Annons:
Etikettbeteende
Läst 10338 ggr
Nova1234
2015-05-02 15:11

Kunna ta mat och ben från hunden

Många anser att det ska gå att ta ben och maten från hunden, medans den äter. Funderar lite på varför man tycker att det ska tränas på öht? Är det ett sätt att visa att man dominerar hunden så totalt, att den inte ens får ha maten ifred? Om man börjar träna på att ta matskålen från hunden, kan det inte förvärra vaktbeteendet hos hunden? En hund som vet att den får äta ifred, att den respekteras och får matro Den borde känna sig trygg och vakta maten mindre? Vad tycker ni, är träning med att ta tuggben från hunden ett gammalt förlegat sätt att försöka dominera sin hund? Eller har den träningen ett viktigt syfte?

Annons:
Sealle
2015-05-02 15:16
#1

Jag tycker det är viktigt att man ska kunna få ta mat ifrån hunden och även att man ska kunna öppna munnen på den och plocka ur saker. Tycker det är nödvändigt ifall det uppstår situationer där hunden börjar äta/tugga på saker den inte borde (och då tänker jag inte på t.ex. skor utan sånt de kan hitta utomhus).

Wellcraft
2015-05-02 15:20
#2

Mina hundar ska villkorslöst få äta ifred, på avstånd ifrån oss om de så önskas.
Att utgå från detta skapar sällan resursförsvar.
Att kunna ta saker hunden hittar på promenad & dyl ska man självklart kunna göra.
Ett problem som går att lösa relativt enkelt, men med tusen olika lösningar.
Jag har kört med att befästa kommandot "nej" samt "loss".

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nova1234
2015-05-02 15:23
#3

Ja, absolut där har du en poäng, om hunden tuggar på något olämpligt eller om något har fastnat så måste man hunna ta ut det. Men hjälper det att träna med matskålen/ tuggbenet hemma? Blir det inte värre om man börjar bråka med hunden om maten?

Nova1234
2015-05-02 15:29
#4

#2 ja, så känner jag också att mina hundar ska respekteras och få ro även vid måltider. Öppna och tittar i munnen, borsta tänder gör jag utan problem Om dom tuggar på något olämpligt ute så byter jag med smaskigt levergodis.

TrasselTroll
2015-05-02 15:31
#5

Jag skulle aldrig få för mig att ta ifrån mina hundar maten medans de äter.  De förtjänar matro.
När de är valpar tar jag heller aldrig ifrån dem leksaker/tuggben utan att byta med något bättre, medans jag stoppar i dem den bättre godbiten säger jag -släpp!
Jag har nu 3 hundar som jag kan ta ifrån vad som helst utan problem. Jag behöver inte heller oroa mig för att de skall paniksvälja vad de nu plockat upp i rädsla för att jag annars skall ta det ifrån dem.

nadilda
2015-05-02 15:32
#6

Jag kan absolut inse vitsen med att kunna ta saker och ätbart ifrån sin hund. Men det här med att skälla och bli arg om hunden morrar eller säger till skulle jag aldrig göra! Det är ju hundens grejer, skulle noga komma och pilla på min blåbärspaj så skulle jag också ryta ifrån! Vi kan, om vi skulle velat, utan minsta protest ta ifrån vår hund det godaste hon vet utan att hon skulle säga, just därför att vi aldrig har gjort det utan att hon fått ännu mer av det goda. Det är så jag tror att man måste göra, hunden måste lita på en. Och sedan tror jag inte man ska göra en så stor grej av det.

Annons:
Wellcraft
2015-05-02 15:33
#7

I många fall blir det värre.

Resursförsvar uppstår inte om hunden inte har någon att konkurrera kring resurserna med.

Går man fram, snattar käk & bråkar med hunden då konkurrerar man, varvid hunden ofta känner sig otrygg samt utsatt för konkurrens = vaktbeteende.

Detta har ingenting med dominans att göra öht.

Är man istället trygg i sig själv och låter hunden behålla mat/ben som den fått av dig, för sig själv så finns det ingen konkurrens, varvid man ofta slipper resursförsvar - det finns ingen att behöva försvara maten mot.

Gör man inte sig själv till en konkurrent så blir det även betydligt enklare att befästa "loss".

Jag kör inte ens byteshandel med mina hundar, utan de får vara helt ifred när de äter.

Däremot utomhus, när hunden lossar ett objekt som jag bett denne om, då kan jag sticka till en godis.

Jag gjorde misstaget för ett par år sedan att bråka  för mycket med en unghund vad gällde käk & ben, vilket resulterade i en hund som inte vågade äta ifall någon var i samma rum osv.

Hunden hade uppvisat resursförsvar och jag följde den gamla hederliga hunduppfostranskoden, att befästa sin egen dominans (som ej existerar).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[tk1971]
2015-05-02 16:00
#8

Jag kan ta mat utan problem, det finns inte minsta aggressivitet i min hund, men jag vill att hon ska känna att hennes mat är hennes och att hon får äta den i fred.

CissiD
2015-05-02 16:33
#9

Jag anser definitivt att man ska kunna ta saker från hunden i alla lägen utan att byta mot något. Sen är byteshandel en jätte bra sak att använda också i träningen men jag anser själv att ta något från hunden ska kunna göras. Inte bara om de får tag i något utomhus så som spik, glas eller annat skoj som min hund tyckte va gott när han va valp utan även om man ska kunna vara runt små barn. Sen ska barnen få reda på hur de beter sig runt en hund och alltid ha uppsyn.  

När jag sagt detta har jag fått som svar att ge inte hunden något den kan vakta. Nä men många hundar vaktar pinnar, en sten, ett grässtrå, en liten grop och massor med annat. Men så länge man inte utsätter en hund med resursförsvar för barn så tycker jag det är upp till var och än att bestämma om det är något man vill lägga energi på.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

jenmjao
2015-05-02 16:43
#10

Min hund ska kunna ord som spott ut och vänta av anledningen att hon INTE ska äta upp gifta saker ute, och i början när jag tränade henne med att ta ifrån mat, godis och ben samt leksaker var det för att barn skulle kunna vara säkra i hennes närhet :) Nu har vi inte varit i kontakt med barn men jag har kunnat utnyttja detta inlärda beteende ändå, senast idag när vi var ute på promenad plockade hon upp en bit som såg ut som färdig kyckling och spottade ut på kommando och fick godis istället. Jag stör inte min hund när hon äter bara för att hon kan ta "paus" eller för att jag kan peta i maten samtidigt som hon äter.

CissiD
2015-05-02 16:45
#11

#10 Har du något bra tips på hur man lär in spotta ut? Loss vet jag hur man lär in men just spotta ut utan att själv ta i saken har jag inte kommit på hur man gör ännu. (förlåt för att jag gick in på ett litet sidospår här hoppas det är okej TS)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

jenmjao
2015-05-02 16:49
#12

#11 Jag började när hon var valp, hon är sååå himla matglad och godisglad så jag gav henne t.ex ett ben jag väntade tills jag såg att benet inte var sådär superintressant som det är i början (för att inte misslyckas) Och när hon höll benet i munnen sa jag spott ut och satte en jätte god godis framför nosen vilket resulterade i att hon just spottade ut benetoch tog godisen istället :) Gjorde även samma sak med leksaker, hade lite dragkamp och busade så leksaken var intressant sen när hon kom med den satte jag godis framför nosen och "spott ut", eftersom hunden håller i föremålet och något är mycket intressantare/luktar godare framför nosen så blir det just spott ut effekt på det, Jag hoppas det här hjälper!

CissiD
2015-05-02 16:59
#13

#12 Tack så mycket det ska jag ta och testa även om min inte är valp längre. Hade varit jätte skönt att slippa ta i allt äckligt han hittar på promenaderna. Jag har ett bra Låt bli kommando men det funkar endast innan han faktiskt plockat upp saken. Har varit guld värt mot farliga föremål som ligger på gatan men ibland är man för långsam.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
jenmjao
2015-05-02 17:02
#14

#13 Det är man och det är därför det är så bra at tkunna spott ut, min tik lyssnar dock inte alltid på det, en gång hade hon en kattbajs i munnen som min vän å jag bad henne spotta ut (det var på vintern och vi trodde det var en pinne) så gick min vän fram och plockade ut den ur munnen på henne och det var då det upptäcktes att det var just bajs, jag vek mig av skratt iaf! Men idag när hon plockade upp den så misstänka "kycklingbiten" visade hon tydligt att hon hade något hon ville få en godis för, men jag hajjade inte till förns efter 10meter 🤐Förlåt för ot ts, ska sluta skriva nu, kunde bara intelåta bli att dela min bajs historia!

Nova1234
2015-05-02 17:08
#15

#12 jättebra tips att träna spott ut :) Det ska jag också börja med Nya tips är alltid välkomna, det är ju därför vi skriver och läser här, för att lära oss nytt

Nova1234
2015-05-02 17:19
#16

#7 den gamla hunduppfostran är inte så gammal Det lever kvar hos en del "stofiler" Ofta är det ganska envisa hundmänniskor som inte vill ge sig och erkänna att dom har gjort fel i 20 år Ja, jag har också gjort mig skyldigt till att lyssna på dom som säger att "- Man ska akta sig för att hunden tar över" Med alfarullning och hålla i nackskinnet som råd att förhindra detta Det är tur att man kan lära om och göra rätt

hannaj98
2015-05-02 17:32
#17

Hennes matskål rör jag inte medans hon äter. Men jag vet att jag skulle kunna ta den utan problem om jag ville. Men som andra säger så måste hon få äta ifred. Däremot så ska jag kunna ta hennes ben eller något olämpligt ifrån henne när jag vill. Har aldrig varit några problem. Säger bara "tack tack", utan att låta arg och hon släpper direkt. Det är viktigt att veta att man kan ifall hunden skulle tugga på något olämpligt.

oh-la
2015-05-02 17:59
#18

jag kan ta både ben, köttben och matskål ifrån min hund, och har tränat på det sedan hon var liten. jag har dock aldrig tagit den, utan har jag tagit något har hon fått något som varit mycket bättre och sedan fått tillbaks sin mat eller sitt ben. jag snor inte saker från henne i tid och otid heller, men jag tycker det har varit viktigt just för att jag ska kunna ta någonting ifrån henne om jag anser att det inte är lämpligt och det ska vara förenat med något positivt. det kan vara allt från ett djurkadaver ute som jag vill att hon ska släppa, till ett köttben som jag vill ta ifrån henne och kolla så det inte splittrar sig, eller små bitar som jag inte vill att hon ska kunna svälja. hon får en del rått vilt från vänner som jagar och jag vill kunna plocka det eftersom jag vet att hon ibland sväljer ganska stora bitar om man låter henne ha det till sista lilla biten. jag tycker också att det ska vara odramatiskt om någon tar hennes mat, om det skulle behövas, om någon har lagt i nått som inte ska vara där (barn som tycker att hunden ska ha något i sin matskål som hon inte alls ska ha., eller i de fall som små barn hasat sig fram till hunden och pillat på hennes prylar eller tagit ben. självklart är det inget dom får göra, men man har inte alltid ögon i nacken, och både barn och hundar kan vara snabba!

nu har vår hund aldrig varit komplicerad eller vaktat någonting. vi får ta allt ifrån henne. hon har aldrig bråkat om saker som jag tagit, aldrig morrat, aldrig försvarat. hon har lämnat ifrån sig det och tagit tillbaks det plis belöning. säger jag nej ute spottar hon idag ut det hon försöker smaska i sig och kommer springande för att få belöning. för henne har det alltid, från att vi fick henne som valp, varit förenat med stora belöningar om hon släpper eller låter mig ta något, plus att hon i 99% av fallen även får tillbaks det jag tar, en win win. jag kan säga att jag varit jäkligt glad för det de gånger jag tappat något hon absolut inte ska ha, typ mina sömntabletter :P jag säker "nej", hon backar förväntansfullt och låter det vara.

zakkris
2015-05-02 18:44
#19

När min hund var valp så var hon så otroligt aggressiv när de kom till mat, leksaker osv. Så illa att hon ordagrant högg. Vilket gjorde att vi jobbade med att jag skulle få röra henne när hon åt, hade leksak eller liknande. Efter mycket träning och tålamod så kan jag i dagsläget göra vad jag vill. Jag använder detta absolut INTE för att störa henne i maten, utan detta valde jag då bebis nån gång i framtiden skall kunna vara närvarande utan att riskera att bli huggen samt ifall hon äter något som jag måste kunna stoppa henne från att äta.

Hon är fortfarande mataggressiv och så när de kommer till andra djur, hundar hon känner väl kan hon dela matskål med utan problem dock aldrig tuggben. Jag kan som sagt stoppa henne i alla lägen utan någon som helst agressivitet, DOCK kan ingen annan än jag och min sambo göra detta utan att hon hugger.

Så jag känner att de beror helt på hunden om man behöver träna på att göra dessa saker eller inte. Alla hundar är olika och så måste det få vara. Jag valde det som var bäst för min och för andras säkerhet just i den stunden.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

JoannaLi
2015-05-02 18:52
#20

Jag tar aldrig hundens mat ifrån dem, men däremot händer det att jag är där och stör. Allra vanligast är det att jag "glömmer" att lägga i något i hundens matskål, som jag lägger i, i efterhand. 

Det funkar för mig, för då betyder det att när jag på promenader ska be dem att ge något olämpligt till mig, så vet de att bara för att jag kommer när de har något så betyder inte det att det blir obehagligt. 

Sedan byter jag föremålet mot en godis. 

Men just den där positiva inställningen till att jag stör tycker jag är guld värd :)

Annons:
Vizzla
2015-05-02 20:48
#21

Jag låter hundarna äta i fred, både mat och ben. Om jag måste ta ifrån dom så ger jag dom nåt annat. Försöker aldrig kampa om det.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

smellcaramell
2015-05-02 23:06
#22

har själv haft det motsatta problemet, jag ger hunden mat, då kommer katten och hunden låter katten äta upp hennes mat, ger hunden ny mat, då kommer nästa katt och proceduren upprepas. Har tränat henne på att försvara sin mat från katterna då hon inte äter alls annars utan hon väntar o ser om inte katterna ska äta först i 1-2 timmar o sen är maten slut för katterna har varit där. Däremot skulle jag kunna ta hennes mat när som helst men det är inte nåt jag tränat in alls.

Em_
2015-05-03 09:48
#23

Jag vill kunna ta vad som helst från mina hundar, för deras och andras säkerhet. Har aldrig haft problem med att de vaktar resurser, men den ena hetssvalde delikatesser ute ett tag. Då tränade jag mycket byteshandel. Nu skvallrar han nästan på saker han hittar.


peafie
2015-05-03 10:05
#24

#20 Gillar ditt sätt att tänka. Brukar också försöka "programmera" mina hundar till önskat beteende. :)

Ontopic så tycker jag att det beror på individen. Min nuvarande hund vet jag att jag utan problem kan ta vad som helst ifrån så då får hon ha det ifred. Dessutom berömmer jag "fjantande" kring mig för att hon ska tycka att det är roligt att få visa upp någonting fint som hon har och veta att jag inte tar det ifrån henne. De gånger jag måste ta saker ifrån henne (om hon hittat ett fågelkadaver eller något annat mysigt) så ger jag tillbaka det en gång innan jag tar det igen för att hon ska känna att jag inte stjäl någonting från henne. På detta sätt har jag fått en hund som kommer med skatterna och vill dela med matte vilket hjälper oerhört mycket i apporteringsarbetet när vi jobbar på vilt. :)

En av familjens hanhundar var av en annan sort så där röt jag till mot honom när han morrade åt mig när han hade ett tuggben. Detta skedde en gång för fem år sedan och han har inte gjort det sedan dess.

Bloggen     ○    Instagram

fridarebecka
2015-05-03 10:07
#25

Det som hundens serveras i skålen tycker jag att hunden ska få äta ifred, ser ingen poäng att träna på den. Ben, leksaker osv vill jag däremot kunna ta från hunden men min hund är så duktig på det så det har aldrig varit något problem. Min hund brukar få råa revben och sätter min hund i sig hela på en gång så får han ont i magen, därför behöver jag kunna ta det ifrån honom när han ätit halva.

[Forest]
2015-05-03 10:23
#26

Våra hundar får äta i fred, men jag har lite för stora ben just nu kvar i frysen detta gör att jag tar benen efter viss ätande och lägger in dom i kylen till nästa dag. Hundarna säger o gör inget ofta är dom ganska belåtna av sitt ätande och ofta övergett sitt ben innan jag tar den 😃 Jag tycker det är normalt att hundar inte är jätte villiga att lämna tillbaka sitt gottis jag skulle inte heller vilja dela med mig av mitt favoritmat/godis vi har väl lite tur att våra inte är monster med ben/matskålen men hade dom vart det hade jag väl sett det som normalt iaf.

SuperLimm
2015-05-03 11:51
#27

Eftersom jag har en hund med väldigt mycket resursförsvar som förvärrades massor när hon var valp för att jag tänkte som många andra att man ska träna på att ta ifrån hunden mat, ben, leksaker osv så anser jag att hundar ska få ha sin mat ifred. Hunden får inte större förtroende för dig för att du bråkar med den om maten och inte låter den äta ifred.

Mvh Linn

Annons:
Rafflan
2015-05-03 11:54
#28

Om hunden får tag i nåt farligt och börjar äta på, tex en chokladkaka är det ju väldigt viktigt att kunna ta den ifrån hunden?

[tk1971]
2015-05-03 11:55
#29

#28: I det läget slänger jag åt henne en liten korvbit eller nåt, så ramlar chokladkakan ut ur munnen.

Rafflan
2015-05-03 11:57
#30

#3 man ska inte bråka, man ska sätta ner handen i matskålen när hunden äter och pilla lite och samtidigt lägga i lite gott, tex korv. Eller ta upp matskålen, ställa den på bordet och lägga i lite korv och sen sälla ner matskålen igen. Man ska ALDRIG ta bort matskålen och inte ge den tillbaka med nåt gott i.

Samma med ben, man ska aldrig ta bort ben utan att ge hunden nåt positivt tillbaka så dem vet att när jag tar deras mat/ben får dem nåt bättre tillbaka.

Om man bråkar med hunden gör man fel…

Rafflan
2015-05-03 12:00
#31

#28 så du har korv 24/7 i fickorna? Jag kan ligga i soffan och så kommer hunden med en chokladkaka i munnen, då det är en lite hund kan några få bitar vara gift, han ska släppa den på sekunden jag ber om det, inge snack om saken, sen kan han få godis efteråt. Jag är inte riktigt för byteshandel, gör rätt sedan godis ;)

[vattenhunden]
2015-05-03 12:09
#32

Jag tycker att hunden ska få ha sin matro & varför i hela friden ska man hålla på med hundens matskål när den äter. Jag skulle inte gilla att någon går & tar bort min matskål när jag inte har ätit färdigt. Dock är det en helt annan sak om hunden tagit något som den inte får äta, då måste jag ta bort det. Men annars om det gäller hundens mat så tycker jag den ska få äta färdigt. Man ska inte störa djuren när de äter helt enkelt.

peafie
2015-05-03 12:09
#33

#31 Fast om hunden vet att byteshandel brukar fungera i vanliga fall (dvs. om ni tidigare tränat detta) så kommer den högst troligt att släppa chokladkakan i hopp om något gott om du ber den, även om du inte korv i fickorna just då. Så fungerar mina hundar i alla fall! :)

Bloggen     ○    Instagram

Em_
2015-05-03 12:13
#34

#32 Håller med dig, man kan inte börja leta efter korven när hunden kommer springande med en rutten igelkott i munnen. Däremot tycker att byteshandel är ett bra sätt att få hunden att förstå dels att det lönar sig att släppa saker och dels vad loss betyder. Man måste ju börja någonstans :)


Annons:
Nova1234
2015-05-03 12:23
#35

#28 alla tycker säkert att det är viktigt att kunna ta choklad från hunden Om hundägaren och alla andra är helt ointresserade av hundens mat. Hunden förväntar sig inte att matte eller husse vill ta på eller smaka av maten i skålen eller av det hunden har i munnen Borde det inte vara lättare att ta chokladbiten om hunden inte förväntar sig det? Mina hundar vet att jag är helt ointresserade av deras mat, dom kan lägga sig på golvet bredvid mig med en kycklingklubba och äta, Dom vet att det finns inte ens på kartan att jag skulle få för mig att ta den/pilla på den/lukta på den Om dom skulle få tag på en chokladbit, så tror jag att dom hade blivit mycket förvånade över att jag brydde mig om vad dom har i munnen öht, därför vaktar dom inte

Rafflan
2015-05-03 13:02
#36

#33 & #34 OT men byteshandel fungerar dåligt på smarta hundar
"hm, om jag tar nåt jag inte får ha får jag godis :D"
= en hund som går och tar skor, kuddar, filtar, ja allt han kan komma över som han vet att han inte ska bita på… tog LÅNG tid att lösa detta problem… han visste att han inte fick ha dessa grejer och vi fick lära oss att när hunden tar nåt den inte fick ha så byta det emot något godare, leksaker intresserade honom inte så fanns bara godis kvar…

russin
2015-05-03 13:07
#37

Jag har aldrig haft problem att ta mat eller annat från hundarna - och säkerligen för att dom alltid fått äta ifred. Jag tränar aldrig på detta, för jag tror det riskerar att trigga istället att hålla på att fippla när hunden äter.

Mina vaktar inte mat, inte ben, inte godis mm för människor.

[tk1971]
2015-05-03 14:04
#38

#31: Jajjemen, närapå i alla fall. Alltid när jag går ut med hunden så har jag en korvsnutt i handen, eller åtminstone i jackfickan. Det behövs när vi tränar kontakt, eller om det blir hundmöte, eller om vi har klickerträning. Eller om vi ska idka byteshandel.

Hemma har jag skurit korven i småbitar som jag har i frysen och kylen, så det går snabbt att komma åt.

Nej, inte vill jag hålla på och bända isär käkarna när man kan göra det mycket lättare 😮

Wellcraft
2015-05-03 14:25
#39

#28 Sätt dig över hunden (inte på hunden) ta tag i huvudet, böj försiktigt bakåt.
Beroende på storlek på hunden, bänd upp käftarna och gräv ut det du ska ha - alt. kör ner din hand så långt ner du kan så kräks hunden.
Du kan även fort vända hunden upp och ner och trygga lätt vid revbenens slut, ovanför bukhålan.
Om hunden är stor & gör grova utfall, eller om ovanstående tips inte hjälper, strunta i det och tvinga i hunden senap när denne ätit upp chokladen. Detta framkallar omedelbar kräkning.

Vid akutlägen finns inga regler, men den hund som lyckas sno åt sig något farligt var dag har nog en slarvig matte och bör kanske gå i gallerkorg då.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Em_
2015-05-03 14:35
#40

Varken fingrar eller senap fungerade på min hund :) Det fick bli apomorfin hos veterinären.


CissiD
2015-05-03 15:25
#41

Nu har jag sett många säga att bråka med hundens mat inte är bra. Men varför bråka? det handlar ju om två sekunder ta upp matskålen och sätt ner den direkt igen, ta upp matskålen lägg i något gott sätt ner igen. Alternativt kunna stoppa ner fingrarna och röra runt, plocka upp lägga tillbaka mat eller bara lägga i något nytt gott. Det är bara att variera så att hunden vet att om jag väntar kanske jag får något ännu godare också i skålen. 

Just träningen kring matskålen är ju jätte enkel utan att hunden tycker det är jobbigt. Och det är väl ingen som säger man ska göra det varje måltid eller ens varje dag? Jag gör det någon gång  bland med min hund.  Det räcker någon gång i månaden då den inte är något att försvara matte ger ju alltid tillbaka det. Det är ju den reaktionen man vill ha om ett barn skulle få för sig att ta något. Jag väntar så får jag tillbaka det eller kanske till och med något bättre. 

Däremot måste jag träna mer med honom om leksaker och liknande speciellt runt andra hundar märkte jag i förra veckan då ett litet hål i marken skulle försvaras till alla pris.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Nova1234
2015-05-03 15:41
#42

#41 om man relaterar situationen till sig själv Jag sitter med min tallrik på bordet och äter, min kille tittar på min mat, pillar på den, lägger dit något nytt, tar bort tallriken sätter tillbaka den etc. Jag sitter och äter en glass, då kommer han med en chokladbit och vill byta den mot glassen, vi byter, sen vill ha ge tillbaka glassen och byta en gång till… Grrrr jag hade blivit vansinnig och undrat varför han håller på med MIN mat? I mina ögon hade han bråkat om maten Vad fan vill han egentligen!?!

CissiD
2015-05-03 15:44
#43

Varför byta? i ditt exempel som jag ser de så ska man ju få både glassen och chokladbiten och då hade ja inte brytt mig alls om han skulle låna min glass i 15 sekunder så han kunde sätta fast chokladbiten? Vad finns det då att vara arg på om man gillar choklad då vill säga?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Nova1234
2015-05-03 16:53
#44

#43 ja, fast grejen är ju att han förväntar sig att jag ska ge honom glassen Om jag säger nej, låt bli min glass, så kräver han att jag SKA ge den till honom Om jag tröttnar och blir förbannad, så blir han ännu mer ihärdig med sitt krav Jag har alltså fått en glass men har inte rätt att bestämma hur och när jag vill äta den Egentligen är det konstigt att hundar inte blir mer förbannade när ägaren pillar, tar och ger, lyfter, flyttar, lägger i och tar ur maten ur skålen Vilket tålamod dom måste ha :)

CissiD
2015-05-03 17:27
#45

#44 håller inte alls med dig här. Jag ser det snarare som att det blir till en positiv sak. Däremot är det jätte viktigt att man i träningen alltid ger tillbaka matskålen och inte snor den om och om då blir det ju en negativ sak. Sen handlar ju den träningen om att få en lugn hund som inte hugger så fort någon tittar på matskålen. Där tycker jag ju att man ska visa hunden att om du är lugn och jag får ta skålen så får du tillbaka den men du måste bli lugn först. Hundar är smarta djur men man måste ju visa dem vilket sett som är rätt sätt att göra saker på. :) 

Jag har förståelse för att alla inte vill träna detta. Jag hoppas bara att alla tar ansvar för att inte försätta en hund i en situation där den inte vet hur den ska bete sig. Så som om ett barn tar något från hunden.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Rafflan
2015-05-03 18:36
#46

#39 dumt förslag! senap är giftigt för hundar (precis som salt) så om hunden INTE kräks av senap har du en choklad + senaps förgiftad hund, jätte dumt…

Rafflan
2015-05-03 18:40
#47

#44 hamnar man i den situationen så har man tränat fel metod på fel typ av hund. Tränar man rätt hamnar man inte i bråket utan hunden ser det varken som ett problem eller som nåt negativt att jag tar hundens mat. Nu är mina hundar 3 år + 5 år gamla så numera tar jag aldrig mat eller leksaker ifrån dem då dem redan vet hur det funkar och behöver inte "träna" på det eller påminnas om det. Om dem däremot tar något farligt/olämpligt så är det super lätt att ta det ifrån dem :)

jenmjao
2015-05-03 18:42
#48

#44 Men om någon säger åt dig att vänta när du äter maten och sedan petar ut t.ex en plastbit som låg i maten, eller kanske påpekar att det ligger ett hårstrå där, är det mer okej? 
Eller om du äter tacos och någon säger "oj vänta vi glömde majs/gurka"och hämtar det för att fösa över i på ditt fat tills du säger tack, är inte det okej?

För när jag inser att oj glömde lägga i tillskott, blodmjöl eller vad som helst som skulle i maten då säger jag vänta och min hund sätter sig snällt ner och väntar tills ett varsegod kommer!

Annons:
Nova1234
2015-05-03 18:57
#49

#48 jo, om jag glömmer tillskott så lägger jag i det i skålen, jag kan även plocka kycklingvingar ur munnen på hundarna utan minsta protester. Men om jag skulle börja träna, då tror jag att dom hade tröttnat. Totalt meningslöst att träna på att ta bort ett problem som inte finns

jenmjao
2015-05-03 19:01
#50

#49 Jag vande in henne vid det som valp, och det sitter jätte bra nu! Brukar inte träna på det alls, utan det är enligt mig bara en bra sak att hon kan :) Man lär ju sina hundar saker man själv vill ha användning av eller tycker är kul, t.ex hur värdelöst är det inte att lära sin hund att buga för vissa människor?

Dumpuck
2015-05-03 19:04
#51

Det att barn ska kunna vara i närheten utan att riskera att skadas, är de så små att de inte förstår "låt hunden vara" så ska de inte vara med hunden alls om den har något, anser jag. Då får de hållas åtskilda.
Även om hunden normalt släpper ifrån sig utan problem så kan vimsiga barn förändra situationen avsevärt.
Hundar ska kunna umgås med barn, ja, men barn ska (ursäkta mig) ta mig tusan kunna bete sig bland hundarna med. Finns inget som gör mig så irriterad som att få höra hur barn springer runt och för ett herrans liv vid hunden, lägger sig på den, tar/rycker saker ur munnen m.m. och sen får man höra att hunden "ska skjutas" för att den morrade. Usch!

Har jag gett min hund något så är det också hans. Är det något som skulle tänkas behövas plockas av efter en stund så minskar jag hellre på storleken/mängden så han får äta tills det är slut istället för att jag ska dit och ta av honom det.
Han har inga problem att bli avtagen saker men jag vet att är det helt fel sak så kan han vakta, faktum är att alla hundar kan ha en dag då de hittar något och så får de för sig att vakta - den som säger annat bör tänka en gång till vad de har i kopplet, vaktandet innebär per automatik inte att hunden är aggressiv. Resursförsvar och aggressivitet är två olika saker.

oh-la
2015-05-03 19:04
#52

#49, fast träning är väl i mångt och mycket prevention? onödigt att träna "stanna" när min hund ändå till 99% går kopplad? jag ser det som att den dag som jag faktiskt MÅSTE ta något från min hund har vi redan tränat det och det är ingen konstighet. hon behöver inte försvara för i princip alla fall får hon både belöning och det jag tagit tillbaks. min hund funkar jättebra på detta, hon svarar kalas och tycker inte det är minsta konstigt att jag kollar det hon äter (exempelvis råa ben som jag faktiskt vill hålla koll på under tiden hon äter dem). onödigt? nej, för oss har det varit kalasbra de gånger hon fått tag på något hon absolut ALDRIG ska ha. 

detta funkar inte på alla. vissa hundar kanske funkar bättre att aldrig träna detta och så tar man bara det de inte ska ha. min daghund funkade inte med detta. hon var så ovan vid att man tog saker från henne att när man visade intresse för det hon hade svalde hon det. inte så roligt när hon fick tag på en leksaksråtta till katterna, som hon svalde hel när jag skulle ta den.

russin
2015-05-03 19:58
#53

Just det här med att lyfta bort matskålen när hunden äter - oavsett om man ger den tillbaka direkt, anser jag skapar en otrygghet hos hunden. Varför ens fippla med hundens mat🙂

Enda gången jag har tagit i hundarna köttben, är om dom släpat med det til mattan - då lyfter jag tillbaka det till benätarfilten. Nu äter dom alltid där, men det är enda gångerna jag brytt mig om att peta på deras ben.

Vad gäller ute, så har jag lärt min spotta (använder ordet bläää)😃 och det fungerar på ben osv - dock inte på harskit😉 Mini var helknasig som valp och även om hon aldrig svalde något, så bar hon på allting - och då menar jag allting. Glasbitar , gummigrejer osv, så att lära henne spotta ut saker blev en nödvändighet - och en ficka full med det allra godaste godiset.

SuperLimm
2015-05-04 09:06
#54

#31 Om hunden kommer gående med en chokladkaka den hittat inomhus bör du nog fundera på vart och hur du förvarar mat och godis i ditt hem.

Hemma hos mig ligger allt ätbart i köket där det är hund- och kattförbud med en ordentligt stängd dörr så hemma hos mig är det ingen som kan sno mat. Min hund har tagit en bit bröd från min tallrik två gånger i sitt 5 åriga liv. Andra gången det hände blev jag inte arg utan kollade bara på henne och sa "men Mocka då.." då släppte hon brödbiten och backade. Snacka om att jag blev snopen. Att hon kunde göra så beror helt enkelt på att jag låtit hunden äta ifred det hon fått efter att jag sagt "varsågod". Ibland slänger jag till henne någon extra bit mat eller godis när jag går förbi men jag kollar inte på henne eller tar i henne.

Snor hon något ute är det bara att bända upp käkarna och plocka/skaka ut det (beroende på vad det är hon har i munnen). Sen får hon beröm, godis och med hjälp av ett "nej" låter hon bli det som ligger nedanför henne som hon ville äta. Ibland får jag ta hjälp av en fot (sätter foten över det som var så gott) för att hon ska klara av att lämna det utan att försöka äta upp det igen men oftast går det bra ändå.

Det här är alltså en hund som för 3-4 år sen morrade så fort man kollade på henne på några meters avstånd om hon tuggade på ett ben. En hund som högg om du kom för nära matskålen eller försökte ta den ifrån henne. Så det går att träna bort sånt men det tar lite tid och tålamod. Hunden vaktar fortfarande vissa saker men det är oftast inte något problem. Värst är det 2-3 månader efter löp då hon tar allt hon kan (tofflor, leksaker osv) och vaktar i sin bädd eller soffan.

Mvh Linn

Nova1234
2015-05-04 09:15
#55

#52 Träna lydnad är en annan sak, än att träna bort ett problem som inte har uppstått Tex, varför ska jag träna så att mina hundar inte tuggar på möbler, skäller när vi inte är hemma, biter andra mötande hundar, när det aldrig har hänt? Varför förvänta sig att hundarna någon gång i framtiden kommer att göra det? Tror du inte att pilla i maten, ta bort/ställa tillbaka matskålen etc, kan få motsatt önskad effekt? Dvs att hunden blir trött på pill i maten och säger ifrånmed ett morr till slut Morret bekräftar ägarens värsta farhågor och börjar då träna ännu mer…

Annons:
Murmeltuss
2015-05-04 09:27
#56

Vår hund morrar och skäller instinktivt när han får ett ben. Men det är inga problem att ta det ifrån honom. Jag kan be honom flytta sig eller så lan jag ta det ur munnen på honom. Han är alltså inlte aggressiv även om han både morrar och skäller när jag vill ta det, jag tror bara det är en instinktiv reaktion. Jag tycker dock att hundar ska få äta ifrid oavsett. Har man barn kanske det är bra att träna hunden så den inte hugger om barnet går fram när den äter.

LinDajSon
2015-05-04 10:00
#57

#56 Man ska inte "träna hundar att inte hugga när barn går fram till deras resurs". Man ska se till att det aldrig någonsin händer att barnet provocerar fram en reaktion, möjligheten ska inte finnas. Det är det absolut enda hundraprocentiga och säkra sättet att undvika att något tråkigt händer. Inga ben får ligga framme, och barnet är under uppsikt eller i ett annat rum när hunden får mat. ***** I övrigt är det lättare att skapa resursförsvar än att sedan träna bort det. Blir trött varje gång jag hör att folk ger råd som att ta av hunden maten och ställa ner den igen, sitta och pilla i matskålen när de äter osv. Gör inte så. OM ni absolut måste vara i närheten av matskålen, lägg i något jättegott när hunden ätit klart. Din närvaro blir något positivt. Utöva byteshandel med mindre värdefulla saker. Erbjud alltid något bättre och låt hunden vara när den bytt. Lär hundarna släppa - återigen, börja med mindre värdefulla saker - och lär dem släppa på håll. Positivt och med tålamod, var smart, läs hunden, ha supervärde i belöningarna. Ha tålamod. Det tar tid att omforma beteenden och bygga upp förtroendet. Jag undrar hur många som ger råd om resursförsvar som faktiskt haft en hund med RIKTIGT resursförsvar… och tagit sig igenom det. Med tanke på vilka metoder som föreslås så kan man ju börja fundera.

bustjejen
2015-05-04 10:21
#58

Jag kan ta maten ifrån min hund utan problem, men jag ser ingen anledning i att göra det.

Enda gången jag har tagit något från henne är när vi började ge råa märgben. För att inte magen skulle börja spöka så fick hon inte ha benet så jättelänge i början. Då  satte jag mig på huk bredvid henne och benet och väntade till hon släppte det, vilket hon gjorde  inom några sekunder.

[LoveUnite]1
2015-05-04 10:28
#59

Om hunden morrar om du klappar hunden när han/hon äter ben eller ska göra något med matskålen medan hunden äter och hunden morrar beror det på bristande Tillit mellan hunden och dig, alltså hunden litar inte på dig.

Då måste du jobba på att få en bättre Tillit mellan dig och hunden, vilket inte fungerar genom att fya hunden och ta ifrån mat och ben när den morrar mot dig.

Respekt.

Vår första hund hade noll Tillit mot oss när det gällde mat, godis, ben, hon morra och sätter tänderna i en, men detta berodde på brist av Tillit för att vi hade just sysslat med det där att så fort hunden inte gör det lilla minsta vi säger (diktator regeln som var så populär förr) så bestraffas hunden, som tex tar bort mat osv.

Det tog ca 1-2 år av hårt arbete att få tillbaka tilliten mellan oss, till slut kunde vi klappa henne medans hon åt, lägga ner handen i matskålen medan hon åt och klappa o pussa henne när hon åt märgben osv.

Men vi tog ALDRIG ifrån henne mat osv efter detta då det gjorde att bristande Tillit återkom. Nu gäller inte detta alla hunden självklart, vissa hundar bryr sig inte ett skit.

Vår andra hund har vi aldrig haft problem med gällande sådant, för vi visste redan från början hur dessa problem uppstår. Henne kan vi krama, äta ur samma tallrik, fråga om vi får titta på benet så släpper hon det och vi får titta osv.

Tillit är det viktigaste vi som hundägare kan ha mellan oss och hundar.
Förstör aldrig det genom att lyssna på alla dessa om att människan ska dominera över djur, är så himla sorgligt!

Rafflan
2015-05-04 11:02
#60

#54 min hund har aldrig tagit en choklad kaka, men jag tänker "tänk om" tex om min hund alltid går i koppel är det ändå bra med inkallning eller stanna kommando för "tänk om" hunden blir rädd för nåt och smiter? (vilket händer varje år på nyår)

Bättre att tänkt "tänk om" så den dag det händer så kan man göra nåt och behöver inte dumt stå och se på medans ens hund får chokladförgiftning framför ögonen på en eller springer ut på en väg och blir påkörd för att den smet…

Rafflan
2015-05-04 11:05
#61

#55 du tränar på att hunden inte ska tugga på möbler, genom att när den tuggar på nåt den inte får säger du nej och ger den nåt den får tugga på istället. Du tränar hunden att inte skälla när den är ensam hemma genom att göra hunden trygga att vara hemma själv + säger tyst om hunden skäller när ni är hemma. Ni tränar hunden att inte vara aggressiv genom att socialträna den.

Skulle du bo med hunden i skogen med hunden i en hundgård och lämna dem 9 timmar ensam första dagen du fick den skulle du troligen ha en hund som biter på inredningen inomhus, skäller när den är ensam och beter sig illa vid hundmöten. För att hunden är inte lärd vad som är rätt och fel…

Rafflan
2015-05-04 11:08
#62

#57 tränar man rätt metod på rätt hund från det att den är valp ska man inte få en hund med resursförsvar… när man väl sitter där med en hund med resursförsvar är det riktigt jobbigt, och inget man lätt tränar bort…

Annons:
SuperLimm
2015-05-04 12:03
#63

#60 OM man är så fruktansvärt klantig att man lämnar ätbart framme lär man sig förhoppningsvis av sina misstag samt tar hunden till en veterinär om den äter choklad. De flesta hundar går att ta ifrån sånt dom inte får äta utan att man har tränat på det.

#61 Men om hunden aldrig tuggar på möbler, varför träna den till att inte göra det när det liksom inte är ett problem?

Mvh Linn

Nova1234
2015-05-04 12:37
#64

#61 om hunden inte tuggar på möblerna? Hur ska jag då få den att låta bli? Om hunden inte skäller, hur ska ja då gör för att den ska sluta skälla? Du tar ut problemen i förskott, innan dom har inträffat OM hunden tugga på soffan, flyttar jag den och ger istället ett gott tuggben OM hunden vaktar sin mat med morr, då jobbar jag på att hunden ska lita på mig att den får ha maten ifred. Jag låter skålen stå där den är och bryr mig inte om den, kanske slänger jag en korvbit på golvet när jag går förbi. Hunden fattar att jag inte är intresserad av maten, hundar är inte dumma Om jag däremot börjar pilla på maten lyfta på skålen, då ökar ju hunden osäkerhet och tilliten minskar, hunden tror att jag vill ha maten Jag kan inte för mitt liv begripa att du inte ser hur ologiskt du resonerar.

Hiro
2015-05-04 12:45
#65

Jag tycker att det är viktigt för att om hunden har något otillåtet, något som kan vara farligt för hunden.

Jag tror inte på att dominera hunden alls och jag lärde in det så att jag satt bredvid min hund medans hon tuggade på benet och klappade henne över hela kroppen. Efter ett tag så tog jag upp något godare så att hon spottade ut det hon hade och på så vis bytte vi och då gick jag därifrån.  Matskålen gjorde jag så simpelt att jag stoppade ned mer mat med handen då och då så när jag kommer nära skålen får hon en förväntning på mig att jag ska komma med något gott

CissiD
2015-05-04 14:06
#66

#51 Självklart ska inte barn gå fram till hundar när de äter eller har fått något gott men även med en hund utan resursförsvar och barn som vet och föräldrar och hund ägare med koll så kan en olycka hända. Barn lyssnar inte alltid, hundar gör inte alltid som de lärt sig och de räcker med att du tittar bort 2 sekunder för att något ska ha möjlighet att hända. Min åsikt är att alla dessa krav ska vara uppfyllda för att barn/andra människor ska kunna umgås med hunden. Därav så anser jag att man måste träna hunden även om man aldrig tänker försätta den i den situationen. 

Sen är resursförsvar inte bara för mat min hane vaktar inte mat eftersom vi tränat det men i veckan fick han fnatt när en annan hund och sen jag ville kolla vad han åt på i ett eget grävt litet hål i en gräsmatta (visade sig vara rötter som vanligt). Så nu vet jag att jag måste träna honom och visa honom att man får inte bita matte för att hon vill kolla så det inte är något farligt han äter på i ett hål. Jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om min hund bet ett barn även om det var löst. Därför tränar vi det inte för att barn eller vuxna för den delen ska få bete sig hur som mot honom.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Rafflan
2015-05-04 15:06
#67

#63 många har långt till jouröppen veterinär…
men visst, riskera hundens liv för att lära ägaren en läxa, istället för att träna. Helt logiskt…

Om hunden inte har några problem med att jag tar maten eller leksaker eller ben, så är det ju inte heller träning? men ändå anser ni att det är fel att ta matskålen, ben eller leksaker?

Dumpuck
2015-05-04 16:16
#68

#66 Givetvis kan en olycka alltid hända, men som du sa själv - även en hund utan resursförsvar kan få för sig att vakta. Träning ger ingen garanti och kommer aldrig att göra! Varför ens ge en chans till att något ska hända? Varför låta barnen vara omkring hunden när den har något, ben, leksak m.m? 
Hur tränar du din hund? Knappast låter du en vimsig unge springa fram och rycka benet ur munnen på den? Antagligen går du fram lugnt och sansat själv och tar den fint ifrån hunden. Det går inte ens att jämföra de två situationerna för de är så olika även om handlingarna är densamma från människans håll.

Ingen som sagt att resursförsvar enbart är vid mat, det heter trots allt resurs-försvar och inte mat-försvar. Och liksom dig så skulle jag inte direkt ta det med ro om vår hund bet ett barn/vuxen, men beroende på situationen så skulle jag faktiskt ha förståelse för honom. Ett vimsigt barn kan lätt bli till ett hot för hunden, därför att vimsiga barn är inte "stabila", de utger ingen lugn och sansad energi utan helt tvärtom. Liksom en, exempelvis, full vuxen. Detta oavsett hur lugn och go hunden normalt är eller hur pass den är tränad.
Notera nu att jag tycker alltså inte det är okej, men jag förstår samtidigt varför hunden agerade som den gjorde.

CissiD
2015-05-04 17:21
#69

#68Det är ju precis därför man bör träna. För att chansen att något händer med en tränad hund, uppfostrad och utbildad unge och ordentlig uppsikt är mycket mindre än på annat sätt. Om hunden inte klarar att du som matte/husse tar mat/leksak/pinne/grässtrå eller vad det nu kan göra så kommer den absolut inte reagera bra om en okänd eller halvkänd person skulle göra det.  Det är klart jag inte tränar med en vimsig unge de hade ju varit otroligt oansvarigt att utsätta ett barn för en sådan sak. 

Klart jag skulle ha förståelse för hunden. Det är ju inte hundens fel att han/hon bet barnet det är 100% mitt som hundägares fel. Det är precis därför jag anser att man ska träna sin hund men bara för att man tränat på det eller har en hund utan resursförsvar så får man ju inte glömma bort att man alltid måste ha uppsikt. Det är inte rättvist mot hunden som om ett bett skulle hända kan riskera avlivning eller munkorgstvång resten av sitt liv. Allt för att ägaren inte tog sitt ansvar. Och med ansvar menar jag även de som inte har koll på vad ungarna gör mot hunden. Det är många delar som man som hundägare måste ha koll på då hunden alltid får skulden i sådana lägen. Med en tränad hund minskar risken men risken finns alltid även med värdens snällaste, tränade och socialiserade hund så får man aldrig glömma att de är djur med instinkter.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Nova1234
2015-05-04 18:48
#70

#69 måste fråga dig om du tar tag i hunden i nackskinnet om den har gjort något den inte får? Håller du ner hunden mot golvet för att visa att du bestämmer om hunden morrar eller inte lyssnar?

[Kaoskaos]
2015-05-04 19:09
#71

En fråga till er som är imot att lära hunden att det är helt okej att ta ifrån den saker ! 

Har ni haft en hund någonsin som vaktar saker ? 

För det har jag haft ! en gång höll det på att sluta med dödlig utgång , Då hittade hon två soppåsar i diket och jag kunde inte gå nära ! tillslut med hjälp av koppel och en massa krångel fick jag henne därifrån och sen i ilfart tillveterinären 20 000 slutade summan på ! 

eller när hon tvärkastade sig upp på bordet och snodde en palt som hon svalde hel och höll på att kvävas och lik förbaskad var hon vannsinig för att jag försökte få tag i den! 

Fast jour veterinär finns ju ? NEJ DOM KAN INTE RÄDDA ALLA HUNDAR! 

det är skit viktigt att kunna ta saker från hunden , det kan handla om liv eller död ! Även skador på människor särskilt små barn! 

och jag pratar inte om man att man ska ta matskålen i tid och otid men det är en del av träningen ! 

Hunden jag hade som vaktade var en omplacering vill jag påpeka och hade redan beetendet fäst när jag tog över henne!

Em_
2015-05-04 19:26
#72

#70 Vad har det med saken att göra? CissiD har inte förespråkat hårda metoder i tråden eller någon annanstans heller vad jag har sett. 

Det handlar inte om att dominera.  Det handlar om att ge hunden positiva associationer till att människor petar på något den tycker om. Det går inte att göra miljön helt fri från resurser. Vari ligger dominansen i att helt odramatisk be hunden att spotta när den fått tag i något olämplig?


Nova1234
2015-05-04 19:34
#73

#72 det va bara en fråga, för att jag vill veta. Jag känner inte Cissi D alls Många tar tag hunden i nackskinnet om den inte lyder Det finns tom dom som tar valpar i nackskinnet när dom leker lite vilt ( hur dumt det än låter)

Em_
2015-05-04 21:02
#74

#73 Jaha? Det finns många människor som gör mycket dumt.  Men på ditt svar och trådstarten förstår jag att tråden alltså handlar om att du vill bekräfta dina fördomar om personer som har ett fungerande loss-kommando.


Nova1234
2015-05-04 21:26
#75

#74 ja, jag startade tråden för att se om det ens är försvarbart att kräva att hunden alltid i alla lägen ska acceptera att människor beter sig på ett sätt som nästan kan anses provocerar fram en reaktion? Vad jag menar är då att träna och kräva att hunden inte ska reagera om man tar bort matskålen Tycker du inte att det är en lite märklig syn vi har på våra hundar om man tänker så? Det finns väl ingen som tränar hästar, katter eller andra djur på ett sånt sätt Varför göra det med hundar? Ser vi på hundar som aggressiva vilddjur som tar till käftarna och hugger oss, om vi inte tämjer dom?

JoannaLi
2015-05-04 22:26
#76

#75, Nej, men vi övar med våra barn på att dela med sig av sina leksaker och dylikt (inte så mycket mat eftersom att det är "inövat" från början, i och med att vi matar dem). Och är det inte framtaget att hundar är som unga barn? 

Och jo, jag tränar visst "mina" hästar till att låta mig vara i närheten av deras mat :) Särskilt stallägarens unga grabb som blir helt låst i skallen vid åsynen av höpåsar, då får man gå in och mata lite från handen,  ge maten, störa, flytta på den och långt mycket mer, för att han ska kunna lugna sig och äta ordentligt, och lita på att maten inte försvinner, vad som än händer. (När det är riktigt illa så får man leda bort honom från maten och ge honom en godis innan han får gå tillbaka. Är inte detta att jämföra att ta upp en matskål och sätta ner den igen?)

Annons:
Nova1234
2015-05-05 06:57
#77

#76 om barnet sitter vid bordet med sin tallrik, för att äta, sitter du då bredvid och killar i nacken kliar runt öronen rufsar i håret, ta bort tallriken och sen ställer tillbaka den? Mina hästar är världens snällaste, dom älskar gos och kel Ibland när dom har fått mat, brukar jag stanna kvar och klappa om dom lite Dom visar inte missnöje, men jag känner att det är inte läge för gos när dom äter, dom vill ha matro Om jag hade börjat träna med att ta bort hinken och sen ställa tillbaka den, byta maten mot annat Då had jag snart skapat ett problem vid matdags. Det är jag övertygad om Självklart kan jag handmata hästarna med godsaker och jag gör det Det är inte samma sak som att ta bort hinken Vi kommer inte längre, men det har varit en intressant diskution.

JoannaLi
2015-05-05 19:26
#78

#77 Nej, men det var ju det jag sa, vi jobbar inte särskilt mycket med maten, i och med att det redan är etablerat. Leksaker däremot, där jobbade i alla fall vi mycket redan från början med att "men, vilken fin leksak! får jag kolla på den? tack, den var jättefin, här får du!" 

Och nej, att ge godis ur handen var inte poängen med det, utan att jag ledde bort honom från maten, och gav en godis innan han fick återvända :)

Men jag tar aldrig bort maten? Det känner jag är det stora problemet här. Aldrig att jag tar bort maten - men jag stör. Jag har inget att vinna av att ta bort den mat jag just delat ut, men däremot har jag allt att vinna av att störa. :)

Nej, jag ska ge mig jag också. :)

CissiD
2015-05-05 19:52
#79

#70 Nej jag har testat då jag fick det rekommenderat men de funkar inte alls på min hund. Man måste visa honom flera gånger hur man gör rätt med belöning. Men bara för att jag anser att man ska förebygga problem och visa hunden hur man beter sig innan tycker jag inte man ska ignorera problem. Visa att man blir arg är en sak men att trycka ner hunden i marken i tid och otid funkar inte det ger mer problem än de löser. Vad i min text får dig att tro att jag skulle förespråka sådana metoder?

#72 Tack för att du förklarade det! Förstår inte vart jag kan ha skrivit att jag förespråkar nertryckning av hundar.

#75 Hundar är inte människor de har helt andra instinkter. Du behöver inte lära ett barn att den inte får hugga dig i handen om du ska ta något. (kan säkert finnas vissa barn men inte i allmänhet). För hundar är det instinktivt inte fel att hugga någon om den försöker ta något som hunden har. Därför måste man lära dem hur man umgås med människor inte bara med resursförsvar utan med många saker.  Det lärs bäst in från tidig ålder med att visa hunden rätt sätt att göra något på.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Dumpuck
2015-05-06 13:21
#80

#69 Jag håller fast vid att man inte ska träna hunden att släppa ifrån sig, detta då risken är större att det blir motsatt effekt. Däremot, vilket jag kanske skulle ha nämnt tidigare, så tycker jag att man kan leka in det.
Med vår nuvarande har vi aldrig tränat, vi har hela tiden lekt. Vilket resulterat i att han tycker det snarare är roligt att vi är i närheten, han kan komma springandes i full fart för att trycka upp ett ben i ansiktet på oss/den som sitter på golvet. Han har också lärt sig fördelen med att en människa håller i benet, det blir mycket lättare att tugga då. Det blir indirekt träning men absolut inte på samma vis som flera andra gör, går dit och tar, ger tillbaka m.m. Det här sker på hundens egna villkor och man tränger sig inte på som man gör annars.
Men oavsett om man tränar eller leker in det så måste man ha i åtanke att bara för att den släpper 99 olika saker så betyder det inte att den kommer släppa den 100e saken, vilket du påpekar ganska väl - en tränad hund ger ingen garanti.
Sen accepterar inte alla hundar att man tar ifrån de saker, oavsett träning/lek och då får man acceptera det och anpassa därefter lite extra.

#71 Jag är emot träningen, jag leker hellre in det. Vilket sker automatiskt och inget jag tänker att "nu ska vi leka in detta".
Min förra rottis hade extremt resursförsvar, redan som 11 veckors valp högg han på allvar och morrade rejält om man ens närmade sig - man kunde alltså inte bara gå förbi honom trots 2 m avstånd. Han hade resursförsvars utan dess like, något som heller inte gick att träna bort. Visst, vi kunde tillslut klappa honom lite snabbt, men det handlade om 1-2 sekunder och sen var du tvungen att gå därifrån då han annars började morra. Var du kvar för länge så högg han. MEN det mildrade sig lite så vi kunde i alla fall gå förbi honom, men det blev aldrig bra.
Så ja, jag har ganska bra erfarenheter av hundar som har starkt resursförsvar och jag är ändå emot att specifikt träna.
Sedan ska man ha i åtanke också att alla hundar accepterar inte att man tar ifrån, oavsett hur mycket man tränar/leker in det. Vilket många verkar ha svårt att förstå.

CissiD
2015-05-06 15:49
#81

#80 Fast att leka in är ju också en träning. Det ena utesluter ju inte det andra. Ordet loss går ju jätte bra att leka in men det är en träning det med så då har du ju tränat din hund på leksaker. Sen är ju frågan om du kan överföra det till mat genom att bara använda den sortens träning. Men det du beskriver är ju en träning så egentligen är du för träning bara inte just den metoden. 

En hund med starkt resursförsvar kan bli bättre med mycket träning om man gör träningen på rätt sätt för den individen. Träning kan se väldigt olika ut men när du lär hunden att bete sig på ett visst sätt i en viss situation så är det träning. Sen finns det lättare och svårare hundar. Vissa hundar har nästan inget resursförsvar och andra har jätte mycket.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Hönan]
2015-05-06 15:58
#82

Det finns enligt min mening ingen som helst anledning att "träna" hunden att acceptera att maten tas ifrån den. Jag tror för övrigt inte att det går att träna genom att göra det, tvärt om är nog risken att man skapar stress hos hunden istället. Däremot ska man givetvis ALLTID kunna ta mat, leksaker eller ben från sin hund! Det är inget man tränar, det är bara så det är helt enkelt. Hunden ska aldrig stå över människan och det får aldrig nånsin finnas en risk att en hund motsätter sig en sådan sak. Av säkerhetsskäl om inte annat.

Skulle aldrig acceptera en hund som inte tillåter människor att ta saker eller mat ifrån den. Det får aldrig föreligga risk att hunden försvarar såna saker mot människor - varesej vuxna eller barn.

Dumpuck
2015-05-07 13:31
#83

#81 För mig blir det indirekt träning.
Jag går inte in med inställningen att "nu ska jag ta det där", för mig så blir det direkt träning när man medvetet går dit och ska störa hunden. Vilket man inte gör vid lek.

Visst kan en hund med starkt immunförsvar bli bättre, men att anta att varje hund kommer att släppa. Det köper jag inte. Det är levande individer, inte robotar som gör vad man än ber dom om bara man programmerar om lite.

Annons:
CissiD
2015-05-07 14:04
#84

#83 fast när jag tränar trick går ja ju inte in med tanken att nu ska du f*n sitta ner. Det gör ju med snälla metoder och går även att leka in. Ser du inte trick träning som leks in som träning heller? Har aldrig sagt att de är robotar(om det var mig den delen var till) men däremot kan detta tränas in på mängder av olika sätt beroende på individ. Det är bara fantasin som sätter gränser. Att ha inställningen att vissa hundar inte kan lära sig en sak tycker jag är att underskatta hundars intelligens. I min mening handlar det bara om att man inte hittat rätt metod ännu för just den hunden. Vissa hundar är svårare utan tvivel det tror jag alla håller med om. Och i vissa fall så kanske resursförsvar inte är ett problem och man kan lära sig leva med det. Jag respekterar helt det valet så länge man inte utsätter andra eller hunden för en eventuell fara. Men jag tror starkt på att det bara är att vi inte hittat rätt sätt att träna den typen av hund snarare än att det skulle vara omöjligt att träna bort det.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Dumpuck
2015-05-07 14:19
#85

#84 Den skillnad jag menar på är att vid lek kommer det på ett helt annat vis än om hunden ligger och äter ett ben och man går dit och tar det. 
Det med robotar var inte menat till någon specifik, var mer allmänt menat, jag håller helt klart med dig att en hund med starkt resursförsvar går att få bättre med rätt metoder. Men jag tycker det är lite naivt att anta att man kan få till precis alla hundar, att precis alla hundar kommer att släppa alla saker. Handlar inte om att underskatta en hunds intelligens eller något.
Att få de bättre och att få till de är olika saker.

CissiD
2015-05-07 14:39
#86

#85 Det är klart det är skillnad det är två väldigt olika träningsmetoder men det ena utesluter inte det andra. Okej bra va osäker om det var riktat direkt till mig. Jag kan tycka att det i många fall (inte alla) är så att ägaren testat en eller två metoder och sen bestämt sig för att det går inte att lära min hund detta. Det kan jag tycka är att dumförklara hunden. Och visst kan det säkert vara naivt av mig att tycka att det går men jag tror att i de fall det inte gått så har man bara inte hittat rätt metod. Sen tror jag att det i många sådana svårare fall så finns inte den rätta metoden att hitta så enkelt. De flesta hundar kan man lära med några olika metoder men som du säger de är inte robotar det kommer alltid finnas hundar som är mycket svårare och som ägaren behöver vara väldigt kreativ och envis för att kunna hitta rätt sätt.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Dumpuck
2015-05-07 14:57
#87

#86 Instämmer med dig om att man däremot kanske ger upp för fort, man provar två-tre metoder och sedan ger man upp. Ger man upp så hoppas jag däremot att man som ägare accepterar läget, istället för att dumförklara hunden, och anpassar därefter. Att man inte skyller hunden för det och att man ger den rum istället för att försöka tränga sig på med ett, i värsta fall, otrevligt sätt.
Jag tror alla kan bli bättre och hamna på ett hanterbart plan, men inte att precis alla blir helt bra.

CissiD
2015-05-07 16:34
#88

#87 Tyvärr har jag inte fått den uppfattningen. Jag tränar ju inte själv problemhundar men det jag hört av andra så får jag inte uppfattningen att ägaren accepterar läget utan att det är hunden som inte går att lära. Alla blir inte helt bra det är ju självklart men sen om det beror på att hunden är omöjlig eller om det beror på att man som ägare inte hittat rätt metod där anser jag att det är att man inte hittat rätt metod. Men det behöver inte betyda att ägaren inte försökt/försöker eller att ägaren inte är duktig. Hundar är individer och jag tror fortfarande att det är vi människor som inte lärt oss kommunicera tillräckligt bra för att dessa individer ska förstå. :) Måste bara tillägga att även riktigt duktiga hundmänniskor kan få en individ som de inte hittar rätt metoder till. Jag menar absolut inget negativt till dessa hundägare.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Dumpuck
2015-05-07 22:32
#89

#88 Nya individer innebär nya utmaningar, spelar ingen roll om man haft hund i 30 år, av samma ras eller olika raser. En ny hund är alltid en ny hund, det som var lättlöst hos den förra kan vara svårlöst hos den nya och tvärtom. =)

CissiD
2015-05-08 12:27
#90

#89 Precis det jag försökte få fram. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Upp till toppen
Annons: