Annons:
Etikettbeteende
Läst 1199 ggr
Fransu
2015-04-25 19:11

Var era valpar rädda för (o)ljud i början?

När ni fick hem era valpar, hur reagerade dom på vanliga hushållsljud och händelser så som dammsugaren, elvispar, köksmaskiner osv? Vår lille shih-tzu som i sommar blir 10 år var från första stund helt cool med allt som hände i hemmet. Väldigt stabil och trygg.

När vi hämtade hem vår storpudel för drygt ett år sedan förvånades vi över hur rädd han var över vanliga ljud. Det tog flera veckor innan han vande sig vid dammsugaren. Om jag råkade tappa något i köket och Harry låg i hallen sprang han skrämt iväg så långt bort ifrån oljudet som möjligt.

Kom att tänka på det idag då jag dammsög och jag verkligen fick be honom att flytta på sig då han stod i vägen, att han faktiskt var så rädd i början. Nu är han helt obrydd. Så hur vana vid ljud och "bröt" var era valpar när ni fick hem dom?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
zakkris
2015-04-25 19:20
#1

Min var likadan men hon hade bara bott inomhus nattetid så hon hade aldrig utsatts för ljud, men än idag 3 år senare är hon rädd för dammsugaren

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

[Forest]
2015-04-25 19:43
#2

Enja gillar inte dammsugare eller moppar men hon var van med och vart inte rädd dok ville hon sitta i soffan när man städa. Donna har inte heller brytt sig hon anser inte dammsugare eller moppen är något att akta sig för så man får säga tut-tut för slippa städa runt henne. Hon är en hund som gärna hänger på rumt till rum hade blivit lite ostädade fläckar om man inte tuta på henne 😎

Milli som inte var valt bryr sig inte heller men jag brukar få lyfta upp( till soffa/säng) fröken för hon hajar inte helt tut-ljudet så bra alla gånger.

Catta-
2015-04-26 13:12
#3

Luna var nog bara rädd för damsugaren vad jag minns.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

CissiD
2015-04-26 13:22
#4

Vår va rätt lugn dammsugaren va ju jätte skoj så där fick vi vara två med en som belönade med godis i soffan i början så vi inte skulle ha en valp efter dammsugaren. Sen lärde jag honom sitta och vänta på godis så nu kommer han springande glatt och sätter sig framför den när han hör den startas. Det är godismaskin nummer 1.

Ja är rätt klantig så första veckan lyckades ja tappa några kastrullock i golvet och då tyckte han de skåpet va läskigt tills jag la godis där några gånger då försvann det. Annars va han rätt lugn med de mesta vad jag kan komma ihåg :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

jenmjao
2015-04-26 14:46
#5

Min hund brydde sig aldrig om varken dammsugare eller oljud, däremot som valp var papperskorgar (utomhus) det värsta man kunde stöta på!! Dom var riktigt hemska varelser tyckte hon! Brukar dammsuga henne när hon fäller päls som mest för hon bryr sig verkligen inte alls om dammsugaren, tvärtom så stannar hon kvar och ser nästan ut att njuta (jag håller ju inte fast henne).

CissiD
2015-04-26 14:51
#6

#5 Jag såg en video på det och blev så imponerad! Det ska jag lära min hund att gilla i framtiden :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
jenmjao
2015-04-26 15:07
#7

#6 Det är inte så svårt! om hunden inte är rädd för dammsugaren kan man ju vänja lite lätt, dammsuga nära sedan dra på och ge godis efteråt! Min tik står bara där, minns inte ens hur det började hahahah

CissiD
2015-04-26 15:23
#8

#7 Ja jag tror inte det kommer vara för svårt han ser redan dammsugaren som en stor godismaskin och blir riktigt sur om det inte kommer godis när han e duktig ;)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

jenmjao
2015-04-26 15:24
#9

#8 Hahahahhaah! Då får du väl passa på om han går förbi och suga lite på ryggen ;)

CissiD
2015-04-26 15:28
#10

#9 haha Ja får nog gå lite sakta fram med det. Det är ingen pälsvård på min ras direkt så jag har inte lärt honom att bli borstad ännu. Lata matte tycker dammsugaren verkar vara ett lättare alternativ. Men ska definitivt testa mig fram om han tycker det är läskigt eller trevligt.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Heliconii
2015-04-26 20:36
#11

Min tjej var osäker på bilar, dammsugare etc till en början när hon kom hem, men helt skottfast otroligt nog! (Mycket skott ute i skogarna på hösten) Resten gick över med tiden :) hjälpte nog att ha en lugn hund tidigare som stöd.

Bunnybee
2015-04-27 00:14
#12

Olika beroende på typ av ljud. Höjda röster var t. ex. aldrig ett problem. Skall och skrammel var hon försiktig med i början men det gick bort. Var väldans rädd för dammsugaren, med det har blivit bättre. Hon är fortfarande rädd för ambulanser och vid "nytt" högt ljud kan hon vanka omkrig och bli orolig. Jag är själv orolig över hennes reaktion när fyrverkerierna börjar smälla :s

Qepta
2015-04-27 10:20
#13

Min Malinois är min första valp (unghund numera). Hon har inte visat rädsla för någonting sen hon kom hit. 

Hon kom direkt från Norge och fick ett mindre trevligt välkomnande av min Tervueren som inte är speciellt förtjust i andra hundar. Hon bara skakade på sig när han skällde och gormade. Dammsugaren har jag lärt henne att inte leka med, som valp tyckte hon att det var superkul att hjälpa matte att städa genom att bita sig fast i dammsugarslangen osv. Konstiga underlag har inte heller varit några som helst problem. Jag har inte sett henne rädd/osäker i någon miljö faktiskt. Hon är en otroligt stabil och trygg hund.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Annons:
[tk1971]
2015-04-27 11:03
#14

Min hund har varit rädd för dammsugaren ända sen hon var liten. När den kommer fram gömmer hon sig snabbt under soffan. När hon var liten så såg man tydligt att hon tyckte det var otäckt med gatuarbeten och stora bilar som lät mycket. Tack vare miljöträning har det gått över nu, hon har inga problem med det. Inte med skott heller, som vi tränat på ända sen hon var liten.

[Lillmatten]
2015-04-27 12:18
#15

Charlie var inte rädd för någonting… Men han tyckte/tycker inte om när jag dammsuger i hans bur och försöker få bort hundhår på hans leksaker med hjälp av dammsugaren … :P

Wenniz
2015-04-27 14:53
#16

Vi har haft tur, två lugna stabila hundar som inte reagerar på ljud. Dock så har min ena hund alltid reagerat på rullskidor, skateboards, rollerblades trots mycket träning, hon blir inte rädd på det sättet att hon sätter svansen mellan bena och inte vill finnas utan hon gör utfall och slänger sig i kopplet, detta är de enda ljuden hon reagerar på av alla andra hemska ljud som finns.

Nu är hon 5 år och det har blivit mycket bättre men det tar tid. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Wellcraft
2015-04-27 15:22
#17

Elviz har alltid varit rädd för dammsugaren, men det är inget som stör varken mig eller honom så har inte lagt någon energi på att träna bort det.
Kommer man för nära honom med dammsugaren går han lugnt iväg och lägger sig på en annan plats, så livrädd är han verkligen inte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tuulikki]
2015-04-27 20:37
#18

Han tycker skrammel med kompostgaller är läskigt men han går bara undan. Dammsugaren och andra vardagsljud bryr han sig inte om. Dock är han livrädd för raketer. Åska och skott var han livrädd för innan men det har blivit mycket bättre. 

Hade honom dock inte som valp utan tog över när han var 4,5. Nu är han 7,5.

jenmjao
2015-05-02 16:59
#19

Tänkte bara länka min vovve när hon blir dammsugen av min pappa! https://instagram.com/p/2LwZ5OuZYx/?taken-by=jenmjao
Hoppas det inte är för OT

CissiD
2015-05-02 17:08
#20

#19 Men så praktiskt! :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
jenmjao
2015-05-02 17:34
#21

#20 man kan tro det, men pälsen blåser ändå inte av! Både jag och pappa har sagt att vi önskar att det fanns en hundborste att sätta fast på dammsugarslangen 😮

CissiD
2015-05-02 18:41
#22

#21 Vad synd jag som hoppades på att de skulle hjälpa. Då gäller det att hålla tummarna för att det kommer en hundborste till dammsugarna snart 😃

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

jenmjao
2015-05-02 18:42
#23

#22 hahaha ja eller så får man uppfinna en själv/klistra på en furminator på slangen 😉

CissiD
2015-05-02 18:51
#24

#23 Ja de kanske kunde funka. Silvertejp funkar till de mesta ;)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: