Annons:
Etikettvalpar
Läst 5585 ggr
Klarar_Hogberg
5/3/15, 10:32 AM

Valp biter

vi har en valp på 3månader nu sol vi har haft i en vecka nu. Hon är väldigt snäll.. Men lite väl bitig av sig, hon älskar att bita tag och tugga på händer och fötter pch det verkar som hon tycker att det är en lek. Och det har blivit ganska jobbigt i och med att man inte kan gå nån stans utan att hon springer efter fötterna +plus så gör det ju ont med hennes små vassa valptänder. Det jobbiga med detta är att hon inte riktigt förstår "Nej" eller "Sluta" än och jag vet inte om det är en fas eller om detta kommer att bli ett kvarstående beteende, för det vill jag ju inte. Tips???

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Annons:
[tk1971]
5/3/15, 10:41 AM
#1

Gå därifrån och ignorera henne helt så länge hon håller på så. Hitta på en annan aktivitet. Gör dig stor och stirra på henne och belöna när hon slutar. Mina hundar betedde sig också sådär när de var valpar, men det går över när valpen blir äldre.

Skorpion76
5/3/15, 10:46 AM
#2

Jag kan inte låta bli att fnissa. Det känner jag också igen. Vår hund bet också i allt möjligt som valp!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

VildaVittra
5/3/15, 10:46 AM
#3

Hur tränar du på att lära in kommandot Nej/Sluta?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Klarar_Hogberg
5/3/15, 10:52 AM
#4

Att gå där ifrån fungerar inte, hon springer bara efter eller har kvar bettet om foten, hon ser ju det som en lek. Jag har också försökt att bara sätta mig ner och sura och säga nej och inte gjort något som uppmuntrar henne. Och sen så har jag försökt ta tag i hennes kropp och försökt hålla henne tills hon blir lugn, men eftersom att hon tror att hon får äta på händerna så är det lite svårt.. :/

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

[tk1971]
5/3/15, 10:54 AM
#5

#5: visa att nu är det allvar, inget sprattel eller bitande tolereras!

Scorpio97
5/3/15, 10:56 AM
#6

Vi pep till, sen gick vi därifrån och ignorerade henne totalt tills hon slutade. Om hon följde efter så stannade vi och stod helt still (det blir inte alls lika roligt då) eller satte oss på en stol och drog upp benen. 

Sekunden hon slutade bita så fick hon massa beröm, och sen hämtade vi en leksak som hon fick bita i/leka med.


//Jessie

Annons:
Skorpion76
5/3/15, 10:56 AM
#7

#5 Vi tog vår hund i nackskinnet och stirrade honom i ögonen!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Em_
5/3/15, 11:06 AM
#8

Jag hade också en liten bitare. Han fick sitta bakom galler och lugna ner sig när han gick in i piraya-mode. Jag höll mig väldigt nära men ignorerade honom. Första gångerna var det mycket pip och skäll, men sedan lärde han sig att det var rätt skönt att ta en paus och sova. Nu när han är vuxen kan jag säga till honom att gå till samma ställe, utan galler, och på två minuter har han somnat.


smellcaramell
5/3/15, 11:39 AM
#9

Ha ett aggresivt kroppsspråk när valpen biter och riv ifrån rejält med rösten och ta gärna ett argt steg mot valpen eller sätt ner foten hårt i marken, på så sätt visar du att du som ledare inte accepterar beteendet. Att tjuta högt fungerar också men då visar du underkastelse istället för att visa att du är ledaren. Man kan tänka lite "hur hade en vuxen hund med högre rang gjort?", och sedan efterlikna detta fast på mänskligt vis :)

Skorpion76
5/3/15, 11:46 AM
#10

Hundar nyper varandra i nackskinnet som markering. De nafsar inte hårt, men bara som för att tydligt markera gränsen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

SuperLimm
5/3/15, 11:47 AM
#11

#9 Eftersom du inte är en hund så kan du inte göra som en hund skulle göra. Det är helt omöjligt att visa samma kroppspråk som en hund skulle visa eftersom du helt enkelt inte har samma kropp som en hund. 

Jag skulle ta tag i hunden och bända bort tänderna från foten eller vart den nu bitit tag och leka med en leksak istället. Så valpen lär sig att det är leksaker man ska bita och slita i. Skulle den ändå bita tag i händer eller fötter skulle jag gå därifrån och ignorera hunden. Sen försöka igen lite senare med en leksak. 
Glöm inte att träna mycket passivitet. Många valpar som blir övertrötta börjar bita och slita i sina människor istället. Då får man hjälpa dom att slappna av och vila.

Mvh Linn

SuperLimm
5/3/15, 11:48 AM
#12

#10 Hundar gör massor med andra beteenden och rörelser innan de går så långt att de biter/naffsar/markerar mot/på valpen och eftersom vi människor saknar alla möjligheter att visa dom beteendena kan vi inte göra så. Vi är människor och kan inte bete oss som hundar.

Mvh Linn

Lexie82
5/3/15, 12:11 PM
#13

Ett bra sätt att lära in "sluta"-kommando. Sitt med en godisbit i näven. Håll handen stängd som en knytnäve. Låt hunden nosa, slicka osv. Så fort hunden slutar säger du "sluta", och sedan ger du hunden godiset. Det gjorde vi med vår hund, och nu när han gör något jobbigt så kan jag bara säga "sluta", så slutar han upp med det han höll på med och väntar på sin godis.

Annons:
Em_
5/3/15, 12:32 PM
#14

#11 Vuxna hundar har heller inget intresse av att lära valpen gå fint i koppel, våga gå förbi den där läskiga soptunnan, koppla av i en bil trots åksjuka eller att låta människor tvätta sår och klämma på ömma tassar.  Att korrigera en lekande valp genom aggressivitet lägger knappast en bra grund för det ömsesidiga förtroende en positiv relation kräver. Visst kan det lösa det akuta problemet, men för relationen som helhet anser jag att det är negativt.


Wellcraft
5/3/15, 2:15 PM
#15

Vad har hänt med HiF?
Blir mörkrädd av vissa tips i denna tråd, folk som inte kan ta sig till ny forskning.
Inte ens bruksan sysslar med grepp i nackskinn, stirr & liknande strunt längre, och då har bruksan varit för en ganska hård uppfostran (FÖRR).

Valpar bits, det kliar i deras valptänder. Detta har ingenting alls med dominans att göra, strunta i det skitpratet om du inte vill ha en stressad & kuvad valp.
Vi är inte hundar, det vet våra hundar mycket väl om.
Att då försöka bete sig som en hund - när en är människa- skapar snarare förvirring och frustration.
Stirrar man & morrar åt en hund av fel ras så kan man få rejält med pisk av hunden, många raser är inte så snälla att de låter en människa komma undan med sådana hotfulla, struntbeteenden. Det lägger ingen god grund, alls.

Det ni måste göra är,
1. Träna passivitet
2. Befästa kommandot "Nej"

En valp är som en fyrverkeripjäs med krokodiltänder, för det mesta.
En liten valp har inte lärt sig att kontrollera sin energi & vet inte själva när det är nog, ofta blir de även övertrötta.
Därför är passivitetsträning extremt viktigt, börja träna redan nu.
Börja efter varje liten aktivitet, såsom lek.
Jag rekommenderar "ryggsäcken", så fort valpen slappnar av helt, låt denne då gå och hitta på något kul.
En hund kopplar då fort passivitet = aktivitet, och således får man en jycke som kan slappna av ordentligt.
Att träna passivitet i en park är också bra, det viktiga är att man tar små, små steg framåt i träningen.
Efter successiv träning kommer ni kunna kontrollera valpen på ett annat vis, dvs när valpen bits - kunna köra ryggsäcken.

Ni måste även befästa kommandot nej. Vissa tror att valpar levereras med en inbyggd funktion att förstå ordet "nej", så är det inte.
Valpen förstår precis lika lite vad "nej" betyder som vad "beckasin" betyder.
Belöna minsta lilla tecken på ett gensvar från "nej" (jag rek. att ni klickar in hunden).
Dvs , om hunden biter & du säger "nej" om hunden så stannar upp, tvekar, eller slutar - beröm direkt. Ha ALLTID smaskigt godis till hands.
Se också till att valpen får utlopp för sitt tuggbehov på ordentligt tugggrejor, en kycklingvinge brukar funka bra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
5/3/15, 2:17 PM
#16

#10 En hund som markerar, nyper tag där den får tag.
Dvs sällan nackskinnet.
Du hade tur som hade en snäll & förlåtande valp som lät dig komma undan med ditt konstiga språk, som att stirra & morra åt valpen.
Många raser skulle svara upp, i alla fall som äldre individer.
Mao inget du bör tipsa om på ett forum.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[tk1971]
5/3/15, 2:19 PM
#17

Och vill man ha en odåga till hund får man skylla sig själv. Helt och hållet.

jenmjao
5/3/15, 3:07 PM
#18

Min hund var förjäklig när hon var valp, hon bet så man grät, hon bet oavsett om vi skrek till, ignorerade, sa ajaj, eller vad vi än gjorde, jag satte ett kompostgaller emellan mig i köket och henne i hallen, hon kunde alltså se mig, men hon fick inte komma till mig när hon var som mest intensiv. Fick flera tips om att man ska hålla fast valpen tills den slutar och blablabla, jadu, mitt ex mamma satt där i 2timmar och försökte hålla ner/lugna min valp utan framgång..

CissiD
5/3/15, 3:41 PM
#19

Min valp va hemsk med bitandet. Jag testade pipa och han tyckte de va jätte skoj en levande pipleksak. Jag testade ignorera och gå därifrån vilket va jätte skoj då fick man ju jaga. Jag testade avleda genom att kasta iväg godis då började han bita mig för att få godis. Jag testade de där med nackskinnet men de funka inte alls jag fick bara dåligt samvete. 

Så till slut så började jag bara lyfta upp honom varje gång han bet mig och ha honom hängandes under armen.  Och det tog bara någon vecka så hade han slutat nästan helt. Så mitt tips är När valpen gör det beroende på storlek se till att valpen inte kan fortsätta och bara ha tråkigt en liten stund både du och valpen. Va jätte konsekvent med att om valpen biter så blir det jätte tråkigt i någon minut(behövs inte speciellt länga bara så valpen lugnar sig och fattar poängen). De krävs massor av repetitioner i början så att valpen verkligen fattar när ja biter matte/husse så blir de skit tråkigt direkt. Hur du gör det tråkigt beror ju helt på dig och din hund det viktiga är att valpen inte kan fortsätta ha roligt på något sätt under den stunden.

Lycka till med din valp!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Skorpion76
5/3/15, 6:32 PM
#20

🐶


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Persifone
5/3/15, 6:45 PM
#21

När min lilla var valp hade jag alltid godis i fickorna. Började hon bita i mina fötter/byxor så ställde jag mig helt stilla och sa "loss" när hon släppte fick hon en godis. Det behövdes inte många gånger innan hon fattade vad loss betydde.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Forest]
5/3/15, 6:47 PM
#22

Är det stor ras? Vi har aldrig haft detta problem här har vi kunnat ha busefingrar och dom busar än utan bli biten. Men det har vart annat som inte vart lovande att bita på som dotterns gosedjur som hela tiden åran gick in o stal från dotterns rum. Vi gjorde så här från för avbryta, enkelt lyfta valpen lugnt och säga nej, envis valp testa flera gånger 1-2 gånger men åter igen gjordes samma sak. Det vart så att efter 2 gången såg man att hon tänkte till lite och paljetten ramla ner 3e gången 😉 Så det är mitt tips säg enkelt nej lyft valpen ge något annat som man får bita av. Att dra i nackskinnet och stirra argt faller inte mig i smaken.

smellcaramell
5/3/15, 7:07 PM
#23

#11 även om jag inte är hund så förstår hundar (iallafall alla hundar, katter och hästar jag träffat) att mitt aggressiva kroppspråk betyder att det de gör inte är okej. Denna metod används ofta på hästar om man håller på med Natrual horsemanship och funkar även utmärkt för hunden. Framförallt om man har en större "problemhund" är det viktigt att visa vem som är högst i rang för oavsett hur mycket vi förmänskligar våra hundar så kommer alltid rangsystemet finnas och om hunden har högre rang än människan så har man ett problem. Istället för att då vara våldsam mot hunden eller liknande så är det enligt mig bättre att använda hundens eget språk där kroppsspråket och ljud har stor betydelse. Varför envisas med att putta/dra bort hunden om den biter mig i foten om jag kan använda dens eget språk?

IngridSvensson
5/3/15, 8:37 PM
#24

Jag håller med dig #15 Min hund var en piraya som valp. Han bet en så fort han kunde. En del valpar bits mer andra mindre. Vad vi gjorde var passivitetsträning. Han var ofta övertrött och då var vi tvungna att hjälpa honom varva ner. Successivt försvann bitande med åldern. Gör inte så stor sak av valpbitandet utan träna passivitet så går det bort med sig självt.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

JonnaCecilia
5/3/15, 8:59 PM
#25

Haha, förlåt men jag skrattar lite. Valpar bits. Det är det de gör. Precis som människobarn vill de stoppa allt i munnen och smaka på, utmana gränser osv. Människobarn har även händer, valpar har bara munnen. Passivitetsträning och avledning tycker jag är de bästa metoderna för en harmonisk valp. Var dock lite obs på bitningarnas karaktär, min mammas Eurasier fick för sig att bita på hälarna var bästa sättet att berätta att han behövde ut och kissa! Innan vi lärde oss skillnad på lek och kissenödighet var det lite kruxigt, plus att lära honom av med beteendet att visa kissenödighet med att bitas… Suck, han är en karaktär helt klart! Jättego såklart, men ja. Har haft en del olika hundar och valpar med massa olika beteenden men det de har gemensamt allihop är att valpar bits och tuggar gärna sönder allt de kommer åt. Från min dockas fina halmhatt när jag var 6,till mina mumsiga skitsnygga kilklacksandaler när jag var 16 och så vidare. Och bröst, hälar, näsor, rumpor, händer och tår. Allt som sticker ut är liksom skoj att försöka gnaga på. Och alla mumsiga material vi har i våra ägodelar… Mocca och kork är ju namnam!

[VargVikens]
5/3/15, 10:27 PM
#26

Håll ut bara. Valpar bits, det gör grönjävulskt ont men det går över. Jag har aldrig gjort något med mina valpar när de har bitit. Nån gång har jag "kliat" tandköttet med mina fingertoppar eller tagit fram en skön tuggleksak ungefär. Detta är inte ens en uppfostringsfråga, det handlar om att det kliar i munnen samt att de busar på det sättet. Släpp hela konceptet med morrningar, stirrningar eller andra låtsas dominans beteenden. Det skadar garanterat mer än vad det främjar.

Lon@
5/3/15, 10:36 PM
#27

#23, och det har helt gått dig förbi att modern forskning tyder på att det faktiskt inte finns dominans och rangordning mellan olika arter? Nej, man behöver inte låta hunden uppföra sig hur som helst men det finns trevligare metoder än att gå omkring och se hotande och aggressiv ut.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Klarar_Hogberg
5/4/15, 12:27 AM
#28

Så jag borde bara låta det vara för nu? Den viktigaste frågan var egentligen om beteendet kommer att gå över av sig självt, eller om jag är tvungen att göra något åt det. :) Men sjukt mycket respons jag har fått, det gör så att jag ser saker lite bättre i alla fall. Så tack alla hittills. ;)

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

poodlelicious
5/4/15, 9:39 AM
#29

Trycka ner och stirra och stampa? Välkommen till 2000-talet där vi är civiliserade…

Det går över TS. Små barn får bitringar för att det kliar i tänderna. Vuxna (med undantag för Suarez) bits inte alltså går det över. Samma med hundar. Det kliar inte i tänderna hela livet. Du har fått jättebra tips här. Byt till en leksak i första hand. Är hunden för uppstressad så träna passivitet genom att hålla fast eller stäng ute hunden med ett kompostgaller. 

Njut medan det varar! Snart är han gammal och grå och ligger och sover hela dagarna 😴

[tk1971]
5/4/15, 10:07 AM
#30

Det är då märkligt med dessa hundforum. Ingen annanstans har jag mött detta förakt för andra människor, man tar sig rätten att direkt dumförklara människor utan att man ens sett dem eller deras hundar. Då har jag en fråga till er: skulle ni säga samma saker till en människa ansikte mot ansikte? Nej, knappast, men det är ju så tryggt (och roligt?) att sitta framför en skärm och komma med nedsättande kommentarer.

Dessa metoder som ni ondgör er över lärs ut av BK. Ja, t.o.m. nu, inte för 30 år sedan. Jag kan nämna några metoder som jag fick mig till livs på en BK-kurs för inte alls länge sen.

* Vid jobbiga hundmöten: tänk på din hund som om den vore en handväska som hänger och dinglar vid din arm, och gå på utan att ta nån hänsyn till den. Och stanna för guds skull inte och prata med människan med hunden, titta inte ens på människan.

* För att underlätta "snyggt" gående utan krumbukter: ha gärna en dressyrlänk som placeras långt fram bakom huvudet. Ingen info gavs om att den måste vara vänd åt rätt håll.

* En annan metod för "snyggt" gående: dra med hunden efter dig om den börjar nosa. Tillåt inget nosande eller eftersläntrande, hunden ska komma med tills du ger den tillåtelse att nosa. Titta inte på hunden, titta istället rakt fram och sträck på kroppen.

* Vid kloklipping: du bestämmer, hunden får försöka skrika och sprattla bäst den vill, till slut ger den upp.

Ja, så går det till på BK - idag.

Cahira
5/4/15, 10:11 AM
#31

Jag orkade inte läsa igenom alla svar men som påpekats så är valpen bitig för det kliar i tandköttet/tänderna precis som på bebisar. 

Jag hade drösvis med tuggpinnar (av råhud) över hela huset och sa a-ah! och tog fram en tuggis så lätet och avledning av rörelsen fick valpen att sluta och fick tugga på tuggpinnen istället. När jag lärde mig ungefär vilka tider som valpen hade högre tuggbehov så gav jag en tuggis innan den började tugga på mig för att stoppa det innan det började och det fungerade bra. 

Få vuxna hundar tuggar på folk även som vuxen om de inte får ut något av det. Så länge du berömmer av tugg av rätt och vägleder/ger annat alternativ när den tuggar fel så kommer det funka galant. Att skälla på en valp som inte vet bättre är som att aga ett barn för att den inte förstår grekiska. Valpen är bara bebis. 

Jag satt och tuggade på en mjölkkartongflärp när jag hade klåda i tandköttet av tandställningen som tonåring för klådan drev mig till vansinne och det var enda jag hittade som jag kunde bita hårt på. Valparna vill antingen bli av med klådan eller busa och om det är bus den vill göra så kan man svara upp leken genom att ta fram en leksak, erbjuda och när valpen biter på leksaken så startar buset. Efter några gånger kommer valpen förstå att roligaste leken sker med "den där" leksaken och kommer troligen komma med den till dig. Skapa rutiner när man ska varva ned (tugga tuggben) och när man kan bränna energi (busa) så får valpen utlopp för både och varje dag. Det kommer hjälpa lugnare kvällar också för de lär sig rutiner rätt så snabbt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

SuperLimm
5/4/15, 10:55 AM
#32

#23 Nej jag tror inte på dominans och rangordningar mellan arter. När jag slutade tro på det kunde jag också ändra träningsmetod och min hund blev så mycket trevligare och vi hade roligare ihop. Det ska vara roligt att ha hund, det ska inte vara en maktkamp. Du skulle få kunna testa din metod på min hund, hon kanske inte är så stor men hon biter tillbaka. Hon accepterar inte att bli behandlad på det sättet. Spelar ingen roll om det bara är att bli stirrad på eller bli tagen i nackskinnet.

När jag för många år sen var dagmatte till en jobbigt bitig valp hade jag alltid minst en leksak tillgänglig hela tiden. Så fort valpen skulle börja bita och slita i mig tog jag fram leksaken så han fick bita och slita i den istället. När vi var ute bet och slet han i kopplet hela tiden så då tog jag med en leksak på alla promenader som han bet och slet i istället. Visst var det lite jobbigt ibland men han lärde sig snabbt att låta bli människor och koppel. Han fortsatte dock att bita och slita i kopplet när ägaren hade honom men när jag hade han räckte det med att säga nej.
Man får testa sig fram för att hitta ett sätt som funkar för en själv och sin hund! Det finns inga mirakelsätt som funkar för alla hundar :)

Mvh Linn

[VargVikens]
5/4/15, 4:28 PM
#33

#28 Ja det tycker jag. Även fast det känns som att det inte kommer gå över så gör det de. Var helt passiv när hon biter dig, ta eventuellt fram en leksak så kommer hon även lära sig att den är roligare att leka med den istället för att bita dig. Det största problemet vi gör när en valp biter är att ge en reaktion, typ ryggar tillbaka eller börjar vifta. Det är nämligen en kanonkul lek för valpen att få jaga handen eller hoppa efter gigantiska tygleksaker (kläder).

Staempel
5/4/15, 9:08 PM
#34

Det är inte det lättaste att vara passiv eller ignorera valpen när den bits. Min settervalp på 14 veckor är en piraya. Att ignorera honom fungerar inte. Jag kan stå blickstilla i en kvart eller mer och han bara fortsätter. Att avleda med en leksak funkar inte heller. Han tar leksaken i tre sekunder och sen börjar han bitas igen. När han sedan tuggar på möbler och försöker vi avleda med en leksak så börjar han bita oss istället. Det känns verkligen som att inget funkar. Trist så in i bomben.

Annons:
[VargVikens]
5/4/15, 9:20 PM
#35

#34 Om hon aldrig ger sig så går du bara därifrån. Det viktiga är att man inte ger valpen en reaktion, för då blir hon förmodligen bara mer laddad. Hur leker ni?Leksakerna måste vara roliga, man kan inte ge valpen en leksak och sen förvänta sig att hon ska underhålla sig själv i en halvtimme med den. Lär henne olika små trix, kanske ligg eller gissa vilken hand godiset är i, vacker tass osv. Då känns det även bättre för dig när ni kan samarbeta lite och inte bara bli biten hela dagen. Sen kan du bara sitta med henne på golvet och stryka henne med långsamma rörelser tills hon slappnar av, det är bra passivitets träning. Vet att det känns tråkigt, men man får ju så mycket roligt ur dem sen så det är värt det.

poodlelicious
5/5/15, 1:59 PM
#36

#30 Ja om jag skulle se någon trycka ner sin hund i backen, särskilt om det är en valp, så skulle jag använda kraftigare uttryck än jag gjort här.

Skorpion76
5/5/15, 6:16 PM
#37

Vissa hundar måste man trycka ner och till och med sätta sig på, men det är en annan story som inte riktigt hör hit.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Staempel
5/5/15, 7:48 PM
#38

#35 Jo tack det blir värre om vi reagerar. Han har flera olika sorters leksaker. Mjukisdjur med och utan pip, med prassel, ett par Kong valpleksaker att stoppa godis i, Skinneeez med en flaska i, ett par tennisbollar för utomhus lek, repleksaker, trasor, pinnar, tuggben osv…

Passiviteten måste jag verkligen ta tag i, men jag skjuter upp det pga bitandet. Började på valpkurs för två veckor sen, där vi fick en kram-övning där vi ska sitta med valpen i knät och ha en hand mellan frambenen på bröstet/magen och en bak på rumpan och liksom trycka valpen mot sig. Funkar inte alls.

[VargVikens]
5/5/15, 9:18 PM
#39

Vill inte låta bitter nu, men det har ingen betydelse vad det är för leksaker eller hur många valpen har. Det viktiga är att man leker upp dem så dom blir roliga, kampar lite, drar den efter backen, kasta upp den i luften och tjoa med den tills valpen är intresserad av leksaken. Sen leker ni en stund och tar sedan bort den och tar fram den igen då ni ska leka. Min valp lekte med en 1.5l petflaska och en avklippt brandslang typ hela valpperioden. Passivitetsträningen tar tid, välj rätt tillfällen för att träna det. Börja när du vet att valpen är trött, bara för att få han att förstå varför ni gör så = slappna av. Man kan inte kräva speciellt mycket av en liten valp, typ ingenting är ju befäst. Misslyckas ni så tar ni ett steg tillbaka och börjar om.

[VargVikens]
5/5/15, 9:22 PM
#40

#37 I vilken situation måste man trycka ner eller sätta sig på sin hund?

[LoveUnite]1
5/6/15, 12:50 AM
#41

får minnen tillbaka nu när min första hund var en liten valp. Jag brukade gå klädd i hängbyxor såbyxbenen var rätt pösiga och hon älskade leka attack och bet tag i ben längden där nere vid fötterna och greppade tag. Jag vandrade omkring oc hon lek morrade och släpade efter med ett fast tag i byxbenet.

Guh, saknar det nu!

Jag vet att när detväl är pågående är det jobbigt ibland, men tro mig, när hunden blir äldre, äldre och äldre och sedan borta så kommer man titta tillbaka på de tiderna och verkligen tycka det var underbart <3

Annons:
Cahira
5/6/15, 7:03 AM
#42

#37 När man tar till fysiskt våld mot ett djur har man tagit sig vatten över huvudet och behöver hjälp för då vet man inte vad man gör. Det gör absolut noll nytta att trycka ned en hund eller att sitta på den. Man kan lätt skada både muskler och revben och skapa en aggressiv hund eftersom den är troligen rädd och kan ta till tänder för att göra sig fri. Hade inte du också försökt slå dig fri om någon satt sig på dig med våld?

Försök trycka omkull en åsna, häst, kossa eller annat stort djur för att de inte vet vad du menar, se hur det går. Bara för att man kan betyder inte att det är okej. Lydnad och samarbete kommer från inifrån huvudet, inte från fysiskt våld.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Skorpion76
5/6/15, 7:12 AM
#43

#40 och #42 Det var en situation nä mamma var ute med vår hund och möte en rottis som reste agg mot vår hund. Kvinnan som höll i rottisen fick ingen fason på sin hund förrän on verkligen satte sig i grensle över honom.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Cahira
5/6/15, 7:13 AM
#44

#43 Som sagt, vatten över huvudet och behöver hjälp.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kallaterrier
5/6/15, 8:13 AM
#45

#41 Nja, det är inte alls säkert att man kommer att tycka att valptiden var "underbar" i efterhand. Det beror nog mycket på hur ens hund var som valp tror jag. Vissa valpar är förfärliga, så är det. Vår fick mig att bryta ihop och gråta flera gånger när jag kände mig helt värdelös för att jag inte klarade av situationerna jag hamnade i och jag kände mig som världens sämsta hundägare. Det kommer saknar jag knappast och jag tror inte att jag är den enda med de upplevelserna.

Men, till TS: Det går över! Man får hitta en metod som funkar för sig, för vissa funkar det att skrika till när valpen bits, för vissa triggar det valpen mer, man kan gå därifrån för att lära valpen att bits den så det gör ont, då försvinner det roliga, man kan distrahera med något godkänt att bita på och berömma och belöna när valpen biter på rätt grejer osv. Under tiden lär man sig läsa sin valp och lär sig bryta INNAN den ballar ur helt av övertrötthet eller annat. Då har man vunnit mycket.

Lycka till!

Nova1234
5/6/15, 8:49 AM
#46

#43 då har det ju gått för långt, om man behöver ta till såna lösningar och sätta sig på hunden. Varför utsätta den stackars rotttisen för en sådan sak? Vissa människor ska inte ha hund, det är uppenbart Det är djurplågeri!

[VargVikens]
5/6/15, 10:07 AM
#47

#43 Nä fy! Ursäkta, men det var de dummaste jag hört på länge. Bara för att denna, uppenbarligen helt okunniga, kvinna gjorde så med sin hund så tror du att "vissa hundar måste man sätta sig på" ? Det är långt ifrån alla metoder man ser som är varken rätt eller logiskt. Hur menar du att det skulle hjälpa hennes rottis att bryta sitt beteende?

[Hönan]
5/6/15, 1:23 PM
#48

Valpar leker så. Ta en leksak när du leker med henne så att hon kan bita tag i den istället för din hand. Om hon biter i dina händer så att det gör ont - gör som hennes kullsyskon skulle göra - pip till "aj" och stanna upp. Det språket förstår alla valpar. Sen kan du locka henne att bita i leksaken istället. Lite bitlek tillåter jag hemma hos mig, men det får inte göra ont. Sen är en del valpar snuttiga och tycker om att tugga lätt på händer ibland. Det kan jag också acceptera i början. Men aldrig i fötterna, då är det direkt aj eller nej - och om det inte funkar tar jag tag i valpen tills den släpper och signalerar att det inte är okej.

Annons:
[tk1971]
5/6/15, 2:56 PM
#49

Att pipa "aj" funkade inte ett dugg på min valp när hon var tillräckligt uppjagad. Inte att ropa högre heller. Jag var förberedd på det, men jag tror sambon blev rätt överraskad när valpen högg tänderna så hårt i fötter och händer.

Skorpion76
5/6/15, 3:27 PM
#50

#46 och #47 Jag var inte själv med och såg vad som hände, men en rottweiler är en väldigt speciell ras. Faktum är att det är en av de raser som kallas för kamphundsraser och jag vet inte hur duktig den här kvinnan var på att hantera hunden.  Uppenbarligen var hon inte särskilt duktig på det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

poodlelicious
5/6/15, 3:30 PM
#51

#37 Du sitter på dina barn också förstår jag? Det finns ju barn som man helt enkelt måste sitta på.

Skorpion76
5/6/15, 3:51 PM
#52

#51 Jag skulle inte vilja göra det, men pappa har tryckt ner mig en gång när jag inte lydde och försökte smita ifrån läxorna. Dessutom bankade han i väggen och skämde mig till tystnad när han tyckte att jag hade hållit på och dansat för länge inne på mit rum. N'r vi tog upp det här hos psykologen sa han at första gången det hände var han för trött för at säga till mig, men at han sedan fortsatte med det var för att det fick önskad effekt i hans tycke.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[VargVikens]
5/6/15, 4:43 PM
#53

#52 Det är också fel! Man behandlar ingen så, varken djur eller människor. Vad gäller hundar så kommer det sällan och aldrig ut något bra av den typen av uppfostran, som oftast är grundad i okunskap eller maktbegär. Rottweiler är för del delen inte alls någon "kamphund". Kamphundar blir just kamphundar bara om du använder dem till det. Bland annat rottweilern hamnar oftast i fel händer där man använder hunden som en del av sin image. Jag vet jätte många fina och lydiga rottisar som tagit sig långt på tävlingsplanen.

poodlelicious
5/7/15, 10:05 AM
#54

#52 Det du beskriver kallas för psykisk och fysisk misshandel… Bara så att du vet. Och det är inget som varken barn eller hundar ska utsättas för. Det är dessutom olagligt. Men om du har blivit så illa behandlad som barn så förstår jag varför du tänker på samma sätt kring hundar.

Män som slår sina kvinnor uppnår också önskad effekt.

VildaVittra
5/7/15, 10:25 AM
#55

#54 Sedan när är det olagligt att "sätta sig" på en hund? Jag älskar verkligen när folk som inte ens läst föreskrifterna ifråga uttalar sig om vad som är lagligt. Speciellt från sådana som vars enda erfarenhet av hundar är en pudel.

Tänk såhär, du får i din äga en problemhund att träna till att vara en fungerande hund i samhället, om du då under dess träning första dagen får möte som hunden reagerar negativt på, hur skulle du hantera situationen? Gulla bort det? 

Kom tillbaka när du själv blivit hundbiten av hunden du tränar och säg samma sak då. 

Sluta att hacka på Skorpion, du blir inte en bättre hundtränare av att göra det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
poodlelicious
5/7/15, 10:32 AM
#56

#55 Om du läser inlägget som jag svarade på innan du svarar så ser du att personen beskrev att hennes pappa har suttit på henne och slagit knytnäven i vägen. Det klassas som misshandel. Och är olagligt. Barnaga förbjöds 1979 i Sverige. 

Lugna ner dig några hekton.

[VargVikens]
5/7/15, 11:29 AM
#57

#55 I den situation du beskriver, skulle du sätta dig på hunden? Jag är tveksam men om så är fallet är jag väldigt nyfiken på vad du tror att du skulle få ut av det?

Nova1234
5/7/15, 12:39 PM
#58

#55 klarar man inte av att hantera en hund på annat sätt…än att sätta sig på den Då kanske man ska köpa sig en liten pudel?

Skorpion76
5/7/15, 12:41 PM
#59

#54 När vi pratade om det där hos psykologen försvarade sig pappa med att han tog emot mig i fallet, men jag upplevde det verkligen som att han tryckte ner mig eftersom jag inte kunde göra motstånd.
#55 Du ställer en intressant fråga. Det är sant att det kallas misshandel att sätta sig på hunden, men då undrar jag hur du skulle hantera en hund som reser agg emot en hund av mindre ras. En rottis har kraftiga käkar och skulle mycket väl kunna bita ihjäl den mindre hunden.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

SuperLimm
5/7/15, 1:29 PM
#60

#59 Då går man väl åt sidan med hunden? Vet inte riktigt vad du menar med "reser agg", för mig låter det som att hunden reser ragg (alltså håret på ryggen, svansen och huvudet reser sig) och då skulle jag faktiskt inte göra speciellt mycket. Gör hunden däremot utfall skulle jag ta den åt sidan alternativt ta hjälp av ett träd eller en stolpe för att hålla tillbaka hunden. Sen skulle jag lära av mitt misstag och vara mer uppmärksam i hundmöten i fortsättningen och försöka att inte utsätta hunden för situationer den inte klarar av. Men det är bara vad jag i teorin skulle göra för jag har aldrig hanterat en sån hund så i praktiken vet jag inte exakt hur jag skulle reagera. Jag skulle dock inte ta mig tiden att sätta mig på hunden för att trycka ner den, det skulle varken falla mig in eller hinnas med då jag faktiskt skulle försöka få bort hunden därifrån istället.

Mvh Linn

[VargVikens]
5/7/15, 1:50 PM
#61

#59 Klarar man inte av att hålla tillbaka hunden kanske man ska ha en mindre ras, alternativt mer kunskap om hur man hanterar problemhundar. Det finns ingen specifik ras som man måste sätta sig på ibland. Däremot finns det människor som inte borde få äga djur. Just hundar är en så pass stor del i vårt samhälle att man MÅSTE ha en grundkunskap om det som sitter fast i andra sidan på kopplet. Finns inga ursäkter för djurmisshandel, det är till 99% ägarens fel när det går snett.

Skorpion76
5/7/15, 1:56 PM
#62

#60 Det var det jag menade, men skrev fel.  Ja, en mindre hundras är ett utmärkt alternativ om man inte klarar av stora hundar. Nu minns jag inte riktigt vad som hände, men rottisen hade gjort någon slags utfall mot vår lilla hund och det var därför som kvinnan satte sig på honom för att lugna honom. En annan gång när mamma var ute med vår hund hade en dalmatiner bitit i nackskinnet och ruskat om honom å att han flög i luften.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
VildaVittra
5/8/15, 3:56 AM
#63

#57 Jag hade gjort det som krävdes för att inte riskera någon annans säkerhet eller ägodelar (som hund).                                                                       

#58 Ursäkta, men du har alltså inte träffat en riktig problemhund, möjligen sett en på film. Har du ens blivit hundbiten någon gång? 

#56 Tack du, jag är och var lugn. Och läs ditt eget inlägg innan du ber någon annan läsa inlägg "Det du beskriver kallas för psykisk och fysisk misshandel… Bara så att du vet. Och det är inget som varken barn eller hundar ska utsättas för.Det är dessutom olagligt. " 

#59 Jag gör som sagt det som krävs för att ingen annan än jag ska kunna komma till skada. Och det kan innefatta att sätta mig på en hund om det krävs. 

#60 I brist på spåkula, hur gör man då? 

Det är väldigt intressant att folk jag sett promota "ryggsäck" eller fasthållning av valpar i diverse trådar och forum helt plötsligt tycker samma sak med en vuxen hund är fel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nova1234
5/8/15, 7:46 AM
#64

#63 Ursäkta, jo det har jag sett Och jag har också då sett att ägaren inte är lämplig att ha den hunden. Klarar man inte av en hund, så ska man inte ha den Det är inte många hundar som föds till problemhundar, det är ägarna som behandlar den fel Som när det gäller allt annat, våld föder våld.

CissiD
5/8/15, 1:20 PM
#65

#64 Så problemhundar bör avlivas då? För någon måste ju ta hand om de problemhundar som får en andra chans. Att träna bort ett problem kan ju faktiskt innebära att man hamnar i en situation där hunden gör utfall och om det finns en risk att du inte klarar hålla den eller kopplet går av så måste det väl vara bättre att personen sätter sig på hunden än att hunden har ihjäl en annan hund/barn/människa. Eller skadar allvarligt. De är stora och starka hundar och problembeteenden försvinner inte över en natt bara för att hunden kommit till ett nytt hem. 

#63 Det var en intressant tanke det med ryggsäcken det finns faktiskt en hel del likheter när man tänker på det.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Nova1234
5/8/15, 1:30 PM
#66

#65 var läste du att problemhundar ska avlivas? Självklart ska alla hundar få en chans hos en ägare som vet vad hen gör. Om det gäller liv och död, så är det nödvändigt att sätta sig på hunden för att förhindra att någon skadas Att sätta sig på hunden måste anses som allra sista utväg och en tillfällig lösning, tills hunden har tränats kunnig person

CissiD
5/8/15, 1:46 PM
#67

#66 Du skrev inte att de ska avlivas jag undrade bara eftersom det lät på dina inlägg som att tanken på att sätta sig på en hund är helt utesluten under alla omständigheter. Ville bara kolla om jag missuppfattat dig vilket jag hade. 

Jag tänker ju att visst ska det inte vara en första utväg träning är bästa tillvägagångssättet men att säga att en människa inte borde ha hund utan att ens ha träffat och pratat med den människan tycker jag är fel. Det finns säkert en stor chans att du har rätt och att den personen inte ska ha hund. Men det kan ju faktiskt vara så att hon/han försöker träna hunden och få bort en annan ägares felhantering eller sin egen felhantering. 

Jag har själv gjort många fel med min första hund på grund av fel information och tips från olika människor. Dessa tips har i vissa fall förvärrat beteenden. Det är inte lätt att sålla bland alla dessa tips och träningsmetoder även om man läser massor och frågar flera olika personer. 

Håller däremot helt med om att ingen hund föds till problemhund. Även om det tankesättet är lite jobbigt när man måste inse att ens egen hunds problem är ens eget fel ;)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

jenmjao
6/5/15, 5:37 PM
#68

Min hund brukade som unghund få attacker där hon började hugga både mig och min kompis, hon blackouta helt enkelt kan man säga. Jag hade då inget val förutom att lägga henne ner och lägga mig öve rhenne och hålla fast henne tills hon "vaknade" upp. Hon hugg än blodig, och idag är det inget fel på henne alls och hon har inga liknande tendenser öht.  Jag anser inte att jag är en djurplågare eller har misshandlat min hund bara för jag behövde göra såhär i vissa situationer.. Och jag förstår inte hur någon kan anse eller tycka det, är det inte mer djurplågeri att åka in och avliva hunden för något sånt här, något som min hund totalt växte ifrån och aldrig någonsin gjort igen? Jag hade gjort likadant med ett barn om ett barn stod och slog mig tills jag fick blåmärken/tog upp föremål att slå mig med och hamnade i någon slags attack. Det skadar ju inte hunden att jag håller ner henne i liggande position? Och att jag tyvärr behövde använda kroppen för att kunna hålla hela hennes kropp stilla gör det inte till djurplågeri, jag hade INTE kunnat kasta iväg en leksak eller en godis för att vända detta beteendet, jag försökte allt, tro mig, ingenting funkade förutom att ligga över henne och vänta.

Nova1234
6/5/15, 8:55 PM
#69

Håller du ner en hund så stänger den av

Annons:
jenmjao
6/5/15, 9:45 PM
#70

#69 Förlåt, vad menar du nu?

Nova1234
6/5/15, 10:03 PM
Cahira
6/5/15, 10:11 PM
#72

#69 falskt

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nova1234
6/5/15, 10:30 PM
#73

#72 nja, om detta tvista dom lärde… Vemsäger att just du sitter på sanningen I slutändan handlar det ju om vad var och en vill se

VildaVittra
6/5/15, 10:57 PM
#74

#73 Nej, om det tvistar inte dom lärde, utan dom som inte lärt sig om reflexer djur utvecklat under evolutionen. För tänk så här, om ett djur stängde av när det blev attackerat/nedhållet, hur länge skulle den arten fortsätta att existera?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jenmjao
6/5/15, 11:05 PM
#75

Jag gjorde inte det för att visa dominans jag gjorde det för att inte bli biten, och när hon slappnade av släppte jag henne och lät henne göra vad hon ville, började hon hetsbita igen så fick jag göra likadant igen, samtidigt klappade jag henne på halsen lugnande och pratade med lugn röst medans hon låg och flåsade och betedde sig som ett monster. När flåsandet slutade och blicken ändrades släppte jag och visste att hon lugnat ner sig. Om det var det du inflika, att jag gjort fel, så skulle jag gärna sett dig i den situationen, en 25kgs "valp"/unghund som biter dig i ren hets för den fått överslag, hur skulle du lösa det? ignorera? stänga in i rummet?

Nova1234
6/5/15, 11:20 PM
#76

#75 vad är skillnaden på att hålla ner en aggressiv vuxen hund tills "den slappnar av och att hålla ner en hyperaktiv valp? Tror du det gör någon skillnad om du pratar lugnade med hunden när det är totalt vettskrämd? Hunden borde istället tycka att du ger dubbla budskap, du pratar lugnande samtidigt som du håller ( med våld) Jag säger inte att du har gjort fel, det är upp till dig att avgöra om du har gjort rätt Valpen (10 kg) vi har nu är helvild, han attackerar, biter oss blodiga, trasiga kläder etc. vi har aldrig hållt ner honom i golvet. Vi brukar kunna avleda på annat sätt.

Annons:
jenmjao
6/6/15, 12:18 AM
#77

#76 Nej nu missuppfattar du, min hund fick attacker, där hon försvann totalt och bara hugg hugg hugg, det gick inte att göra något annat än detta, jag prövade allt. Vad skulle du själv gjort om hunden vägde halva dig och hade omkull dig och hugg dig i armarna helt maniskt? 10kg vägde min hund när hon var valp och bet mig, jag gjorde ingenting då, det var när hennes maniska beteende kom, när hon fick blackouts som jag var tvungen att lägga henne ner. Och "ge hunden dubbla budskap" nej, jag försökte lugna en hund som inte var sig själv utan att någon skulle skadas. Hon fick inga dubbla budskap av det, hon fick ett lugn av att få ligga ner istället för att hetsbita, och när hon väl hade lugnat ner sig som unghund så släppte jag och fortsatte klappa, hon fick gå, hon fick göra vad hon ville, men inte få attacker på det där viset. Hon betedde sig bara såhär inomhus. Vet hundar som har attackerat sina ägare ute på promenader, för dom fått överslag.

Cahira
6/6/15, 3:18 AM
#78

Vissa hundar ger upp av att bli hållen, andra blir bara förbannade och det förstör relationen. "Ryggsäcken" är bättre då då man sitter som en ryggsäck på hunden. Men allra bästa är att visa vad som är rätt att bita på genom att varje gång ge något som är tillåtet att tugga på istället. 

När tandköttet kliar så kan du inte stoppa klådan med viljestyrka, ge något att få ut klådan på istället.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nova1234
6/6/15, 11:10 AM
#79

#77 vår 10 kg valp är 12 veckors bäbis Han blir också totalt manisk i sitt bitande när han kommer igång. Vi brukar stoppa in en mjuk leksak i munnen på honom när han är som värst. Ibland sätter jag på ett koppel och börjar träna "gå fint" locka med godis och få honom att fokusera på något annat. Han har blivit mycket bättre sista veckan En annan hundägare hade kanske hållt ner honom mot golvet vid utbrotten Ett sådant sätt hade inte lärt honom något alls. Det bästa sättet för en hund att lära sig är när den kommer på vad som funkar själv På samma sätt som människor lär sig. Jag har aldrig hört talas om en unghund som får såna maniska attacker, vad beror det på? Om du vet att du har gjort det enda rätta och det enda du kunde göra i dom situationerna. Då har du inget du behöver försvara dig mot Ofta ser vi människor som inte ser någon annan lösning på problemet än våld, där det faktiskt finns en annan lösning Hur det är i ditt fall kan inte jag avgöra. Att hålla ner en hund mot golvet är våld…Alltid…oavsett anledning.

jenmjao
6/6/15, 3:16 PM
#80

#79 Som sagt att du ens jämför din 12veckors valp med min hund när hon var unghund gör så att du verkligen missuppfattat vad jag menat, för en 12veckors valp gör inte som hon gjorde när hon var 1-1½år. Och vad det beror på kan jag inte svara på, Det är över nu.
Och nej det är inte våld om du inte trycker ner hunden hårt, jag höll ingen vikt på min hund, jag låg över henne (och dessutom oftast på en madrass eller matta) utan vikt för att hon skulle ligga stilla och lugna sig. Jag vet att jag har gjort rätt, och jag försvarar mig inte, jag tror bara verkligen inte du förstår vad jag pratar om, Min hund har varit en problemhund, en helvetes hund, har du någonsin ägt en sådan? Har du någonsin blivit attackerad av en hund för den fått överslag? En valp är INTE samma sak, min tik som valp bet som en idiot jag gjorde ingenting, jag höll aldrig fast henne eller dylikt, jag stängde ut henne i hallen tills hon var lugn sen fick hon komma in i köket igen (hon såg mig hela tiden och hade kompostgaller emellan). Det försvann för det var en valpfas, men det som hände närhon var unghund var INTE samma sak.

Nova1234
6/6/15, 4:22 PM
#81

#80 ja, jag har haft en hund som va överjävlig, ettrigare hund va svårt att hitta Vi hade ändå fin kontakt och hon va liten tuffing hela sitt liv Jag gjorde som du, höll ner henne tills hon hade lugnat sig Det va fel av mig att göra så Det va 14 år sen och jag lyssnade på fel råd från fel människor Om jag hade köpt den hunden nu, så hade jag hanterat henne på helt annat sätt Jag tror att det är viktigt att kunna erkänna för sig själv att man har gjort fel Det är då man kan lära om och göra rätt (Det är ju jobbigt, det är då man får dåligt samvete)

jenmjao
6/6/15, 4:29 PM
#82

#81 Jag tycker verkligen att man ska kunna erkänna sina fel, och jag har gjort mycket fel med min hund flertal gånger :) Jag har hittat rätt vägar nu på senare tid, och när hon är lite äldre. Jag fick inga råd dock, jag agerade när min hund agerade, jag kunde inte göra annat, som sagt jag försökte med allt. Det skulle inte gått på något annat vis, det var inte min hund som bet mig, det var något annat, ett monster, min hund kom tillbaks senare.. Det var ett rent helvete, jag skulle aldrig vilja vara med om det igen, och jag skulle förmodligen inte stå ut med det igen, eller nej det är en lögn, man gör allt för sina hundar när man väl älskar dom.. Skulle hon bli sådär igen skulle jag arbeta så hårt jag kunde för att få bort det. Som tur är så är det helt borta nu, Kan inte du säga vad du skulle gjort annorlunda, vad hade varit bättre, vad hade du kunnat göra, vad hade jag kunnat göra?

Nova1234
6/6/15, 4:56 PM
#83

Felen jag gjorde med min hund, va att jag tolererade inte att hon sa ifrån hon gjorde ofta det. Råden jag fick va att absolut inte låta henne "ta över" och att hållaner henne tills "hon gav sig" Nu ser jag att det tankesättet är helt sjukt. Det jag skulle ha gjort va att alltid försöka avleda med positiv förstärkning Alltid positiv i alla lägen oavsett vad hunden gör Vi har tagit ansvaret och skaffat hund, då är det vår skyldighet att ge hunden det den behöver, inte det vi behöver. Jag vet inte vad du kunde ha gjort annorlunda med din hund, du har kanske gjort helt rätt. Det viktiga är säkert att man alltid tänker i första hand på att skapa så lite obehag för hunden som möjligt. Inga hårda ord eller händer. Det funkar bättre med kärlek och godis.

Annons:
jenmjao
6/6/15, 5:00 PM
#84

#83 Det var jag verkligen att det stämmer, jag körde metoder när hon var 2år som var "tuffare" ochingenting funkade, men såfort när jag började med positiv förstärkning och godis godis godis så har jag en helt underbar hund som lyssnar, ge rmig uppmärksamhet, mycket mer glädje och kärlek. Visst lyssnar hon inte ibland men då väljer jag att ignorera det beteendet. Men som sagt, det som hände när hon var unghund, det var inte min hund, det var ett skal.

Upp till toppen
Annons: