Annons:
Etiketthälsa
Läst 987 ggr
Dumpuck
4/27/15, 3:47 PM

Kräks

Nu sitter vi och kliar oss lite i huvudet, vår hund (1år) verkar ha perioder (handlar om några dagar) där han kräks på morgonen. Det är bara galla så magen är tom, helt klart.
Notera nu att det är enbart på morgon han kräks, inte annars.

Sen han var liten har han verkat ha perioder som detta händer, vi har suttit och tänkt massor vad som kan bidra till det och har sett ett mönster. Dras han upp i fysisk aktivitet (medvetet från oss eller på egen hand spelar ingen roll) efter ca. 20:00 så kräks han ofta på morgonen efter.
Att ta en kvällspromenad gör ingenting, den på kvällen är på några kilometer och är i lugn takt och har aldrig gjort något. Men annan fysisk aktivitet gör att han kräks, även om promenaden av någon anledning skulle utebli så kräks han om han gör något annat fysiskt - behöver inte ens vara mycket/länge han håller på.
Vi håller honom numer helt lugn på kvällarna, förutom promenaden. Annars har han kunnat busa till det lite en kort stund, vilket vi inte brytt oss om men numer är det alltså "förbjudet".

Men nu har han kräkts två gånger och vi vet inte varför, han får normalt sista maten runt 22:00-22:30 och därefter går han direkt och lägger sig för natten. Vi är jättenoga med att inte ge honom mat inom en timme före/efter promenad/annan fysisk aktivitet just för bl.a magomvridning.
Men som sagt, gör han något annat än den lugna promenaden på kvällen så är det som att maten försvinner direkt för honom och magen blir helt tom vilket resulterar att han kräks på morgon.
Frukost får han mellan 8-10:30 beroende på hur han sover. Är det vid 8 så är det 9/10 gånger för att han kräkts, annars sover han gärna till ca. 10 tiden.
3 mål om dagen med ca. 6 timmars mellanrum, därav den sena maten. 

Någon som har ett hum om varför det blir så här för honom?
Det har varit lugnt nu länge sen vi såg mönstret och kunde vidta åtgärder därefter men nu är vi lite fundersam eftersom att han är helt lugn om kvällarna numer.
Han äter lugnt så det är inte att han hetsar i sig heller, äter just nu Acana men har aldrig spelat någon roll vad för foder han fått.

Annons:
Sugar Mist
4/27/15, 4:03 PM
#1

Är det löptikar eller liknande i området skulle jag tro att kroppen är på högvarv och förbränner maten snabbare, det är det enda jag skulle kunna tänka bara såhär snabbt

-

Dumpuck
4/27/15, 5:02 PM
#2

#1 Den tanken har slagit oss, dock har vi ingen aning om det är löptikar i området. Han har för övrigt inte visat intresse alls för löptikar, än så länge. Ingen synlig påverkan, lugn och så i övrigt.

Sugar Mist
4/27/15, 5:21 PM
#3

#2 Kan ju också vara en del hormoner som påverkar också, kanske mer stresshormoner som produceras men inte tillräckligt mycket lugnande hormoner för att hålla det i balans(har noll koll på hormoner över lag så bollar bara idéer), han är ju relativt ung dessutom va? Hormonerna kanske bara är i obalans till och från så att kroppen arbetar mer och förbränner mer, nä alltså.. Vet inte riktigt :/

-

Ambrose
4/27/15, 7:35 PM
#4

Ingen aning. Det enda jag kan tänka på är att magen jobbar mycket mycket mer då en hund springer. På Nita resulterar det i löst bajs. Det slår aldrig fel. Har hon kutat så är det nästan alltid löst direkt efter. Aldrig annars. :) 

Det kanske helt enkelt tar en bra tid innan hans mage har varvat ned igen efter fysisk aktivitet?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Dumpuck
4/28/15, 11:09 AM
#5

#3 Hehe, du är inte den enda som bollar olika tankar och idéer =P
Han är 1 år så ingen gamling precis, en mycket händelserik ålder.

#4 Sant det du säger, Kejjo blir också lös i magen efter spring eller raska promenader. Så kallat aktivitetsbajs, som vi så fint säger =P

Kan mycket väl vara så att det tar längre tid för hans mage att varva ner, han går väldigt lätt upp i varv så det låter inte ologiskt alls. Men nu har han ju kräkts trots att allt varit lugnt, det är det som förbryllar lite vad det kan bero på nu.

Lexie82
4/28/15, 11:32 AM
#6

Hundar kan ju kräkas upp galla om magen går tom för länge, men din hund äter ju ganska sent, så det borde inte vara därför. Har han tillgång till vatten under natten? Har ni provat att ha lite mat stående framme under natten så att han kan äta när han blir hungrig?

Annons:
Dumpuck
4/28/15, 11:46 AM
#7

#6 Tycker inte att det borde vara därför eftersom att han får rätt sent, men magen är tom helt klart. Han dricker inte vatten på nätterna, han välter bara ut det.
Mat går inte att ha framme, han är en rätt typisk hund på den fronten att han äter allt som ställs fram åt honom. Han sparar alltså inte, hade han fått så hade han satt i sig 18kg säcken på en gång.

mingman
4/28/15, 1:01 PM
#8

Min hund har alltid haft lätt att spy galla.

Just nu ger vi Voh exklusive (Taste nöt) efterssom jag tror på färsk mat. Den är utan ben och således inte så mycket för magen att jobba med. Han får små portioner under dagen och även standardt PH-balans. Detta håller honom spyfri så länge vi är noga, och efter ett par månader på denna kost har han för första gången aptit som en normal hund. Tidigare har Fidd bara inte varit intresserad av att äta, troligtvis pga illamående. 

Jag har inget konkret förslag på lösning för er, men ville ändå berätta vad som funkar för oss.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Dumpuck
4/29/15, 9:10 AM
#9

#8 Vi har av fler anledningar inte möjlighet till färskfoder, har just nu ett foder han fungerar bra på då han har lätt till att få lös mage. 
Vår har hållit sig spyfri länge nu sen vi såg mönstret men har plötsligt börjat igen, idag kräktes han för 3e gången sen i lördags.
Vi funderar på att ge honom en deciliter av frukosten på morgon då pojkvännen åker på jobbet, enda som gör oss orolig där är att när han väl fått något till en vana så kan det vara väldigt svårt att bryta den - i alla fall när det kommer till mat - och han får då bakslag bara därför. Han blir väldigt förväntansfull och hetsig när det kommer till mat om han lärt sig att då och då kommer det, vilket tidigare har resulterat i att vi fått ge ännu tidigare eller vänta ut. Att ge tidigare gör att han bara blir förväntansfull ännu tidigare och har svårt att varva ner vilket gör att om man inte är i tid så kräks han, att ge senare gör också att han kräks…

mingman
4/29/15, 2:16 PM
#10

Han verkar ju ha väldigt mycket stress kopplat till mat. Jag hade börjat jobba där. 

Jag hade försökt ändra matvanorna. Kanske ge i en aktiveringsskål med fåror så han inte kan äta snabbt. Kasta ut torrfodret på gräsmattan och låt han leta efter maten. Blöt upp fodret och tryck in det i en kong. Det ska ta lång tid för honom att äta och helst ska han behöva tänka eller slå på nosen för att det ska funka. 

Sen är det ju en jobbig tid vid ett års ålder. Det händer massor i hjärnan och jag minns hur jag själv var nära att ge upp hela hunderiet för att Fidel bara var vidrig och jobbig och stressig och överallt och ingenstans samtidigt. 

Hur är han annars, är det en stressig hund även när det inte är mat inblandat?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Dumpuck
4/30/15, 2:31 PM
#11

#10 Han har lugnat ner sig mycket när det kommer till maten, nu blir han inte lika hetsig och vid själva ätandet kan han tugga utan problem och kollar upp då och då för att kolla vad man gör - innan fanns det inte en chans att han tuggade ens och än mindre kollade upp och pausa lite, nu är han väldigt lugn när han äter.
Det jag menar med hetsig är att när han fått in rutin på att den och den tiden är det mat, då blir han osalig och vankar av och an. Minsta lilla man rör sig så springer han upp direkt, alltså hetsar en del. Därför har vi inga fasta tider utan det blir när det blir.
Äter snabbt gör han inte, det är alltså inte där han hetsar utan det är innan. Därför vill vi ogärna göra det till en vana att ge han mat när pojkvännen åker på jobbet.

Glömde svara på din fråga.
Hur han är annars, annars är han rätt lugn. Han har lätt för att stressa och har många gånger svårt att varva ner, han har dock blivit mycket bättre och det är fortfarande under träning med det. Nu kan han faktiskt släppa omgivningen ibland och lägga sig, exempelvis. Han sover inte men han står inte på helspänn i varje fall.
Men i överlag så inomhus hos oss är han lugn, är vid andra miljöer som stressen kommer och blir påtaglig.

Upp till toppen
Annons: