Annons:
Etikettdebatt
Läst 3754 ggr
Sealle
2015-04-20 20:44

Blandrashundar - Bra eller dåligt?

Jag är lite nyfiken på vad allas åsikter är om blandrashundar. Är det bra eller dåligt? Vad finns det för fördelar och nackdelar? Spelar det någon större roll om man köper en blandrashund eller renrasig hund om man inte har utställnings- eller avelsambitioner? 

Själv har jag inte jättemycket åsikter om ämnet, jag är nog lite skeptisk då jag inte vill stödja oseriös avel, men jag har ingenting emot blandraser i sig. Vad tycker ni? 🙂

(I detta fall innebär blandrashund en hund som består av minst två olika raser. Tänker alltså inte på oreggade hundar eller "renrasiga" hundar utan stamtavla).

Annons:
Honestyisdead
2015-04-20 20:50
#1

Finns många trådar om det. Testa gärna sökfunktionen  :)

Sealle
2015-04-20 20:56
#2

#1 Jag är bekant med sökfunktionen, men senaste tråden jag hittade var den här från 2010 så tänkte att det inte skadade med en ny. :)

Honestyisdead
2015-04-20 20:59
#3

När jag söker på blandrasavel får jag fram en från i år. Kan tyvärr inte länka.

Cireea
2015-04-20 21:01
#4

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honestyisdead
2015-04-20 21:02
#5

#4 Precis :)

Sealle
2015-04-20 21:03
#6

#3 #4 Om det är den så tycker jag inte riktigt den handlar om samma sak. Blandras javisst, fast jag är intresserad av folks åsikter framför huruvida det är olagligt eller ej (som jag tolkade det som att tråden handlade om) 🙂

Annons:
Kallaterrier
2015-04-20 21:16
#7

Det finns för det mesta mest nackdelar om det inte handlar om prestationsavel. De hundar som används till blandrasavel är i mindre utsträckning hälsokontrollerade än renrasiga hundar, de är mer sällan mentalt beskrivna än renrasiga så man har svårare att ha koll på det som man får. Det är svårare att följa släktled bakåt om hundens släkt inte är registrerade i SKK. Om man kan få kanonexemplar? Javisst, men det är ett större vågspel. Även om man inte tävlar eller ställer ut så ställer taskig mentalitet och dåliga höfter till det i vardagen.

Honestyisdead
2015-04-20 21:39
#8

Jag ser inga fördelar med att stödja blandrasavel.

Lord Vulcan
2015-04-21 09:01
#9

Blandras upplever jag som friskare i många fall. (Dock långt ifrån alla) Har inga åsikter om man ska eller inte ska stödja blandrasavel. Min kom till genom en "olycka".

bustjejen
2015-04-21 09:38
#10

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på medveten och kontrollerad blandrasavel och blandraser med massa olika raser i " bara för att lilla Tussan vill bli mamma och pappa Lurven är så söt".

Jag har själv en blandras, en cockerpoo, men hon är uppfödd genom medveten blandrasavel i ett par generationer.  Jag stödjer hellre en frisk blandrasavel än en sjuk renrasavel, men när det kommer till ogenomtänkta blandningar så är jag definitivt mot det.

Honestyisdead
2015-04-21 09:44
#11

#10 Du kan ju inte jämföra sjukt mot friskt. Alla med vett väljer ju frisk.

bustjejen
2015-04-21 09:52
#12

#11 Eftersom det föds upp hundraser med andningsproblem och dylikt, tex Engelsk bulldogg och det finns gott om köpare till dessa, så  är det tyvärr inte alltid så.

jenmjao
2015-04-21 13:20
#13

#12 Kolla t.ex på schäfer så ser du att det finns "friska linjer". Tror det var #11 syftade på. Klart man väljer en frisk blandras framför en sjukrenras, men varför då inte köpa en frisk renrasig? Där man faktiskt kan se och nästintill "garantera" sig en frisk hund med tanke på föräldrarnas höfter, leder, armbågar, knän m.m kan/ska (enligt mig) vara kollade. Blandras kan du aldrig få garanterat frisk eller sjuk, du kan inte se så mycket bakåt och du kan inte veta vad som kommer härnäst.

Annons:
Dumpuck
2015-04-21 14:20
#14

Vad gäller friskheten så är det en myt många blandrasavlare använder sig av, en blandras är alltså inte friskare än en renrasig. 
Bara första kombinationen kan man säga är friskare då det positiva slår ut det negativa, men därefter kommer allt negativt in igen. Men då gäller det att den första kombinationen är mellan två rena också, exempelvis där hanen är gråhund och tiken jämthund. Men att avla vidare på dessa avkommor kommer alltså inte att ge något friskare hundar än ursprunget då allt rasbundet kommer tillbaka.

Honestyisdead
2015-04-21 14:47
#15

#13 precis!

bustjejen
2015-04-21 14:57
#16

#13 Jag tycker givetvis att man ska stödja en frisk avel. Dock är det svårt att säga att det finna garantier även om föräldradjuren är röntgade och kontrollerade. I mitt svar så syftar jag framför allt på raser där man har avlat fram ett utseende som gör att hunden får en förkortad livslängd, eller att den mer eller mindre får andnöd av att bli lite andfådd. Jag menar inte att blandrashundar är friskare generellt, men det finns vissa raser i renrasaveln som har gått för långt. Likaväl som blandrasaveln går för långt i väldigt många fall. Korkade människor finns tyvärr på båda sidor.

SuperLimm
2015-04-21 18:38
#17

Hundarna har jag inget emot, bara deras ägare och de såkallade uppfödarna av blandrashundar. Jag har träffat alldeles för många oseriösa ägare av blandrashundar men visst har jag fördomar mot dom också. Hundarna har jag inget emot. Aveln däremot borde förbjudas många gånger anser jag.

Mvh Linn

[Hönan]
2015-04-21 19:46
#18

Jag förstår faktiskt inte detta behov av att välja läger när det kommer till denna fråga. En hund är en hund och det finns både bra och dåliga exemplar bland både renras och blandras - säkert lika många bra/dåliga i båda. En bra hund kan ockdå bli dålig hos fel människa. En hund kan också vqra exemplarisk att jaga med med värdelös att valla med och tvärt om. Det enda som är intressant är att köpa en hund som passar för det ändamål man önskar och har det lynne o sätt som man vill ha. Och gibrtvis att man känner att man inte stödjer ngt man inte tycker är bra. Sen kan vi alla mltas och respektera varandras val oavsett ras/er och ingen behöver ifrågasätta, tycka eller dömma någon annan.

Upp till toppen
Annons: