Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 6500 ggr
Sealle
2015-04-23 20:23

Köpa vuxen hund/omplacering

Vad ska man tänka på om man köper en vuxen hund eller en omplacering istället för en valp? Jag har googlat runt en del + läst olika trådar här på iFokus och sammanställt en lista på allt som är bra att veta. (Och då tänker jag  på hur hunden är som individ, inte på saker som kontrakt,  veterinärbesiktning, försäkring etc).

Frågan är, har jag missat något viktigt eller har jag fått med allt som är bra att veta om hunden?

**Frågor
**• Varför omplaceras hunden?
• Hur funkar hunden med andra hundar (hanhundar och tikar)?
• Hur funkar hunden med barn (i olika åldrar)?
• Hur beter sig hunden mot katter? Är den kattvan?
• Hur länge klarar hunden av att vara hemma själv?
• Har hunden varit sjuk någon gång? Isåfall vad?
• Hur beter sig hunden när man möter andra hundar utomhus?
• Vad tycker hunden om hantering och pälsvård?
• Vilken aktivering är hunden van att få idag?
• Har hunden jaktinstinkt?
• Har hunden vaktinstinkt?
• Skäller hunden ofta/i vilka situationer skäller hunden?
• Har hunden några rädslor eller någonting den ogillar?
• Vilka kommandon kan hunden?
• Är hunden tränad i någonting (hundsport)?
• Kommer hunden på inkallning/går hunden att ha lös?
• Är hunden koppeltränad eller drar den?
• Vilken mentalitet har hunden (t.ex. envis, osäker, mjuk, tuff, etc)?
• Vilken personlighet har hunden (t.ex. pigg, busig, hyper, arbetsnarkoman, lugn, lat, envis)?
• Vad tycker hunden om att åka bil/kollektivtrafik?
• Hur är hunden i nya miljöer? Blir den lätt stressad?
• Vad tycker hunden om främlingar?
• Vad har hunden för regler just nu (inte vara i säng/soffa, inte sitta med vid matbordet etc)?
• Vad ingår i köpet (matskålar, hundbädd, koppel, halsband etc)?
• Övrigt som är bra att veta (favoritgodis, favoritställe att bli kliad, älskar att sova i sängen, hatar regn, rädd för män etc)

Sen undrar jag också: hur lång tid brukar det ta (på ett ungefär) innan hunden kommer in i familjen? Vad borde man kunna "räkna" med? Måste man köpa hunden vid ett sommarlov så man har två lediga månader eller räcker det med 1-4 veckor (t.ex. jullov)? Hunden kommer inte vara ensam på dagarna i vilket fall utan få hänga med till jobbet (kontorsjobb), om det gör någon skillnad.

Tacksam för svar 🙂

Annons:
Sugar Mist
2015-04-23 21:52
#1

Köpt omplacering innan och tog en kväll och han var inne i familjen, fick en once-in-a-lifetime hund och vi klickade så förbannat bra. 

Något som är väldigt bra är provtid, någon vecka eller två för att se hur hunden är. 

Kan ju ha missat om du skrivit det men försäkring är också bra att kolla om det har varit något uppehåll och liknande och vart den är försäkrad.

-

[Forest]
2015-04-23 22:08
#2

Prövotid säger många är bra något vi struntat i,  men säkert jätte bra för få lite mer känsla om hunden passar. Det kan ta ett tag innan hunden landat och visar sitt rätta jag. Vi har tagit tre omplaceringshundar  från 6 mån till äldsta 4 år. Alla har vart underbara det är ingen som vi fundera på vad tusan tänkte vi på. Men jag tycker ni ska försöka ändå att se om det finns möjlighet för prövotid det är ändå för hundens bästa :) 

Tycker din lista var bra, har ni barn? Då kan det vara bra o veta hur van hunden är vid barn. :)

Sealle
2015-04-23 22:19
#3

#1 Tack för svar! Ska lägga in prövotid och försäkring på min lista. Jag är just väldigt rädd för att man inte ska klicka på hunden på samma sätt som med en valp, speciellt då om jag skulle köpa vuxen hund så skulle den vara minst 2-3 år (ute ur tonårsperioden alltså). Det känns ju som att en hund borde tytt sig ordentligt till sin första ägare och inte alls skulle vilja flytta, typ. 

#2 Yngsta fyller 14 i år, har barngrejen som en punkt även om det inte är jätteviktigt då det inte rör sig om småbarn (fast såklart, finns ju hundar som inte gillar några barn av någon ålder så det är ju bra att ha med). Det verkar som om omplacering är vanligare än jag trott, går man in på Blocket t.ex. finns det hundratals annonser om hundar som omplaceras pga skilsmässa/barn/flytt/inte nog med tid och allt vad det kan vara. Var era omplaceringshundar från privatperson (typ Blocket), uppfödare eller organisation (typ Hundstallet)? 🙂

Sugar Mist
2015-04-23 22:30
#4

#3 Alltså, jag föredrar omplaceringar tbh.. Haft 2 valpar och inte alls bondat lika bra som min första(om det var en tillfällighet eller inte vet jag ej) och ska in på en andra omplacering nu i vår/sommar, och jag känner mig säkrare nu än vad jag skulle varit om jag köpt en valp till  :)

-

fridarebecka
2015-04-24 09:51
#5

Är hundens ögon, höfter och armbågar kollade? Isf vad blev resultatet? 🙂

[Forest]
2015-04-24 17:07
#6

4 Våra hundar verkar anse att tonåringar är vuxna, så tror inte eran yngsta kommer ses som barn 😉 Men det är lite sköt o veta att hunden är van vid barn då ni säkert kommer stöta på en del mindre barn som vill hälsa. (det är olika vad man går med på men vissa barn är närgångna)

Annons:
Sugar Mist
2015-04-24 17:10
#7

#6 Vart lite förvirrad först men såg att du taggat fel, men håller med om att hundarna anser tonåringar som vuxna, köpte min första som 14åring :) 

#3 Kan svara på den sista frågan, båda mina är/kommer vara från uppfödare men har haft koll på blocket också, känns dock säkrare från uppfödare eller rescue/orginisation då de oftast är måna om vart hunden hamnar.

-

Elander
2015-04-24 22:42
#8

Har haft både valp och omplacering. Är ju ungefär samma sak egentligen.
Oavsett har ju hunden en personlighet du måste utgå ifrån i din uppfostran. Sen är det givetvis skillnad att köpa en 2 åring eller en 10 åring. Men jag är extremt övertygad att alla hundar går att träna, sen är det bara upp till ägaren att känna efter om den vill lägga ner tid på det.
När jag skaffade omplacering struntade jag helt i vad förra ägaren berättade om hunden, han var 3 och jag hade all möjlighet att forma honom så han passade in i min vardag. Viktigaste för mig var min magkänsla och hur han betedde sig med min andra hund.

Lycka till med din nya familjemedlem!

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Sealle
2015-04-24 23:17
#9

#7 Ifall en omplacering skulle bli aktuellt så tror jag att jag främst kommer höra med olika uppfödare och rasklubbar (dels för att jag helst vill ha en renrasig men också för att det som du säger känns säkrare), men ha ett öga öppet mot Blocket också ifall någon av "favoritraserna" dyker upp där. Man märker ju hyfsat bra på hur någon skriver hur seriösa de verkar.

#8 Haha, jo, så kan man ju också göra. Jag har dock inte så mycket hunderfarenhet så jag tänker ju inte ta på mig en "problemhund", men om hunden har mindre olater som drar i kopplet eller inte kan särskilt mycket grundlydnad osv är ju saker jag kan hantera. I vårt fall skulle det nog bli en 3-5 åring. Ja, jag tror som du säger att det är viktigt att lyssna mycket på magkänslan, i mitt fall så vill jag ju vara säker på att vi "klickar"/att personkemin finns. Tack!

Sugar Mist
2015-04-24 23:20
#10

#9 Ja alltså, seriösa finns också på blocket, min grabb omplaceras just nu ex. och han ligger ute på blocket och jag skulle väl klassa mig själv som seriös :p  Men oftast är det lättast att kika på rasklubbens hemsida under fliken "omplaceringar" rasklubbar oftast har :)

-

Mischa
2015-04-24 23:42
#11

Det är inte dumt att veterinärbesikta hunden innan köp. Det ger inga garantier för att hunden är frisk, men man får dagsformen svart på vitt och kan eventuellt upptäcka något.

≧◔◡◔≦

Lon@
2015-04-24 23:51
#12

Mina två  yngsta hundar är omplaceringar, tiken kom när hon var drygt två (två år sedan nu) och hanen var 6,5 (flyttade in i höstas).

Tiken hade jag på prov först, det var sagt en månad men jag bestämde mig nästan med en gång. Det som var viktigt för mig var två saker; att hon var social/tillgänglig och att hon funkade med den hund som jag redan hade.

Det var inga som helst problem och hon var en i flocken nästan med en gång även om det tog ett par veckor innan hon "blommat ut".

Det senare kan nog dock även bero på att jag är lite slappare med min hundhållning än hennes tidigare ägare…

Hon kom direkt från uppfödaren där hon hade varit tilltänkt avelstik men inte höll måttet av anledningar som inte spelar någon roll för mig.

Väluppfostrad men inte kuvad, totalt okomplicerad, grundtränad och startklar för nybörjarklass i jakt (jaktlabbe). Röntgad HD/ED ua samt gentestad för PRA.

Min kompis hittade henne av en slump via en facebookgrupp som inte alls hade med omplaceringar att göra.

Hanen som flyttade in i höstas är inte min på pappret, han tillhör fortfarande sin husse, men han bor hos mig och det är jag som har ansvaret för honom i vardagen. Jag kommer även att tävla med honom när vi blivit lite mer samspelta medan hans husse får "låna" honom under jaktsäsongen.

Det var inte tänkt att han skulle stanna, jag ville inte ha en hund till och absolut inte en hane, utan han skulle bara bo här ett tag medan han rehabiliterade sin rygg.

Jag älskar givetvis alla mina hundar men av de som jag har nu så ligger den som jag haft sedan hon var valp liiite närmare hjärtat. Hon är nummer ett helt enkelt även om jag naturligtvis inte gör skillnad på dem.

Jag är dock inte säker på att det beror på att jag haft henne sedan hon var liten utan för att hon verkligen är a perfect match, dessutom tror jag att jag knutit an till henne ännu mer eftersom hon har en kronisk sjukdom och risken att förlora henne alltid har varit överhängande - hundar med hennes sjukdom blir i princip aldrig över två år men hon är sju nu…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Cahira
2015-04-25 02:08
#13

Kom ihåg att skriva ett kontrakt med så noga innehåll som det går med varsin kopia ifall något dyker upp, och kom överrens om hunden ska tillbaka eller omsäljas om det inte fungerar. 

Jag har haft både valp och omplacering både som åring och som senior och visst tar det ett par veckor att bo in sig men det varierar enormt på vilket bagage hunden har. Apache tog det flera månader och han har fortfarande issues vi jobbar på och han har jag haft sen december 2012 endast några dagar innan hans första födelsedag. JD 10 år har varit hos oss snart 3 veckor (bestämdes efter första veckan att han hade det bättre här så han skulle få stanna) och han har bott in sig helt fantastiskt redan. 

Försök planera ihop så du kan "testa" hunden innan köp. Testa promenad, ha dom att visa hur de gör vid hantering, visa vilka kommandon hunden kan, om hunden är van att vara i möbler eller ej, hur inkallning är ifall hunden skulle slita sig, och i allmänhet få känning för hur hunden är. Ibland känner man på momangen att man klickar, ibland kan man behöva betänketid och denna "uppvisning" kan hjälpa en att få bättre bild av hur hunden är. 

Besiktningspapper innan du kommer dit är en bra idé så du inte bara går efter ord. Gärna inte äldre än 7 dagar som på en valp. 

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Sealle
2015-05-17 18:33
#14

Öppnar den här tråden igen så jag inte behöver skapa en ny :P Hur ska man göra med försäkringen? Ska man behålla försäkringsbolag och bara "flytta över" försäkringen eller kan/ska man byta till det försäkringsbolag man tycker verkar bäst? Kan f.ö. säga att jag inte kan bestämma mig om Agria, If eller Folksam är bäst … Agria har vi till katten och jag tycker det är bra (speciellt att de inte sänker allt eftersom hunden blir äldre), men de är ju iof dyrast också. Tankar?

emilialinnea
2015-11-27 23:57
#15

puff

/Emilia

Upp till toppen
Annons: