Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1106 ggr
punkmusic
2015-05-04 07:09

Ta med hund på resa?

Hej! Jag funderar starkt på att skaffa en hund nu efter sommaren när jag får bättre förhållanden till arbetsplats/skolan. Ett av mina intressen är också att resa utomlands… Hundar får följa med i EU, men hur enkelt tycker ni att det är egentligen och var i sådana fall kan man bo då ett vanligt hotell är förbjudet, antar jag!

Annons:
[tk1971]
2015-05-04 07:12
#1

Jag gillar också att resa. Hunden får följa med så länge vi håller oss inom Sverige, men ska vi längre så får hon stanna hemma. Det är enklast för alla parter.

Sugar Mist
2015-05-04 07:15
#2

Först och främst är det ju att fundera på är om man flyger eller bilar, bilar man är det inga problem men om man flyger borde man ju fråga sig om man verkligen vill sätta sin hund ensam i lastdelen av flyget med andra stressade djur som smittar av sig, utan stöd från sina ägare. 
Sedan också om man vill utsätta sin hund för de miljöerna, alla gatuhundar och ffa alla smittor och fientligheten mot hundar i vissa länder och religioner. 

Min personliga åsikt är att hunden har det bättre av att stanna hemma i sverige hos en kompis, familj, hundvakt eller pensionat.

-

VildaVittra
2015-05-04 07:29
#3

I stora delar av Europa så finns det en sjukdom som heter Leishmania, den smittar genom ett myggbett och är kronisk. Om sjukdomen går obehandlad och även om hunden går under behandling så får den stora köttiga sår på kroppen. Man får avliva dessa hundar tillslut, långt innan deras liv normalt skulle nått sitt slut. 

Detta var ett exempel av väldigt många sjukdomar som en hund kan drabbas av på semestern utomlands, vissa av dom är så kallade zoonoser och kan sedan även smitta människor. 

Summan av kardemumman är att om du bryr dig om din hunds, andra människors och alla djurs hälsa inom Sveriges rikes gränser, så har hunden det mycket bättre hemma. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

punkmusic
2015-05-04 07:44
#4

Okej tack för aköa svar hittills mycket intressant och tack för att det inte kommit några pekfingrar än så länge, jag frågar för att jag inte ännu vet tillräckligt mycket om detta och vill lära mig :) Jag ska läsa på om sjukdomar som #3 tar upp mycket om!

Upp till toppen
Annons: