Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 605 ggr
CissiD
3/26/15, 10:16 PM

Era bästa inkallnings tränings tips?

Nu är det så att jag måste erkänna att jag totalt misslyckats med inkallningsträningen på min nu 1 åriga Lancashire heeler hane. Detta på grund av att jag helt enkelt inte tränat tillräckligt på det helt enkelt. Men nu måste jag börja ta tag i detta med honom så att vi förhoppningsvis får en bra inkallning i framtiden. 

En stor anledning till att detta måste göras nu är för att han för några veckor sedan lyckades ha sönder långlinan och va på kaninjakt mitt i natten på stora vägar. Detta vill jag absolut inte ska kunna hända igen både för hans säkerhet och för de stackars vettskrämda kaninerna. Så tips på hållbara långlinor som inte är för tunga/tjocka tas glatt emot. Men även för att han ska kunna leka med andra hundar utan koppel/långlina i framtiden. 

Så vilken inkallnings övning är er favorit eller är det flera stycken i kombination?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Fialialej
3/26/15, 10:42 PM
#1

Haha! Så dåligt går det ju ändå inte. ;)

"På natten är alla katter svarta"

amandatherese
3/26/15, 10:52 PM
#2

När vi tränade inkallning så hade vi först koppel eller långlina på. Sa kom och om hunden inte kom så halade vi in den och massor med beröm. När hon efter ett tag lärt sig att kom betyder massor med godis/kel/lek med matte och husse i snöre började vi lite lätt utan med det allra bästa godiset och leksaken :) Hon lärde sig väldigt fort att komma till oss även om hon någon gång då och då fick tokrus (oftast efter att hon fått sin boll, haha) Sen varierade vi mycket med att sätta på kopplet för att sedan ta av det direkt igen, bara busa utan att koppla och givetvis koppla och avsluta dagens träning :) Hoppas det kanske vart till någon hjälp eller att du fick någon idé utifrån mitt sätt att göra, lycka till ^^,

CissiD
3/26/15, 10:54 PM
#3

Haha nä inte när Alva är med. Men det kommer låta lite mysko när mitt inkallnings ord för Pascal är "Alva kom".  ;) Jag måste börja träna på detta så att han kan leka med de andra hundarna och ändå lyssna på lilla mig ändå :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: