Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 4145 ggr
[Dopy]
4/12/15, 4:54 PM

Stark hund, VGW sele?

Har en hund som är väldigt stark i koppel när han blir stressad/träffar andra hundar eller liknande. Vi har precis börjat jobba på problemet, men saken är den att jag har rygg/nackskada och det gör ont ibland när han drar, så funderar på om en VGW sele kan göra så det känns mindre i min hand så jag får mindre ont under tiden vi tränar?

Jag är inte "jätte" skadad, kan bära tex fulla matkassar, vattenkannor, tunga lådor, osv Men min rygg klarar inte riktigt en 20 kg hund som hoppar och tok drar i kopplet… detta är dock nåt vi ska träna bort, och tror inte det kommer bli några problem. Men då han har fått gjort så för tidigare ägaren kommer det ju kanske ta ett tag innan vi lyckas få honom att sluta, och då skulle jag behöva nåt som inte gör honom så stark tills dess…

Annons:
AnneN
4/12/15, 4:59 PM
#1

Annars finns Metizo-selen som kan kopplet kan knäppas både där fram och på ryggen, är ställbar i alla remmar vilket gör att den kan anpassas efter alla individer, och den har bra reflexer + mycket slittålig.

http://www.metizodezign.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Dopy]
4/12/15, 5:00 PM
#2

Men vad tror du om själva tanken? att den selen kan hjälpa så jag inte får så ont när han drar?

JoannaLi
4/12/15, 5:06 PM
#3

Selen kan absolut funka, och tillfälligt kan den säkert vara bra, men jag (som drömmer om att bli fysioterapeut) ryser lite vid tanken på en sele som drar hunden snett och som tvingar hunden att dra ojämnt med kroppen för att komma fram (nog för att även halsband osv får liknande effekt, men det blir så tydligt med den selen). Men, vissa hundar verkar förstå direkt och slutar direkt dra, men det verkar inte vara alla tyvärr. Men det verkar sunt att ni tänker träna bort det! 

Skulle det vara funka för din skada att ha ett midjebälte, med ett expanderkoppel, eller hamnar trycket/draget på fel ställe då? 

För mig så gör det jättemycket att få ha ett midjebälte på mig, där jag kan absorbera eventuella ryck med kroppsvikt och kroppsposition, än i armar och axlar. 

Har man dessutom ett expanderkoppel så får du ju lite mer ett drag i kroppen, än ett ryck.

[Dopy]
4/12/15, 5:10 PM
#4

#3 han är jätte lätt tränad, så hade det inte vart för min rygg hade vi kunnat fortsätta träna i halsband (dock är dragandet inge bra för hundens nacken heller)  så ska lära honom att sitta vid möten och så fort han lärt sig det kan vi byta till halsband och träna att gå fot vid möten :)

Har diskbråck (under läkning) också så tror tyvärr inte bälte är så bra då?

JoannaLi
4/12/15, 5:14 PM
#5

#4 Nej, du känner ju alltid hunden bäst, och absolut, är det under en kortare period så ska jag absolut inte säga nej. 

Jag kan inte så mycket om skador, tyvärr, men det låter väl inte omöjligt att det är mindre bra med ett bälte heller. 

Nej, som sagt, jag tycker att tror du att det kan funka för er, så är det ju bara att prova! Det låter inte som en dålig idé alls :)

jenmjao
4/12/15, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har använt vgw i snart ett år, Beställde nyligen ett nytt sele med knäppen fram då selet skär in i armhålorna på min tik när hon drar. Har aldrig varit ett problem innan men nu på senaste tiden har hon börjat skrika till helt plötsligt och jag tycker inte det är okej att låta min hund få ont bara för jag ska ha det lite lättare. Men det funkar olika på alla hundar, alla har olika kroppar och selet sitter olika :) Min tik har lite mer vintshundskropp och därför funkar det inte. Men hon har lärt sig att inte dra och drar mycket mindre/nästan inte alls i vanligt sele nu (dock är detta pga träning inte sele)

Annons:
fridarebecka
4/12/15, 5:44 PM
#7

Du kan ju även köpa ett midjebälte till dig själv att sätta kopplet i ifall du tror att det skulle hjälpa, då får du avlasta axlarna lite :)

[Dopy]
4/12/15, 5:46 PM
#8

#7

har diskbråck också så vet ej om det är bra för ryggen då medans dem läker :)

rasmussonsara
4/12/15, 9:30 PM
#9

drar han bar eller slänger han sig liksom? är han bara stark kanske en halti är något att prova då han inte kan dra med nosen, men är han stressad & slänger sig & hoppar skulle jag inte använda det då det kan skada nacken, men är det som i första alternativet hade jag använt ett halti tills jag hade börjat få lite mer 

"kontroll". Jag använder denna 
http://www.grizzlyzoo.se/hundselar-Hunter/hunter-sele-ecco-sport-rapid-brun/ 
till min tollartik som är slängig vid hundmöten & tycker det fungerar bra. Vi tränar fortfarande på att hon ska uppföra sig men det är mycket bättre än vad det har vart med halsband då jag tycker att jag har bättre kontroll på henne i selen

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

[Dopy]
4/12/15, 10:57 PM
#10

#9 stressad och slänger sig, så halti är inget alt, det är stressen och lydnad vi måste träna på :)

Han blir bättre för varje dag men det är när vi blir överraskade så jag inte hinner få kontroll och då går det i 120 rakt fram, så det är då jag behöver nåt :)

rasmussonsara
4/13/15, 7:31 AM
#11

#10 okej, nej då är ju halti definitivt inget att använda.. 

Jag skulle verkligen prova vgw eller annan sele där du kan sätta kopplet fram på hunden, man får en helt annan kontakt men sen måste man ju lyckas få kontakt med ögonen på hunden också - men det är ju lydnadsbiten & den verkar du ha koll på ;)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Qepta
4/14/15, 9:56 AM
#12

Jag har haft VGW sele på båda mina hundar (En Tervueren och en Malinois). 

Jag har själv problem med kroppen och har ständig värk (troligen fibro) och klarar inte riktigt drag. Visst, terven drog en del fast han hade selen på sig, men jag kunde hantera honom och få mer kontroll. Jag fick mer kraft att hålla honom tillbaka när han drog som mest utan att bli sängliggandes dagen efter av värk.

På mallen har selen funkat kanon, hon går fint i den och drar inte. Och jag som tyckte att min terv var stark i kopplet. Mallen är bra mycket starkare men jag kan styra henne med en hand istället för att hålla tillbaka henne med all kraft. 

Jag har inte upplevt skav/irritation i armhålorna på mina, då har jag en långhårig och en korthårig hund.

Har för övrigt min VGW sele till salu om du blir sugen på att testa en. 🙂

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Dopy]
4/19/15, 11:56 AM
#13

Ja jag är sugen, men i sånt fall får jag köpa en efter lönen nästa vecka :)

Annons:
Qepta
4/19/15, 2:12 PM
#14

Bara att skicka ett PM när du har fått lönen Isf!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Dopy]
4/19/15, 5:59 PM
#15

vad är det för färg och storlek? :)

Qepta
4/19/15, 6:02 PM
#16

Svart, strl L. 🙂

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Upp till toppen
Annons: