2:14 PM
#1

Beklagar den stora förlusten. 🌺

oddahviing
5/5/15, 10:13 PM
#3

#1 Tack för omtanke ❤️

#2 Det kan säkert ha varit DM, låter väldigt troligt. Tack för artikeln!

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: