Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3042 ggr
Ronja&Ila
2015-04-15 09:55

Från tre till fyra?

Ska akut ta in en väns hund i min flock, under lite tråkiga omständigheter. Tills en bättre lösning kan ordnas. Något ni har att tipsa om? Inte de optimala känns det som då jag har en valp på 5,5 månad. Tänkte gå en promenad med denna hund själv först, få in en känsla över hundens signaler osv. Sedan ta in mina hundar och gå en tills det känns bra. En ung goldenhane på 7 månader. Alltså väldigt nära min egen valp i ålder. Tips mottages gärna.

Annons:
[Forest]
2015-04-15 10:37
#1

Jag har ingen erfarenhet alls med ta in unghund när man har unghund/valp redan men tror inte det ska vara svårt för hundarna. Du har ökat din flock och tror säkert du vet bäst hur det underlättar för hundarna. Har dom träffas innan? 

Du verkar ha bra planer jag skulle försöka att gå ensampromenader för träningens skull med var o än men själva långpromenader tas gemensamt om du tar det med dina tre o denna är van att traska längre promenader? Det är så olika vad folk anser om gå längre promenader i den ålder jag anser väl att en 7 mån ska klara av att röra på sig lite ;) Hoppas allt går bra och att din vän får bra lösningar och kan ta hem sin hund inom kort tid. Lycka till med alla :)

Ronja&Ila
2015-04-15 10:50
#2

Hunden kommer inte kunna återgå till sin ägare de närmsta 6 månaderna. Kan själv tycka att hunden kanske skulle må bäst av omplacering. Just nu har hunden hattat runt dag för dag senaste två månaderna i panik och därav börjat med lite sämre beteenden. Personligen tror jag hunden behöver trygghet och stabilitet. Jag har inte träffat hunden de närmsta månaderna så har ingen riktig uppfattning om hur han är allas. Vilket gör mig lite osäker, samtidigt som jag är rädd att jag tar på mig alldeles för mycket. Det enda jag vet är att den som har hunden nu , knyter upp den i ett hörn och lämnar den så. Vilket inte känns som en särskilt bra utgångspunkt. Jag hoppas på att den kan finna stöd och trygghet i mina vuxna hundar och deras utstrålning. Tycker själv jag har en stabil flock, därför blir jag lite orolig hur det nu kommer rubbas och påverka mina egna hundar .

fridarebecka
2015-04-15 11:52
#3

#2 Med tanke på det du beskriver så skulle jag vara noga med hundarnas egentid  även framöver, speciellt unghundarnas, så du får en chans att forma båda unghundarna som du vill ha dom utan att de ska påverka varandra med negativa beteenden.

Jag förstår att du är rädd att balansen i din flock ska rubbas, men kanske är du och din flock vad goldenhanen behöver :) Förhoppningsvis så finner han lite lugn bland dina hundar och tar efter de äldres beteenden. Håller tummarna för er!

Cahira
2015-04-15 12:32
#4

Jag skulle ta med den individ som du tvekar mest över för en lekstund och se hur de klarar av varann. Man känner rätt fort om det känns positivt eller överväldigande/negativt/utmattande. 

Avstå om magkänslan tvekar är mitt råd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ellen89
2015-04-15 15:42
#5

Lycka till :)

[Forest]
2015-04-15 20:52
#6

Oj det låter inte så roligt att hunden har flaxat och inte kommer kunna bo med ägaren på så lång tid. Jag hoppas allt går bra jag tror säkert att dina hundar tar detta bra, visst det kommer kanske rubbas en tid i början. Men se till att ta egentid för att få träning på var o en.

 Nyfiken fråga har ägaren din vän pratat med sin uppfödare hur läget är tänkte ibland kan det finnas köpare som är lovande via dom och kanske det skulle underlätta att få det via uppfödaren det tipset om sälja/omplacera hunden. 

Lycka till med allt :)  och jag hoppas att ägaren tar sig en funderare.

Annons:
Ronja&Ila
2015-04-15 22:37
#7

Tror knappast att hon tagit upp det med uppfödaren. Skulle säkerligen skämmas över sin situation. Går endast att få tag på två gånger i veckan , 30 min åt gången. Vilket gör det svårt också. Tack allihopa för era tips! Han kommer på Fredag så ska bli intressant hur situationen utvecklas! Ska göra en uppdatering senare

Ronja&Ila
2015-04-15 22:37
#8

Tror knappast att hon tagit upp det med uppfödaren. Skulle säkerligen skämmas över sin situation. Går endast att få tag på två gånger i veckan , 30 min åt gången. Vilket gör det svårt också. Tack allihopa för era tips! Han kommer på Fredag så ska bli intressant hur situationen utvecklas! Ska göra en uppdatering senare

[Vanilla~]
2015-04-28 16:13
#9

Hur har det gått? 🙂

[Forest]
2015-04-28 22:09
#10

Undrar med hur det går 😃

Upp till toppen
Annons: