Annons:
Etikettövrigt
Läst 993 ggr
Fransu
5/3/15, 6:51 PM

Får ni fästingar?

Ni, mattar och hussar, får ni fästingar på er? Eller är det "bara" hundarna som drabbas? Själv är jag en riktig fästingmagnet. Varje år har jag flera som hunnit bita sig fast. Och betydligt fler som jag hinner plocka innan dom bitit sig fast. Haft borrelia två gånger. Min man som ofta är med på promenaderna har bara haft en enda fästing sen vi blev tillsammans för 10 år sedan. Inte gillar dom krypa på honom heller. Hur är det för er?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Scorpio97
5/3/15, 6:54 PM
#1

Har hittat en fästing på mig en enda gång (och höll på att dö). Som tur är hade den inte hunnit bita så den var ju lätt att få bort. 

Brukar inte få speciellt mycket myggbett heller så insekter ogillar tydligen mig lika mycket som jag ogillar dom, haha.


//Jessie

[Forest]
5/3/15, 7:02 PM
#2

Japp vi får fästingar. Nu drabbas ofta husse av fästingar medans jag matte får knott och myggor som bästa kompisar. Husse går ogärna rakt in i skogen för fästingar får han alltid minst 3 st dessa gånger, så matte och hundarna plockar bär o svamp själva 😎

NinniH
5/3/15, 7:32 PM
#3

Nix, ingen av oss har tack och lov fått några fästingar trots att hundarna sover i sängen med oss.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Hell
5/3/15, 7:38 PM
#4

Hörde på radion att man antingen är en mygg-person eller en fästing-person. Vet inte alls vem som sa det eller om det stämmer, men har bara haft ett par fästingar i mitt liv (sist när jag var typ 7 år). Men myggorna älskar mig.  😊

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

NinniH
5/3/15, 7:39 PM
#5

#4: Det stämmer in på mig med! Myggorna älskar mig, men jag har bara haft en enda fästing på mig i hela mitt liv. 😛


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Sugar Mist
5/3/15, 7:40 PM
#6

Njä, får väl en eller två per år, då är hunden ofta bredvid mig dygnet runt och ligger i sängen. Hade betydligt mer som barn(1-2 per dag minst).

-

Annons:
Kallaterrier
5/3/15, 9:19 PM
#7

Ja, det händer väl ett par gånger om året att någon har lyckats bita sig fast. Krypande har jag tagit många på mig.

Em_
5/3/15, 9:31 PM
#8

Ett par om året brukar jag få. Oftast går hundarna före mig på stigar så fästingarna hoppar på de.


Perly
5/3/15, 9:33 PM
#9

Aldrig fått några *pepparpeppar*

Alltid Oavsett

[Forest]
5/3/15, 9:42 PM
#10

Sen tror jag även det beror lite på hur fästingrikt det är, vi har flera områden som vi undviker då det är mycket fästingar där. Sen har vi bättre områden där det inte alls finns lika mycket.

Lon@
5/3/15, 10:24 PM
#11

Sedan jag skaffade hund för snart 25 år sedan har jag bara haft någon enstaka. Innan hade jag hur många som helst, när jag var barn minst en i veckan som satt fast. Syrran däremot som rörde sig i samma skog hade aldrig en enda - men massa myggbett.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Tuulikki]
5/3/15, 10:30 PM
#12

Jag har bara haft 2 fästingar i hela mitt liv (är 19) men det var innan jag skaffade hund. Myggor älskar mig dock 🤪

sasha_setter
5/3/15, 11:36 PM
#13

Brukar få ca 3-4 st som sitter fast och sen upp mot 40 som kryper per år.. Kollar mig alltid över hela kroppen och skakar kläderna när jag kommer in. Känner att jag är lite av en fästingmagnet😅 fast myggen gillar mig precis lika mycket*suck*

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
[Tilde]
5/4/15, 12:07 AM
#14

Inga fästingar på mina 23 (senare i år 24) år… *knack knack ta i trä* Hunden har hittills inte heller drabbats. Vet inte om han har "för mycket" päls eller vad. 😛

nadilda
5/4/15, 4:26 AM
#15

Brukar få 1-2 per år, men var betydligt fler när jag var yngre.

Bellet
5/4/15, 7:04 AM
#16

Jag har aldrig fått någon fästing, eller det har väl kommit någon från hunden när vi har gosat men ingen som har satt sig. Men myggor tycker om mig riktigt ordentligt :/ Jag får nån sorts överreaktion också, liksom gigantiska bett som kliar hur mycket som helst.

[tk1971]
5/4/15, 7:13 AM
#17

Jopp, varje sommar får jag några. Jag hatar dem, det finns nog inget äckligare än att hitta ett kryp som sitter fast i ens hud.

Michiis
5/4/15, 12:13 PM
#18

Har inte fått en enda fästing på mig än så länge, dock gillar myggen,bromsar å knotten mig… 
Men bor i dalarna och har för mig att det inte finns sådär överdrivet mycket fästingar här . 
Hunden min har inte heller fått en enda fästing på sig än så länge ^^ trots att hennes bästa hundkompis som också är av samma ras har hunnit fått en del på sig.

// Michis

Upp till toppen
Annons: