Annons:
Etikettövrigt
Läst 4088 ggr
imsuchadiva
2015-04-26 22:38

Var kan man köpa sele?

Vill köpa en sele till min hund som han kan dra i. TX dra mig när jag sitter på en cykel, eller andra tyngder. Kan man köpa såna selar i en djuraffär eller måste de special beställas? :)

Annons:
Sugar Mist
2015-04-26 22:43
#1

Dragselar kan du hitta i större djurbutiker, i göteborg finns flera olika märken av dragselar på Huveröds på backaplan. 
I andra städer vet jag inte riktigt

Edit: Att dra tyngder efter sig kräver en annan typ av sele är en nomesele som oftast används vid barmarksdrag/drag och dessa selar kallas dragweight/weightpullselar och behöver måttbeställas online :)

-

Vattnadal
2015-04-28 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det går att hitta dragselar i de flesta djuraffärer nu för tiden. Tyvärr har de som jobbar där sällan någon uppfattning om hur de ska sitta på hunden. Det brukar sluta med att det blir 3 nummer för stora selar.
Halsöppningen ska sitta tight, så att den går att trä över huvudet, och lägger du ett fingern i öppningen nertill, ska du ha bröstbenet där. Drar man utb selen som när hunden lägger tyngd i den, får den inte trycka på halsen, vara så stor att den stör boken, eller vara för lång. Den bör sluta vid svansroten.

Vill man dra med cykel, skidor, släde ed, räcker en nomesele. Vill man kunna dra med skakel eller DW, är det bättre att skaffa en kombisele. På fotot drar Ingrid en liten stubbe. Hon har samma sele till  allt drag, släde, cykel, pulka, DW. När hon drar något på marken (däck, trasmatta ed) har vi en särskild draglina som vi fäster i sidoringarna på selen. 

Den modellen hon har är Trolls kombisele, finns för hundar från ca 15 Kg till ca 45-50 Kg, av "normal" hundtyp, dvs inte kort och kompakt, vinthund ed. Brukar sitta fint på tex husky, schäfer, retriver mfl.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

russin
2015-04-28 15:46
#3

Dogmania har selar - en sm heter Zerto DC som är just för drag (

Vattnadal
2015-04-28 16:35
#4

Trolls selar hittar man här. Nome, kombi och sen multi, som kan användas till promenader, spår, simträning och lättare drag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

imsuchadiva
2015-04-29 06:31
#5

En Weightpullsele låter som det absolut bästa. Synd bara att jag inte tycker om att beställa på internet.. Men jag får kika runt lite. Tack för alla tips!

Vattnadal
2015-04-29 14:51
#6

Fast en WP-sele är inte alls bra till cykling, den behövs om du kör WP, funkar fint till DW, men inte till annat drag.
Ska du köra cykel, canicross, DW, dra skrinda/pulka, är en kombisele bäst.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
imsuchadiva
2015-04-30 19:22
#7

# 6 fast eftersom det är mest tyngder jag tänkt mig så anser jag att en WP låter bäst.

fridarebecka
2015-05-01 11:58
#8

Jag tycker det låter som att det är en kombisele du behöver, en sån kan du använda till cykling, löpning, dra pulka och lättare wp. Vet ett företag i Östersund som säljer kombiselar som låter exakt som det du söker. Länk till bild på sele. 🙂

imsuchadiva
2015-05-01 12:13
#9

#8 se mitt inlägg #7 :) Han ska verkligen inte dra vid löpning.

fridarebecka
2015-05-01 12:23
#10

#9 Utgick ifrån inlägg 0, och tänkte att det inte kunde skada att rekommendera en kombisele eftersom du skrev att han skulle dra cykel. En liknande sele som jag rekommenderade kan du dra allt med om du köper till WP-del till den.
Skulle inte använda en vanlig WP-sele vid cykling, men är det bara vikter som tex kättingar han ska dra så är ju WP-sele helt klart bäst 🙂

Upp till toppen
Annons: