Annons:
Etikettraser
Läst 3080 ggr
Candy123
3/28/15, 3:04 PM

Så svårt att välja ras (måste skriva av mig)

Behöver skriva av mig lite.

Under 2 års tid har jag varit helt säker på att den hund som jag skaffar är en australian kelpie. Det jag skulle vilja hålla på med är agility, rallylydnad på tävlings nivå men också lydnad, spår, drag, freestyle och vallning. Men allt detta kommer jag troligtvis inte att ha tid med då jag studerar. Och jag vill ha en hund som inte börjar klättra på väggarna om jag har några veckor extra mycket studier, plus att den hund som jag skaffar skall mina föräldrar kunna ta hand om ifall jag någon gång har väldigt mycket skolarbeten osv.  då känns det som att då är kelpie inte är det bästa alternativet. 🤦‍♂️

Men de raser jag har börjat fundera lite på är pudel, sheltie, och eurasier. Pudeln tycker jag värkar perfekt som min första egna hund men det som jag är orolig för är om jag skulle bli allergisk mot hundar som inte är ”allergivänliga” om jag skaffade  en pudel, sheltie finns det inte så mycket negativt med annat än att dom är ganska små och eurasiern värkar bra men dock ganska lat och den kanske inte riktig skulle vilja hänga med på allt det som jag vill hålla på med när jag har tid, men annars värkar dom vara hur mysig som helst. (det är först 2017 som jag kommer att skaffa hund.)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
knutteknop
3/28/15, 10:57 PM
#1

Sitter i samma sits, vill egentligen ha en lite aktivare hund men känner att det är säkrare att skaffa en lite mindre aktiv då jag ibland måste lämna ifrån mig hunden till min mamma och hon skulle aldrig klara av en hög aktiv hund (ex aussie) . Däremot känner jag att dom klassiska "mittemellan" hundarna är för slöa när det väl gäller. Jag kommer också troligtvis börja plugga på distans och vill inte att hunden ska bli galen av ett par veckor med extra plugg.. det är riktigt svårt med rasval, jag vet inte riktigt hur man ska tänka 😂


Myrtorpets Möss och Kaniner

knutteknop
3/28/15, 10:59 PM
#2

Jag har dock som krav att hunden måste vara stor, eller större än en sheltie iaf. Det är ju en ras som passar perfekt annars :)


Myrtorpets Möss och Kaniner

Hiro
3/29/15, 12:47 AM
#3

Kollat på en jaktlabbe?

Lon@
3/29/15, 1:10 AM
#4

Fast jaktlabbe är också en hund som behöver mycket aktivering. Visserligen klättrar de inte på väggarna av att ta det lugnt ett tag men det innebär inte att de mår bra av det, de är bara väldigt anpassningsbara, på gott och ont.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Hiro
3/29/15, 12:48 PM
#5

Missade "några veckor" trodde det stod "några dagar"… Finns mycket variation inom jaktlabbar och labbar överhuvudtaget… En "mellanlabbe" kanske, dp labbe?
Agility kan väl gå sådär då men det andra borde funka fint

russin
3/29/15, 3:04 PM
#6

Jag förstår inte meningen "Pudeln tycker jag värkar perfekt som min första egna hund men det som jag är orolig för är om jag skulle bli allergisk mot hundar som inte är ”allergivänliga” om jag skaffade  en pudel".

Varför skulle du bli allergisk mot en annan ras om du skaffade en pudel ?

Annons:
Hildgrim
3/29/15, 5:02 PM
#7

Förstod inte heller det där med allergin. ^^

CayKantos
3/29/15, 6:16 PM
#8

Du borda kolla in på Kromfohrländer, kanske inte bästa på drag. (But where theres a will, theres a way) C;

Alla hundar går ju att träna till vad man nu vill använda dom till. Några är bara födda för det ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Candy123
3/29/15, 6:20 PM
#9

#6&7 låter säkert helt knäppt men ja, att jag skulle bli allergisk mot hundraser som inte är såkallade "allergivänliga" om jag skaffade en "allergivänlig" ras, jag vet inte ens om det är möjligt. Men för mig skulle det vara mardrömmen om jag skulle bli allergisk mot inte "allergivänliga" raser Okej detta blev väldigt roddigt men det är ganska svårt att förklara… #3 nästa hund blir inte någon retriever för vi har haft 3st (golden) och jag vill prova på något nytt :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Frida B
3/29/15, 7:24 PM
#10

#9 är du orolig över att bli allergisk, skaffa inte hund då. Finns inga allergivänliga raser, så din teori håller inte riktigt där ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lisa90
3/29/15, 7:52 PM
#11

Från rätt kennel tycker jag att både sheltie och pudel är rätt säkra kort som tränings- och tävlingskompis. De är hundar som tycker det är kul att jobba, även om de såklart inte orkar lika mycket som en brukshund. Men ett par kvällar i veckan på agilityplanen och daglig trixträning och långpromenader orkar de helt klart. Dock kommer du ju inte kunna valla med dem, men nu antar jag att vallning inte är det allra viktigaste för dig? Ska du prioritera att dina föräldrar ska kunna ta hand om hunden är det kanske viktigare än att prova på vallningen :)

Lavine
3/29/15, 9:04 PM
#12

Tycker absolut att pudel och sheltie kan vara nåt. Mellanpudel är ju inte heller så stor, men du kanske är sugen på storpudel. Och vem vet, när det väl är dags kanske kelpie funkar i livet. :-)

Lon@
3/29/15, 11:17 PM
#13

#9, det där har du nog fått om bakfoten på något vis. Om du skaffar pudel så lär det knappast göra varken från eller till huruvida du senare kan ha en mera allergen ras.
Att ha pudel innebär alltså absolut inte att du blir känsligare för andra raser, blir du det så hade du antagligen blivit det ändå.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
[napulii]
3/30/15, 2:56 PM
#14

Nu äger inte jag någon av de raserna som du nämnde, men däremot har jag en flatcoated retriever som jag kan berätta lite om ifall du vill ha fler rastips :) 

Det är en underbar ras, väldigt lättlärd och gör allt för lite godis. Jag själv spårar inte med honom (har planerat att börja läänge men det blir aldrig av) men jag har hört om många flattar med jättefina resultat som spårhundar. Lydnad kör jag inte heller så seriöst men både fot och platsliggning förstod han efter bara några få träningar så där finns det nog stora möjligheter.
Drag vet jag inte, men jag tror nog att det funkar. Har själv börjat sätta igång dragträningen med min och med någon framför drar han på fint. Skulle tro att de behöver rätt mycket träning för att kunna springa själva eftersom rasen inte är speciellt självständig, men det går nog det också om man bara har tålamodet.

Vallning har de inte instinkten till så inom den grenen fungerar de nog inte så bra, är jag rädd.

I övrigt är det en väldigt glad och snäll ras, min Zorro älskar allt och alla, framförallt barn. Har inte sett honom visa tecken på aggressivitet en enda gång!  Han är väldigt kontaktsökande och det är sällan han springer mer än 10 meter ifrån mig när jag går med honom lös. Jaktinstinkten är, iallafall på Zorro, i princip obefintlig.  Rasen är aktiv och behöver både rätt mycket motion men även mental stimulans för att må bra, men är också lugn och harmonisk och har inga problem med att ta det lugnt någon/några dagar.

Upp till toppen
Annons: