Annons:
Etikettvalpar
Läst 2083 ggr
Lia
2015-03-31 20:01

Dolda fel

Vi i familjen hade en dansk-svensk gårdshund som dog för några år sen. Hon blev 13 år. Hela hennes liv hade hon hemska allergier med klåda osv.

Nu är vi inne på att skaffa en ny. Jag läste att försäljaren kunde teckna en dolda fel-försäkring. Om denne inte gör det kan den bli ersättningsskyldig vid dolda fel. Är detta sant? Man vill ju ta reda på så mycket som möjligt med tanke på hur det var för vår lilla gumma 🙂

Annons:
AnneN
2015-03-31 20:09
#1

Japp det stämmer… Skrev ett inlägg om dolda fel för inte så länge sedan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Em_
2015-03-31 20:24
#2

Säljaren måste alltid se till att köparen blir ersatt. Skillnaden är om pengarna kommer från försäkringsbolaget eller från säljarens egna konto.


Lon@
2015-04-01 00:03
#3

#2, Håller med, dock är det ju ofta lättare att få ut ersättningen om uppfödaren har försäkring, i synnerhet om vederbörande inte är så seriös och inte har direkta tillgångar…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Lia
2015-04-01 00:06
#4

#3 Man får ju se till att verkligen ha papper på allt 🙂 Uppfödaren vi riktat in oss på vet jag inte så mycket om, men hon samarbetar med en vän till familjen som är mycket seriös och gjort detta i väldigt många år. Så i vårt fall ser jag inte så stora problem. Men det kan ju gå snett i alla fall såklart.

russin
2015-04-01 05:57
#5

Dolda fel försäkring är egentligen inget som köparen ska behöva bry sig om, utan det är endast för uppfödaren för att skydda sig själv mot oväntade utgifter.

Om man som uppfödare säljer en valp som sen visar sig ha ett dolt fel, så är uppfödaren skyldig att ersätta - oavsett dolda fel försäkring eller ej. Försäkringen är alltså till för att uppfödaren ska slippa ta pengar ur egen ficka.

Vad som sedan är dolda fel är upp till försäkringsbolagen att bestämma.

Dolda fel försäkring är alltså inget som valpköpare får några papper på, då det inte är denne som kan teckna det.

[Forest]
2015-04-01 10:10
#6

Jag tycka det är lite löjligt att det dolda fel försäkring i annonser, eftersom det är som 5 nämner det är ett skydd för uppfödaren inte för köparen.

Annons:
Paxxa
2015-04-03 11:32
#7

Var noga med en giltig veterinärbesiktning innan ni hämta hunden, annars gäller det inte!

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Upp till toppen
Annons: