Annons:
Etikettövrigt
Läst 3802 ggr
Hildgrim
4/15/15, 9:24 PM

Passning vid löp?

Jag har ett dilemma och vill ha råd. Jag ska snart börja på ett nytt jobb som ligger långt ifrån vilket innebär att jag kommer pendla och totalt vara borta 12h/dag. Eftersom det bara är en provanställning så tänker jag inte flytta dit i nuläget.

Jag har löst det med hundpassning. Min hund hämtas och lämnas av ett superbra dagis men hon kommer behöva vara ensam hemma 2-3 timmar på eftermiddagen. Detta är såklart inte optimalt men jag har inte dåligt samvete eftersom jag vet att hon får mycket aktivering under dagen och ändå vill sova ett par timmar innan vi hittar på något.

MEN sen är det det här med löpet (som brukar vara ca 3 veckor). Hur ska jag lösa det när hon inte får vara på dagis? Dagis är jätte schysst och kan erbjuda hundrasting två gånger per dag istället. Men övriga tid kommer hon alltså vara ensam hemma. Och med tanke på att jag är borta 12 timmar känns det inte speciellt schysst.

Har ni tips på hur jag kan lösa detta? Jag har inga släktingar eller vänner som kan hjälpa till. Tror ni det går att fixa någon tillfällig dagmatte bara för dessa veckorna? Finns det ens någon som kan tänka sig passa en hund 13h/dag? :O Eller ska jag låta henne vara ensam hemma med två rastningar? Det kommer bara röra sig om ett löp under hela provanställningen.

Annons:
Rafflan
4/15/15, 9:29 PM
#1

tyvärr tror jag dem flesta dagmattar också har hundar så då tar dem nog inte heller löphundar. Och din hund kommer inte dö av det så som tillfällig lösning tycker jag det är okej även om det inte är optimalt :)

hannaj98
4/15/15, 9:32 PM
#2

Det beror på. Jag tycker ofta att jag ser folk i tonårstiden som vill hitta ett bra sätt att tjäna pengar på som erbjuder sig att passa folks hundar. Men det beror ju på om du känner att du kan lita på någon tonåring som du knappt känner. Beror på hur din hund är också. 

Men jag hade inte velat lämna min hund 12 timmar med bara ett par promenader emellan.

[Tilde]
4/15/15, 9:33 PM
#3

Jag har passat en hund i löp trots att vi har en hanhund (som dock inte alls är intresserad av tikar). Finns nog folk som inte har något problem med det :) Här i Danmark har vi en sida som heter Dogwalk.dk där man kan hitta personer att passa sin hund. Kanske finns något liknande i Sverige?

hannaj98
4/15/15, 9:34 PM
#4

Kan tillägga att min hund tycker det är väldigt jobbigt att vara ensam hemma. Men om din hund tycker att det är okej och hon får hyfsad långa promenader emellan så kanske det fungerar. Det är svårt att veta utan att känna din hund.

crimson
4/15/15, 9:34 PM
#5

Tror det går att hitta! Sen finns det ju dagis som tar in löptikar, bara att de har dem i annat rum än de andra hundarna.  Sen så är det ju inget större problem med löptikar för de flesta andra tikar, kastrerade hanar och vissa okastrerade hanar som är well-adjusted blir inte helt överkåta i löptikar. Du borde kolla runt lite, se om du kan hitta någon som kan ta hand om henne de veckorna :) Sen är det inte världens undergång om hon får vara ensam hemma med 2 rastningar heller.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Rafflan
4/15/15, 10:06 PM
#6

Jag skulle aldrig våga lämna min löptik till någon som har okastrerad hane om jag inte känner personen jätte bra… könsdriften hos vissa hanar kan få dem att göra saker man inte trodde dem kunna, tex öppna grindar/dörrar eller liknande så dem kan ta sig in till tiken…

Annons:
Ambrose
4/15/15, 10:29 PM
#7

Du kan ju alltid fråga dagiset om de kan tänka sig att ge din hund någon typ av enkel mentalaktivering på en av promenaderna? Godislet, spår, balansera på stockar.. lite trick träning etc.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
4/15/15, 11:06 PM
#8

Jag har dagmattar och daghusse om vi behöver det är äldre pigga pensionärer som erbjudit att vara hundvakt om det skulle behövas dom är utan hund och alla har haft hundar genom åren. Så visst finns det dom som kan vara dagmatte utan ha egen eller andra hundar. Sätt upp lite lappar är mitt tips, annars så bör väl rasterna vara okej det är ändå kort tid dom löper.

JonnaCecilia
4/16/15, 12:01 AM
#9

Tänkte också på nån pensionär i området, kanske en granne skulle kunna ta hand om henne eller liknande?

Hildgrim
4/22/15, 5:07 PM
#10

Det går nog att hitta någon tillfällig hundpassare. ;P Men ett problem är ju att man inte riktigt vet när löpet drar igång och då är det svårt att boka in passare. Min hund är redan nu en månad "försenad" med sitt löp.

Min hund har inga problem med att vara ensam. Hittills under löp har hon fått vara hemma själv och att dagiset kommer och går med henne två gånger per dag. Men då var ju inte mina dagar lika långa.

Men jag antar att jag hade vågat ha henne ensam ett par dagar med passning tills dess att jag hinner bestämma något med en hundpassare? Även om man har någon på g så är det ju inte säkert att denne kan passa precis just när löpet drar igång. Eller om löpet drar igång på morgonen när man precis ska åka till jobbet.

[Forest]
4/25/15, 8:42 PM
#11

10 Jag tror hon överlever den korta tiden hon löper med att hunddagiset  kommer hem och tar ut henne för promenad. Visst trista dagar blir det men det handlar om kort period 😉

Flöffo
4/26/15, 5:54 PM
#12

Ifall du bor i närheten av Göteborg finns det ett dagis som heter Koppla av där de tar emot löptikar (de tar bara emot tikar och kastrerade hanar) 🙂

//Flöffo

Sugar Mist
4/26/15, 6:20 PM
#13

#12 Det dagiset rekommenderar inte jag till någon, min erfarenhet av det dagiset går att läsa här i inlägg #7

-

Annons:
Flöffo
4/26/15, 8:06 PM
#14

#13 Oj. När var detta? Har själv praktiserat där under två veckor och både personalen och hundarna var trevliga och verkade seriösa. Jag hade praktik i ungefär 5 timmar (ganska kort dag) och mycket av tiden hade jag inget särskilt att göra. Det enda dåliga jag kan komma på om dagiset var att någon av personalen rökte, men det var utomhus när inga hundar var ute. 

Hehe, förlåt för Off topic TS 😊

//Flöffo

Sugar Mist
4/26/15, 8:14 PM
#15

#14 Jadu, personalen rökte när dom var ute med hundarna och det är ju inte ok. 

Vintern 2013 och samma föreståndare än, samt vissa som jobbade då jobbar än, så nä, jag är inte alls ett fan av det dagiset alls.

-

Flöffo
4/26/15, 8:34 PM
#16

#15 Jaha, vad tråkigt. 😕 Tjejen jag hade som handledare hade arbetat där i 2 år, men jag träffade även chefen ibland och hon verkade snäll. Har dock aldrig varit på några andra dagis så har inte så mycket att jämföra med.

//Flöffo

Sugar Mist
4/26/15, 8:40 PM
#17

#16 Haha chefen var värst, kritiserade mitt val av ras och försökte samtidigt fjäska in mig till att gå kurser där, är inte alls fan utav det dagiset alls.

-

Flöffo
4/26/15, 8:54 PM
#18

#17 :/

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: