Annons:
Etikettbeteende
Läst 5365 ggr
freyya_
4/25/15, 8:58 PM

Rastar hunden på uteplatsen

Jag håller på att bli tokig och vet inte vad jag ska ta mig till. Det är så att grannarna precis intill oss, vägg i vägg, uteplats mot uteplats, rastar sin amstaff (unghund) på uteplatsen. De verkar inte aktivera den det som behövs och ja, som sagt. Dom orkar inte ens lyfta på arslet för att gå promenader med hunden så att den får göra sina behov!

Det ligger oftast 3-5 stora bajshögar samt kissfläckar antingen på uteplatsen eller på en liten gräsplätt som dom "spärrat" av till sin. Det här gäller en innergård och det de gör är inte ok på något plan, varken mot grannar eller hunden. Dessutom har jag hört dem högljutt bråka om hunden. Killen har skrikit på tjejen saker i stil med "men då kanske du inte kan ha kvar hunden!" "nån måste ju kunna ha henne om du är borta!" bla bla bla. Tydligen vet dom om att det är problem.

Då jag har social fobi och att de här grannarna är relativt nyinflyttade har jag inte vågat konfrontera dem ansikte mot ansikte. Men jag har skickat en vänlig men bestämd lapp för snart två månader sedan, där jag skrev att de borde rasta hunden ordentligt och att det här inte är trevligt vare sig för hunden eller grannar. Jag och min sambo har båda kontaktat hyresvärden 3-4 gånger var men inget verkar hända. Man får inte prata med bovärden direkt utan går via någon i receptionen. Jag vet inte om bovärden har varit där, det kanske han har varit, men det har INTE blivit någon ändring.

Vad finns det kvar att göra? Funderar på att skicka en till lapp. Eller att min sambo helt enkelt får prata allvar med dem. Men ska vi behöva göra det? Då kommer det ju vara dålig stämning mellan oss hela sommaren antagligen, och har som sagt våra uteplatser kloss i varandra. Är så j*vla less nu. De är unga och verkar inte mogna för fem öre att ha hund. Dessutom är de respektlösa på andra sätt. Står med bilen på innergården hela dagar så att andra inte kan ta sig förbi. Det bor många gamla här. Tänk om en ambulans eller taxi behöver fram? Och tyvärr verkar inte hyresvärden bry sig något vidare. Eller så har han pratat med dem men att de fortsätter ändå och är allmänt respektlösa.

Tips?

Annons:
giffan
4/25/15, 9:05 PM
#1

Jag skulle anmäla det till Länstyrelsen. Inte säkert att något kommer att hända, men dom måste kontakta den som inte sköter sitt djur om det kommer in en anmälan om det.

Kanske det väcker  hundägarna lite…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

freyya_
4/25/15, 9:07 PM
#2

#1 Ska direkt anmäla till Länsstyrelsen! Måste jag uppge mitt namn? Är det bäst att maila eller ringa?

giffan
4/25/15, 9:10 PM
#3

Du behöver inte uppge ditt namn. Spelar ingen roll om du mailar eller ringer, men jag skulle föredra att ringa så man vet dom fått anmälan. men mailar du kan du be om att dom bekräftar via mail att dom mottagit anmälan.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Vaargen
4/25/15, 10:53 PM
#4

Det viktigast är att du pratar med dem faktiskt eller att din sambo pratar med dem, samtal kan lösa mycket innan man anmäler. Många anmäler folk, men oftast händer det inte mycket då dem inte kan bevisa så mycket. För du kan ju omöjligt ha koll på dina grannar dygnet runt, dem kanske visst promenerar med sin hund och om dem är bra hundägare eller ej är nog svårt för dig att avgöra eller ej, ser du varningstecken är det ju bra att du kollar upp om det ändå men som sagt svårt att veta även för länsstyrelsen. Att få en lapp till sig kanske inte konfronterar dem lika mycket heller, samtal är det bästa. Kom ihåg att ha en vänlig ton, så dem inte känner sig "attackerade" och gällande att dem bråkat, du vet inte heller helheten i bråken det kanske handlar om hunden men kanske inte som du tror det handlar om. Det kan också vara så att hunden inte sköts korrekt men som sagt om du talat med dem och det inte förbättras kan du ju försöka kolla upp det hela mer eller i värsta fall anmäla…

Att dem är unga har inget med saken att göra.

Em_
4/26/15, 10:59 AM
#5

Om inte hyresvärden gör något kan ni kontakta hyresgästföreningen.

Angående bilen brukar det finnas skyltar med nummer till vakt- eller parkeringsbolag uppsatta. Man kan ringa och tipsa de, så kommer de och lappar om de har tid.


Rafflan
4/26/15, 11:09 AM
#6

Du vet inte med säkerhet att dem bara rastar den på gården, dem kanske kör snabbkissarna på gården? tillhör gården deras lgh eller är det en plätt som hyresvärden äger? för tillhör den deras lgh får dem ju göra (nästan) vad dem vill på den?

hur vet du att dem inte aktiverar den? man behöver ibland inte träna mer än 1-2 ggr/vecka kanske och många tränar i samband med rastningarna.

Min tanke är oftast att man ser bara det som händer utanför fönstret, du ser inte dem  vanliga promenaderna utan bara det den gör på uteplatsen och därför antar du att dem inte rastar hunden?

Dem kan aktivera hunden inomhus eller under rastningarna och då ser du inte det heller? och är det en ung hund kan ev dåliga beteende bero på slyngelåldern/spökåldern/testar gränser eller annat liknande.

Tycker du eller din sambo kan fråga lite fint om hunden för att få fram mer info, tex säga "vad fin han är, kräver den där rasen mycket motion och aktivering?" eller liknande :)

Annons:
freyya_
4/26/15, 11:40 AM
#7

Eftersom jag är sjukskriven och hemma varje dag så ser jag väldigt mycket faktiskt, vare sig jag vill eller inte, men nej inte allt och det har jag inte heller påstått. Men det jag vet med säkerhet eftersom jag själv går förbi deras uteplats varje dag med min egen vovve är att det dyker upp 3-4 nya bajshögar samt kissfläckar varje dag. Hunden rastas på uteplatsen. Så mycket mer än 3 gånger bajsar inte många hundar på en dag. Det synds tydligt att rastningen sker på uteplatsen. På trä-altan. Menar ni att det är okej att göra så?

Det är inte schysst mot en hund att rastas på uteplatsen, that's it. Nej, gräsplätten som de spärrat av till sin är inte deras och det har jag fått bekräftat av hyresvärden. Det brukar stå cyklar och barnvagnar där bl.a.

Aktiveringen vet jag inte mycket om och det är inte det jag lyfter fram som största problemet. Men varför passar man inte på att rasta hunden under sina promenader då? Det går inte riktigt ihop. Inget av de här är acceptabelt och det vet jag.

Rafflan
4/26/15, 12:13 PM
#8

#7 jag rastar mina hundar ca 4 ggr/dag, dock om jag ska åka bort i 2-3 timmar och rastade dem för 1 timme sen går jag ut och snabb kissar dem, tar max 5 min, går runt hyreshuset, hade jag haft uteplats hade jag släppt ut dem där och låtit dem kissa där. Och på 1 månad kan det bli många snabbkissar = grannarna ser mest mina snabb kissar = ser ut som jag inte rastar mina hundar. Så det är lätt att missförstå när man inte vet allt, min ena hund som äter torrfoder bajsar ca 5-7 ggr/dag, jag skojar inte, han bajsar 1-2 ggr/promenad, dock har vi byt till färskfoder nu så hoppas det ska bli bättre.

Så därför jag tycker du ska fråga lite fint om hunden, lite mer allmänt som om du vore intresserad av rasen i sig.

Och nej ingen i denna tråd har väl ingen sagt att det är okej att enbart rasta sin hund på uteplatsen? Men jag ser inge fel i snabbkissar på uteplatsen om man har gräs där?

freyya_
4/26/15, 3:12 PM
#9

#8 Eftersom jag har väldigt jobbig social fobi så är det inte prio ett att försöka ta kontakt med dem tyvärr. Vet inte hur jag på något sätt skulle komma in på rastningen hur som helst. Om jag började låtsats vara intresserad av rasen, ska jag bara plötsligt fråga hur mycket de rastar den då? Har ju som inte med rasen att göra…

Uteplatserna är i trä. De har "claimat" ett litet område gräs som inte hör till uteplatsen. Men kissfläckarna ligger på trä-altanen. Inte på något gräs. Samma med bajset.

Rafflan
4/26/15, 5:29 PM
#10

#9 som jag skrev i föregående inlägg "vad fin han är, kräver den där rasen mycket motion och aktivering?" ;)

Vaargen
4/26/15, 6:21 PM
#11

#7  Jag själv rastar min hund väldigt kort flertal gånger om dagen och med kort menar jag att jag bara går till en gräsplätt precis utanför huset, om mina grannar bara såg det hade dem kanske också tänkt att det var den enda aktiveringen min hund fick men man kan ju inte ha koll på allt, för förutom dem där korta rastningarna går vi upp emot 2 timmar varje dag och gör massa annat kul. Dem borde väl ta upp efter sig, men om dem tar upp eller ej har nog med hyresvärden att göra inte länsstyrelsen? eftersom du inte har så mycket att gå på gällande om dem sköter hunden eller ej.

Sen tänker jag att om du inte vågar prata med dem så kommer det nog inte ändra sig, det är väldigt viktigt att du eller din sambo talar med dem

[Daniela1983]
4/26/15, 7:57 PM
#12

Nej det är inte okej med bajshögar på altan, en hund ska inte rastas så. Vet inte om den är en bajsmaskin måhända som bajsar många gånger per dag, men man får känslan att det är som du säger att den inte får gå på många promenader. Att  de själva inte äcklas av att ha det så på sin altan!

Skogsraah
4/26/15, 10:03 PM
#13

Alltså jag uppfattar det som att bajset är det stora problemet och inte aktiveringen? Skriver inte TS att aktiveringen inte är det största problemet? Hade inte heller velat sitta ute på min altan med bajshögar som glänser i solen bredvid en… Det tycker väl inte någon är trevligt?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Vaargen
4/26/15, 10:12 PM
#14

#13 Jag har också skrivit att man ska ta upp bajset det känns ju ganska klart, fast har man en egen plätt så får man väl göra som man vill om inte hyresvärden säger annat? den enda som kan hjälpa TS i denna situationen är ju antagligen hyresvärden eller att hon talar med sina grannar, men TS påpekade mycket fler saker än bara bajset.

Bunnybee
4/27/15, 12:01 AM
#15

#9 Självklart är det inte okej att lämna bajshögar på uteplatsen om de inte äger den. Däremot betyder inte rastningar på gården=för lite aktivering! Vissa hundar (som min tik) sköter sina behov i princip enbart på gården. Störande för mig med alla gula kissfläckar, men jag kan med gott samvete säga att min valp inte lider. Sen vad de gör med sin altan är deras business. De kanske får betala för ev skador när de flyttar ut, men igen, deras problem.

Fialialej
4/27/15, 10:37 AM
#16

Det är inte ditt ansvar att prata med grannen. Ta det med hyresvärden, och om hen inte lyssnar skulle jag vänt mig till.hyresgästföreningen för att få stöd. Kan tänka mig att det finns vissa föreskrifter gällande hygien. Jag tycker personligen inte att det är ok att låta hunden bajsa utan att ta upp när man bor gemensamt med andra på det sättet ni verkar göra. Kiss är en annan sak (tycker jag) eftersom det regnar bort - såvida det inte är på byggnader, blomsterarrangemang, cykelställ osv. Så ligg på hyresvärden du. Gärna via mail så du har bevis på att du hört av dig. Måla med en veckas mellanrum om inget händer.

"På natten är alla katter svarta"

jenmjao
4/27/15, 12:07 PM
#17

Jag känner mig kluven till det här, mina grannar ser mig ALLTID bara när jag kissar hunden utanför, inte ser dom mig när jag tar 2timmars promenader. Så man kan aldrig vara helt hundra på vad en hundägare gör, sålänge man inte själv sitter vid fönstret 24/7 och tar tid såfort dom går utanför dörren. Mina grannar har nog sett mig 2gånge rper dag bara kissa hunden utanför, men när jag väl går ut på långisar sitter dom minsann inte utanför och ser mig och hunden försvinna, jag skulle bli helt trasig om mina grannar anklagade mig för att "inte rasta hunden ordentligt" bara för dom inte såg det. :/

Kan tillägga också att min tik är otroligt lat motionsvis och därför kissar jag bara utanför efter vi har varit ute på långisar, samt ifall jag kommit hem ifrån att varit borta på något. Och om jag ska ut och cykla brukar jag också bara rasta lite snabbt sen gå och hämta cykeln.

Fialialej
4/27/15, 12:16 PM
#18

#17 jag uppfattar det här mer som en hygien/trivselfråga.

"På natten är alla katter svarta"

jenmjao
4/27/15, 12:23 PM
#19

#18 jag hoppas att det är så det menas, men att be någon plocka upp lite bajs är inte svårt, man kan väl även be om "inte rastas här" skyltar av kommunen eller "hus"ägaren. Plocka upp bajsa är det ju lag på(?), men ändå när jagläser allt känns det som ett anklagande på att hunden inte får riktigt motion, och bajsfrågan kommer lite mer på sidan av för att det fortfarande inte är okej att lämna bajs.

jenmjao
4/27/15, 12:30 PM
#20

Kan tillägga att jag precis som TS har grov socialfobi, jag vågar knappt något, men man måste öva konstant med socialfobi annars låser man fast sig och sitter bara inne. Ibland får man inte så bra respons och det måste man acceptera. Det är jätte tungt och ger ångest till en början, men när man väl gjort det man inte vågade känner man sig starkare!

Annons:
freyya_
4/27/15, 12:52 PM
#21

Ursäkta jenmjao, men det här handlar inte om min sociala fobi. Att du tar dig friheter och påpekar att jag måste jobba med den är inget annat än onödigt och har inget med det här att göra. Jag jobbar med min sociala fobi varje dag och är ute på promenader flera gånger varje dag med min hund! Sitter inte bara inne, tack för omtanke? Att du mfl tar illa upp över att andra tycker det är äckligt att ni rastar hundarna på era uteplatser är inte mitt problem. Läs rubriken en gång till, problemet är de 3-4 bajshögarna och kissfläckarna som kommer varje dag på en uteplats i trä mindre än en meter från vår. Detta är inte okej och det är inte vårt ansvar att de ska plocka upp sitt bajs. Jag har skickat en trevlig men bestämd lapp och mer behöver jag faktiskt inte göra. Om en hund rastas så mycket på en dag på en trång uteplats utgår jag ifrån att det inte blir särskilt många promenader, annars hade de passat på att rasta hunden då som majoriteten av hundägarna. Jag har fått bekräftat av hyresvärden att hundar inte får rastas på uteplatserna. Det trodde jag var sunt förnuft och en oskriven regel? Finns inget att klaga på mig eller min sambo. Skärp er och se till problemet.

jenmjao
4/27/15, 1:03 PM
#22

#21 Ursäkta själv,men du använder socialfobin som en ursäkt därav påpekar jag att du kanske ska träna på den.

Du utgår ifrån det ja, men du vet ingenting av ren fakta? Och nej det är inte okej att rasta den på en uteplats men du påstår att du och din sambo gjort tillräckligt men klagar på problemet. Om ni gjort tillräckligt varför måste du då skriva om problemet? Varför ber du då om råd och tips på vad ni kan göra?

[Raubtier]
4/27/15, 1:56 PM
#23

#21 Du behöver inte vara så offensiv. Jag uppfattar det också som att du på något sätt försöker skylla på din socialfobi iom att du tar upp den flera gånger.

Gällande topic så är jag också sjukskriven och lider av dolda handikapp som gör så jag blir hemma och jag kissar också min hund precis utanför då hon har svårt att hålla sig ibland. Då är det alltid passande att min granne längst ner är ute då men aldrig när jag tar mina promenader precis som alla andra i denna tråd skriver.

Men som jag förstår det så ligger bajset och kisset på deras träaltan, och då har ju inte du något att göra med det. Visst är det äckligt och opassande men är de deras träaltan får de göra vad de vill där :) Annat hade det varit om det var på eran tomt eller på gården där det ligger oplockat bajs.

Fialialej
4/27/15, 2:18 PM
#24

Att de skulle få ha det hur de vill på sin altan stämmer inte. När man bor i nära anslutning till andra finns det regler och normer som man får vara så god att anpassa sig efter. Jag skulle inte acceptera om mina grannar bajsrastar sina hundar i trädgården utan att plocka upp. Det är ohygieniskt och otrevligt på flera sätt. Och att man har social fobi är en alldeles utmärkt ursäkt för att inte sätta sig i en situation där du hamnar i en konflikt. Huruvida ts bör hantera sin sjukdom är inte vår sak att lägga oss i. Hyresvärden ska ta tag i klagomål. Det är inte du, ts, utan hyresvärden som inte skött sitt. Men stå på dig och måla igen, tycker jag.

"På natten är alla katter svarta"

freyya_
4/27/15, 2:19 PM
#25

#23 Nej jag försöker inte skylla på någonting och det här handlar inte om min sociala fobi. Det handlar om grannar som inte följer reglerna. Löjligt att angripa mig personligen att vifta bort det som att jag skyller på saker och inte jobbar på mina problem. Riktigt dålig stil. Hur många gånger ska jag behöva skriva att hundar inte får rastas på uteplatsen? Snälla läs några gånger till… De bryter mot reglerna och det vet jag av hyresvärden själv. Måste säga att jag blir förvånad över hur många ni är som rastar era hundar på era uteplatser! Riktigt tråkigt.

freyya_
4/27/15, 2:22 PM
#26

#24 Tack för en vettig hundägare i tråden! Dessutom har jag flera gånger sett dem låta hunden pinka mot andras uteplatser. Men det tycker ni väl många är helt okej? Är en hund kissnödig så är den liksom. Kiss- och bajspromenader, vad är det? :o

[Raubtier]
4/27/15, 2:31 PM
#27

#25 Jag skrev dock aldrig på uteplatsen för jag har då ingen uteplats, jag kan kissa henne utanför porten som jag skrev gör för att hon har svårt att hålla sig ibland. Har jag gått en promenad på 2h och kommer hem och hon bara kissat i början av promenaden tänker jag då inte efter 2h ta en till långpromenad då hon inte ens orkar detta. Då kissar jag henne efter 2h och efter 2h till får hon nästa promenad. 

Vet inte om du hört talas om "rasta hunden" då RASTAS hunden. Promenad går jag enbart för att motionera min hund och är hon kiss och bajsnödig då så varsågod.

F.ö varför gör då inte hyresvärden något åt saken om man inte får det?

Annons:
jenmjao
4/27/15, 2:32 PM
#28

Jag skrev dock aldrig att jag rastade min hund på min uteplats då jag inte har en uteplats att rasta hunden på är det ganska omöjligt.

Och tyvärr får man vara beredd på att någon kommenterar om t.ex ens socialfobi när man skriver ut det som en anledning till att inte säga ifrån. Jag uttrycker mig ju inte helt blint, jag har läst vad du skrivit och svarat där efter.

jenmjao
4/27/15, 2:39 PM
#29

Ett forum är en plats där man får vara beredd på att få lite kritik, dock har jag aldrig påstått t.ex att du är en sämre människa för att du har socialfobi, det jag sa var att man måste träna när man har socialfobi för att det inte ska bli värre eller t.ex en ursäkt, Det är tyvärr inte mitt fel att du tar vad jag skriver så personligt då jag inte öht menat det så eller ens försökt uttrycka det så.

freyya_
4/27/15, 2:40 PM
#30

#27 Mest troligt har han varit dit men att de fortsätter skita i det. Jag vet att de har fått klagomål på andra punkter och där har det inte heller blivit någon ändring. Det är dock inte heller mitt problem om det visar sig att hyresvärden inte tar tag i det. Men jag vet att det inte är tillåtet, reglerna har knappast ändrats för att det är En ny Karl som är bovärd. Så det kanske är dags att släppa idén om att jag är problemet i det här? Och #28 nej man ska inte behöva bli ifrågasatt och dumförklarad pga sin sjukdomsbild. Tråkigt att du inte ser hur elakt det är. INGET av nämnda problem i trådstarten är orsakad pga min sociala fobi. Riktigt dålig attityd att vända det till mig. Tänker inte diskutera min psykiska ohälsa mer. Ok?

jenmjao
4/27/15, 2:43 PM
#31

#30 Och nej jag har inte heller dumförklarat dig, det är du som ser det så. Och vi har inte diskuterat din psykiska ohälsa alls, du har bara blivit väldigt försvarande för att jag nämnde att man kan bli fast i sin socialfobi om man inte tränar på den, behöver inte öht handla om något i tråden eller problemen ifrån första början.

freyya_
4/27/15, 2:47 PM
#32

#31 Nej, du har ingen rätt i att diskutera någon annans sjukdomsbild. Det hör inte till trådens problem och du borde sluta med att förminska andras psykiska svårigheter, för det är det du har gjort. Du kan gå bakåt och läsa i texten om du missat det.

jenmjao
4/27/15, 2:48 PM
#33

#32 fast det var ju inte jag som tog orden ut ifrån ingenting, jag tog orden ifrån din text. Har inte förminskat dina problem alls? Läser du ens vad jag skriver?

[Raubtier]
4/27/15, 2:51 PM
#34

#30 Jag har aldrig sagt att du är problemet i det hela. Jag säger att du kan knappast skylla på att den får för lite motion när du inte har hela deras dagschema när de klockar ut och klockar in. Du har heller inte rätten att kalla oss som rastar hunden "ovettiga hundägare" med tanke på att du kallade ngn här över vettig hundägare för att sedan basha om att det är på ngt sätt fel att rasta sin hund!

Annons:
freyya_
4/27/15, 2:51 PM
#35

#33 Du tog orden från min text och började diskutera min sjukdom. Det ger dig ingen rätt att diskutera bara för att jag nämner min fobi. Snälla bara sluta diskutera det här? Det är inte det tråden handlar om.

freyya_
4/27/15, 2:54 PM
#36

#34 Börjar bli lite väl OT från din sida. Kanske en admin kan kika på det?

[Raubtier]
4/27/15, 2:55 PM
#37

F.ö skulle du nog inte ta upp din socialfobi flera gånger om du inte vill att någon ska nämna den. Just sayin, hon sa inte på något sätt att du var en sämre människa. Därför jag också skrev sluta vara så offensiv.

jenmjao
4/27/15, 2:56 PM
#38

#35 jag har inte diskuterat din sjukdom jag har nämnt den. Och du har försvarat dig, jag har skrivit att jag uppenbarligen inte menat som du tog det till dig, men du har ignorerat det. Jag har inget mer att säga dig, men du borde läsa vad jag skrivit och inte påstå att jag missat vad jag själv skriver.

Skogsraah
4/27/15, 2:57 PM
#39

Så respektlösa ni är! Så någon ska behöva ta kritik för att en har social fobi? Usch vilken ton ni har. Obehagligt för TS kan jag tänka mig. Hoppas någon kikar på era kommentarer.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Bunnybee
4/27/15, 3:15 PM
#40

Social fobi är en utmärkt förklaring till varför TS inte vill konfrontera hyresgästerna! TS är inte skyldig någon att göra något åt henoms fobi, eller förklara sig själv online. Smaklöst. Edit: ursäkta, är inte van att använda hen (skriver nuförtida främst i engelska o tyska forum)

Wellcraft
4/27/15, 3:31 PM
#41

Absurd att det nämns hur TS ska träna på sin fobi.

En kan aldrig veta själv hur en annan känner, oavsett om man råkar ha socialfobi själv.

Socialfobi kommer i flera olika grader & vissa är inte ens i skick att träna på sin fobi.

Acceptera.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Vaargen
4/27/15, 3:35 PM
#42

#26 Kiss och bajs promenader är korta rastningar för att bara låta hunden uträtta sina behov det är bara en liten del av hundens dagliga motion, i mitt fall går jag ut på många korta rastningar varje dag. Sen går jag cirka 2 timmars promenad därutöver då är det ju en promenad och ingen kort rastning.

Jag får rasta min hund på gräsplätten utanför huset, finns inga regler där jag bor emot det och jag tar naturligtvis upp efter mig.

Hildgrim
4/27/15, 3:54 PM
#43

Att anmäla dem tror jag inte är lönt. Hunden blir trots alls rastad och att bevisa att dess motionsbehov inte tillfredsställs är väldigt svårt. :/ Är det dessutom folk som vägrar lyssna verkar det inte finnas så mycket ni kan göra för att hjälpa hunden.

Däremot borde ju avföring på närliggande altan inte anses hygieniskt? Som sagt, prata med hyresvärden och om det inte fungerar hyresgästföreningen. Ni ska ju kunna vara ute på er egen uteplats utan att det ska lukta bajs.

I området jag bor har hyresvärden som krav på att hyresgästerna som har uteplatser ska hålla efter dem.

[Udoon]
4/27/15, 7:40 PM
#44

Nåt måste ju kunna göras, ligger det mindre än en meter från eran uteplats så är det ju jätteäckligt, sen i sommar lär det väl dra åt sig flugor och annat bråte. Om hunden blir aktiverad eller inte låter jag vara osagt, men att det ligger skithögar överallt måste ju vara någon slags olägenhet? Om någon satte sig och sket på sin uteplats och lät det ligga skulle det väl bli represalier, tycker inte det ska vara annorlunda bara för att det är en hund. Äckligt är det iallafall.

Rafflan
4/27/15, 10:36 PM
#45

Om hundbajsen inte tas upp minst 1 gång/dag kan det nog klassas som "störande" för grannen(er). Så anmäl till hyresvärden igen att det ligger massor med hundbajs på deras altan och att lukten och synen stör er när ni är på eran uteplats :)

Upp till toppen
Annons: