Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1012 ggr
Whippetgerbilen
2015-03-31 10:08

Hund?

Hej! Nu är det snart en månad sedan som våran hund fick somna in, det har känts mycket tomt och tråkigt. Vi börjar planera smått för nästa hund, men problemet är: Vilken ras? Jag vill gärna träna agility, rallylydnad/lydnad och liknande. Den kommer att få morgonpromenad på kanske en halvtimme, sen så går jag till skolan och någon kommer hem på lunchen vid behov, och sen 1-2 timmars promenad på eftermiddagen och sedan en kvällsrunda. Vi har funderat på Sheltie, pudel eller cocker spaniel. Kan någon av dessa vara rätt för oss? Vill också säga att vi bor i lägenhet och man vill ju inte att hunden ska börja skälla så att grannarna klagar. Har hört att shelties har en tendens att skälla, stämmer det? Är det någon här som har någon av de här raserna i lägenhet?

Dogs is my world ♥

Annons:
[erika.tornlycke]
2015-03-31 10:21
#1

Tror alla kan passa om dem är från rätt linjer:) min mormor har haft många pudlar (toy och dvärg), vissa har varit skälliga och andra inte (dock bör jag påpeka att hon inte lagt ner så mycket tid på att träna bort det då dem bara skällt när det ringt på dörren eller liknande och det har hon inte stört sig på). Vissa linjer är avlade för att arbeta riktigt mycket medan andra mer som aktiva sällskapshundar (som jag tror passat dig bäst då dem klarar mycket men inte kräver så mycket). Så hör av dig till uppfödare och träffa individer! Lycka till!:)

luckysheltie
2015-03-31 11:00
#2

Tror nog att en sheltie kan passa. Dock så kan de ju vara skälliga men man får träna från början och försöka hitta en bra kennel med fina och trevliga shelties. Sheltien passar ju till alla hundsporter som du vill hålla på med.  Och det låter som att du/ni kan ge en sheltie tillräckligt med motion och aktivering. Kolla in på www.sheltie.ifokus.se och om du har några fler frågor om sheltie så kan du PM:a mig.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Wenniz
2015-03-31 13:20
#3

Pudel, om det inte var så att jag hatar pälsvård hade jag köpt en mellanpudel, så otroligt roliga hundar att jobba med… sedan har de mycket personlighet vilket jag personligen gillar. :)

Jag har träffat många trevliga mellanpudlar (privat personer & kennlar) tackvare min praktikplats jag har. Med rätt kennel för dig kan du komma långt med din hund med lite träning. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Whippetgerbilen
2015-04-06 15:42
#4

#1 Intressant!

#2 Ja det är ju sant, Sheltie verkar vara perfekt för oss!

#3 Ja, pudlar är ju så roliga och söta! Tror att det blir sheltie, men det är mellan dessa 2 raser :)

Dogs is my world ♥

PerhapsimAnna
2015-04-09 02:20
#5

Jag har själv min första hund nu, en 9 månader gammal sheltie (Sheltieriffic Korall "Freja")och jag kan inte ha valt en bättre ras!! Smart, lättlärd, tillgiven, SUPERGLAD och engagerad ras med massa fart!

Hon är en ängel och hennes mentalitet är fantastisk, lugn och sansad med mycket energi och driv. Hon skäller oftast när vi tränar och det blir något för intensivt men då får man plocka ner henne på jorden och börja om så brukar hon lugna sig och det händer även att hon skäller för att larma men då puffar hon bara, uppmanar jag henne till att sluta genom att säga, tack jag har sätt hunden/människan som ser misstänksam ut så brukar hon sluta. Har tränat på skällandet ända sen jag fick henne.

Vi bor i lägenhet och det fungerar toppen! Försök åka och träffa uppfödare och träffa deras hundar så märker man fort vilka linjer dom har och vilken typ av mentalitet hundarna har samt hur bra uppfödaren har koll på rasen!:)

SuperLimm
2015-04-09 07:30
#6

Alla tre kan passa men samtliga raser kan vara skälliga. Har ni någon plan B ifall hunden inte kommer kunna vara ensam hemma? Ska ni skaffa valp kanske den inte kan vara ensam fören den är över året så det kan vara bra att ha en reservplan med tex en dagmatte/husse.

Jag har cocker spaniel i lägenhet och det är inga som helst problem. I början skällde hon en del när folk gick/pratade i trappuppgången men nu reagerar hon knappt. Hon skäller när det ringer på dörren men sen är det lugnt.

Mvh Linn

Annons:
Upp till toppen
Annons: