Annons:
Etikettaktivering
Läst 3398 ggr
Epicwill
2015-04-21 09:52

Tränade WP, blev kallad djurplågare.

Igår kväll var jag ute och körde weight pull med min hund. Kastrerad Jack russell terrier - shih tzu på 4 ½ år. Vikt 7-8 kilo.

Jag håller på mycket med klickerträning och tricks, lydnad, långa promenader, bollkastning, godis i boll som han får jobba för att få ut, dog parkour osv. Och han är i riktig bra form, bra kondition och välmusklad.

Iallafall så har jag precis börjat med weight pull. Och han älskar det, blir pepp då han hör klinget av kättingen då man tar fram den och ser så nöjd och tillfreds ut då man berömmer honom då han drar.

Igår hände det dock något oväntat. Vi var nästan hemma, bara en bit kvar på vägen innan vi skulle svänga in på stigen upp till lägenheten. Och då svänger en bil in på kanten och en äldre dam kommer fram och är chock. Hon säger att hon haft hund sedan 70-talet och anklagar mig för djurplågeri. Hon säger att om jag är det minsta djurvän så tar jag av Blade som han heter, selen så han slipper dra. Sedan började hon ta en massa kort och så att hon skulle anmäla mig. Var faktiskt ganska obehagligt måste jag säga. Till er som håller på med weight pull - har detta hänt er någon gång? Och om det har, hur har ni försvarat er?

Filmen är på oss då vi tränar parkour för några dagar sedan.

Annons:
CaptainBunchie
2015-04-21 10:29
#1

Jag håller själv inte på med wp, men jag kan tänka mig att det är för Weight Pull är ganska "nytt". Om men inte vet vad det är så kan man väldigt lätt se det som djurplågeri (tänk ur en äldre dams perspektiv, som aldrig har hört talas om weight pull och dess innebörd, klart människan blir upprörd).
WP är väl en sådan gren som lätt kan gå över gränsen med fel ägare, där hunden drar alldeles för tungt och egentligen inte vill m.m.

Men i rätt utövning så är det som vilken annan utövning som helst. Det är väl i princip att muskla upp hunden som om den skulle dra en släde, förutom släden.

Sen kan jag tänka mig att rasen du har spelar lite roll in i detta också, i och med att små raser ofta ses som små knähundar. Och reaktionen hade möjligtvis blivit ändrad om det var en Rottweiler eller dylikt, då dessa och liknande hundar tränas som vakt och annat liknande "grovjobb".

Eftersom din hund verkar tycka det är en kul grej och uppenbarligen så överanstränger du inte honom, så har du inte gjort något fel över huvud taget och behöver inte ha någon skuld.
Om du möter denhär kvinnan igen kan du ju disskutera med henne att det är en sport precis som vilken annan och hänvisa till SWBA, WP i F eller dylikt och att de som håller på med sporten är väldigt mån om sina hundar då det är viktigt med bra kost, träning och rätt utrustning.

Somsagt tränar jag inte WP själv eller är egentligen inte insatt öht, men detta är iallafall vad jag ser och vad min åsikt ligger.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Epicwill
2015-04-21 10:58
#2

#1 Bra skrivet, håller fullt med!

Kallaterrier
2015-04-21 11:19
#3

Jag håller inte på med weightpull men vi cykeldrar ibland och jag har emellanåt mött människor som tittar på mig som om jag vore den värsta människan i världen som "tvingar" min terrier att dra stora mig på cykel. Det är för att de inte förstår vad man håller på med, det är en kunskapsbrist från deras sida, det har ingenting med dig att göra. Så länge din hund är pigg, stark och glad är allt lugnt!

bustjejen
2015-04-21 11:34
#4

Jag har tyvärr ingen koll alls på WP, men jag måste ändå säga vilken härlig film och käck hund!

Hoppas du får bra svar från någon annan hur du hanterar sådana tråkiga anklagelser.

wingren
2015-04-21 11:54
#5

Tycker att #1 skrev väldigt bra, annars är mitt tips om du skulle träffa på någon mer otrevlig typ att vara sjukt påläst, till gränsen på överdrivet. Människor tror lättare på att man vet vad man gör om man kan olika begrepp och termer inom något (i detta fall WP). Så börja snacka om olika viktklasser, "kättingsorter", olika specialselar och släng gärna in några engelska uttryck också. Fattar dem inte vad du säger så är det svårt för dem att argumentera ;) 

(Pappa gör så ibland när någon liten moppepojke skryter och är dryg, då drar han till med några meningar "expertutlåtanden" och då blir dem antingen tysta eller står med tappad haka ;) haha.) Hoppas iaf du ska slippa fler otrevliga främlingar eller att dem frågar dig vad du gör istället för att komma med anklagelser om något dem inte kan :)

Epicwill
2015-04-21 11:58
#6

Tack för svaren, värmer att höra. Mitt samvete är lättat!🙂

Annons:
Epicwill
2015-04-21 11:59
#7

#4 tack 😂

fridarebecka
2015-04-22 10:59
#8

Ser ett WP-pass för hund på samma sätt som jag ser ett gympass för en människa, och inte är det farligt så länge man tränar på en nivå som är lämplig för sig själv.

Jag hade frågat damen på vilket sätt hon anser att det är plågeri att träna något som hunden tycker är kul, som dessutom håller hunden i form och minskar risken för framtida slitage på lederna. Länkar ett inlägg här under från Weightpull i fokus som jag tycker är bra :)

http://weightpull.ifokus.se/articles/4dcfe83cd4ebea6d6b00fad7-tankvart-for-oss-som-haller-pa-med-wpdw?discussions-1

Mischa
2015-04-23 18:36
#9

Det är inte säkert att du ser röken av henne mer, och skulle hon göra något av saken så lär det inte leda någon vart, möjligtvis att hon själv begår brott om hon skulle publicera bilderna utan ditt samtycke. Det finns en del som anser att en hund inte skall behöva anstränga sig i onödan, vilket är att förmänskliga och projicera sin egen lathet på hunden. Damen var också ytterligare ett bevis på att erfarenhet inte är samma som kunskap, det hade ju inte skadat att ifrågasätta dig istället för att ta bilder. På tal om att bli anklagad, jag fick höra att jag inte var en djurvän av en kränkt gubbe för att jag nonchalerade hans taxvalp.

≧◔◡◔≦

TjockaBerta
2015-04-23 19:02
#10

Det går inte att beskriva hur arg jag skulle bli om någon började fotografera mig. Starkt av dig att ta det lugnt trots den väldigt obehagliga situationen. Jag tror inte att det blir någon anmälan. Du har inte gjort något fel, tvärt om.

>>>Malum domesticum<<<

Wellcraft
2015-04-23 20:27
#11

Funderar också på en sak.
Ett scenario, en utställningslabbe med dressyrlänk som ständigt drar i kopplet och släpar runt på sin ägare, ingen ovanlig syn.
Detta ses självfallet inte som djurplågeri.

Men en välkontrollerad sport, med ergonomisk utrustning och enormt hänsyn till hundens fysiska förmågor är djurplågeri ..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: