Annons:
Etikettbeteende
Läst 2538 ggr
Vizzla
3/29/15, 8:38 PM

Inkallningsord?

Hej

Jag måste börja om med inkallningsträningen. Vi har slarvat för länge och "avprogrammerat" det ord vi haft. Jag måste börja från början med ett nytt kommando. Kan ni hjälpa mig och komma med förslag.

Det som inte funkar är "Hit" och "kom" eller "kom här". 

Alla förslag är välkomna.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Sugar Mist
3/29/15, 8:40 PM
#1

Jättehöga och ljusa ord använder jag mig av, oftast "IPIP", funkat bra.

-

VildaVittra
3/29/15, 8:46 PM
#2

Visselpipa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

isabella93
3/29/15, 8:48 PM
#3

Jag brukar använda en vissling, det är tydligt och hörs bra.

Vizzla
3/29/15, 9:11 PM
#4

Tack för förslagen! :-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

JoannaLi
3/29/15, 10:12 PM
#5

Namnet, eller "vill du smaka" "titta jag har godis" "vill du ha godis?" kör vi på, just eftersom att jag inte vill befästa "hit"/"kom" som något som man kan ignorera :)

AnneN
3/29/15, 10:15 PM
#6

Använder hit, kom, här, vissla (med munnen), visselpipa. Orden uttalas med ljusa höga vokaler.

Nödinkallning då inget annat funkar för att störningen är för stor är att högt ropa GODIS!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Ambrose
3/30/15, 12:14 AM
#7

Använder "kom" oftast i vardagen. Hade helst haft det till tävling med en ordentlig ingång och allt, men skulle det strula så har jag sparat ordet "hit". Har även lärt in "här" som ett "Jag skojar inte, kom hit annars!" Ord.. lite mer allvar och helt utan ingång.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Linsenhejhej]
3/30/15, 1:12 AM
#8

"Till mig" började jag träna in när jag märkte att min hund inte längre lyssnade så bra till "kom".

Wenniz
3/30/15, 8:36 AM
#9

Visselpipa på ena hunden som är känslig för röstlägen så jag löste det med visselpipan, sedan använder jag "här" eller "hit" på den andra hunden.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
russin
3/30/15, 8:39 AM
#10

Varför skulle inte "hit" fungera när ni ändå måste träna m inkallning ? Ordet är inte det viktigaste, utan att hunden förstår.

Att ni sedan har tax kan ju försvåra saker, men ärligt tror jag knappast att ett nytt ord gör saken lättare🙂

[napulii]
3/30/15, 3:28 PM
#11

Jag visslar. Tydligt, låter högt och det finns ingen risk för att hunden skulle blanda ihop det med något vanligt prat :) (även om ord säkert fungerar jättebra det också om man föredrar det men personligen tycker jag det funkat bäst att vissla)

Hell
3/30/15, 9:11 PM
#12

Vårt bästa inkallningsord har råkat bli "hejdå". Om han inte lyssnade när han var liten så brukade jag ropa "hejdå" och kuta åt andra hållet. Det funkade alltid.

Så fortfarande, om något är extremt frestande och jag är osäker på om "kom" eller "hit" biter så skriker jag hejdå. Funkar varje gång. Tror det är en kombination av mitt mindset och hans associering med ordet.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Cahira
3/31/15, 3:06 AM
#13

Jag har "Ixxi hit" på Ixxi, "Frodo come" "come boy" åt Apache, och DIIIIGGGGEEEEERRRRRRRR (yaaaaaay) åt Digger för han börjar bli döv. 🤐 Digger - come here. Var det innan han började höra dåligt. 

Och åt alla fyra är det YIP YIP! i hög nivå och ton så kommer alla fyra i tävlan på vem som springer snabbast. Ixxi är alltid sist. Gammtanten min. ❤️

Kom-Kom-Kom (snabbt) har jag använt med. Ixxi kommer även när jag säger "kss-kss-kss" efter hon var valp och jag kallade henne I-kss-kss-i för att roa mig. 😇

Du kan träna handtarget och säga t.ex. touch så blir touch inkallningen, be om en nostouch så måste ju hunden komma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Vizzla
3/31/15, 7:38 PM
#14

#13 tack för tipset :-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Upp till toppen
Annons: