Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4380 ggr
amandatherese
4/23/15, 10:04 AM

Sommarkängor

Hej! Undrar om det finns någon här som kan tipsa om ett par bra kängor som man kan ha sommartid utan att bli allt för varm? :) Eller ett par riktigt slitstarka gympadojjor :) Dem får gärna vara vattentåliga Tack på förhand ^^,

Annons:
amandatherese
4/23/15, 5:46 PM
#1

Ingen som kan tipsa om en bra sko som håller för hundträning, promenader och till vardags? :)

Sugar Mist
4/23/15, 5:47 PM
#2

Hört en del bra om goretex-skor men har själv ingen erfarenhet så det lämnar jag över till någon annan

-

JoannaLi
4/23/15, 6:02 PM
#3

Jag har ett par riktigt bra Salomon, lättviktskängor, och jag tycker att de andas bra så länge man har sockar på sig, samtidigt som de fungerar mycket väl på vintern. Helt sjukt nöjd med dem! 

Tyvärr vet jag inte vad modellen heter, men mina är svarta och rosa, men de fanns i svart och blått också. 

Tål vatten vette attan, men de är helt okej att ha på sig när de är blöta, tills det att man tar av dem och tar på dem igen.

Lavine
4/23/15, 6:12 PM
#4

Jag tycker också det är svårt, eftersom de har en tendens att bli för varma till slut i alla fall. Kan du tänka dig låga skor alltså? Jag har haft ett par Ecco, två gånger till och med, men andra gången var kvalitén klart försämrad och jag nötte upp dem väldigt fort vilket gjorde dem obekväma, så jag har inte köpt dem igen. Jag tror att det är de som heter Xpedition, de ser stabilare ut på bild i alla fall numera. (Men skulle du prova dem och tycka att de känns veka så är de nog det!) Annars faller jag mest för Salomon. De brukar ha bra terrängsulor. Jag har ett par vårkängor från dem nu, men de kommer att vara för varma i sommar, så jag kommer också behöva hitta något (jag kommer att kolla på det märket i första hand). Viking har vanligtvis bra och stadiga grejer annars. Om du hittar några bra så uppdatera gärna!

amandatherese
4/23/15, 7:57 PM
#5

#2 Ja jag har kikat lite men cet inte vilka man ska välja, haha :P #3 Har hört mycket gott om Salomon, har ett par vinterkängor från dem som jag är galet nöjd med men så svårt att hitta skor som funkar på sommaren.. Om du orkar får du gärna ta en bild på dina skor så kan jag ju se om jag hittar liknande i affären :D #4 Jag är ute efter ett par låga till dem vanliga promenaderna/till vardags och sen ett par kängor som jag kan ha till skogsturer osv då skogen här hemma då det nästan alltid är blött här :P Ska åka och prova lite skor när lönen trillat in, får hoppas att det kanske finns någon kunnig i butiken som har samma dilemma ;) Uppdaterar givetvis om jag hittar ett par grymma skor :D

JoannaLi
4/23/15, 8:00 PM
#6

#5 Jag kan absolut ta en bild på skorna! Nu är det ju dock så att den norrländska våren är här, och jag har även skorna som stallskor, så att eh… Lera. Jag ska borsta av dem så gott det går, men tja, there's only so much I can do. :D

Annons:
amandatherese
4/23/15, 11:20 PM
#7

#6 Haha absolut ingen fara, tror inte mina stallskor är mindre sketna än dina ;)

russin
4/24/15, 7:26 AM
#8

Ska man ha vattentätt så är det goretex som gäller och då blir allting för varmt tycker jag - men jag har alltid varma fötter😃

Älskar mina Haglöfs haikingskor (gympasko-modell) och har köpt ett par lika, fast i kängmodell. Haglöfs Ridge Mid Q GT heter dom. Dyra ja, men hittade på "rea" nyligen hos XXL. Underbart sköna och är i läder utan värmande foder, fast självklart blir det lite varmt ändå med Goretex.

amandatherese
4/24/15, 8:46 AM
#9

#8 Tack för tipset! Ja lite varmt får man kanske räkna med men just nu äger jag bara vinterkängor som klarar upp till -40 grader, haha :P Ska kika på skomodellen du nämnde :D

oh-la
4/24/15, 9:35 AM
#10

Jag har köpt ett par meindl-kängor för vandring/skogspromenader/funktionskängor för alla väder. Provade ett par haglövs också, och tyckte dom var sköna, sedan satte jag foten i en meindl… Funkar både som vinterkänga och sommarkänga, är helt underbara att gå i, vattentäta, andas… Största minuset är att dom är dyra, men jäklar vilka skor!!!

[Boo91]
4/24/15, 9:36 AM
#11

Dessa Blundstone kängor är ju klassiska. Kanske inte i det snyggaste laget men väldigt funktionella.  Hade ett par av dessa under mina 3 år på gymnasiet (gick naturbruk) och dom funkade i både skog, stall o ute på hundträningen även under sommarmånaderna. Lite dyra dock om man inte kan hitta några på rea kanske. 

http://www.naturkompaniet.se/blundstone-510

amandatherese
4/24/15, 9:46 AM
#12

#10 och #11 Tack för bra tips! :D Nu har jag mängder med märken att prova mig igenom nästa vecka ;)

Lavine
4/24/15, 9:51 AM
#13

#10 Vilka Meindl har du? Jag provade ett par Meindl Kansas och kände liksom: okej, jag tar aldrig av mig dem! Har inte köpt eftersom de kostar lite mer än jag tror att jag skulle ha riktigt behov för dem (men annars bra pris om de är så bra som jag tror, hittar för ca 1700 kr). Men du har dem på sommaren också alltså?

Annons:
oh-la
4/24/15, 10:31 AM
#14

#13, typ så jag kände ocks, mina fötter var i fothimmelen :P köpte Lappland lady Hunter GTX. Egentligen en jakthundar för snyggast, men den är stabil med högre skaft och funkar bra för vandring av den typ jag håller på dem, dagsturer. Provade också vakuum 2.0 GTX… Åter igen en halleluja moment för fötterna :P den har lågt skaft dock. För egen del hade jag svårt att välja nått annat när jag väl satt fötterna i dem… Provade billigare också, för dom är dyra! Men jag kunde liksom inte köpa nått annat. Jag använder mina året om. Dom andas verkligen och är lika sköna på vintern med dubbel strumpa. Använder dem jämt nu, även på kvällsrundorna på asfalt :P love them!

oh-la
4/24/15, 10:41 AM
#15

Jaktkänga för smygjakt :P även om jakthundar är snygga :p

amandatherese
4/24/15, 10:46 AM
#16

Jag bara måste prova ett par Meindl efter vad ni skrivit :D

Lavine
4/24/15, 10:48 AM
#17

#15 Haha! Tack för modellnamnen. :-D Ska nog prova lite.

russin
4/25/15, 8:33 AM
#18

#10 - jag har ett par Meidl oxå, men dom är inte lika sköna för mig som Haglöfs😃 Dock har jag problemfötter, så allting måste passa perfekt.

Det viktigaste är att prova sig fram, för alla har olika fötter 🙂

Lon@
4/25/15, 1:40 PM
#19

Jag gillar också Salomon, de passar mina fötter. Har haft dem både som hundskor och, när de var nya och inte så skitna, traskat omkring i London hela dagarna. De funkade suveränt till båda delarna, dock håller inte Gore-texet hur länge som helst. Har även haft Meindl, de kändes tunga i början men jösses vilken känga! Slängde dem nu när jag flyttade - då var de 10 år! Med infettning var de fortfarande hyfsat vattentäta. Det första paret jag hade började läcka ganska snart, Meindl bytte ut dem utan krångel trots att jag inte hade kvar kvittot. Nice!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

luckysheltie
4/25/15, 2:01 PM
#20

Jag har dessa från Reebok. Jättebra och tåliga, klarar en viss mängd vatten (vattentäta). Jag änvänder dem till vanliga promenader och till hundträning. Än har jag inte blivit för varm i dem, men jag har ju endast använt dem höst,vinter och nu vår. Sitter skönt och passar bra till det mesta.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
amandatherese
4/25/15, 2:46 PM
#21

#19 Sjysst även om du inte hade kvittot kvar :D Det är ju en hel djungel att hitta rätt skor till sina fötter, nästan svårare än att välja hundras ;) #20 Tack för tipset! Får prova ett par såna också, tycker du dem har hållit bra under den tiden du haft dem än så länge? :D

russin
4/25/15, 2:48 PM
#22

#19 - det allra viktigaste med goretex-skor/kängor är att impregnera (gärna impregnering med silikon) för att dom ska  behålla sin vattentäta förmåga. Som tips bara och gör det innan du använder första gången och sen för underhåll emellanåt.🙂

Det skiljer enormt mycket på hur lång tid man kan använda en goretex-skor innan den börjar sluta vara vattentät - och allting beror på om man impregnerar eller inte.

luckysheltie
4/25/15, 3:45 PM
#23

#21 Ja, det har de. Nu har dock ett av skosnöre fästena släppt på ena sidan. Och det är ju inte så konstigt eftersom att jag använde dem nästan hela hösten, delar av vintern och nu på våren. Men annars har de hållt jättebra.🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Upp till toppen
Annons: