Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3490 ggr
Bellet
2015-03-28 11:52

Flera hundar?

Hej! Hur många är det med fler än 1 hund här? Hur sköter ni träningen? Tar ni dom en o en eller båda/alla samtidigt? Känns det som ni ibland låter en hund falla lite mer i bakgrunden än dom andra? Det är nämligen min rädsla med två hundar, att jag inte ska spendera tillräckligt mycket tid med en av dom.

Annons:
LuLeLo
2015-03-28 11:55
#1

Vi har två i familjen. De får gemensamma promenader men annars är de uppdelade, ena vovven räknas som mammas och den andre som min. Eftersom vi har varierande hundintresse så får den ene mindre mental stimulans och utflykter än den andre. Funkar bra, vovvarna går ihop och vardagen med :)

Tass Josephine

Fridaaaa
2015-03-28 12:00
#2

Har två egna hundar samt en hund till hund som bor här.
Sambon umgås med dem också. Rastning sker i regel tillsammans, ibland egentid med dem på promenader (ena kan t.ex inte gå lika långt & fort som de andra två). 
Tränar var och en så mycket som var och en behöver 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
2015-03-28 12:01
#3

Har tre just nu. Tränar alla separat och tar ofta separata promenader. Är sällan jag går med alla ihop faktiskt. Funkar väldigt bra.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

molam
2015-03-28 12:10
#4

Fyra i familjen, dock så är 2 gamla (12 år nu) Och ena har en sjukdom i ryggen, så brorsan som inte är så mycket för hundar får ta han se till att han får sina prommisar, för det är egentligen allt han får göra pga sjukdomen och han trivs bra med det han brukar dock så följa med och valla OM han har en bra dag ^^ Men oftast blir det bara som tre andra, enen, han på 5 år nu är en j*kla soffpotatis och tycker inget är kul FÖRUTOM att kast boll x3 Så min andra bror kastr boll med han när han blir bångstyrig, Kazzie och Shaggy, de sista två är ett par arbets myror,  Det ordnar jag, Med att ta ut dom båda samtidigt så får den ena vara "störning" medsn jag tränar den andra, det är allt från Agility, till dog PArkour till Freestyle till drag till spår, jag you name it, och dom trivs bra med det dom får den träningen dom behöver och vill ha ^^ När vi går in brukar dom ta en slurk vatten och sedan gå och lägga sig ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maleficum
2015-03-28 12:13
#5

Har varierat antal då jag ofta passar hundar. Brukar gå med alla på promenad samtidigt, dock kan vår labbe vara en kvällströttis och då får jag gå hem och lämna henne efter att hon kissat och bajsat och gå en promenad med den/de andra hundarna jag har här. (Hon hatar också att gå ut i regn så blir samma procedur där).

Brukar träna dem både tillsammans och separat, man får anpassa lite beroende på individerna, eftersom jag ofta passar hundarna (ofta veckovis) så har dem alla lite olika "olator" och saker just den individen behöver extra uppmärksamhet med för att dem ska vara nöjda.

Tex behöver min mosters hund massor av motion! Brukar gå med hundarna till sjön och han får simma efter pinnar (något han älskar) medan den/de andra hundarna får tex söka godis i buskagen eller får någon annan uppgift under tiden.

Labben får sin mat utspridd på tomten (annars slukar hon allt på en gång om andra hundar är nära) medan de andra (kinkiga ätare) får sitt i köket.

Inneboende hunden är lyckligast om han får ligga i knät 24/7 medan labben är mer självständig och föredrar att ligga i sovrummet och sova i sängen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

taylor__lambert
2015-03-28 12:39
#6

Jag har bara en hund, men funderar på en till hund. Och efter att ha tänkt mycket så tror jag faktiskt inte att jag har tid till två hundar som det är just nu.  Jag studerar just nu halvtid (och är dagmatte andra halvan) men sen i höst kommer jag studera 7-16 och då känner jag att jag inte har tid att ge båda hundarna egen tid samt träning samt gemensamma promenader, så för mig blir nog en till hund längre fram i tiden :) Men det är kul att läsa hur dom som har fler hundar gör!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
ipopuma
2015-03-28 15:06
#7

Har tre men fyra hemma nu. Tränar alla men den ena tränar både jag och pappa. De får ge,ensamma promenader förutom ibland man tur ut ngn på långpromenad eller ngt. Fungerar i träningen då man mst planera in vilken hund man vill satsa på samt ha en noggran planering hur och vet vad man ska träna på.

fridarebecka
2015-03-28 20:50
#8

Just nu har vi bara en hund men planerar att skaffa valp nästa vår och har funderat en del på hur vi ska lösa aktiveringen, samt att vi även är sugen på att skaffa en äldre ren sällskapshund(som inte kräver mer mental aktivering än tex godissök, trix och parkour) innan valpen om den rätta omplaceringen dyker upp.
Valpen kommer jag att satsa på tävlingslydnad med och vår nuvarande kör jag rally, så jag tror att det kommer att lösa sig ganska naturligt med aktiveringen eftersom vi kommer att satsa på olika saker med dom.
Drag tränar jag med min nuvarande kille och det tror jag kommer falla sig in ganska naturligt att valpen får följa med när den vuxit klart, och när det ska spåras så känns det som att det skulle kunna vara smidigt att dra två spår i samma område när man ändå är ute och sen låta hund 1 spåra medan hund 2 väntar i bilen och sen byta.
Vi bor i stan så miljöträning och stadspromenader får dom nog en och en, en på fm och en på em tex, och då är det ju enkelt att lägga in vardagsaktivering där 🙂

LuLeLo
2015-03-28 23:10
#9

#8 Vilken ras funderar du på ?

Tass Josephine

fridarebecka
2015-03-28 23:14
#10

Just nu lutar det åt en storpudel nästa vår :)

Paxxa
2015-03-28 23:15
#11

Jag har två hundar. Promenader sker alltid tillsammans. Träning beror på vad vi tränar :) Åker jag till klubben tar jag i regel med mig båda, förutom när det är kurs så jag bara tar med den som ska vara med på kursen. 

Jag får jättedåligt samvete när jag lämnar den ena hemma :(

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

isblixt
2015-03-28 23:24
#12

Vi har två hundar. Vi går alltid promenader med båda samtidigt, träningen brukar ske samtidigt av båda varav den ena tränar platsliggning under tiden den andra tränas i annat. Nu kommer snart kurserna sättas igång, då går den ena unghundskurs och den andra viltspår och agility. Då tränas de var för sig och den andra spenderar tid med husse eftersom det är jag som sköter träningen för båda hundarna. Funkar superbra. :)

Ronja&Ila
2015-03-28 23:29
#13

Tre. Gemensamma promenader, sedan tränas dom en åt gången men alla vid samma tillfälle. Lite olika vad jag lagt upp för plan hur mycket varje individ behöver, tar den tid som behövs och krävs helt enkelt. Försöker se till individernas behov och ge dom av mig därefter. Eftersom den yngsta är valp får han mycket fokus i vardagen, men då brukar jag lämna valpen och ta dom stora en åt gången med på mina joggingturer tex.

Annons:
LuLeLo
2015-03-29 00:07
#14

#13 Vad är valpen för ras?

Tass Josephine

Lon@
2015-03-29 01:42
#15

Jag har tre; en cairnterrier och två jaktlabbar - fast den ena labben var liksom inte meningen att han skulle bli kvar, han flyttade hit i höstas när han var skadad och så fick han stanna ❤️.
Nu har visserligen båda labbarna varit skadade så det har inte blivit mycket träning men promenader går jag i princip alltid med alla tre tillsammans och så tränar jag dem var och en för sig.
Ofta så tränar jag ihop med några kompisar varvid vi åker någonstans och då får de hundar som inte jobbar just då vänta i bilen.
Annars så kör jag alla tre vid samma tillfälle fast de får turas om, vid en mer aktiv promenad till exempel. Labbarna tränar för det mesta jakt/apportering och terriern lite allt möjligt, hon är sjukpensionär och ärligt talat rätt bortskämd så vi gör bara saker som hon verkligen gillar utan direkta krav. 

Nu har vi dessutom flyttat till hus med rätt stor tomt så då kan jag även träna på hemmaplan så att säga.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Ronja&Ila
2015-03-29 08:15
#16

#14 Valpen är en Aussie, så har två aussies och en schäfer, schäfern är äldst :)

Ronja&Ila
2015-03-29 08:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den lilla är nu 5 månader föresten :)

Maja2
2015-03-29 10:18
#18

Jag har 4 hundar. Jag tar både gemensamma promenader, samt duo och enskilda. Träning samma sak, ibland tar jag alla fyra, tränar dem gemensamt ibland, och ibland får tre sitta vid sidan och vänta. Ibland åker jag iväg och tränar en och en. Går kurser med dem en och en åxå.

Maleficum
2015-03-29 20:14
#19

Något jag märkt med min mosters hund och min inneboende hund är att när jag har båda samtidigt uppför dem sig mycket bättre än när jag har någon av dem själv. Sen har min mosters hund lärt sig lite "vett och etikett" av vår labbe (tex att och hur han ska fråga om att få hoppa upp i soffan).

Däremot lär de sig ju olater också som att inneboende hunden har börjat skälla när vi är hos mina morföräldrar eftersom mosterns hund skäller som en tok där så fort någon kommer.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Wenniz
2015-03-30 08:34
#20

Har två hundar idag (en till på ingång), vi går alla prommisar tillsammans, dock så tar jag lite egentid med min älsta då och då i veckan då hon inte längre är lika aktiv pga ålder och skada, hon blir lite åtsidosatt när jag bara åker iväg och tränar den ena hunden så jag har löst det att ibland får man egentid med matte.

När jag tränar så tränar jag hundarna enskilt, träningen ska vara kul och inte bli en tävling för dem för att få belöning så det blir enklast för mig att träna en hund i taget.

Jag är jättenoga att min äldre hund får lika mycket uppmärksamhet som min andra, vi tar egna timmar och dagar och bara umgås, tränar och gosar (gosa gör man ju nästan alltid men det blir lite speciellt när det är egentid). Jag och min äldre hund brukar även åka iväg och gå på nya områden, det brukar hon uppskatta precis lika mycket som träning. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
LuLeLo
2015-04-04 16:41
#21

#16, Får man fråga från vilken kennel valpisen kommer ifrån?

Tass Josephine

[Sthlmshundarna]
2015-04-04 16:49
#22

jag hade två men gav bort min ena till min bror så jag tränar bara en hund nu. Den gamla är 12 år.

Sugar Mist
2015-04-04 16:57
#23

2 jyckar, en pudel och en aussie(rasbyte inom kort..) och tränar båda separat då ena stressar upp sig för mycket(aussien) och skäller. 
När rasbyten infaller lär jag träna båda samtidigt då denna är betydligt lugnare vad jag fattat det som och stressar inte i onödan. 
Ena uppbunden medan andra tränar.

-

[Sthlmshundarna]
2015-04-04 16:58
#24

#23 vad menas med rasbyte, ska du omplacera en hund och skaffa en annan? :)

Sugar Mist
2015-04-04 16:59
#25

#24  Aussien ligger redan ute för omplacering pga privata skäl :)

-

[Sthlmshundarna]
2015-04-04 17:04
#26

#25 åhå, själv tycker jag det är bättre att göra sig av med en jycke man inte trivs med än att ha den hemma i onödan, man passar inte ihop med alla hundar :)

Sugar Mist
2015-04-04 17:06
#27

#26 Precis, det är lite i den situationen jag varit i, så nu återstår det bara att hitta ett passande hem också :P

-

Annons:
[Nalle-]
2015-04-05 18:03
#28

Jag har en och en halv kan man säga ;) Min storpudel som bor här på heltid och föräldrarnas (och min) hund som bor här till och från. 
Träningsmässigt är det helt klart pudeln som ligger i fokus, men ska jag åka och träna tar jag med båda två och kör. Pudeln måste ändå pausa ofta och då får lillhunden träna en stund, det blir inte särskilt strukturerat eftersom att jag inte tränar för tävling med den hunden utan bara för aktiveringens skull. 

Promenader går jag med båda hundarna tillsammans.

Upp till toppen
Annons: