Annons:
Etikettraser
Läst 3123 ggr
Bellet
2015-03-30 16:24

Olika raser

Hej! Nu när jag funderar på att skaffa en till hund så börjar jag riktigt förstå hur svårt det hör med att välja en ras är. Jag har ett par raser som jag överväger och undrar om era erfarenheter med dom! Men först lite om mig: Jag vill ha en hund med mycket arbetsvilja och en stor hjärna, men är fortfarande lekfull. Den ska helst kunna ta en vilodag nån gång ibland utan att börja klättra på väggarna. Jag vill träna lydnad och agility främst, men också spår och sök, jag har också en massa tid att spendera med hunden. Jag kan prova lite allt möjligt med hunden då det roligaste är ju att vara ute och arbeta med den. Så dom här har jag tänkt på: Border collie Australian Sheperd Australian Kelpie Schäfer Vit herdehund Om ni har någon annan ni tror kan passa så välkomnar jag tips.

Annons:
[napulii]
2015-03-30 16:53
#1

Har ingen erfarenhet av raserna du nämnt men däremot har jag en flatte, en ras som jag verkligen rekommenderar. Väldigt lättlärd och har mycket will to please, gör allt för lite godis och framförallt otroligt snäll mot allt och alla. Det är en aktiv ras, rätt lik golden inom mycket men lite sportigare. De är väldigt duktiga inom spår och sök, och lydnad likaså. Jag tränar inte just tävlingslydnad jätteaktivt med honom men har börjat komma igång lite mer, och på kanske bara några få träningar, bara några minuter/gång, har han lärt sig både fotgående och platsliggning (även om det naturligtvis inte är perfekt efter så lite träning men grundprinciperna lärde han sig extremt fort). Så jag tror verkligen det är en lämplig ras för det.  Agility kanske de inte är den lämpligaste rasen för då de är ganska stora, men nog har jag sett fina resultat av flattar även från den grenen. 

En vilodag här och där är inga problem. En lugn och harmonisk ras som samtidigt är aktiv, lättlärd och pigg.

Annars tycker jag Aussie låter bra! Har inte träffat någon sådan själv men har läst endel om dem, och utifrån det låter det som en sådan skulle passa dig. Border Collien måste vad jag förstått få valla, då den är väldigt utpräglad på den uppgiften. Aussien är ju också vallhund men inte riktigt lika utpräglad. 

Vit herdehund och schäfer kan jag inte så mycket om, utom att iallafall schäfern (och jag TROR herdehunden är så också) kan vara ganska skarp och behöver väldigt mycket fysisk stimulans. Men jag har ingen personlig erfarenhet somsagt så kan inte garantera att jag har rätt inom detta, skriver utifrån vad jag hört av andra. Kelpien kan jag faktiskt inte mycket om alls.

Lycka till :)

Lon@
2015-03-30 20:28
#2

Border collien skulle jag stryka om jag inte skulle valla med den.

Du har ju belgarna också, en BRA belgare är en förbaskat rolig hund att träna med och kan gå i princip hur långt som helst i de flesta grenar.  Dock kräver de för det mesta en del fingertoppskänsla när det gäller träningen (och, för den delen, även uppfostran) och kan verkligen bli a pain in the ass om man hanterar dem fel eller får en med kass mentalitet.

Retrievrarna är också en grupp du kanske skall kika mer på, skall man generalisera så är de ofta lättare i vardagen än många brukshundar trots att de har lika stor arbetskapacitet.
Dock är det väl mer jaktvarianten du skall kika på, i alla fall om det gäller labbe eller golden, och då anser jag att man åtminstone skall träna jakt/apportering med hunden - å andra sidan är det väldigt roligt att göra något med hunden som den verkligen älskar och som den så att säga har i generna.
Apportering är dessutom väldigt mycket mer än att bara stå och slänga en dummy som hunden får hämta 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Cahira
2015-03-31 04:24
#3

Håller med om flatten!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2015-03-31 04:43
#4

Kopierar in lite snabbt vad jag skrev i en annan tråd: 
"Aussien är ingen rolig hund att växa upp med om man inte klickar och inte är van med den sortens hund, jag vet själv, för jag är i precis den situationen.

Hör dig runt i rasklubben, besök många individer och var Frågvis! Det gynnar dig jättemycket att lära dig så mycket som möjligt.

Aussien är en fantastiskt hund med rätt förare, men det är absolut inte en hund för alla.

Lycka till!"

Med växa upp med menar jag då när valpen växer upp :)
Det är ibland en benhård och cementskalle till hund vilket är sjukt jobbigt om man inte söker den typen av hunden, och den kräver en hel del fysiskt, sprang ett par km om dagen med honom innan plus ett par km's(6-8?) om dagen och då var han resonabel av sig, kunde möjligtvis hålla ihop på träningar. 
Nu har jag börjat slappa efter på motionen(woops..) eftersom jag har studieuppehåll och vägarna här inte alls är roliga och kan ju säga att han inte alls är lika rolig längre… Rätt jobbig faktiskt.

Men annars hade jag gjort som jag skrev här lite längre upp, vill du prata mer aussie får du jättegärna höra av dig, du kan också fråga runt på Australian Shepherd Ifokus, finns inga dumma frågor :)

-

fridarebecka
2015-03-31 06:50
#5

Alla raser du skrivit upp kräver mycket aktivering och är enligt mig rätt svåra, men allt går bara man vill 🙂 Jag skulle annars rekommendera shelite, storpudel, mellanpudel eller lagotto. Dom är också perfekta för det du vill, dom kräver mindre än de du listat upp men orkar precis lika mycket. Schäfer och vit herdehund är ju snäppet tyngre än de andra och inte alltid lika smidiga på en agilitybana, men dom kommer att älska det ändå. Är du intresserad av att träna/satsa på någon hundsport eller vill du träna för skojjs skull? 🙂

Hiro
2015-03-31 06:56
#6

Jag tycker du ska stryka border collien då den ska valla för att må som bäst, av de raser du nämde tror jag en bruksavlad aussie eller en kelpie kan vara något för dig om du vill riktigt jobba med den för alla raser du har skrivit är riktiga arbetshundar

Annons:
Bellet
2015-03-31 07:36
#7

Flatten har jag kollat på innan, jag växte upp med två som var dom snällaste hundarna jag någonsin träffat. Men när jag kollade in hälsan på rasen så stog det att medellivslängden är 8 (!!) år och att den har mycket problem med cancer, såklart kan man då hitta en bra linje men men att medellivslängden är så kort betyder väl att det är väldigt många med dom problemen? Annars är dom ju super trevliga hundar. Med BC: jag hade absolut tänkt valla med den, 'min' tränare erbjuder kurser i just vallning och vi har en familjemedlem med en fårgård som jobbar med sina BC's. Kanske eventuellt så har vi våra egna får i framtiden, men jag hade absolut tänkt valla med den. Jag har ju en goldentik (som är rätt långt från avelsstandarn vad det gäller mentalitet, men men) och jag upplever henne som att hon gillar att springa i skogen så mycket mer än att träna t.ex lydnad, och det har jag fått för mig är det samma med andra jakt goldens, att dom vill göra vad dom är avlad för, vilket är springa km genom blöt och jobbig terräng för att hämta en fågel. Jag tränar då min golden i apportering och jag känner att hon är så mycket lyckligare då än när hon ska leka eller hoppa över lite hinder, det kan ju också vara en träningssak men det tror jag inte. Sen så vet jag ju att det finns riktigt bra lydnads goldens men det här är min erfarenhet av dom. Jag hade helt glömt bort belgarna, dom ska jag ta en till titt på. Jag fundera på en pudel men min mamma vetoade den, hon har fått för sig att den är en väldigt skällig ras. Jag vill inte tävla, men jag vill träna som om jag ska tävla. Arbeta mycket och bli riktigt bra, sen kanske tävlings-ambitionen kommer. Tack för alla era svar!

Wellcraft
2015-03-31 08:03
#8

Frågan är hur mycket du vill arbeta med hunden?
Jag skulle tro att en kelpie eller herde skulle kunna passa, beroende på hur ambitiös du är.
En schäfer skulle säkerligen också passa, men en renavlad bruksare tvivlar jag på.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: