Annons:
Etikettdebatt
Läst 2498 ggr
wingren
2015-04-20 16:44

Kastrering för-/nackdelar

Vill höra massa åsikter om kastrering. Har varit emot det ganska länge, just för att många gånger görs det "bara för att" eller för att "hunden blir lugnare och mer lätthanterlig". MEN nu har jag kommit till den punkten att jag faktiskt överväger det.. Jag är enormt splittrad i den här frågan och skulle vilja ha så många åsikter och argument som möjligt. Jag är medveten om att en kastrering kan förstärka osäkerhet, rädsla etc men just det tror jag inte blir ett problem då min hund är på och positivt till allt och väldigt orädd. Problemet han har märktes extremt tydligt i torsdags när vi var på en 2-timmars kurs. Han kunde inte koncentrera sig alls, lyssnade inte, ville inte ens leka/kampa eller apportera vilket han älskar. Han bara sprang efter en kastrerad hanhund HELA TIDEN. Han gnällde och pep konstant i två timmar sedan fick vi sätta honom i bilen medan vi skulle fika och gå igenom några teoretiska moment. I vanliga fall beter han sig inte alls så, har nästan bara tränat med okastrerade hanhundar och det går hur bra som helst. När han har träffat en tik blir han helt konstig, ofokuserad, gnällig och rent ut sagt jävlig. Det är så otoligt jobbigt för man märker hur dåligt han mår utav det med :/ När han träffat någon tik (efter träningar) har han till o med kissat inne :/

Snälla hjälp mig bena ut lite för- & nackdelar, slå hål på myter osv. Mowgli (nämnda hunden ovan) tycker agility är superkul men det går ju inte om han får frispel :( Ska till kursen igen på torsdag och jag bara mår dåligt över det, var så taggad förra gången och så gick det sämre än sämst. Usch.

Annons:
fridarebecka
2015-04-20 16:59
IceTee
2015-04-20 17:14
#2

Min pojkvän hade problem med sin hund (ofrivilliga utlösningar) så han gjorde en kemiskastrering då det inte är permanent, och han kunde kolla hur hunden mådde som kastrerad. Efter att ha gjort det några omgångar så har han/vi bestämt oss för att göra en permanent kastrering Har för mig att det var veterinärens förslag att göra så till och med! (Det här började innan jag kom in i bilden, så lite fel kan jag ha haft)

Medarbetare på Skor iFokus

CissiD
2015-04-20 19:01
#3

Det finns mycket åsikter om kastrering. Men jag tycker det låter som om du borde börja träna oftare med kastrerade hanhundar och tikar. Det är ju inte så konstigt att han beter sig annorlunda när han inte är van och fått lära sig hur man ska bete sig runt dem. Visst är det jobbigt men att hoppa till kastrering direkt innan att ens försökt träna bort problemet tycker jag är fel. 

I övrigt är jag inte direkt emot kastrering det finns ju flera fördelar för hälsan. Däremot finns det ju även flera saker som kan gå fel vid en operation och ge hälsoproblem. Jag är inte insatt i exakt vilka det är utan har bara läst lite lätt om kastrering själv då det inte är aktuellt för oss som läget är nu. 

Om du själv varit emot att kastrera så tycker jag du ska försöka träna bort problemet först. Se till att utsätta hunden för att träna och vara kring tikar och kastrerade hanhundar. Börja självklart inte med löptikar förrän han faktiskt är lugn och kan koncentrera sig kring dem i vanliga fall.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

bell
2015-04-20 19:57
#4

Jag tillhör dem som är för kastrering en hund som man vet aldrig ska avlas på varför ska den ha en könsdrif? Är lite för mycket hästnörd i botten tror jag ;) Men annars är det som de redan sagt träna träna träna och hoppas att det inte blir någon tik som löper på kursen. Så ni hinner bygga upp samspelet innan det är dags för det.

jenmjao
2015-04-20 20:13
#5

Du skulle kunna köra kemisk kastrering för att testa?

wingren
2015-04-21 11:30
#6

Han fyller två år i maj. Han var kemisk kastrerad när vi köpte honom i sommras men tycker inte det verkar som det blivit någon skillnad.. dock svårt att säga iom att han var väldigt understimulerad när han kom till oss. Men vad jag förstod det som är att en kemisk kastrering bara gör så att spermierna blir "värdelösa"? Eller det påverkar även sexdriften, humöret, hormonerna etc? Han var hos uppfödaren ett litet tag före ägaren bestämde sig för att sälja honom, och då var han helt galen på hennes tikar så då kastrerade dem honom kemiskt men han höll på lika mycket ändå och mådde pyton och åt inte för det hade han ju inte tid med utan han skulle upp o rida osv, så min mamma fick vara hundvakt för att han inte blev lugnare utav det :/ 

Jag kommer givetvis öva och försöka träna bort det först men jag vill vara ute i god tid som man säger, detta är absolut inget beslut jag skulle ta i en handvändning. Jag vill höra lite åsikter före jag kollar upp fakta och med vetrinär osv.

Annons:
Lon@
2015-04-21 11:35
#7

Fast i den åldern sprutar det hormoner ur öronen på dem, jag skulle tränat samt avvaktat tills han har "landat" hormonellt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

wingren
2015-04-21 11:45
#8

Hur länge ska det spruta ur honom då? ^^ När vet man när han är klar med det? Så man inte tar ett felaktigt beslut eller så

russin
2015-04-21 12:21
#9

En hanhund brukar ha landat vid 2-3 års ålder och lugna ner sig betydligt vad gäller tonårshormoner. Före dess skulle inte jag kastrera.

IceTee
2015-04-21 13:00
#10

En kemisk kastrering sänker testosteronet och sänker sexdrift och allt! Annars hade det kallats sterilisering istället

Medarbetare på Skor iFokus

Dumpuck
2015-04-21 14:29
#11

Vill bara påpeka att en kemisk kastrering inte alltid går att använda som en förhandstitt på den eventuella kirurgiska kastreringen, detta då många är helt annorlunda med den kemiska mot för vad de blivit med den kirurgiska.

Epicwill
2015-04-21 14:40
#12

Själv tycker jag att man ska kastrera hunden om den inte ska användas till avel, då den blir mycket mer tillfreds med sig själv och lätthanterligare, inga tjuvparningar mm. För mig är det ett självklart val.

russin
2015-04-21 21:25
#13

#12 - kastrering är ingen universallösning och inte alla hanhundar blir mer "lätthanterliga" eller mer "tillfreds" med sig själv.

Annons:
jenmjao
2016-05-12 19:04
#14

Jag har en hanvalp just nu, 15veckor. Och en tik 5år, jag tänker kastrera min hane för att inte få valpar, om det inte finns bättre alternativ? Min tik kommer löpa, mina vänners tikar kommer löpa och grannarna som bor på mitt loft har tik som löper. Det känns som det enda alternativet. Skriver för att jag undrar om det är den enda lösningen?

Fisherling
2016-05-12 21:11
#15

Jag tycker att man ska vänta tills hunden är 2-3 år. (2 år för små hundar, 3 för stora.) Hunden borde få landa kroppsligt och mentalt innan man kastrerar. Då ger man uppfödaren viktig information om hur exteriören och mentaliteten blev. Blev hunden för hög? För lång? För liten? Fungerar hunden i vardagen när det är löptikar runt omkring? Om man kastrerar tidigt går all den informationen förlorad. 

Vi kastrerade alldeles för tidigt. Han är en unghund mentalt. Får spunk, klarar inte av för många intryck, vi kan inte ha speciellt höga krav i träning och han blir trakasserad av varenda hanhund och kan inte säga ifrån själv. Han blev alldeles för stor för en Labbe och har ett felvänt öra. Han går dock inte lätt upp i vikt och har fin päls, så där slapp han två biverkningar iallafall..

jenmjao
2016-05-12 21:14
#16

#15 Tack för svar, så jagh ska vänta tills min tiks nästa löp? och testa hur han är emot henne? tillrättavisa? Stänga ute honom? stänga ute henne? Jag vet inte.. Kemkastrera?

Fisherling
2016-05-12 21:23
#17

#16 Jag kan inte säga vad du ska och inte ska göra.

Dock vet jag många som har både intakta tikar och hanar i samma hem utan att det är något problem. De hålls åtskilda under löpet och sedan är allt som vanligt igen. Jag tror nästan att hanhundar som växer upp med tikar lär ha enklare att lära sig veta hut och leva på som vanligt när de löper. Det är såklart bara en teori, men det känns som att det skulle vara så.

Jag tycker att man måste veta om en hanhund som landat mentalt kan leva normalt med löptikar i närheten. Kan hunden inte det utan slutar äta, ylar och gnäller konstant eller får liknande, svåra beteendestörningar så anser jag att man både bör kastrera och informera uppfödaren om dessa beteendestörningar, så att denne kan avla bort från dessa.

Upp till toppen
Annons: