Annons:
Etiketthälsa
Läst 6550 ggr
Ellenfyrkant
2015-04-19 18:35

Bästa tillskottet för leder?

För några år sedan var det glucosamin för hela slanten. Nu har det kommit så mycket; MSM, grönläppad mussla etc. Vilket är mest effektivt? Eller är det bästa att kombinera? Någon som ger tillskott och tycker att det fungerar/ inte fungerar? Hur viktigt tycker ni att det är att underhålla hunden med detta?

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
[Raubtier]
2015-04-19 18:38
#1

Vet att min syster ger foder med glucosamin och lägger till tabletter som är grönläppad mussla. Vet ej till 100% men hennes leonberger har blivit lättare i sina steg och inte alls lika stel som jag ser det! 🙂

Wenniz
2015-04-19 18:54
#2

Vi ger blå eller grönläppad mussla till vår tik med taskiga leder, hon har blivit mycket bättre upplever jag i alla fall. :) Hon är inte "lättare" i stegen men är inte alls lika stel. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Ellenfyrkant
2015-04-19 19:23
#3

Kan det förlänga tiden med goda leder om man använder det förebyggande, eller är det verkningslöst på unga djur?

Mvh Ellenfyrkant

russin
2015-04-19 19:56
#4

Glucosamin brukar ofta kombineras med MSM eftersom MSN hjälper mot inflammationer som lätt uppstår vid t ex artros. Så absolut är det en bra kombo.  Även kondroitin finns ofta i dessa blandningar. Grönläppad mussla vet jag personligen för lite om för att uttala mig, men vet andra som använt med bra resultat (kombo med glukosamin, msm, grönläppad mussla mfl ämnen)

#3 - att ge dessa preparat förebyggande har ingen effekt. Den enda jag skulle i så fall skulle ge "förebyggande" åt är den som egentligen redan har fått artros men inte visat symptom än - och med det menar jag den äldre hunden. Många gamlingar (både djur och människor) får lite åldersartros och där kan det hjälpa även om man inte sett symptom. Till ett friskt ungt djur är det bortkastad.

Maleficum
2015-04-19 20:05
#5

Vi ger Cartrophen (spruta) till labben (11 år i år, hon har spondylos) och hon blir alltid mycket piggare efter en ny dos. Min inneboende hund (13 år i år) åt något pulver (minns inte vad) och senare glucosamin men när vi gick över till Cartrophen till honom också blev han som valp på nytt! 

Man börjar med fyra sprutor med 5-7 dagars mellanrum och sen påfyllnadsdos mellan 1 gång i månaden till var 6e månad (beroende på hund).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lon@
2015-04-19 20:35
#6

Vad är egentligen skillnaden mellan glucosamin och grönläppad mussla? Många tillverkare och även de som ger det till sina hundar menar att grönläppad mussla främst är bra för att den innehåller glucosamin - samtidigt har många preparat en kombo av de två. Jag blir lite förvirrad…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Ellenfyrkant
2015-04-19 21:23
#7

#4 Jag har en sheltie som blir 8 i år. Han är pigg som en mört, hänger med på cykelturer etc. Jag har sett att han är lite stel första 3 stegen när han reser sig upp efter att ha legat ned på golvet. Annars aldrig något. Ingen som på något vis alls verkar smärta honom, bara jag som noterat. Men jag tänker också att jag själv också är stel första 3 stegen om jag legat ned. Denna hund har beräknat på normal ålder för rasen antagligen ca 5 år kvar att leva. Är detta ett fall du anser är vört eller bortkastat att ge tillskott redan?

Mvh Ellenfyrkant

Maleficum
2015-04-19 21:27
#8

#7 Börjar han bli stel skulle jag nog börja testa ge något preparat. Min inneboende hund brukar vara helt okej på sommaren när det är varmt men stelare när det är kallt ute, men även när han verka helt okej (följer med på allt och är ofta mycket pigg) märktes ändå står skillnad när han fick något för lederna. Han har alltid varit pigg för sin ålder och många tror inte han är så gammal som han är men han blev som en valp när vi börja behandla och vill leka (vilket han aldrig varit speciellt förtjust i).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

NinniH
2015-04-19 21:39
#9

Min 4-åriga tik med D/1 gav jag tidigare grönläppad mussla kombinerat med MSM, då hon kunde se lite lätt stel ut speciellt vintertid. Jag gick för ett tag över och ger Athlet istället (även det från Svenska djurapoteket), då det utöver grönläppad mussla och MSM även innehåller lite extra boost. Jag upplever helt klart skillnad, även fast hon mest visade väldigt små tecken på stelhet! 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

FridaR
2015-04-19 22:48
#10

Jag ger Glyco Flex och det fungerar väldigt bra! Den innehåller både glukosamin och grönläppad mussla.

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Cahira
2015-04-20 03:06
#11

Jag har kört på glukosamin och omega 3 och märkt stor skillnad när jag tagit hand om hundar som var stela. Omega 3 smörjer lederna inifrån och vissa använder laxolja till sina hundar för detta men jag punkterar bara en kapsel och sprayar över maten och tycker det fungerar bra. Glukosaminet har vi haft i tablettform också och jag har krossat dom med en mortel och haft över maten också. Har tack och lov bara behövt ge till glupska hundar med god aptit och vet inte om det fungerar på kräsna hundar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Turast
2015-04-20 07:35
#12

Tyvärr kan jag inte komma med vad jag tycker är bäst och varför, då jag bara provat glucosamine med grönläppad mussla på min unghund. men det fungerar bra för oss :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

russin
2015-04-20 10:41
#13

#7 - Med tanke på att jag själv har artros och är stel (och det gör ont) de första stegen, så absolut tycker jag du ska ge honom tillskott. men jag tycker även du ska kontakta en ortoped för att få veta var hundens problem sitter och hur mycket problem den har. Hundar är fenomenala på att dölja smärta och 8 år är ingen ålder på en sheltie.

När min förra hund började gå mer och mer sakta på promenaderna - dock utan att halta, så kollade jag upp henne. Det visade sig att hon hade grav artros på båda armbågarna och på båda knäna. Med andra ord ont och halt runt om, men dolde det väldigt mycket.

Annons:
Upp till toppen
Annons: