Annons:
Etikettövrigt
Läst 5978 ggr
Vaargen
2015-04-23 21:09

Fästinghalsband från apotek.

Vad tycker ni om fästinghalsband från apotek till exempel scalibor? använder ni det? varför/varför inte.

Annons:
[tk1971]
2015-04-23 21:14
#1

Effektivt, men jag vill inte använda starkare medel än nödvändigt. Därför använder vi Frontline, och skulle det inte fungera får jag överväga att gå över till Scalibor.

Kallaterrier
2015-04-23 21:14
#2

Vi har testat det mesta och använt Scalibor som fungerade jättebra mot fästingarna, tyvärr tålde hunden inte det efter att hon blivit kvalsterallergisk och huden känsligare. Seresto har vi också testat, men för oss hade den sämre effekt mot fästingarna. Så länge hunden tål medlet finns det ingen anledning till att låta bli att använda dem tycker jag. För oss är risken för sjukdomar med dödlig utgång större än risken för allvarliga biverkningar, men det beslutet måste man såklart ta själv efter att ha informerat sig så bra man kan.

Fridaaaa
2015-04-23 21:17
#3

Scalibor skulle jag aldrig ta på hund, för mycket gifter.
Seresto eller vad det heter är gifter men tror inte det är lika starkt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Em_
2015-04-23 21:22
#4

Jag tycker de är fula ^^ Vill ha så lite saker som möjligt på hundarna.


Vaargen
2015-04-23 21:27
#5

#4 Jag bryr mig inte om utseendet om jag skulle köpa ett fästinghalsband utan  bara att det ska funka mot fästingarna så hunden slipper hemska fästingsjukdomar…

Em_
2015-04-23 21:28
#6

#5 Det finns ju alternativ, t.ex. Frontline och de nya tabletterna, som inte är i vägen på samma sätt :)


Annons:
Karolina-H
2015-04-23 22:31
#7

Jag har använt Scalibor till mina hundar så länge jag haft hund och varit kanon nöjd med det. Sen när Seresto kom så valde jag att börja med det istället då hundarna får bada ute med det på och jag har badtokiga hundar, är lika nöjd med det som jag var med Scalibor. Jag anser att man måste skydda sin hundmat fästningarna så långturer gör och att tro att naturmedel eller bärnsten ska hjälpa är bara att lura sig själv. Det blir att välja mellan gift som hunden klarar (om ej allergisk självklart) eller livslång sjukdom, valet för mig där är väldigt enkelt.

Codeavalone.blogg.se

[Endless21]
2015-04-23 23:22
#8

Köp bravecto ist, har inte testat det själv men vet andra som har gjort det och tycker att det funkar kanon. Man ger en tablett som sedan håller i i ca 3 månader mot fästingar och loppor. Det är inte giftigt och det verkar inte finnas några biverkningar av det heller.

Vaargen
2015-04-23 23:23
#9

#7 Skydda sin hundmat, du menar hund va ? ;)

russin
2015-04-24 07:18
#10

Har använt Scalibor en sommar och mina hundar tålde det - men jag avskyr fula vita halsband på korthåriga mörka hundar (ja jag vet, fånigt) och det sabbar varenda sommarbild😃

Kör med Bravecto i år.

SuperLimm
2015-04-24 07:21
#11

Scalibor gillar jag inte riktigt. Det ska alltid tas av när hunden badar ute och jag har fått lära mig att människor efter att ha tagit i halsbandet måste tvätta händerna eftersom det är så giftigt men det är få ägare som tar av halsbandet och faktiskt är medvetna om hur giftigt det är. Därför gillar jag det inte. Sen ser det inte bra ut tycker jag. Jag vill att min hund ska vara "naken" utan en massa halsband och annat när hon är lös ute samt inne.

Jag använder frontline men funderar på att börja med bravecto istället då jag vill kunna shamponera min hund oftare än en gång i månaden.

Mvh Linn

exitingsvillemo
2015-04-24 07:35
#12

Ingen som provat Fixodida?

Karolina-H
2015-04-24 08:09
#13

#9 Jädra telefon som ändrar orden, ska självklart vara hund bara 😉

Codeavalone.blogg.se

Annons:
Fridaaaa
2015-04-24 09:01
#14

#7 Finns dem som bärnsten fungerar för eller andra mer naturliga saker mot fästingar, och det är inte inbillning.

#12Jag har, hjälpte inte på den hunden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinniH
2015-04-24 10:33
#15

Eftersom jag har en 1½ år gammal son är fästinghalsband uteslutet. Har provat scalibor 2 somrar förut. Första året hade vi bara ena hunden och då funkade det kanon. Året efter så fick båda (skaffade valp året innan) klåda av halsbandet. Efter det har jag kört på Frontline, men i år funderar jag på Bravecto.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Vaargen
2015-04-24 12:20
#16

#14 Det är inte bevisat att bärnsten fungerar alls, man har helt enkelt inte kunnat bevisa det och dem flesta andra naturliga medel mot fästing är det samma sak med. Dem från apoteket är bevisat att dem verkligen funkar, dem har gift i sig men det är inte bättre med fästingsjukdomar om hunden får mycket fästingar.

Fridaaaa
2015-04-24 12:33
#17

#16 Så att hunden inte får fästingar med det på är inget bevis? Hund som annars brukar få fästingar? Är bevis nog för mig i alla fall att det fungerar på vissa. Samma med naturliga medel.
Nej det är pest eller kolera om man väljer giftet eller fästingar. Kan sluta illa på båda hållen. Så om giftfritt fungerar så att hunden inte får fästingar är väl det mycket bättre än att utsätta hunden för gifter?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vaargen
2015-04-24 12:39
#18

#17 Att hundarna inte fått fästingar är inget bevis för mig för då behövs det göra en undersökning med många hundar där man också verkligen ser att det funkar för alla. För många funkar inte dem "naturliga" metoderna alls, då slösar man bara massa pengar om det nu skulle funka är det ju jättebra men jag tror man ska ta det hela med en nypa salt. Och gifterna är naturligtvis inte så farliga att det skadar hunden då skulle dem knappt få sälja det, sen kanske det har skadat någon känslig hund eller någon som är allergisk mot ämnet men jag har använt scalibor på min hund och inget har hänt förutom 0 fästingar. Jag skulle gärna ha ett alternativ utan eller med mindre gift om det fanns och var bevisat att det funka!

Fridaaaa
2015-04-24 12:40
#19

#18 Finns inget medel som fungerar till 100% och som fungerar för exakt alla hundar. Inte ens halsbanden på apoteket. 
Finns flera hundar som reagerat på scalibor bland annat, allvarliga reaktioner

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vaargen
2015-04-24 12:44
#20

#19 Ja, det finns alltid överkänsliga hundar eller hundar som får allergiska reaktioner m.m men det är inte majoriteten av hundarna som får det. Inget medel funkar till 100 procent nej, men dem har många procent för att det ska funka ändå.  men fortfarande jag hade inte velat testa runt med saker jag inte vet om dem funkar då dem fästinghalsband från apoteket iallafall ska funka för dem flesta.

Annons:
oh-la
2015-04-24 13:03
#21

Vi kommer skippa fästinghalsband på vår hund helt. Hon har fått en reaktion på något ji inte bet vad det var och svullnade upp i hela kroppen. Jag vill inte chansa. Till på köpet, är något såpass giftigt att jag, som väger 3 ggr så mycket som min hund inte ska ha i sig det är det ordentligt giftigt även för hunden. Jag vill inte utsätta henne för gifter utan kommer gå över henne efter fästingar istället. Det har man gjort alla innan giftiga halsband så jag gör det nu också.

Vaargen
2015-04-24 13:06
#22

#21 Så om din hund får en sjukdom för resten av sitt liv eller till och med dör i förtid är det bättre än att ha fästinghalsband? men om din hund fått allergisk reaktion ska du ju inte använda det fästinghalsbandet, kan du inte kolla med veterinär efter andra alternativ?

oh-la
2015-04-24 13:25
#23

#22, så om min hunds liv förkortas på grund av att hon kontinuerligt utsätts för nervgiftet deltametrin som kan ge barn nervpåverkan och anses såpass farligt och skadligt för miljön att hunden inte får bada med de, så är det bättre än att hon kan drabbas av fästingarna sjukdom? Jag riskerar detsamma eftersom jag går i samma terräng, skulle ändå aldrig falla mig in att sätta på mig ett halsband med nervgift. Det är en avvägning, och jag väljer den här vägen.

Hildgrim
2015-04-24 16:38
#24

#22 Man väljer inte mellan fästinghalsband och sjukdom/död. Man väljer mellan gift och risken för sjukdom. Det är väl inte helt säkert att kontinuerligt utställa hunden för giftiga ämnen är det säkraste alternativet? Allt är inte svart eller vitt.

Själv så avstår jag att använda gift på min hund. Jag vaccinerar mot borrelia och håller koll på fästingar (vilket är lätt eftersom hon är naken) istället. Tycker det känns tryggare.

oh-la
2015-04-24 17:28
#25

Jag baserar även mitt beslut på att fästingburna sjukdomar smittar hunden runt ett dygn efter att fästingen satt sig. Är man nogrann, kollar sin hund flera gånger om dagen och tar en fästing så fort man ser den minimerar man risken för sjukdom. till på köpet slipper jag gift på min hund och i naturen. Min hund är korthårig och enkel att kolla igenom efter promenaderna. Jag tror för egen del att riskerna med gift i flera månader i längden gör mer skada, och att jag kan minimera risken för sjukdom tillräckligt genom att hålla koll på min hund.

Maleficum
2015-04-24 17:45
#26

Vi hade scalibor på vår labbe i sju år utan problem men åttonde året blev hon jätteslö och helt okoordinerad och svag (till och med min mormor märkte att nåt var tokigt med henne och hon är inte en djurvan människa) så de senaste två åren har vi inte haft något på henne men hon har haft tur och inte fått speciellt mycket fästingar (tror det beror lite på hennes päls för går man med henne och de mer lurviga hundarna tillsammans någonstans kan man få plocka tiotalet fästingar på de lurviga och kanske hitta tre krypande på labben). I år ska vi testa bravecto på henne och ena lurvet (som iof sommartid är nakenrakad).

Lurvet har haft scalibor till och från (han är 12 år nu) utan problem. Fick någon klåda i somras men vet inte om det berodde på halsbandet eller inte (han hade precis blivit nyrakad också) men eftersom de fick så få fästingar testa jag aldrig halsbandet igen efter att klådan var borta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Empisen]
2015-04-24 17:46
#27

Funderade på Seresto men såg sedan att man ska undvika att ha hunden i sängen när halsbandet är på.. Ni som använder det, låter ni hunden sova i sängen i vilket fall eller hur gör ni? Iaf så åkte det bort för min del då, blev Frontline istället.

Annons:
Flöffo
2015-04-24 17:56
#28

Använder Seresto just nu. Jag har tidigare testat Frontline, men tycker inte det funkar så bra. Helst skulle jag vilja testa Bravecto iår, men min mamma är emot det bl.a. för att det är så nytt, därför får det vänta :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: