Annons:
Etikettbeteende
Läst 1736 ggr
pernillaoscarsson
2015-03-27 20:00

Ensam hemma stressad

Jag behöver lite akut hjälp nu.

Min mamma har cancer och ligger nu inlagd på sjukhuset. Vi vet inte när eller om hon kommer hem igen. Bazze som är 9 år gammal har alltid varit van vid att vara ensam hemma ca 3-5 timmar om dagen men sedan mamma blev sjuk i oktober 2013 så har hon ju varit hemma hela dagarna. Nu klarar han inte längre av att bli lämnad ensam. Han sitter och skäller som en tok och är allmänt stressad.

Jag jobbar heltid, skift. Dagskiftet blir han ensam hemma mellan 05:45-14:45 ungefär. Och kvällsskiftet mellan 13:45-00:00. Då åker jag även hem en halvtimme efter halva tiden för att låta honom kissa och bajsa. Men han blir ju inte mindre stressad av detta.

Min bror som bor hos mamma är dock hemma vissa dagar. Förhoppningsvis kommer han att mestadels jobba eftermiddagar mellan ca 16-22. Så han kommer antagligen inte vara ensam alltid under tiden jag jobbar. Men som sagt, han får ju ändå vara ensam och det är ju det som är problemet.

Har ni några bra tips på hur jag ska lösa detta? Dagmatte är tyvärr inget alternativ då detta skulle bli väldigt dyrt. Har varit inne och kollat lite vad sådana vill ha. Ca 200-300 kr/dag. Med min lön går inte detta. Flera av mammas vänner kan tänka sig att gå ut en runda med honom. Men inte ha honom hemma hos sig.

Jag mår så dåligt av att inte veta hur jag ska göra. Att sälja honom skulle bara göra det hela värre då han är så fäst vid både mig och mamma. Han älskar alla människor, men utan oss två så går han bara av och an och är allmänt orolig. Och att avliva honom är självklart heller inget alternativ. Samtidigt känns det som att det blir ett måste ifall jag inte finner en lösning på det hela. Vilket jag MÅSTE!!

Så jag tar tacksamt emot ALLA era tips ni kan ge mig. Tips på bra aktivering, andra medel som kan lugna honom m.m..

Annons:
Hildgrim
2015-03-27 20:05
#1

Du måste ha uppfattat fel om kostnaden för dagmatte. De du har kollat på måste vara personer som bara tar enstaka dagar? Dom kan omöjligtvis få några heltidshundar till de priserna. 

En dagisplats brukar ligga på 2200-3000 kr/månad för heltid. Dagmatte brukar vara billigare. Jag hav 2500kr/månad när jag hade dagmatte.

VildaVittra
2015-03-27 20:11
#2

Jag tog 70 kr per dag som dagmatte, så annonsera på grannar.se så kan du nog kanske få napp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

pernillaoscarsson
2015-03-27 20:15
#3

#1 Då får jag kolla upp detta ännu mer. Tyckte det lät väldigt väldigt dyrt. Men hittade bara massor privatpersoner som lagt ut annonser och deras priser. T.ex. "Dag: 200 kr, dygn: 300kr och promenad 100kr". Det kan nog stämma som du säger att dessa mest är ute efter enstaka dagar. Får leta vidare efter någon som är villig på längre perioder.

[Forest]
2015-03-27 21:30
#4

åker du även hem när du jobbar 05:45-14:45  ? 

Jag tycker oxå du ska kolla om det finns dagmatte/husse att hitta, sätt upp lite lappar även i några butiker som tillåter sånt. Jag tog 50 kr dag för våran daghund, då det var en granne o hundarna trivdes så fint ihop. Tycker det ser ut som du räknat lite högt med på dagmatte/husse men det är lite olika vad dom tar

Upp till toppen
Annons: