Annons:
Etikettövrigt
Läst 985 ggr
Victoriastel
4/24/15, 8:03 AM

vad hade ni tyckt?

Om ni hade varit uppfödare för riktigt fina utställnings hundar, hade ni tagit illa upp om "jag" som köpare vill tex. kastrerara hunden och nt vill ha den på utställningar utan ha den som en familje hund. Det är ju ändå köparens beslut men uppfödaren har väl ändå en åsikt. Vad tkr ni?

Annons:
Majken!
4/24/15, 8:07 AM
#1

Om det är viktigt för mig att mina hundar ställs ut så hade jag inte sålt till en ägare som inte har det intresset förstås.

Nova1234
4/24/15, 8:15 AM
#2

En uppfödare ska och bör självklart ställa krav på sina valpköpare!

Anna O.
4/24/15, 8:17 AM
#3

Nej jag hade inte tagit illa upp.

VildaVittra
4/24/15, 8:24 AM
#4

När jag inte längre äger hundarna, så får folk göra som dom vill i den frågan. Skulle själv aldrig äga en okastrerad hanhund, är alldeles för tankspridd vilket skulle medföra oplanerade valpar om jag hade en fertil hanhund. Det viktigaste är väl ändå hur hunden har det, inte hur många vänstervarv den får springa, det är ju ändå inte ett mått på hur sund eller funktionell hunden är.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[erika.tornlycke]
4/24/15, 8:40 AM
#5

Vår keeshond uppfödare var extremt utställningsintresserad men vi var ärliga och sa att vi tänkte kastrera honom. Det hon sa var bara (när vi skulle tinga valp så valde vi mellan tre stycken som personlighetsmässigt passade oss) att där var en köpare som ville ställa ut som hade förtur att välja valp ( och det stod mellan dem tre). Så vi tingade ingen speciell valp utan kom överens om att vi skulle välja mellan de två som den utställningsintresserade inte ville ha och så blev det:) Min uppfattning är att dem flesta uppfödare prioriterar ett bra hem, sen kan det finnas någon valp i kullen som är så lovande att dem vill att hen ska ställas ut. Är man bara ärlig så tror jag inte dem tar illa upp, men som sagt så kan du kanske inte få köpa vilken valp som helst:).

amandatherese
4/24/15, 8:54 AM
#6

Hade jag varit uppfödare så nej :) Hunden är ju inte längre min efter att jag sålt den, annat hade väl gällt foderhund men då är man ju fortfarande delägare i hunden.

Annons:
Mischa
4/24/15, 9:06 AM
#7

Att bara sälja till utställning kräver ju dels att alla valpar i kullen är av önskad "kvalité" och dels att alla valpköpare är utställningsintresserade. De flesta hundar säljs till sällskapshem, det är jag övertygad om.

≧◔◡◔≦

Persifone
4/24/15, 9:52 AM
#8

#5 Va kul med en kees här! Vilken uppfödare är han ifrån? :)

Min mamma föder upp kees och hon prioriterar att hunden kommer till ett bra hem. Sedan säljer hon inte den mest lovande ur kullen till någon hon vet inte är utställningsintresserad :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[tk1971]
4/24/15, 10:20 AM
#9

Jag hade nog i så fall inte varit särskilt intresserad av att sälja en valp till en köpare som inte har nåt intresse alls för utställningar.

[erika.tornlycke]
4/24/15, 11:27 AM
#10

Vår kees kommer från Catch Driver's som drivs av Gunilla Ottergren och ligger i Kågeröd :). Jag gillade hennes system att utställningsintresserade fick förtur, är ju inte alla valpar som passar till utställning. Sen var hon ärlig om det från första gången vi pratade så vi visste om det när vi träffade valparna första gången:). Skulle den utställningsintresserade inte ha valt tills vi skulle hämta så hade vi fått välja fritt från dem vars personlighet passade oss :). Men hon hade absolut inget emot att vi inte ville ställa ut, det hon sa var att om vi ångrade oss och ställde ut honom så ville hon gärna få höra hur det gick:).

fridarebecka
4/24/15, 11:52 AM
#11

Hade jag velat att mina valpar ska ställas ut så hade jag inte sålt till icke utställningsintresserade. Hade valpköparen ljugit om att hen vill ställa ut för att få köpa valpen, och sen kastrerat och använt som sällskaps hund, då hade jag antagligen tagit illa upp/blivit irriterad. Men som sagt, har uppfödaren skrivit över valpen så kan uppfödaren inte komma och bestämma sen.

Arashi
4/24/15, 6:04 PM
#12

De beror på hur vanlig rasen är och hur "fin" just den kullen är också hur många valpar de blir, om de är en ovanlig kombination så vill man kanske att alla ska ställas ut och få en chans att gå i avel. I en större kull hade dom som va utställnings intresserade fått välja först och sedan dom som endast vill ha en sällskaps hund. Tagit illa upp hade ja inte gjort så länge köparen är ärlig =)

[Hönan]
4/24/15, 8:24 PM
#13

Var ärlig med dina planer för hunden när du köper valp. Ibland har man individer som man hoppas på och då vill man ju gärna sälja den till en utställningsintresserad i första hand. Jag bedriver avel med kaniner och frågar alltid vad de ska ha kaninen till. En del ungar vill jag sälja endast till andra genbanker och andra vill jag absolut inte sälja till genbanker utan endast till sällskap. Så det är viktigt att man är ärlig.

Annons:
Cahira
4/25/15, 2:27 AM
#14

Om du är köpare och inte fodervärd så är det helt upp till dig. Håller med att om uppfödaren ville ha hunden till avel/utställning så borde uppfödaren tänkt över sina valmöjligheter. 

Om det är en ras med snäv avelsbas så kan jag förstå, samma om uppfödaren vill ha en kullbedömning men då borde ju uppfödaren stå för kostnaderna och ställa åt er eftersom ni saknar intresset. (personlig åsikt, inte norm) Men uppfödaren kan inte bestämma över er om ni inte är fodervärd nej.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: