Annons:
Etikettövrigt
Läst 4884 ggr
Stempe123
3/29/15, 9:15 PM

Eran första hund

Hur gamla var ni när ni skaffade eran första hund och varför? Vilken ras? Omplacering eller valp?

Annons:
Sugar Mist
3/29/15, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

14 år, australian shepherd. Omplacering :)

-

NinniH
3/29/15, 9:19 PM
#2

Jag var 19 när jag skaffade min första hund, tillsammans med min make (då sambo) och det var en rottweilervalp. Skaffade en vid den åldern just för att det var då jag flyttade hemifrån.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Hildgrim
3/29/15, 9:19 PM
#3

27 år, xoloitzcuintle, "valp" (5 månader).

Imokey
3/29/15, 9:20 PM
#4

Vi hade en hund innan jag föddes,golden retriever som valp och sedan när jag va cirka 4 eller 5 år en av sammaras också som valp.

Wenniz
3/29/15, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min första egna hund var Sheila som jag köpte när jag var 10 år gammal, hon var 8v när vi hämtade henne som omplacering (vill inte gå in på detaljer men hon hade en tuff start i livet).

Sheila är en Siberian Husky/Border Collie Blandis, kanske inte bästa rasen till en 10 årig tjej men hon är så klok och snäll denna hund, helt underbar på alla sätt å vis trots att hon är otroligt envis av sig.

Anledning till att jag köpte hund, jag ville ha en kamrat samt var jag intresserad av hundsport.

Idag är Sheila 8 år gammal (blir 9 i sommar) och lever glada livet som pensionär hos oss, spårar lite då och då och tränar lite andra saker också men hon trivs bra att bara lata sig om dagarna. Hon har inga problem med sitt nya liv som förtidspensionär med andra ord! :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Anterrabae
3/29/15, 9:23 PM
#6

Jag var 33, en dvärgpudel som valp. Fick aldrig ha djur som liten så de har fått trilla in efter tid. Och senast blev det hundens tur.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Whippet
3/29/15, 9:23 PM
#7

Min första hund vart en soft coated wheaten terrier, han va från uppfödare och vi köpte honom som valp han fick namnet Axel men avled tyvärr i Cancer strax innan han blev 3 ;( Jag var 6 år när vi hämtade honom. Han var världens goaste hund och sorgen hänger fortfarande med sig 😢🌺

I'm out Vilar huvudet i handen

AnneN
3/29/15, 9:24 PM
#8

Jag var 13½ när jag fick min första egna hund (mamma har kennel så har levt med familjens hundar innan), det var en labrador som jag fick för att jag ville ha en egen hund att träna med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Sthlmshundarna]
3/29/15, 9:31 PM
#9

Jag var 11 tror jag. Skaffade en liten terrierblandning som jag inte kunde uppfostra och fick diverse problem med denna hunden :P Hade okunniga föräldrar och kunde inte så mycket själv och inser nu att jag inte borde ha köpt den hunden haha….Nu är den hunden gammal och med min nya hund gjorde jag allting rätt med från början, vilket såklart har underlättat för oss en hel del ;)

semenius95
3/29/15, 9:35 PM
#10

Var 17.5år. Skaffade mig en liten shih-tzu/lhasa apso tös :) 8v var hon när jag hämtade henne, tingade henne när hon var 30 dar ^^

fridarebecka
3/29/15, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag var 20 år när vi hämtade Trassel, en mudimix som var 7 månader då. Vi kunde inte vara hemma med hunden på heltid mer än drygt en månad då och därför funkade det inte med en valp, samtidigt ville vi ha en hund som ändå var ung och mer formbar än vad de flesta fullvuxna hundar är 🙂

7 månader tv och 19 månader th 🙂 Min lille grabb har blivit så stilig 😍

crimson
3/29/15, 9:40 PM
#12

Var 14-15 någonstans, omplacering. Sönderstressad 5årig australian shepherd. Vi gick genom helvetet och tillbaka tillsammans, 2 internatskolor och ett dagis senare var hon en riktig superhund. Hon var precis vad jag behövde när hon kom in i mitt liv. Vi klickade med varandra direkt när vi träffades, trots att hon morrade åt min pappa, hah.

Hon gick bort i början av februari, 8.5 år gammal. För alltid saknad, älskade Scilla 🌺

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Stempe123
3/29/15, 9:47 PM
#13

Åhhh Min dröm hund #12

Annons:
Kallaterrier
3/29/15, 9:49 PM
#14

35 år, en irländsk terrier på åtta veckor. Att det inte blev tidigare berodde på att det var först då som vi hade en bra möjlighet att ta hand om en hund.

swealotta
3/29/15, 9:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Första hunden jag och min pappa skaffade, såklart efter lite tjat om det en golden retriever hane. Tror det var 2010 vi tog hem honom och jag var väl 11 år. Vi köpte honom från en kennel ner mot Skåne. Verkligen den trognaste och mysigaste hunden jag träffat på. ❤️

tro&tvivel
3/29/15, 10:27 PM
#16

Familjen har haft 3 hundar innan men min första egna hund var en chihuahua/mops blandning. Jag fick honom förra året då jag var 13.

Tilda93
3/29/15, 10:33 PM
#17

är 21 fyller 22, får hem vår valp i början på maj :)

Tilda93
3/29/15, 10:34 PM
#18

#17 glömde tillägga att det är en Staffordshire bullterrier som ska flytta in :)

JasmiineN
3/29/15, 10:36 PM
#19

Familjen hade en Bearded Collie när jag var liten, men han fick omplaceras.

Skaffade min första egna när jag var 15år, skulle fylla 16 bara nån månad efter vi hämtade henne. Min Collie, hon är snart 3år gammal nu.
Lite olika skäl, ville ha en kompis & träna/tävla med framförallt.

Sajtvärd på Collie

Lon@
3/29/15, 11:09 PM
#20

Mina föräldrar ville absolut inte ha hund (mamma var jättehundrädd fast det fattade jag inte förrän efter att jag skaffat Raskva) så det blev ingen medan jag bodde hemma.

Var 19 när jag köpte Raskva, en isländsk fårhund som då var 11 veckor. Hon blev nästan 16 år och var en exemplarisk förstahund, brukade säga att hon var född lydig ❤️.

Och mamma, hon är inte hundrädd längre utan umgås glatt med våra åtta hundar 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
FjantYoda
3/29/15, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Uppväxt med hund i familjen men var 22 när min första egna kom in i mitt liv, min lilla Papillon/Chinese Crested/ Toy Pudel blandning Yoda, han var valp då, sista valpen i kullen kvar, har hört att man sparar det bästa till sist 😍

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Lupin
3/30/15, 1:36 AM
#22

Min första hund köpte jag när jag var ca 14år, en liten valp vid namn Zack han var en cairnterrier. Men tyvärr så vart inte vårat liv tillsammans så långt pga att hans organ inte växte som dom skulle i kroppen. Vi gjorde allt vi kunde men det räckte tyvärr inte. Än om det vart kort så satte han sig snabbt en plats i våra hjärtan kärleken är enorm och saknaden är evig. Jag ville ha en egen hund, en vän och det var precis vad jag fick en riktig kamrat och familjemedlem. Strax efter att Zack gick vidare till hundhimlen, då flyttade Nisse in också en Cairnterrier han var ett år då. Han var en terrier upp i dagen. Mycket hund i litet format med enorm kärlek. Tyvärr så har han också lämnat oss nu men utav ålder. Väntar nu på en liten Breton tik valp som vi ska få hämta i sommar. Vi vill ha en Breton för att mannen vill jaga, jag vill träna lydnad och agility m.m. Det skulle vara alldeles för tomt utan en hund som familjemedlem, sen så är jag utbildad och driver jag ett hunddagis och pensionat.

www.vovvensdagis.se

Karolina-H
3/30/15, 7:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ville ha hund hela uppväxten men då vi har allergi i familjen så blev det aldrig någon, men när jag flyttat hemifrån vid 19 års ålder så skaffade jag hund ett år senare. En kerry blue terrier tik, Kajsa som vi tog på foder 2,5 år gammal. Hon blir i år 8 år och det blev aldrig några valpar men jag fick världens bästa hund ❤️

Codeavalone.blogg.se

Qepta
3/30/15, 9:46 AM
#24

Jag skulle strax fylla 17 år när jag köpte min första hund. Han var en omplacerings Tervueren.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

rasmussonsara
3/30/15, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

jag var 14.5 när vi skaffade våran första hund, en tollartik som vi köpte från uppfödaren som valp :)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

LinaK
3/30/15, 10:42 AM
#26

Var 22 år när jag skaffade min alldeles egna hund, hade gärna haft en helt egen hund innan men det passade inte med skola och jobb och allt det där.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Oliviahack
3/30/15, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Vi har haft 3 (vad jag vet) hundar under min uppväxt. Men det är först nu 22år gammal som jag har skaffat mig en egen hund. Det är min svärmors uppfödning och jag har henne på foder! En Welsh corgi pembroke är det. 
Hon kom hit när hon var 2 månader och nu är hon 4 månader.

Annons:
cawn
3/30/15, 2:30 PM
#28

14,5 år. Shetland Sheepdog. Valp.

Nellie00
3/30/15, 4:16 PM
#29

Har inte köpt hund än men jag är 14,5 år och det blir en liten dvärgpudel tik till sommaren. Kommer köpa valp från uppfödaren :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Turast
3/30/15, 4:39 PM
#38

Köpte min KH collie någon vecka efter jag fyllt 17. Han var 4 månader när jag fick hem honom. Jag skaffade honom för att få en tränings och tävlingskompis, men det blev lite ändrade planer så nu väntar vi tillökning i flocken av en liten valp :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Stempe123
3/30/15, 4:46 PM
#39

#38 tkr du att det fanns något negativt med en 4 månaders valp?

Michiis
3/30/15, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Det var nu när jag är 20 år gammal, köpte en valp :) 
Alaskan malamute tik hon är nu 7månader. Har henne tillsammans med min sambo. 
Ville ha en aktiv hund som jag kan hålla på med drag med och har alltid gillat alaskan malamute, valet var lätt :)

// Michis

Turast
3/30/15, 6:51 PM
#41

#39 svarade på det i din andra tråd ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Whippetgerbilen
3/30/15, 6:55 PM
#42

Jag var 7 år, och min första ras var whippeten Malte som blev nästan 8 år gammal. Han avlivades för nästan en månad sen :, (

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
3/30/15, 6:56 PM
#43

Han var en omplacering.

Dogs is my world ♥

VendelaS
3/30/15, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

14år, schapendoes, valp.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Pysen_87
3/30/15, 7:14 PM
#45

Första hunden var en stor aprikos pudel vid namn Figge.

Sugar Mist
3/30/15, 7:16 PM
#46

#44 Fina Vilda❤️

-

[0djur]3
3/30/15, 7:32 PM
#47

Min första egna hund fick jag på min 8 års dag av mina farföräldrar - en (troligtvis) shetland sheepdog/border collie tik på ca 3 år som dök upp på deras gård på Irland.

Hon var en perfekt första hund för mig :)

Viccan92
3/30/15, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag var 17år men hade sedan många år hjälp till med familjens hundar men detta var då första som var helt min som jag köpt för egna pengar. Hunden var då en treårig am cocker och problemhund med svår allergi. Ingen lätt hund med andra ord.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Monstertassar
3/30/15, 9:08 PM
#49

Jag var 13 år, är 16 nu. En oregg schäfer från några vi kände som hade pappan.

Cahira
3/31/15, 4:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

17, fick tidig 18årspresent. En dvärgschnauzervalp. Hon är nu 11 och det var den bästa förstahund jag nånsin kunnat fått. ❤️

Bild från 2007.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Emmats_
3/31/15, 1:59 PM
#51

0 år och hade tervueren haha! Växte upp med henne och hon var som en syster. tyvärr gick hon bort 2010 då jag var 10-11 år. Familjen levde utan hund i 4 år och när jag var 14 (Förra året) Skaffade vi en ny liten terv.

Kaninernasbästa
3/31/15, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Haft många nära men närmast hjärtat satte sig nog en gordonsetter tik, Fanny. Hon smet pch sprang till mig istället

Maleficum
3/31/15, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

20 år. Mamma slutade jobba och jag var mycket hemma så då tyckte vi att hund skulle vara en ide trots att mamma var hundrädd.

Vi blev fodervärd åt hundskolan till en labrador tik (tyckte att det var ett bra sätt att testa om det funka med hund för oss) och efter att hon var på utvärdering i två veckor fick vi köpa loss henne. Vi hämta henne på Arlanda när hon var valp och redan då var hon mer intresserad av att utforska saker och brydde sig varken om sina syskon, mat eller oss människor. Nu är hon snart elva år.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: