Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 4773 ggr
Hiro
4/18/15, 7:28 PM

Lära in markering

Hej! Jag undrar om det finns några bra ideer hur jag lär in markering på min hund som inte innefattar att ett koppel ska vara inblandat?

Jag skulle vilja ha frysmarkering där hon fryser i kroppen som mål när hon ska markera dofkällan hon hittat, några tips? :)

Annons:
Ambrose
4/18/15, 11:48 PM
#1

Klicker. Eventuellt sätt doften på något synligt så att de har något att "frysa på". Lär in det vid sidan av… vad det nu är du ska ha det till… lägg inte in det i orginalövningen förrän det sitter 100%. I början kan du visa doftkällan. Spelar ingen roll att hunden faktiskt letar rätt på den själv. Börja inne i samma miljö. När det sitter fint där så byt miljö. När du belönar så "droppa" beköningen på källa så att den "kommer från" källan. När grynderna sitter i nya miljöer så kan du bötja låta hunden leta upp doftkällan som i början är enkelt utplacerad. Så att de äver färknippar det i kedjan. Sedan kör du olika miljöer med detta. Därefter börjar du minska ned synintrycket av doften.. kan ev göras tidigare i övningen med. Känn dig för. Hur veroende ör hunden? Tillslut kan du lägga in markeringen i orginalövningen :) Detta är hur jag har jobbat med liggmarkering på spårföremål.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hiro
4/19/15, 9:07 AM
#2

Ah okej det är typ det jag fått höra tidigare fast i koppel…

Ett litet problem min tik blev typ skendräktig, blev rädd för träning och började koppla klicker till obehag så jag håller på att typ klicka in henne igen…

Saken med min hund är att hon kan i princip hitta vad som helst var som helst bara hon vet vad hon ska söka efter, jag har tagit en tepåse som hon fått sniffa på, stoppat undan den och sedan frågat var den varit så han hon börjat söka efter den där jag visat område och hon hittar ganska snabbt.

Jag funderar dock hur jag ska få henne att inte vilja ta föremålet då det är vad hon är van, när jag gjort tidigare har jag använt ordet "belöning" (samma princip som klicker ljudet) och hon får godis (leksak är inte bra för henne i en sån här situation) och har hon flyttat sig från platsen frågar jag var den var så får hon hitta den igen (oftast bara ställa till sig)

oh-la
4/19/15, 9:17 AM
#3

skulle passivt lockande kunna fungera? ta en leksak som är väldigt värdefull och dingla framför näsan på henne. när hon gör en ansats att ta den plockar du bort den och sedan dinglar du den framför näsan på henne igen. tillslut kommer hon förhoppningsvis att bjuda på en frysning på leksaken för att det inte finns så mycket annat att göra, ge henne då leksaken och belöna. när hon inte längre gör ansatser att ta leksaken från dig kan du lägga den på golvet och göra detsamma, plocka bort den om hon försöker ta den, ge henne den om hon fryser på den. tillslut kommer du förhoppningsvis ha en hund som fryser på belöningen tills du ger henne den, vilket i sig blir en belöning. testa att göm leksaken och be henne söka, haar ni tränat ordentligt kommer hon förhoppningsvis frysa på den gömda leksaken. efter det kan ni placera leksaken med något annat hon ska söka på, därefter plocka bort leksaken. förhoppningsvis har det gett ett beteende i söksammanhang som hon  förstår.

Hiro
4/19/15, 12:56 PM
#4

Jag har en hund som är tränad på att inte röra leksaker eller godis utan ett varsågod och stirrar mig i ögonen tills jag gör det så det är tyvärr inget alternativ

Upp till toppen
Annons: