Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1670 ggr
Ohannajal
3/31/15, 3:16 AM

Hanhund vet inte hur man para sig!?

Hej!

Jag har en Golden Retriever hane 6 1/2 år. Under dom senaste 4 dagarna har han fått träffa en tik som just nu går i höglöp. Meningen är att dom förhoppningsvis ska para sig. Problemet är att min hane är vill så gärna men han vet antagligen inte hur man gör. Han häger efter tiken konstant när de är i samma rum, han slickar henne både runt slidan och i öronen. Tiken själv vänder rumpan till och viker undan svansen och visar att hon vill. Men det enda han har gjort hittills är att nosa och slicka. Vi har varit hemma hos tiken, på neutral mark och även hos mig både med och utan min närvaro men inget hjälper. Han lyckades ta tag om tikens ena bakben 3 gånger och började jucka men gav upp efter 5-10 sekunder. Han vill inte att man tar i honom för att hjälpa utan då lägger han sig ner på golvet så man kan inte rätta till honom heller.

Tiken har varit i löpdagarna 13-17 så det börjar väl snart bli för sent.

Varken tiken eller min hane har parats innan.

Någon som har nåt förslag på vad man kan testa?

Annons:
Cahira
3/31/15, 4:23 AM
#1

Ibland så funkar det inte helt enkelt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
3/31/15, 11:50 AM
#2

Det låter mer som om att tiken inte är mogen än. En tik kan ställa upp sig flera dagar före "exakt rätt tidpunkt" - och vissa hanar kliver då helt enkelt inte på förrän det är dags. Eller så har han inte tillräckligt med könsdrift och då ska han heller inte para.

men inte säkert att rätt tidpunkt är ännu - jag har haft tikar som inte är färdiga förrän dag 19 och vissa är ännu senare.

Upp till toppen
Annons: