Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1291 ggr
rasmussonsara
4/19/15, 10:45 AM

Det går inte att få kontakt vid störningsmoment!

Jag har en tollartik på 5 år, hon är familjens första hund & pga det har mycket gjorts fel från början. Mitt absoluta mål är att kunna ha henne lös, men i dagsläget är det långt bort. Hon är lydig & följer mig så länge det inte finns något roligare att göra. På promenader går jag mycket i långlina just för att träna "fritt" utan att vara lös. Men så lite som en doft kan bli mycket roligare & det blir som hon stänger av & stänger ute mig. Det enda som kan fånga tillbaka uppmärksamheten (för det mesta) är hennes boll som hon (tyvärr) är besatt av. Den vill jag inte heller använda eftersom hon som sagt är lite besatt av den. Jag vill verkligen ha hjälp med hur jag ska träna henne att se mig som flockledaren, den som är roligare än allt annat - oavsett om det är en annan hund, en hare eller ett doftspår. Utan störningsmoment lyssnar hon jättebra men med störningsmoment stänger hon allt annat ute. Hur ska jag göra?

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Annons:
Majken!
4/19/15, 10:50 AM
#1

Klart du ska använda bollen om det är vad som motiverar din hund. Lek in ett kommando som används varje gång ni leker med bollen och använd det sedan i skogen.

zakkris
4/19/15, 10:53 AM
#2

Dels brukar tollare vara svåra att få att gå lösa. Det jag skulle tycka du skulle göra eftersom hon är 5år och ni erkänner fel, hitta en tränare som kan tollare eller en uppfödare som kan mycket lydnadsträning och få hjälp med henne på de sättet.  Ni kommer säkert behöva jobba tillsammans med någon som kan visa er vad ni kan göra annorlunda :) Inte det billigaste kanske men klart de som kan ge bäst resultat :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Kallaterrier
4/19/15, 11:19 AM
#3

Precis som Majken säger, kör med bollen som belöning vid inkallning och när hon är lös. Du behöver inte använda den vid något annat tillfälle förutom vid de situationerna. Du har ju ett guldläge med en sådan belöning! Vill hon inte släppa, ha två bollar och byt med henne och belöna henne varje gång hon byter så behöver ni inte bråka om bollen. Till slut fattar hon nog att hon får tillbaka bollen även om du lånar den ett tag.

Majken!
4/19/15, 12:25 PM
#4

#3 Att vi fortfarande efter alla dessa år är rörande överens 😉

Kallaterrier
4/19/15, 12:30 PM
#5

#4 Det måste bero på att vi är så kloka 👍;)

rasmussonsara
4/19/15, 9:03 PM
#6

#2 i dagsläget då jag är studerande & utan stor inkomst är det tyvärr inte ett alternativ.. har haft det som tanke länge men då pengarna inte räcker till har det inte blivit av tyvärr..

#1 & #3 hon har inget problem med att släppa bollen, utan gör det gärna för då betyder det att någon kanske kastar i väg den & hon får hämta den igen ;) det blir inget negativt då eftersom hon är så besatt av den, att hon stänger av omvärlden & bara fokuserar på bollen i stället för att fokusera på kommandot & det hon faktiskt gör? Hon kan alltså stå läääänge & titta på förrådsdörren där bollen ligger efter att vi varit ute & lekt, kommer ihåg flera timmar att det är där den ligger.. ;)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Annons:
Upp till toppen
Annons: