Annons:
Etikettraser
Läst 5570 ggr
[Naturen]
4/14/15, 11:39 AM

RasHjälp!

Hej alla fina!

Jag har ingen aning om vilken ras jag ska köpa när det är dags. Jag är väldigt förtjust i den Norska Lundehunden och har läst mycket bra om rasen men jag är ändå lite osäker då jag vill ha en hundras med mycket "Will to please" och jag gillar inte att den har lätt till skall. Så jag tänkte be er om hjälp. Jag kommer att köpa en hund om några år när jag har pluggat upp mina betyg osv och det kommer att bli min första egna hund. Vi har haft två hundar i familjen men den ena var väldigt osäker och rädd för allt. Jag tänkte skriva lite om vad jag söker i en hund: 

*Den ska vara lättlärd. *Frisk. *Ett måste är att den ska klara av stark kyla eftersom att jag älskar vintern och är ute mycket då.  *Jag är inte så förtjust i hundar som är "fluffiga" alltså har mycket päls, jag förstår att det inte passar så bra ihop med att jag vill ha en hund som klarar av kyla men det måste väl finnas korthåriga hundar som kan vara ute på vintern? *Jag vill inte ha en hund som har jakt i sig och vill jaga. Jag vill kunna ha med min hund på ridturer och ha den lös.  *Helst inte så mycket vakt. *Jag vill inte ha en hundras som är så reserverad men ändå inte en hund som älskar allt och alla.  *Jag vill träna lydnad och hundparkour men det skulle även vara kul att prova på lite allt möjligt.  *Jag vill ha en hund som är i ungefär samma storlek som en Norsk Buhund och Mellan Schnauzer. *Jag vill även ha en hund som klarar av att ta det lugnt vissa dagar.  *Jag vill att hunden ska gå bra ihop med andra hundar och djur. (Jag vet att det är en träningssak men vissa hundar har ju svårare för andra hundar av samma kön.)

Jag kommer att gå långa promenader i skogen med hunden och träna mycket men vi kommer också ligga i soffan och mysa. Vissa daga så kommer vi att ta det lugnt bara eftersom att jag har Asperger och vissa dagar är fulla med ångest så då skulle det vara skönt med en hund som kan ligga tätt intill en och mysa. 
Hundar har alltid varit Allt för mig, ända sedan jag var liten så har hundar varit mitt största intresse. 
Om jag har glömt att skriva något eller om ni undrar något så är det bara att fråga. 

Ni får ha en fortsatt trevlig dag. Mvh Naturen. 

Annons:
axa
4/14/15, 11:43 AM
#1

Mellan eller kungspudel tycker jag passar toppen till din beskrivning, raka pälsen och sätt en kappa på den.

amandatherese
4/14/15, 11:45 AM
#2

Min första tanke var rhodeishan ridgeback, dem är ju något större än det du söker men kanske kan vara något att läsa lite om iallafall? :)

[Naturen]
4/14/15, 11:46 AM
#3

#1 Jag har faktist funderat på puden men tvekade pga att folk sa att mellan och kungspudeln har jakt i sig och så var var inte så säker på det där med kylan men jag ska läsa mer om dom. Tack för tipset!:)

luckysheltie
4/14/15, 11:48 AM
#4

En sheltie eller finsk lapphund skulle nog kunna passa? Dock så har väl båda en tendens att skälla och lapphunden kan ha jakt men annars tycker jag att de passar bra in på dina krav. Båda två raserna är jättehärliga om man hittar en bra kennel med stabila hundar.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Naturen]
4/14/15, 11:53 AM
#5

#2 Dom har jag faktist inte tänkt på, ska absolut läsa mer om dom. Men hur är det med kyla då? Dom ser ju ut att inte klara av kyla så bra.:) #4 Jag tycker faktist att dom har lite mycket päls men jag ska läsa om dom ändå.:)

CissiD
4/14/15, 11:56 AM
#6

Nu har jag ingen koll alls på norska lundehunden så kan inte säga något om den tyvärr. Är det några av sakerna du kan tänka dig tumma lite på?

Många saker går ju att träna bort/in. Så ja börjar med att rekomendera min egen ras. Lancashire heeler. 

Det är goa hundar som älskar att följa med överallt och hitta på det du vill hitta på. Rasens storlek varierar men hanarna blir ca 30 i makhöjd och tikarna 25 men som sagt det finns mycket mindre och några högre med. Så något mindre än lundehunden- De har lite jaktlust eftersom de är vallhund och gårdshund. De behöver inte valla för att må bra utan mer åt aktiv sällskapshund men har tidigare vallat kor. 

Jaktlusten går att träna bort då den inte är jätte stark . Den orkar följa med på allt och är svår att trötta ut med motion. Pälsen är bra och de flesta klarar sig bra utan täcke. Jag satte på täcke på min när de började bli ner mot 10 minusgrader men han hade säkert klarat sig utan om ja inte varit så mammig och frös själv. Men som i de flesta raser så kan de ju variera mellan individer också. Men de flesta av de hundar jag träffat har älskat snö och vintern. De kan ha lugna dagar utan problem men säger inte nej till aktivering.  Det med andra djur är ju mycket uppfostring har en i rasen som har en kanin som bästa vän medan andra hade velat äta den till frukost. Så det är en vanesak. 

Ojoj nu blev de en lång text. Hoppas du hittar rätt ras!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
[Naturen]
4/14/15, 12:06 PM
#7

#6 Tack för ett bra svar! Det jag funderar på är om man kan ha med dom när man rider, jag tänkte så att dom inte vallar hästen? Jag vet inte så mycket om rasen annat än att dom är jätte fina så jag ska läsa mer om dom.:)

Sealle
4/14/15, 12:15 PM
#8

Tänkte bara slänga in att man kan alltid sätta på hunden ett varmt täcke innan man går ut på vinten så den håller sig varm och torr längre. Det är ett lite lättare alternativ än att hitta hundraser som klarar kylan endast utifrån deras päls :)

Ang. det du säger om att du vill ha en hund som vissa dagar bara kan ta det lugnt pga din aspbergers så skulle jag rekommendera att du tar en hund ur grupp 9 eftersom de är rena sällskapshundar och oftast inte klättrar på väggarna om de en dag "bara" får kortare/lugnare promenader och inte så mycket mental stimulans. Sen vill jag bara tillägga att även när du har dina "ångestdagar" så måste hunden ändå ut och promeneras var sjätte timme, men det vet du säkert redan eftersom din familj haft hund 🙂 Lycka till i rasletandet!

CissiD
4/14/15, 12:16 PM
#9

De har inte speciellt stark vall i sig så med lite träning är det inga problem att ha den med sig när man rider. Det enda är väl träna bort så det inte blir harjakt mitt i ridturen. Men som sagt det är en träningssak det med. De är väldigt lätta att träna och tar snabbt till sig det man vill. Jag lägger in en länk till rasklubbens sida så kan du läsa mer om dem. 

http://lancashireheeler.se/index.php/om-heelern/livet-med-en-heeler/

Det är bara att fråga om det är något du undrar över.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Naturen]
4/14/15, 12:23 PM
#10

#8 Självklart så kommer jag att gå ut med hunden dom dagarna men kanske inte lika långt som andra dagar. Jag har kollat lite på Bichon Havanais i grupp 9 men har läst att dom inte klarar av kyla så bra även om man har täcke. Tack för ditt svar.:) #9 Tack för länken, ska in och läsa där nu.:D

MsSofieG
4/14/15, 1:36 PM
#11

Kanske Eurasier? Visst de är fluffiga hundar men tycker de passar in fint på resten av din beskrivning på hund :)

JonnaCecilia
4/14/15, 2:34 PM
#12

Tänkte också på Eurasier. Fluffiga är de ju men det är ju ingen svårskött päls och bra med underull på vintern! Obs för att vissa hundar (hrm mammas Eurasier) inte har läst rasbeskrivningen och därför har missat att de inte ska ha så mycket jaktlust! Men han är nog undantaget som bekräftar regeln ;) i övrigt är han väldigt go och trevlig hund, mamma cyklar med honom typ varje dag så rida ska väl gå bra :)

Lon@
4/14/15, 3:21 PM
#13

Ridgeback har rätt stor jaktlust, inte så värst mycket will to please och är heller inte den borna vinterhunden även om man givetvis kan slänga på den ett täcke. Känner mig rätt tveksam över om den skulle passa TS.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
amandatherese
4/14/15, 4:01 PM
#14

#5 De rhodeishan som jag träffat har inte haft några problem med kyla men det kan väl vara från individ till individ som med allt annat :) Skulle du få en individ som är frusen så finns det ju mängder med tecken eller overaller ^^,

Sugar Mist
4/14/15, 4:02 PM
#15

Sätter du på den ett varm täcke/overall och vill se dig om efter en liiite större hund kanske en dalmatinertik vore något?

-

amandatherese
4/14/15, 4:03 PM
#16

Har tyvärr inte träffat så många själv men man får ju skapa en egen uppfattning, annars är det ju bara till att skippa rasen och kika vidare :)

Wellcraft
4/14/15, 4:09 PM
#17

Västgötaspets

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

IngridSvensson
4/14/15, 5:59 PM
#18

Norsk lundehund passar in väldigt bra på din beskrivning. Min hane har rätt mycket "Will To Please". De är inte mer självständiga än många andra hundraser som SKK beskriver, eftersom de var avlade för att samarbeta med sin förare. Det går ha de lös på ridturer, träna olika hundsporter och ha de lös i skogen utan att man måste nöta på inkallning tills man blir blå.

Så det enda som den faller på är lätt till skall, men det är likadant med västgötaspets, sheltie, finsk lapphund etc. …


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[Naturen]
4/14/15, 9:05 PM
#19

Jag har nu läst om RR och en sån tror jag inte att det blir. Och om Eurasiern har jag läst mycket om men jag är faktist inte så förtjusta i dom. #15 Dom är ju jätte fina men dom fäller ju så mycket haha, men jag ska iallafall läsa mer om dom. Tack för ditt tips!:) #17 Jag vet faktist inte så mycket om Västgötaspetsarna men jag ska sätta mig och läsa om dom nu. #18 Det var faktist mig du skrev med för ett tag sedan i PM hihi. Jag såg förresten att du har startat en tråd i Hundparkour med Eyvind, jag kommer absolut att följa tråden! Tack så jätte mycket för alla svar allihopa! Fortsätt att tipsa!:)))))

IngridSvensson
4/14/15, 9:20 PM
#20

Jajust det var ju du ju! :) ja precis, vad kul! :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
amandatherese
4/14/15, 9:27 PM
#21

#19 Hoppas du finner vad du söker ^^, Har tyvärr inga andra raser i tankarna som jag tror skulle kunna passa in på de flesta av kriterierna :P

Katti
4/15/15, 12:08 AM
#22

Lapsk vallhund låter som klippt och skuren för dina behov tycker jag! http://slk.nu/?p=10

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

VildaVittra
4/15/15, 3:07 AM
#23

Varför inte en västgötaspets? Det låter nämligen som att den rasen är exakt det du söker då de inte gillar jakt något vidare, men gärna lydnad, agility osv och så är de ju framavlade för vårt klimat. Den är dessutom inte speciellt stor. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
4/15/15, 3:42 AM
#24

Om du är ljudkänslig så rekommenderar jag inte sheltie, papillon, västgöta eller spets. Jag vet ju inte hur din asperger eller ångest är men ville ändå inflika det. Vill även inflika att många korthåriga raser (typ pinscher) har problem med kyla och sönderfrusna öron så det kan vara bra att ha i åtanke med. 

Min tanke var finsk eller svensk lapphund men jag vet inte hur du känner med skällandet då lapphundar kan vara lite skälliga. Om skällighet inte är ett problem, kolla in isländsk fårhund också som är en annan spets som brukade valla men har inte sån överdriven vall-lust att det borde vara problem med hästen. 

Jag tänkte även korthårig collie men vet inte hur öronen är med kyla, men de kan nog behöva en jacka på vintern tror jag. De flesta collies jag känt har varit relativt tysta hundar förutom vid exaltering och larmande. Om du kikar in collie - var försiktig med hälsan och mentaliteten.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wellcraft
4/15/15, 7:34 AM
#25

#19 De är lättlärda hundar med vallhundstemperament, dvs mycket will to please, lättlärdhet & signalkänslighet.
De är dock inte veka som många vallraser är idag, utan de är tuffa små hundar men utan "terriertemperament", de är mycket tåliga då de är avlade för att klara av vårt nordiska klimat, men ett täcke kan behövas om det är väldigt kallt och hunden inte är i aktiv rörelse.
Det är robusta, roliga och knappast reserverade men älskar inte heller alla nya de möter från första stund.
Fungerar ofta väl med barn, djur & andra hundar. Det är även en mycket, mycket frisk ras.

Det du tänkt erbjuda skulle nog passa en västgötaspets behov, de har ofta en tydlig av & på knappt och blir sällan stressade, men behöver få jobba med kropp & knopp för att må bra, men de kryper sällan på väggarna av att behöva agera latmask i några dagar.

De är snabba, smidiga och starka för sin storlek och deras energi & arbetsvilja tar aldrig slut, därför är det så fascinerade att de har så lätt för att slappna av.

Detta är min erfarenhet av rasen, jag skulle gärna skaffa en själv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Naturen]
4/15/15, 11:29 AM
#26

#22 Dom är ju riktigt fina, ska kolla upp den rasen, tack för tipset!:) #24 Jag är ju ganska känslig för ljud det är därför jag helst skippar raser som har lätt till skall, men om jag hittar en ras som passar mig så kan jag nog kunna bortse från att den kan skälla mycket, det måste väl kunna gå att träna bort? Lite grann iallafall.:) #25 Jag har suttit och läsa om rasen och den verkar helt underbar. Men jag läste att en tjej som hade en Västgötaspets som gärna vallade hästen och det oroar mig lite. Tack igen för alla svar, det är jätte kul att så många har svarat!

Wellcraft
4/15/15, 12:56 PM
#27

#26 Det finns få vallidioter inom rasen, rasen ska inte valla okontrollerat. Skulle tro att det är en träningsfråga, men kan även handla om understimulans.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[Naturen]
4/15/15, 1:07 PM
#28

#27 Okej det var skönt att höra, gillar verkligen rasen.

yamher
4/21/15, 9:00 AM
#29

welsh corgi cardigan!   Det är en aktiv soffpotatis. Passar in rätt bra på vad du söker. Det finns wels corgi Pembrokes också men de har mer collie i  sig och lite mer aktiv än cardigan som är lugnare i sig själv.

Alis volat propriis Oskyldig

[Naturen]
4/21/15, 9:16 AM
#30

#29 Cardigan läste jag mycket om förr, dock så läste jag att dom har mer vall i sig än Pembrokes och att dom gärna nafsar i hälarna. Jag läste också att dom har stora problem med ryggen. Och det kan ju inte vara så kul att ha så korta ben och springa runt i snön haha. Så jag tror inte att det blir en sån, även fast dom är underbart söta. Tack för tipset!:)

IngridSvensson
4/21/15, 10:38 AM
#31

Jag har hört tvärtom, cardigan har Collie i sig medan pembroken har mera spets i sig. Därför är Cardigan är mer arbetsvillig än Pembroken har jag hört. #29


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

yamher
4/21/15, 4:59 PM
#32

Snarare lancashire heeler

Alis volat propriis Oskyldig

Oliviahack
4/21/15, 11:49 PM
#33

Stora problem med rygg har dom då inte. Var har du läst det? Snarare väldigt få som har det eftersom deras ryggar är väl musklade. Läs gärna nedanstående länkar, så tråkigt att det ni säger inte är sant. 
http://www.swck.org/frames/RASpemV3F.pdf
http://www.swck.org/frames/RAScardV2Ft.pdf

[Naturen]
4/22/15, 6:07 AM
#34

#33 Det var en tjej som skrev det, hon hade haft flera stycken Cardigans och det var bara en som hade varit frisk för att han hade lite högre ben. Tack för länkarna, ska läsa dom nu och det var absolut inte meningen att skriva något som inte var sant, jag berättade bara vad jag hade läst.

Annons:
yamher
4/22/15, 9:55 PM
#35

Det beror väl på hur man hanterar dem. Framför allt de första 6 månaderna så är de känsliga. Vet en som gick för långa turen med hundarna när de var för små. En fick avlivas den andra opereras. Det är en ras med väldigt få fel eller problem. De är hur goa som helst o sällskapliga. En riktig aktiv soffpotatis.

Alis volat propriis Oskyldig

Hildgrim
4/22/15, 10:04 PM
#36

Jag tror också en lapsk vallhund kan passa, förr så klassade denna och den finska lapphunden som samma ras. Den lapska tål kyla väldigt bra utan att vara något fluffmonster. :) 

Som jag har förstått det så har den lapska vallhunden inte lika mycket jakt som lapphundarna. Dom har heller inte lika lätt till skall. Däremot verkar dom ha ett större motions- och aktiveringsbehov.

[Naturen]
5/14/15, 3:26 PM
#37

Hej allihopa, jag ville bara berätta att jag inte har kommit så mycket längre i mitt rasletande. Dom raserna jag är intresserade av just nu är: Västgötaspets, dock kanske för skällig. Norsk Lundehund, samma sak där. Rottweiler, jag vet att dom kräver mycket och jag har läst mycket läskigt om dom men jag kan iallafall inte släppa dom. Labrador, fast den går nog bort pga att den älskar allt och alla. Schäfer, kräver dock för mycket. Jag har ju fått tips om Lapsk vallhund också så dom ska jag läsa mer om. Det är jätte kul att så många har svarat, tack för alla bra tips! Kram.

Frida B
5/14/15, 4:55 PM
#38

#37 Skulle släppa brukshundarna (rottisen och Schäfern) då dom ofta kräver mycket mer för att funka i vardagen… 

Tänkte faktiskt föreslå labbe. Med rätt träning så går det utmärkt att lära dom att inte hälsa på allt och alla! Finns ju en anledning till att dom är så bra "vårdhundar" så att säga :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Naturen]
5/14/15, 5:03 PM
#39

#38 Ja det är nog bäst att släppa dom. Labradorer är ju så fina, jag ska fundera mer på den rasen.:)

Frida B
5/14/15, 5:27 PM
#40

#39 visst är dom! Glada i allt men väldigt lättlärda också :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Naturen]
5/14/15, 5:42 PM
#41

#40 Vad tror du skulle passa bäst? Utställning, dp eller jakt linjer? Något som jag har varit intresserad av ett tag är apportering, dock inte med levande djur.:)

Annons:
Cahira
5/14/15, 7:41 PM
#42

#41 Jag kikar in welsh springer spaniel för apportering av dummy själv. Lättare pälsvård än engelsk springer, lagom storlek och jag personligen tål inte pälsen på labbar. Tror labbe absolut kan passa bra men ville inflika vad jag själv kikar på. :)

Älskar apportering av föremål, hur kul som helst! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Naturen]
5/14/15, 8:17 PM
#43

#42 Jag har inte ens tänkt på den rasen, tack för tipset! Men deras päls är väl ganska lång? Jag ska iallafall läsa om dom. Jag har läst att många tycker att Labradorernas päls är jobbig. Dom fäller ganska mycket va? Eller vad är det du inte tål med den? :)

Cahira
5/14/15, 8:29 PM
#44

#43 Jag är allergisk mot pälsar som lätt blir oljiga. Schäfrar, stövare, labradorer, goldens osv. Spaniels går bättre. Welshen har mindre pälsvård än t.ex. engelsk även om det fortfarande är lite att fixa med. Men jag gillar pälspyssel till viss grad. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Naturen]
5/14/15, 9:14 PM
#45

#44 Aha okej, jag har läst lite grann om Welshen nu och jag är inte så förtjust i den… Än, haha. Jag ska fortsätta läsa.:)

Cahira
5/14/15, 9:44 PM
#46

#45 Lycka till i söket! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
5/14/15, 9:45 PM
#47

#45 Lycka till i söket! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lon@
5/15/15, 5:01 PM
#48

Det låter faktiskt som om en labbe skulle kunna passa, att de älskar allt och alla är mycket lättare att sätta "gränser" för än att få en alltför reserverad hund att bli tillgänglig. Tror att en labbe åt dp-hållet vore lämpligast. Och JA, de fäller, nackdelen är dessutom att pälsen oftast inte lägger sig i tussar som är lätta att dammsuga upp utan de barrar lite överallt och tenderar dessutom att sätta sig som nålar i möbler och kläder…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
[Naturen]
5/17/15, 10:12 AM
#49

#47 Tack så mycket.:) #48 Jag blir bara mer och mer intresserad av rasen. Hur tror du att det funkar med att ha med en Labrador lös på ridturerna? Jag vill ju inte att den ska springa fram till folk vi möter i skogen eller springer efter fåglar/vilt. Orkar den hänga med i hästens tempo i någon timme? Det borde väl gå att träna dom så att dom inte springer fram till folk osv? Jag har dock bara mött överviktiga Labradorer, vilket inte är så kul.. Hur tror du att dom funkar att träna Parkour med? Haha ursäkta många frågor.:)

nadilda
5/17/15, 11:53 AM
#50

#49 Nu har jag ingen labrador, men har en del erfarenhet av rasen och skulle absolut svara ja på dina frågor. Visst får man träna en del på att ha den lös, men det gäller ju för alla raser. En någorlunda vältränad labbe hänger absolut med på en timmes ridtur utan problem. Jag har tränat en del hundparkour med en grov labradorhane och det gick hur bra som helst!

Miner00
5/17/15, 12:56 PM
#51

dp labbe?

[Naturen]
5/17/15, 12:59 PM
#52

#50 Det låter ju super bra. Åh vad sugen jag är på en liten Labrador valp nu! Jag har en till fråga haha, jag har alltid sagt att när jag skaffar en hund så ska jag ha en hane men jag blir mer och mer sugen på en tik. Speciellt om jag köper en Labrador eftersom att dom inte känns lika kraftiga som hanar. Men jag undrar lite, är det stor skillnad på tikar och hanar?:)

Miner00
5/17/15, 1:31 PM
#53

#52 menar du på storlek eller temperament?

[Naturen]
5/17/15, 1:49 PM
#54

#53 Dual Purpose, en Labrador som passar till både jakt och utställning. Jag menar temperament.:)

JonnaCecilia
5/17/15, 2:14 PM
#55

Jag har haft labrador som hängt med på ridturer, hon ÄÄÄÄÄLSKADE att få komma ut och springa! Äntligen nån som hängde med i hennes takt och inte gick och såsade på två ben ;) hon fick ju såklart springa lös då, var inga problem, faktiskt var hon lydigare än när vi gick i koppel, hade inte tid för dumheter ;) Minns en gång på en grusväg mellan två åkrar där vi mötte en man med en tax, jag stannade och Sammi la sig vid bakbenen. Taxen drog i kopplet och hussen sa "Oj, du har ju bättre pli på dina två stora än vad jag har på min lille!" Sammi bara fnyste åt den fjantiga taxen som betedde sig så ovärdigt ;) Hon brukade även hänga med pappa att cykla, springa och åka längdskidor.

Annons:
[Naturen]
5/17/15, 2:21 PM
#56

#55 Åh va härligt! Just nu så står Labradoren högst upp på listan! Det verkar vara riktigt härliga och mysiga hundar!:D

JonnaCecilia
5/17/15, 3:17 PM
#57

Jag är totalt såld på labrador! Hoppas att i framtiden ha chansen att ha en lab i familjen igen, just nu funkar det tyvärr inte pga deras motionsbehov, men nån dag…

Cahira
5/17/15, 6:52 PM
#58

Hurvida den blir fet eller välmusklad är upp till dig. :) Vill du träna upp muskler och annat i parkour så kör på! :) Leta föräldradjur med bra leder bara. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Naturen]
5/18/15, 9:23 AM
#59

#57 Ja någon gång i framtiden så blir det en Labrador hos mig också.:D #58 Okej.:)

Tanjis
5/18/15, 9:48 AM
#60

Alla hundraser har jakt i sig mer eller mindre, om du vill ha hunden lös så är det träning som gäller! Kolla welsh corgi cardiganska! Dom är inte fluffiga men har ursprung från kyliga och ruggiga Wales i England så deras päls är tjock och grov och dom har mycket underhår. Dom kan vara reserverade mot främlingar, men med miljöträning så blir dom väldigt bra, mina hälsar bara när jag säger åt dom, annars tycker dom inte att det är särskilt viktigt…. Btw reserverad är fel ord, ointresserad som går att få till lagom intresserad är mer rätt. Jag har sj en depression och hundarna klarar alldeles utmärkt av att sitta med mig i soffan under tunga perioder. Dom är väldigt roliga och tacksamma att jobba med, testade agility för första gången i helgen och hon fatta galoppen med en gång, extremt smarta vovvar! Dom är mångsidiga som tusan så du kan köra i stort sätt vilken sport som helst med dom, dom är gårds hundar och användes till mycket nytto saker på gården men vallning av kor var den största uppgiften. Dom är dessutom en väldigt frisk ras. Många tror att dom ska ha problem med ryggen men då det inte är ryggen som är lång utan bena som är korta skapar det en synvilla, corgisar har alltså inte mer ryggproblem än någon annan hund. Dom är dessutom äckligt söta :)

Djurmänniskan
5/18/15, 1:09 PM
#61

Stabyhoun?

[Naturen]
5/18/15, 5:14 PM
#62

#60 Åh dom är ju så söta. Det jag undrar lite är om dom klarar av att gå i djup snö med dom där korta benen? Och skulle dom orka att hänga med i skogen när jag rider? Jag läste mycket om dom förr och då läste jag att dom gärna nafsar i hälarna, det går väl att träna bort och så men tänk om dom försöker valla hästen? Fast jag tror att jag vill ha en hund med lite högre ben faktiskt. Men tack för svaret!:) #61 Nej en sådan blir det nog inte. Men tack för tipset!:)

Annons:
Lon@
5/19/15, 12:08 AM
#63

#49, jag har med min ena labbe när jag rider (den andra har jag inte haft så länge så det har inte blivit av), det funkar hur fint som helst.
Man får förstås ha lydnad på dem från marken först så att de inte jagar/springer fram till folk och så vidare men det gäller ju alla hundar, att de bör ha den lydnaden menar jag.
En labbe i god form klarar absolut av även längre ridturer.
Labradorer är matglada och lägger lätt på sig - men det är ingen ursäkt att låta hunden bli tjock eller fet! Det går alldeles utmärkt att hålla även en show- eller dplabbe smal, dock är ju showlabbarna kraftigare byggda överlag.
Det finns smidiga dp-labbar och med lagom mängd mat och tillräckligt med motion håller de sig smala.
Den största skillnaden mellan de olika typerna av labbar är trots allt inte exteriören utan mentaliteten.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Tanjis
5/19/15, 9:37 AM
#64

#62 dom har inga som helst förhinder med de korta benen, brukar släppa mina hundar på stora fält på vintern och dom älskar att skutta runt länge! Dom är snabba och mycket smidiga, jag trodde med att dom skulle va väldigt handikappade för de korta benen men icke, dom är vallhunds så det krävs god fysik och tålighet och hastighet både på sommar och vinter. Vad gäller naffsande i hasorna har jag aldrig haft det problemet, men dom är väldigt lättlärda så det ska nog inte va några problem att träna bort

[Naturen]
5/19/15, 9:54 AM
#65

#63 Okej. Jag har läst att UtställningsLabradorerna och DpLabradorerna inte har lika mycket 'Will to please' som JaktLabradorerna. Hur mycket kräver en JaktL? Kräver dom mer än Apportering, långa promenader i skogen, Parkour, Lydnad och ridturer flera gånger i veckan? Dock några lugna dagar också. JaktL känns mer 'smidiga' och har större lust att träna.:) #64 Okej, jag ska kolla upp rasen lite mer.:)

vemina
5/19/15, 10:16 AM
#66

Tibetansk spaniel har allt på din lista, förutom att den är "fluffig", har vakt i sig, är ca 25cm hög och lydnad kan bli svårt. Annars stämmer rasen in bra på din lista :)

[Naturen]
5/19/15, 1:38 PM
#67

#66 En Tibetansk Spaniel blir det inte då jag vill träna mycket lydnad och dom jag har träffat har varit skälliga. Men täck för tipset ändå.:)

Tanjis
5/19/15, 3:54 PM
#68

#30 corgi har inte mer problem med ryggen än någon annan hund… faktum är att det är inte ryggen som är lång utan bena som är korta så jag vet inte vart du har fått det där ifrån…. det är en myt dock något folk får för sig men det är fel

[Naturen]
5/19/15, 4:13 PM
#69

#68 Okej, men jag tror nog inte att det blir en Corgi, fast dom verkar jätte härliga så kanske någon gång i framtiden och då är det ju bra att veta att dom inte har problem med ryggen, jag läste det av en tjej som hade haft rasen och jag dömde rasen för fort, jag skulle ha läst på mer innan jag sa så.:)

Annons:
Tanjis
5/19/15, 5:34 PM
#70

#69 man ska aldrig låta en liten hund hoppa från höjder högre än manken, det är många som inte tänker på det som har små hundar, detta kan ge rijäla skador på ryggen och det gäller alla småhundar.

[Naturen]
5/19/15, 9:40 PM
#71

#70 Okej, tack för att du sa det, jag visste faktist inte det.:)

Cahira
5/19/15, 11:19 PM
#72

En välmusklad kortbening har stark rygg och klarar sig finfint! :) 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Naturen]
5/20/15, 7:51 AM
#73

#72 Men åh, Apache är så söt. Jag smälter!

yamher
5/20/15, 10:45 AM
#74

ja min welsch corgi cardigan älskar snö, tycks inte frysa, kan vara hur aktiv som helst. De är grymt snabba och hänger egentligen ihop med hur mycket du tränar dem. Egentligen är det en ganska bra hund med tanke på att de är skapt för boskapsvall så de är korta för att hamna under kornas sparkar. Och som Tanjis skrev de var från början vallhundar på sluttningarna. Det finns ytterst få som sysslar med vall längre i Sverige med WCC så det är inte speciellt mycket vall kvar i dem.  De hyfsat lättlärda och jag har inget som helst problem med att släppa henne i skog o mark och hon lyssnar o lyder.

Alis volat propriis Oskyldig

Oliviahack
5/20/15, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Sen finns det ju Welsh corgi pembroke också ;) Det är en del skillnader mellan dom olika raserna, så är man seriöst intresserad så läs gärna på swck.org.

Cahira
5/20/15, 4:29 PM
#76

#75 #74 Håller med! :) Var en slump att jag blev med blandis. :) Med blandis vet man ju aldrig hur länge dom håller så att säga. Men han är så välmusklad att jag är inte orolig än, speciellt inte för ryggen. Är benen (höfter knän handlovar) jag oroar mig mer för. 

#73 Tack. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Naturen]
5/21/15, 6:22 PM
#77

Nu har jag nog bestämt mig för att det blir en Labrador. Så alla som har en eller som inte har en men som vet något om dom får jätte gärna skriva och berätta allt ni vet! Tack igen allihopa som har skrivit, jag förväntade mig verkligen inte så här många svar. Super kul!:)

Upp till toppen
Annons: