Annons:
Etikettvalpar
Läst 2986 ggr
Stempe123
2015-03-26 19:57

Valp

Kan inte alla skriva allt ni tycker man ska tänka på när man ska köpa valp? Allt från när man hämtar den tills den är kanske 1år. 

OBS!! Vill inte veta hur man ska tänka igenom allt innan man ska köpa hund för det har jag redan gjort!

Annons:
fridarebecka
2015-03-26 20:29
#1

Börja träna inkallning redan från början. Gör dig roligare än alla störningar så att valpen alltid vill komma när du ropar och lär den att det är dens ansvar att hålla koll på dig när den är lös. Det kommer du ha nytta av när valpen börjar bli några månader och blir modigare och vill utforska omgivningen 🙂

CissiD
2015-03-26 22:06
#2

Vad kul med en valp! Min valp har precis blivit ett år. 

Det är viktigt med tålamod igenom hela första året. Valptiden har sina svårigheter med bitande i saker och händer/fötter. Sen vandaliseringen av saker om man inte har koll är ju definitivt något man måste veta om. Jag har haft turen att kunna vara hemma med min tills han va 6 månader och trotts övervakning så blev två kablar söndertuggade och lite bitmärken i ena väggen. Det är något man får räkna med även om man självklart ska träna bort det och ha koll. 

Sen kommer unghundsperioden och den va ja inte beredd på! Helt plötsligt kunde han inte kommandon som tidigare satt 100%. Han lyssnade inte för fem öre och va helt omöjlig att lära något alls. Kändes som trotts i alla lägen och träningssuget från min sida dog ut helt. Denna tiden hade jag önskat det fanns mer att läsa om det krävs otroligt mycket tålamod och det är bra att men vet om att de flesta hundar kommer in i en bomull i öronen tid. Så försök lägga en bra grund och sen repetera repetera och repetera under den jobbiga perioden. 

Inkallning är något vi inte har på vår kille alls eftersom vi bott i stan och inte tränat detta ordentligt. Så ta tiden och träna på det redan från början och sluta inte träna för att de verkar som om det sitter. 

Sen rumsrenhetsträningen är ju ett vanligt problem. Va noga ta tiden att se till att så få olyckor som möjligt händer då går det mycket fortare. Belöna alla beteenden du vill ha massor!

Sen tycker jag definitivt du ska läsa så mycket du bara kan om ensamhetsträning. Detta är något vår kille inte kan fortfarande trotts att jag läst massor om det innan. Det finns massa olika åsikter om hur detta ska göras. Se till att börja träna detta i korta korta stunder så fort valpen känner sig hemma stad. Bara va i ett annat rum, öppna ytterdörren och gå ut stäng dörren öppna den direkt. Ensamhetsträning är svårt för många hundar så läs på om olika metoder och se vad som kommer passa er bäst.

Lycka till med valpen!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Stempe123
2015-03-26 22:26
#3

#2 tack så mycket söta du! Hur länge är din valp ensam nu när den är 6 månade?
min kommer vara 7-8 månader då den behöver lämnas 5h och enligt många brukar det gå bra, har sjävklart en plan i fall att det inte skulle funka

CissiD
2015-03-26 22:51
#4

#3 Han lämnas inte alls just nu. Vi har problem med första stunden han tjuter som en galning i 20 minuter sen blir han lugn och somnar. Men vi måste lista ut ett sätt att träna bort de första 20 min tjutandet så våra stackars grannar inte blir galna. Vi bor i en lyhörd lägenhet.  Min "valp" har precis fyllt 1 år och jag trodde verkligen inte att ensamhetsträningen skulle vara några problem alls efter all kunskap jag insamlat. Se till att ha en back up plan innan ni får hem valpen. Många hunddagis tar inte emot valpar under 6 månader. 

Vi lämnar honom idag på hunddagis även de dagarna vi bara behöver vara borta någon timma eftersom han inte klarar av det ännu. Ha med det i beräkningarna även om de flesta hundar är lättare än min så finns fortfarande risken att man hamnar i min situation.

Det är bara att fråga något om det är något mer du vill veta :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Wellcraft
2015-03-27 11:26
#5

#3 Vissa hundar klarar aldrig av att vara ensamma, trots träning.
Personligen anser jag det inte etiskt för ett flockdjur att lämnas ensam i så pass många timmar.
Planera dagmatte eller hunddagis istället.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FjantYoda
2015-03-27 11:39
#6

Jag får typ ångest om min är ensam 4 timmar, han är 2 och ett halvt år ;) 

-Men ja ensamträning är viktigt att ha tid för, vissa klarar aldrig och vissa behöver tid på sig medan vissa klarar det jättebra, därför är det svårt att ha som mål (som jag sett vissa ha) att "Då den är så gammal så ska den kunna vara hemma ensam så många timmar"

- Social och miljöträning! Sätt er mitt i stan och kolla på människor, besök olika platser där det händer saker, det är något jag önskar att jag hade lagt ner mer tid på med min, han funkar HYFSAT, men långt ifrån perfekt. 

- Inkallning!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
Upp till toppen
Annons: