Annons:
Etikettbeteende
Läst 2608 ggr
rasmussonsara
2015-04-19 10:46

Går era hundar också passgång?

Min tik går väldigt ofta passgång på promenader, är nyfiken på hur vanligt det är bland hundar att göra det. Går era också i pass eller är dom klockrena travare? ;)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Annons:
zakkris
2015-04-19 10:49
#1

Min tik gör likadant, i skolan fick ja lära mig att ca 70% av hundarna går pass, men vissa större raser kan gå trav. Mindre brukar passa då detta inte tar så mycket energi :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Kallaterrier
2015-04-19 11:15
#2

Nej, hon passar inte, hon travar.

SuperLimm
2015-04-19 11:40
#3

Min tik passar när jag går för långsamt enligt henne och hon vill gå fortare men inte dra i kopplet. Annars travar hon när vi går ensamma.

Mvh Linn

reckon
2015-04-19 12:06
#4

Passgång är ingen normal gångart för en hund och bör inte viftas bort med förklaringen att hunden "bara är lat".  Läs inläggen av reverse i den här tråden: http://hundar.ifokus.se/discussions/54f61e2dce12c44be10007bd-passgangare

Turast
2015-04-19 13:22
#5

Passgång kan vara tecken på smärta. 

Min hund passgick när han hade problem med armbågarna, nu gör han bara det ibland om vi går långpromenader på ca 4,5 h och det tror jag är för att spara energi då han bara gör det i slutet. Men skulle han göra det dagligen skulle jag kolla upp det. 

Så jag skulle kolla upp din hund så att den inte har ont någon stans

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

zakkris
2015-04-19 16:09
#6

Vi alla verkar fått olika information om detta, jag har fått veta min information av veterinär. Men diskuterar inte vidare detta mer.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Perly
2015-04-19 16:43
#7

Här travas det fint, kan bli ett par steg pass vid lek där fokusen ligger högt i synfältet men annars uteslutande trav. :)

Alltid Oavsett

Linnea
2015-04-19 17:31
#8

#1 Skulle 70 % av alla hundar gå passgång? Titta gärna på hundar du möter, hur många går verkligen passgång? Har hört att vissa raser av naturen går passgång men jag vet inte om man ska tro på det. De flesta jag sett som gått passgång har sett ut att ha haft ont vilket också ofta är fallet. Även hästar (raser som inte är passgångare av naturen) kan gå passgång pga ont i ryggen. Många räkschäfrar går passgång och de har ofta rygg/höftproblem.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Wenniz
2015-04-19 18:57
#9

Min Whippet travar på i mitt gå tempo, min husky måste jag gå väldigt fort med för att hon ska gå rent eller mera sagt trava, men om jag har henne i lina eller rullkoppel så rör hon sig alltid i trav utan problem, som jag upplever det behöver hon mer "rum" för att kunna gå rent. Sedan är hon en hund som har problem med leder eftersom hon är en äldre skadad hund men hon har inte ont trots att hon grisepassar när jag går för sakta. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
[Forest]
2015-04-19 20:23
#10

Nej ingen går passgång här 3 små hundar av rasen pudel. Vad jag har läst och pratat med veterinär om passgång är snarlikt detta http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/passgang

Skulle någon av våra hundar ta till passgång så hade vi uppsökt veterinären just för att dom inte går passgång innan, så det är inget att vifta bort anser jag.

Maleficum
2015-04-19 20:24
#11

Min mosters hund har alltid gått passgång sen han var valp (alltså helt naturligt för honom) speciellt när man går lite långsamt. Men han har väldigt kort rygg och långa ben (blandras) så ska han trava normalt måste han antingen ta ganska korta steg, trava på snedden eller trampa sig själv så jag förstår honom.
Hans pappa passar när han blir trött (i slutet av långa promenader) eller när han blivit spänd i ryggen (ofta efter att hans knä krånglat) eller om man går riktigt långsamt (i dem fallen går han över i normal trav bara man ökar farten lite).
Går man riktigt långsamt så kan min labbe passa stundtals (har hon också alltid gjort för hon tycker det är jobbigt att gå långsamt)  annars travar hon på fint även nu när hon blivit äldre och faktiskt har problem med ryggen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: