Annons:
Etikettbeteende
Läst 2944 ggr
Allumania
5/5/15, 10:42 AM

Könsmognad???

Idag på morgonen satr jag och min sambo och drack kaffe. Den äldre hunden (2år) låg på golvet. Den yngre (11mån) gick fram till den äldre och stälde sig över honom och började sakta nafsa på honom. (Inte alls aggresivt, det var liksom mera lekfult tykte jag) Plötsligt skjuter den äldre upp från golvet och skäller, morrar och hugger efter den yngre. Min sambo sätter stopp på det. Det är inte första gången och det händer alltid oprovocerat tycker jag. Det är alltid den äldre som börjar hugga och morra. :( Min sambo och jag börjar bli oroliga och funderar om den äldre är helt knäpp? Jag har för mig att vi har löptikar i området då de har börjat snusa intensivare på backen…. Men jag vet ej. Vad ska jag göra? Jag vet att den älder hundens farfar hade beteende störningar och fick avlivas förra året. (visste inte detta då jag köpte honom) han var oberäknerlig står det på Kennelliitos sida (skk i sverige)

Annons:
marre96
5/5/15, 11:53 AM
#1

Hundar blir könsmogna när dom är lite olika gamla. Min är 11 månader och könsmogen sen några månader tillbaka. Han blir ofta utskälld av äldre hundar då han visar att han är ute efter lite "roligt". Den vuxna hunden säger bara ifrån att den inte vill. Om det är lek är mer så är det bara naturligt då unghundar är väldigt på ibland. Hellre en hund som säger ifrån än en hund som bara är med på noterna :p

[Forest]
5/5/15, 1:59 PM
#2

Det låter som att den vuxna hunden låg o vila inte vill man kanske bli störd av att bli störd på detta sätt. Könsmognad ja i denna ålder är det troligen så att han börjar bli det. Då man inte såg hur det var med egna ögon är det svårt att föreställa sig, sen är det inte alltid hundar vill ha andra så nära inpå utan att vara "knäpp". Men helt rätt att ni avbröt antar att 11 mån hunden fatta vinken att inte störa storebror mer, men att 2 åringen fatta vinken att där gick gränsen. 

Här kan våra säga ifrån varandra med om ena är lite för på när den andra har något annat i kikaren, här avbryter även vi det hela och båda är nöjda med att man gör det.  Våra hundar är mycket bra kompisar men ena kan vara lite för "kom-igen-hopp-å-fläng" som andra anser inte helt okej alltid.

Allumania
5/6/15, 1:12 PM
#3

Igår kväll tog den större ihop med den yngre igen och bet ett jack på örat :'( jag han inte se vad som hände ens vi stod i köket allihopa. Den yngre var inte busig eller något men den äldre flög bara på! Han stod bara bredvid den äldre!! Inte klokt. Har vakat halva natten och försökt få stopp på blodet. Den äldre fick sova natten i skilt rum. Vågade inte ha dem ihop. Börjar fundera om han har ont eller vad som är felet :'(

[Forest]
5/6/15, 4:46 PM
#4

3 Att kolla upp honom skulle ni göra för utesluta att han har ont o därmed extra grinig. Ha dom avskilda när dom är själva. Det är inte jätte ovanligt att hundar inte funkar till 100% ihop efter könsmognad, många kan leva ihop men aldrig vara "bästa" kompisar. Lite spänning kan finnas, jag skulle inte vilja ha det så men jag vet dom som reder ut detta bra och att hundarna trots allt är lugna och mår bra.

[LoveUnite]1
5/6/15, 8:47 PM
#5

Herregu! Den äldre läxar bara upp den yngre, sätter han på plats.

Jag hade en äldre och en yngre, och OMG vad den äldre läxade upp min yngre när hon var en jobbig liten skit mot den äldre.

Om det inte blev för allvarligt lät jag dem tjabba av sig, men visst fick vi gå emellan några ggr.

Detta var mest aktivt när den yngsta kom in i könsmognaden fram tills hon var 2-3 år.

Efter det kunde de också ryka ihop ibland, ibland över små saker och ibland över saker som jag bara tyckte va rätt åt den hunden som blev tillsagd.

Så, så är det att ha två normala hundar.

Njut istället =)

[Forest]
5/6/15, 8:57 PM
#6

5 Jag anser inte att en hund ska behöva läxa upp en annan hund så det blir sår och rycker ihop kan gå illa framförallt om man inte är med och kan gå i mellan. Här skulle aldrig någon få för sig att offra sig för ett köttben så mycket värde har inte det. Här har vi tre tikar, jag anser dom är helt normala som inte rycker ihop alls.

Annons:
Upp till toppen
Annons: