Annons:
Etiketthälsa
Läst 3906 ggr
[Forest]
4/19/15, 8:02 PM

Överviktig labrador 4-5 år gammal (ej våran)

Jag möter ofta en som är ute o går med en mycket fet labrador, åldern gissar jag på men vet att han ska vara i samma ålder som Enja om jag inte minns helt fel, så max 5 år är hunden. Det är supertrist att se hunden mycket fet och ägaren måste ge hunden en del gott eftersom han ser ut som han gör. Vad hade ni gjort i mitt läge? Erbjudit ägaren promenadhjälp? Eller ringt ett samtal för anmäla detta och hoppas på att det ringer ett par klockor hos ägaren? Eller låtit det vara? 

Tyckte hunden såg stel ut nästan halt ut :-/

Annons:
Frida B
4/19/15, 8:08 PM
#1

Först hade jag pratat med ägaren på ett väldigt försiktigt sätt några gånger, och erbjudit min hjälp, föreslagit ett bättre foder och allt det där. Lyssnat h*n inte efter några gånger hade ring och anmält dem anonymt, för att det som du säger ska ringa några klockor.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VildaVittra
4/19/15, 8:10 PM
#2

Man blir lätt hemmablind när det gäller sina djur, så jag brukar vänligt/humoristiskt påpeka om ett djur ser lite väl kraftigt ut, som exempel till hunden att "Nu har du väl ätit lite för mycket påskgodis?" eller vänligt till ägaren att "Jo, jag vet att det är lätt att bli hemmablind, så jag tänkte påpeka för dennes skull att din hund är lite väl kraftig numera".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sealle
4/19/15, 8:14 PM
#3

Tycker definitivt att du ska prata med ägaren först. Mitt tips är att du börjar hälsa/småprata med ägaren några gånger först så att du inte första gången du pratar med människan "attackerar" hen för att den inte tar hand om sin hund som hen "borde". Nu tror jag iof att du är en trevlig människa, men folk blir väldigt lätt defensive, man vill ju helst inte höra (speciellt inte av en främling) att man inte gör det bästa för sin hund 🙂 Lycka till!

[Forest]
4/19/15, 8:28 PM
#4

Ägaren är äldre, och dom har en som går ut med hunden som påpekar att hunden är fet. Jag vet att dom ger skapligt foder men allt annat är  mindre bra, deras tidigare hundar har blivit övergödda. Jag får se om jag kan erbjuda lite promenad hjälp och försöka få in lite om att är dom måna om hunden så måste dom tänka på vad han får att äta utöver hundmaten. (han får godis varje kväll, stora ahlgrens bilar, gissar mig till att han får en del annat fika gott med) 

Jätte bra tips ni kommit med :) 

Kan säga att man kan inte ringa och göra en anmälan anonymt, testa det i höstas. Ringer man så får man uppge sitt namn. Men man kan skapa ett "påhittat" mejlkonto och göra en anmälan anonymt :)

Maleficum
4/19/15, 8:47 PM
#5

#4 Gör en liten lista med "gosaker" och visa tex att 1 köttbulle för hunden är som att du äter si och så många köttbullar tex. Liknande denna http://www.hillspet.com/images/en-us/img_petFitTreatTrans_500_en.png Kan vara lite lättare att ta till sig.

Sen kanske ta upp att livslängden avsevärt förkortas när hunden är fet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

bell
4/20/15, 9:20 AM
#6

#5 Nu hör ju inte detta hit alls men har du någon mer sån omvandlingstabell 🙂 Den såg himla spännande ut! 

#4 Du verkar vara inne på ett bra spår, Lycka till 🙂

Annons:
Maleficum
4/20/15, 9:31 AM
#7

#6 Tyvärr inte. Har försökt hitta fler såna (såg att de hade en annan variant hos veterinären med hund på ena sidan och katt på andra, har för mig jag plocka en men kan inte hitta den nu tyvärr).

Ett annat tips jag hört är att säga till ägaren att ta en påse och sen lägga det de tänkt ge till hunden i påsen istället (utom hundmaten då) och sen se hur mycket det faktiskt blir på en dag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sealle
4/20/15, 9:53 AM
#8

Kan f.ö. säga att om det är så illa att man tänker anmäla personen så kan man gott stå för det och ge sitt namn :) Imo.

Em_
4/20/15, 12:01 PM
#9

Ibland funkar det att rekommendera alternativ till onyttigt godis, typ byta ut ahlgrens bilar mot ett par klickar älgfärs. Lite "finare" delikatesser kan vara lättare att sälja in om ägaren är av den sorten som vill unna hunden saker. 

Övervikt belastar lederna, frågan är om man verkligen gör hunden en tjänst genom att ta extra långa promenader någon gång ibland om ägaren ändå inte är med på en strikt diet.


[tk1971]
4/20/15, 12:08 PM
#10

Jag är i samma situation, med den skillnaden att jag känner ägaren (lite). En gammal labrador, groteskt fet, släpar sig fram och vill helst inte gå ut, långa klor, päls som lossnar i tovor - allt skvallrar om att den hunden mår inte bra. Ja, vad gör man? Jag är inte i den situationen att jag kan komma med påpekanden. Det bästa vore förstås att låta hunden somna in, men sånt kan man ju inte säga.

Ärligt talat vet jag inte ens varför den här personen har hund.

[Forest]
4/20/15, 2:55 PM
#11

10 denna hund är ju så ung att avliva den är inte riktigt målet men att ägaren kanske ser till att hundar tigger och man får helt enkelt sluta ge skräp, han  var smalare för 8 månader sen. Att gå långpromenader är inte det jag heller planerat in utan mer att få in en fot och prata med dom. Hunden är jätte trevlig glad labbe :) Jag ska luska lite vad man kan göra det lutar mer åt att erbjuda hjälp och 4 kom med bra tips på godis det kan jag ge då jag gör redan till våra egna små fisar. 😉

[Forest]
5/15/15, 11:51 AM
#12

Kan meddela att hunden besökte en veterinär och där fick dom order om banta hunden 20 kg, så nu är den på bantningskur bara hoppas att dom lyssnar på orden.  Veterinären hade vart ganska så arg då hunden är smällfet  🤫

Lon@
5/15/15, 4:55 PM
#13

Åh shit, visserligen har jag jaktlabbe och det är ju skillnad på storlek och benstomme - men min tik väger lite drygt 21 kg. De ska alltså banta bort en hel Nikka…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Cahira
5/15/15, 5:46 PM
#14

Jag hade sagt "Skulle ni vilja ha hjälp med att motionera hunden? Ni har en jättefin hund och jag skulle gärna hjälpa er att få ned vikten på honom lite om ni skulle vilja det så ni kan behålla honom längre."

Vi vet inte om de tagit hunden till veterinären, eller om hunden har problem med sköldkörteln. Men att erbjuda motionera kan man göra. Bli promenadkompis eller ta hunden på promenad åt dom om de har svårt för det själva.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
5/18/15, 11:42 AM
#15

13 Han är jätte fet, gissar på normalvikten är kanske 20-25 kg idag ser han ut som en fyrkantig limpa med öron😕

14 dom har vart hos veterinären och order vart banta hunden, 20 kg ska bort. Det är ingen ide att ut o gå i dagsläget med han längre sträcka nu, han har ont i tassar och går illa. Detta är pga vikten. Jag ska hjälpa dom när hunden gått ner 7 kg har jag sagt, då med gå lite promenader efter vad jag anser han klarar av. Idag tas korta promenader för spara på benen så mycket som möjligt. Inget annat fel på hunden, ägarna har matat honom med en massa skräp som människogodis,kakor mm

Em_
5/18/15, 11:50 AM
#16

Bad och simning kanske kan vara något?


TjockaBerta
5/18/15, 11:53 AM
#17

Åh fy vilken övervikt. Stackars vovve. Hoppas att de lyder veterinären nu.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
5/18/15, 8:04 PM
#18

16 kanske det, det får ägaren och veterinären komma fram till jag lägger mig inte i mer just nu.

Em_
5/19/15, 4:22 PM
#19

#18 Jo, jag förstår det, jag tänkte mer om det finns vatten ute i närheten om du ändå tar ut hunden sen :)


[Forest]
5/19/15, 8:17 PM
#20

19 tyvärr så får inte hundar bara i våran lilla sjö, ingen aning om han gillar bada :P Bra ide var det ändå 😉

Annons:
VildaVittra
5/19/15, 9:10 PM
#21

#20 Det har jag mycket svårt att tro att det är möjligt att sätta regler mot. Allemansrätten är ju inte helt lätt att komma runt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
5/20/15, 8:40 PM
#22

21 jaså, konstgjord sjö är det, inte är den stor heller. Skyltar finns runt sjön att hundar inte får vistas vid badplatsen. 🤔

[Nalle-]
5/20/15, 10:14 PM
#23

Tänkte skriva att det kan ju finnas anledningar till att hunden är överviktig, tex att den är sjuk eller går på sådana mediciner att det är väldigt svårt för ägaren att hålla hunden i gott hull. I sådana fall kan det ju vara rätt hårt att göra en anmälan, känner tex en person som fick en anmälan på sig om hennes väldigt magra hund - men den hunden hade problem med njurarna eller någonting liknande och ägaren tyckte såklart att det var jättejobbigt att få en anmälan mitt i eländet. 

…men såg sedan att hunden varit hos vet och att de sagt att hunden måste gå ner så mycket som 20 kilo, det låter ju som en grovt överviktig hund! Hoppas ägarna fick sig en tankeställare :)

[Forest]
5/21/15, 10:09 AM
#24

23 Oja det är klart det kan finnas orsaker till varför den är fet som sjukdom o mediciner. Så det var bra att det togs upp.  I din bekants fall så var det lätt att bevisa orsaken till att hunden var underviktig då det fanns sjukdom och orsak. 

Oja nu är det slut med mata kakor och människogodis ;)  4 kg har han gått ner 👍

Cahira
5/22/15, 1:38 AM
#25

Hejja!! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ellen89
5/22/15, 6:58 AM
#26

Vad bra! 🙂

bell
6/26/15, 6:07 AM
#27

Nyfiken hur går det nu med "bantarhunden" :) Härlig start lät det som iallafall fall

Annons:
Upp till toppen
Annons: