Annons:
Etikettövrigt
Läst 997 ggr
Yuuuhanna
4/22/15, 4:03 AM

Röntga höfterna?

Vi har precis tagit en amstaffblandis på endast 18kg på prov. Hon har haft en tuff uppväxt, men om allt blir som vi hoppas så kommer hon att få bo kvar hos oss för evigt. Hon blir snart 3år. Vi har tänkt att arbeta med på DW, dogparkour och klövjeväska och ev. WP och lite allt möjligt. Hon är väldigt lättlärd och trevlig i psyket men har en del "bagage".

Vad brukar man/ vad rekommenderar ni; att man kollar upp. Hon är inte höftröntgad eller liknande utan bara undersökt av veterinär inför köp, där stod det bl.a. patella u.a. Men  vad innebär det när det bara är en "vanlig" hälsokontroll?

Jag har lite dålig koll på allt sånt här då jag bara haft en egen hund sen tidigare. Honom valde vi att höftröntga, men han väger också drygt 10kg mer än tiken. Bör vi röntga henne även om hon är mindre, oavsett vilken sport/ aktivitet vi tänkt träna, eller räcker det om man planerar att träna "tungt" med tanke på hennes storlek?


Annons:
Pyretstylee
4/22/15, 5:10 AM
#1

Ni bör röntga henne. Många amstaffar har ofta c höfter och det kan vara bra att veta i förebyggande syfte inför framtiden hur det ligger till.

Http://minfyrbenta.wordpress.com

[Wraith]
4/22/15, 5:40 AM
#2

Ja om ni vill att hon ska hålla länge så hade jag röntgat, så att man blir medveten om hur det ser ut och hur viktig det är att hålla hunden välmusklad och i bra skick. Om hunden visar sig ha hd-fel i någon grad så hade jag kontaktat någon duktig och kunnig och tagit råd om hur man ska träna och tänka.

Vet inte hur det är med ED, men jag hade nog röntgat det med om man ska hålla på med tyngre sporter.

Patella är knäskålarna, så om de är ua så sitter de på plats så att säga.

Majken!
4/22/15, 6:55 AM
#3

Jag hade struntat i att röntga hunden. Jobba på precis som ni tänkt göra med hunden, skulle den i framtiden visa någon slags krämpa så är det snarare då ni ska röntga. Allt förebyggande går jättebra att göra utan en bokstav på ett papper.

Wellcraft
4/22/15, 7:08 AM
#4

Jag föreslår att ni röntgar både höfter & armbågar, DW &WP kan ha sönder en hund med dåliga röntgenresultat rätt rejält.
Det blir även bäst om ni vill köra fullt ut.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Yuuuhanna
4/22/15, 9:18 PM
#5

Tack för alla svar! Men då vet vi lite mer hur vi ska tänka. Funderade också på om ögon eller dyl. kunde vara idé att kolla upp men sånt kanske man tar om man misstänker att hon skulle ha problem med det?

Höfter får det nog bli i alla fall, sen får vi se. Det beror ju mycket på hur hon utvecklas och hur motionen/ träningen kommer läggas upp.


Wellcraft
4/23/15, 8:34 PM
#6

#5 Jag tycker ni ska köra både hd/ad när ni ändå är igång, och ögonlysning är inte heller fel, samt diverse andra rasbundna sjukdomar.
Personligen så skulle jag gjort det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: