Annons:
Etikettövrigt
Läst 1251 ggr
Hildgrim
2015-05-03 22:52

Få hunden att vara framför?

Sedan 1½ månad har jag börjat jogga med hunden. Överlag går det bra, hon travar på fint och har lärt sig att när vi joggar så tränar vi och stannar inte för att lukta osv.

Men jag har ett bekymmer. Hon vill gärna trava snett bakom mig vilket gör det lite krångligt med kopplet. Jag hade föredragit att ha henne antingen framför mig eller snett framför. 

Det är verkligen inte som att hon ligger en koppellängd bakom och surar. Problemet upplever inte jag som i att hon inte vill följa med på joggingturerna. Hon hänger helt klart med, bara ett par dm längre bak än önskat. XD Hon verkar bli uppspelt och taggad när jag tar fram utrustningen. Hon vet vad som gäller.

Har ni några tips eller övningar på hur jag ska få henne att placera sig framför mig?

Annons:
Kallaterrier
2015-05-04 08:48
#1

Kan du ha en "hare" med ett par gånger som kan locka hunden att vara framför och så belönar du hunden när ofta och rikligt när den är i rätt position?

drika
2015-05-04 14:29
#2

du får hålla kopplet framför dig helt enkelt för att lära henne tror jag, blir ju jobbigt för armen bar aannar sfår du ta som det är tkr jag:)

Hälsningar

Fredrika

Jamie+Engla
2015-05-04 15:09
#3

Mina drar framåt helt naturligt, de tävlar nästan om att vara först. Sen kanske de är för att de är aktiva jakthundar, men många andra av samma ras gör inte såhär. Kanske för att jag redan tidigt manat på dem och låtit de dra till en viss del. Detta för att de ska vara lätt och snyggt i utställningsringen, men detta har jag en fördel av ganska ofta.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[vattenhunden]
2015-05-04 19:29
#4

När jag cyklar/åker skidor så får min hund dra beroende på vars vi kör… Hade kopplet framför & skulle hon få för sig att gå bakom så brukar jag visa med händer/benen att hon inte ska gå bakom. Min tik har nämligen en tendens att gå sicksack bakom mig. Men jag har gjort så att hon endast får dra framför på kommando & helst bara när hon har selen på. Ja, det kanske inte var till så mycket hjälp men hoppas ni löser det ;-)

Upp till toppen
Annons: