Annons:
Etikettövrigt
Läst 2378 ggr
[Tilde]
2015-04-25 23:19

Hur gör ni med värmen?

Hur hjälper ni era hundar att kyla ner nu när det börjar bli varmare? Man märker på Simba att han tycker det är varmt redan vid 15~ grader och sol. Vi försöker att inte ta de långa promenaderna mitt på dagen om det är strålande sol och jag har idag beställt en "cooling pad" (alltså en kylande matta att ligga på) till honom som jag hoppas han kommer att uppskatta till sommaren. 👍

Hur är det förresten med pälsen? Päls ska väl ha en svalkande/skyddande effekt också, så inte är det väl värt att klippa ner den? 🤔 Har hört att det ska finnas någon slags "klädsel" med kylande effekt annars… Någon som vet?

Snart blir det för varmt för mig… Godnatt!

Annons:
AnneN
2015-04-25 23:23
#1

Jag undviker att ta långa promenader då det är som varmast, ser till att alltid ha med vatten till hundarna på sommaren och är det riktigt varmt använder jag kyltäcke på dem + att den mesta motionen blir att simma i sjöar, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tilde]
2015-04-25 23:25
#2

#1 Ja ett kyltäcke var det jag letade efter! Måste kolla efter ett sådant 🙂 Vatten undviker Simba helst, så han skulle inte medvetet hoppa i en sjö i alla fall. 😃

Maleficum
2015-04-25 23:28
#3

Rakar ner både labben och puffen. Labben har vi rakat de två senaste åren och hon uppskattar det verkligen! Blir så mycket piggare och gladare. Hon har redan börjat tycka att det är varmt ute nu men ska inte raka henne förrän vattnet i sjön blivit varmare då vi vattentrampar där två gånger i veckan just nu och hon vill inte gå i om hon tycker det är för kallt.

Vad jag hört så funkar inte cooling pads och liknande speciellt bra då de fort blir varma (har dock ingen egen erfarenhet av det). Till kaninerna har jag ofta använt frysklampar eller frysta petflaskor (fyllda med vatten).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hannaj98
2015-04-25 23:30
#4

På promenader ser jag alltid till att ha dricksvatten med till hunden. Sen går jag oftast i skogen om det är soligt och varmt så att hon kan gå i skuggan. Eller så går vi ner till stranden så kan hon svalka sig i havet vilket hon brukar älska 🙂 När vi är hemma har hon vett själv att lägga sig i skuggan om hon blir för varm. Och har självklart vattenskålar ståendes även utomhus. Annars gör jag inget speciellt, inga special kläder eller så. Det brukar fungera bra iaf. 

Angående pälsen så klipper jag aldrig. Jag har en japansk spets, alltså så har hon väldigt tjock päls men jag tror som sagt att den svalkar mer än värmer 🙂

fridarebecka
2015-04-25 23:31
#5

Jag rakar/klipper inte min. Han brukar få sitt färskfoder fruset i en kong, det älskar han! Tar alltid med vatten ut och tar sällan långa promenader när det är som varmast, och går vi när det är varmt så går vi alltid till ett vattendrag så han får svalka sig i mitten av promenaden :)

Edit: Vår lägenhet brukar bli jättevarm på somrarna så vi öppnar alltid flera fönster så det blir ett drag och det verkar hunden uppskatta :)

[erika.tornlycke]
2015-04-25 23:35
#6

Jag gör glass till våra :) det älskar dem och det är väldigt enkelt att göra. Jag brukar ta blötmat och vatten i lite mindre plastglas från Ikea sen in i frysen :), och ibland vatten som använts för att koka typ lever tillsammans med blötmarkerna eller som vanliga isbitar som jag lagt i deras vatten:). Enkelt och uppskattat! (Vår ena åt lite dåligt de varmaste dagarna men glassen gick ner utan problem). Sen har vi en lite hundpool på vår täppa så dem kan svalka sig:) dem hoppar i och ur, dyker efter godis eller bara står där och njuter av det kalla vattnet ;). Dock svårt om man inte har trädgård x)

Annons:
[Tilde]
2015-04-25 23:36
#7

#3 Hmm kanske får fundera på att klippa ner pälsen då. Men ska höra med andra tibbe-människor först 🙂 Enligt recensionerna skulle mattan vara skön för hundarna, men den kanske inte håller kylan så väldans länge(?). Den ska dock kyla ner så länge den är fuktig, så sprayar man vatten på den borde det hålla… Får se! Kan skriva ett inlägg om den när jag fått den. 😃 Frysta petflaskor har jag också till kaninerna, men jag tror de är för kalla för Simba… han är en kräsen liten herre. 

#4 Ja vatten är en självklarhet :) Vi brukar också gå i skogen eller på lite mer skuggade stigar när det är varmt… men det hjälper inte alltid. :/ Mjo jag tänkte också att pälsen kan ju svalka när de har dubbelpäls, samt skydda mot solen.

Vaargen
2015-04-25 23:49
IceTee
2015-04-25 23:53
#9

inte så mycket faktiskt, försöker att inte gå för långt när det är super varmt bara. Dock har vi ju en ökenhund som pallar alla temperaturer 😎

Medarbetare på Skor iFokus

Ambrose
2015-04-26 00:01
#10

Det återstår att se. Rottisar som jag har är ju väldigt värmekänsliga.. men jag planerar att alltid ha med vatten. Både för att dricka och svalka trampdynor. Inte träna i den allra värsta värmen.. och att bygga upp en god kondition så att hon kan hantera värmen bättre :) Hoppas slippa kyltäcken och liknande och låta henne bygga upp ett naturligt skydd. Ungefär som att man själv till slut vänjer sig vid hettan när man åker på semester söderut.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Michaela-N
2015-04-26 00:13
#11

Kommer raka ner i år igen, har dessutom ett kyltäcke som används de varmaste dagarna och på tävlingar.

-Aida-
2015-04-26 09:42
#12

#8 Om man vill ha ett kyltäcke därifrån, vilken storlek ska man ha då? jag fattar inte hur storlekarna funkar där, storlekarna är från 25 upp till 70 men om jag mäter på min hund, hur vet jag då vilken storlek han ska ha? De enda som står är en massa mått men inte vilken storlek man bör välja. 🤔

[Tilde]
2015-04-26 12:08
#13

#8 Tack! :) Ska kolla där.

Annons:
AnneN
2015-04-26 12:18
#14

#12 det är rygglängden som anger storlek.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Hönan]
2015-04-26 12:25
#15

Jag tycker att en enkel och bra lösning är qtt alltid ha tillång för hunden att gå inomhus. Där är temperaturen stabil och de får skydd från solen (både värmen och ljuset). Jag går själv in ibland riktigt varma dagar och tar en paus från solljuset. Jag hade inte satt på kylande kläder eller såna saker där hunden inte själv kan välja. Däremot kan stenplattor i skuggan vara skönt att kunna ligga på, eller en balja med vatten. Mina hundar har aldrig haft problem med värmen. De har päls som isolerar och väljer att ligga i skuggan, och njuter av värmen och att kunna ligga och slöa i gräset. Vi går promenader i alla temperaturer.

CissiD
2015-04-26 13:18
#16

Nu va vår hund bara valp förra sommaren så vi va inte på några långa promenader direkt. Men Vi svalkade honom i badkaret i kallt vatten. Han hatar att bada annars men efter andra gången så började han gå till badkaret och säga till när han ville bli svalkad. Vi bodde då i en lägenhet som det va 30 grader i om det var 25 grader ute rena växthuset. Isbitar gav vi honom också vilket han älskade lekte runt med dem och slickade i sig vattnet. 

På promenaderna kommer jag börja ha vatten med mig sen får jag avgöra på honom hur mycket motion han vill ha beroende på värmen.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Perly
2015-04-26 17:18
#17

Brukar gå längs vatten så hundarna själva kan svalka sig vid behov, har funkat fint hittills. :)

Alltid Oavsett

Vizzla
2015-04-26 20:24
#18

Lägger en blöt handduk över dom eller som dom kan ligga på. Det blir sval när vattnet dunstar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Imasy
2015-04-26 20:57
#19

När det är sådär riktigt varmt blir det mest ett varv runt huset, så tar vi den längre rastningen på förmiddag/kväll när det blivit svalare. 

Förutom vanliga promenader blir det mycket bad (vi bor typ granne med en sjö). Har även börjat cykla med honom nu och hoppas kunna fortsätta med det tills snön kommer.

Sealle
2015-04-26 21:01
#20

Hurtta har också kyltäcke tror jag :)

Annons:
Hildgrim
2015-04-26 21:52
#21

Under sommarhettan är det skönt att ha nakenhund. Det måste vara 30+ i skuggan innan hon tycker det börjar bli lite jobbigt… men vid det laget har matte redan avlidit för länge sedan. XD

Wenniz
2015-04-27 14:46
#22

Min husky tar mycket "stryk" av värmen nu när det börjar bli varmt, vi har i alla år fått gå ut lite tidigare på morgonen och sedan ha vatten med oss så hon kan dricka ev. hälla lite vatten på henne så hon blir lite nedkyld, vi har även valt svalare platser att gå på. Många korta prommisar under dagen och sedan tar man en lång på kvällen. :)

Min Whippet klarar dessa (underbara) varma sommardagar, soldyrkare som hon är men eftersom hon följer med den andra hunden på alla turer så märker vi inte så mycket att hon påverkas av värmen. Vi tränar ju under sommardagarna och då är det massa vatten som gäller och sedan slänga på en blöt microduk mellan varven. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Dumpuck
2015-04-27 15:55
#23

Vår rottis har redan börjat visa missnöje med värmen (max 10 + än så länge), så han och jag hittar man i källaren i sommar 😃 ogillar värme båda två!
Skämt åsido, jag och hunden ogillar värme helt. Pojkvännen har lite annan uppfattning, han tycker det är… härligt… Haha.
Så av fler anledningar kommer vi att bara va under de hetaste dagarna, promenader kommer läggas på morgon/kväll och träningen kommer anpassas efter dag och vi kommer prioritera skuggiga ställen att träna på.
Vatten ska självklart alltid finnas med som vanligt, ska även köpa ett kyl underlag och prova som han får ligga på. Kyltäcke kommer inhandlas i sista hand, han ska få en chans att vänja sig först och främst. Sedan kommer fläktar inhandlas så vi kan vistas inomhus med och inte behöver stänga in oss i källaren 😃

[Tuulikki]
2015-04-27 19:44
#24

Jag har sytt en sån här, funkar hur bra som helst :) Men jag har inget litet lejon, utan en lhasa apso/löwchen som jag rakar ner nu i början på maj så håller det sig över sommaren :)

http://djurpyssel.ifokus.se/discussions/53be4693ce12c4203000020a-enkel-kylsnibb

fridarebecka
2015-04-28 08:38
#25

Jag har en fråga angående ämnet som jag tror och hoppas att det är okej att jag ställer här :)

Om man inte har tillgång till en sjö eller liknande och ska svalka hunden från en flaska/hink, vilka områden ska man fokusera på för största effekt? Har hittills kört på nacke/hals och tassar.

Dumpuck
2015-04-28 11:01
#26

#25 Mage och tassar, har jag fått lära mig.

peafie
2015-04-28 11:22
#27

Som de flesta andra svarat:

  • Träning och längre promenader på morgonen eller senare på kvällen
  • Möjlighet för hunden att vila på en sval plats. Vi har balkong i söderläge men hunden ligger gärna där om vi ordnar skugga och en kylande filt men dörren står alltid öppen så hon har möjlighet att gå in och lägga sig i ett svalare rum
  • Vattenflaska med var vi än går 

Är inte så förtjust i tanken på kyltäcke/-väst eftersom hunden inte själv kan välja att ta av sig den. Min hund ligger gärna på kylfilt ett tag men flyttar sig när hon tycker det blir obekvämt och det tycker jag att de ska ha möjlighet att göra.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
AnneN
2015-04-28 19:29
#28

#25 Nos, tassar, öron, ljumskar, mage, armhålor = ställen där det är minst päls och även ytligare blodkärl.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cahira
2015-05-02 09:54
#29

Detta är vad jag gör med JD (och vissa punkter även på ixxi och frodo): 

Jag håller pälsen kort under tassarna så hunden kan svettas utan tjock päls under tassarna, kan raka magen och insida öron och när det är varmt så förutom tillgång till svalkande skugga och vatten så kyler jag ned tassar och ben, mage och insida öron med kallvattendoppad urvriden liten handduk (sån för ansiktet). 

Han har öppna näsborrar och han andas väldigt bra för en plattnos men pga ålder och den korta nosen så försöker jag hjälpa till på de vis jag kan. Han älskar när jag håller "trasan" mot öronlappen liten stund på vardera sida. Han älskar att sola och vi har redan börjat få över 20 grader värme om dagarna, så för att undvika värmeslag och ändå inte neka honom att sola när han njuter av det så mycket så kör vi på dessa knep. :)

Han är ju nedklippt som du vet men för kort päls så hamnar solen direkt på huden istället och eftersom hundar har tunnare hud och inte kan svettas på kroppen så ökar risk för solbränna och liknande obehag för hunden. Med lite päls emellan så hamnar värmen på pälstopparna istället. Om hunden behöver hjälp att fälla så rekommenderar jag Espree fällschampo, älskar det!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[tk1971]
2015-05-02 10:01
#30

Än så länge är det inga problem alls (det kom förresten snö i morse 😕). På sommaren gäller vanligt sunt förnuft: inga långpromenader om det är värmebölja, ta med vatten till hunden om vi ska nånstans, kolla hunden hela tiden för att se om hon börjar se ansträngd ut av värmen etc.

jenmjao
2015-05-02 10:24
#31

Förra året hanterade jag och min hund värmen likadant, vi höll oss i min lägenhet med fläkten på för fullt! Om vi inte var hemma var vi ofta på platser med mycket skugga eller nära till vatten (även om det bara var diken, men oftast var det badplatser eller dylikt). Jag fick värmeslag så mycket förra året så jag kunde istortsätt inte vara ute, och min hund sörjde inte det, vi tog promenader senare på kvällarna, när solen gått ner.
I år ska jag försöka att inte lida så mycket, eftersom att jag själv inte gillar att bada så vet jag inte riktigt vad jag ska göra för mig själv, men min tik ska få bada mycket :) Samt om jag tar längre promenader går jag på vägarna där det är skog med skugga, har den turen att dr jag bor kan man istortsätt "välja" att gå på solig väg eller en lite mer/nästintill helt skuggad väg. + Alltid ha med mig vatten, samt sårspray och bandage och en liten sax (har jag redan nu ifall något skulle ske), Och sen kanske man inte ska springa och ha sig, bara om dom där f*rbannade getingarna får för sig att jaga än!

Upp till toppen
Annons: